Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 997

    tästä ilmastoinnin huollosta vielä sen verran. Tässä tämänhetkisessä autossa on ilmastointi ja ennen minun omistukseen siirtymistä auto seisoi 4v ja sitä ennen ties miten kauan. Ilmastointia ei ole "huollatettu" varmastikkaan ainakaan 10 vuoteen. Ja Sitten kun testasin auton ilmastointia niin hihna paikalleen (tämän ostin uuden, koska sitä siinä ei ollu) ja sehän töimii ja ihan kylmääkin puhaltaa. Ainu oli flektin etuvastus rikki. Eihän sitä tarvitse huollattaa jos se vain suinki toimi.. Itse en ole yhdestäkään autostani huollattanut ilmastointia, muutamaan vain lisännyt kylmäainetta...
    Edit en itse ainakaan nää mitään syytä huollattaa ilmastointia jos se toimii.
    Last edited by |parsakaali|; 29-09-2007, 00:22.

    Comment

    • ttw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1016
      • Vantaa

      Noniin, tänään käytiin vähän E34:n ilmastointia koeponnistelemassa.

      Jokainen putki vuotaa. Lauhdutin ja muut sentään ehjät.

      Eli kesän viileys tulee maksamaan about 300€ + täyttö 2kg Isceon 49 yms 170€.

      Ihanan kallista.

      Saakos noita putkia/letkuja halvemmalla mistään?
      Last edited by ttw; 06-02-2008, 17:52.
      728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
      Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
      MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        Originally posted by ttw View Post
        Jokainen putki vuotaa. Lauhdutin ja muut sentään ehjät.

        Eli kesän viileys tulee maksamaan about 300€ + täyttö 2kg Isceon 49 yms 170€.
        Vuotaako todella putket? Eikä vain o-renkaat?

        535:en automaatti-ilmastointiin isceonin täyttö maksoi 100€, että toi 170€ kuulostaa kovalta hinnalta.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • ttw
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1016
          • Vantaa

          Originally posted by zener View Post
          Vuotaako todella putket? Eikä vain o-renkaat?

          535:en automaatti-ilmastointiin isceonin täyttö maksoi 100€, että toi 170€ kuulostaa kovalta hinnalta.
          Juuh, ite letkut/putket paskana.
          728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
          Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
          MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

          Comment

          • Racink
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 840
            • Jkl

            Ilmastointi reistailee täälläkin ja pahemman kerran. Eli talvella tehdyn ilmastoinnin huollon jälkeen ilmastointi ei ole enää toiminut(kompura ei pyöri), tai toimi 1-2 viikkoa huollon jälkeen mutta kompura piti pahaa rohinaa, eli kompura on ainakin ostoslistalla. Nyt vein auton uudestaan huoltoon(eri firma) että saisin tietää pitääkö muuta vaihtaa kuin se kompura, järjestelmä oli täysin tyhjä ja vahva veikkaus oli että pelkästään se ääntelevä kompura vuotaa mutta varmoja ei voitu olla koska ensimmäisessä huollossa ei oltu laitettu väriainetta sekaan, eli siis uusi huolto väriaineiden kanssa, alipaine pysyi todella hyvin järjestelmässä joten sen mukaan vuotoa ei ollut ja ei muuta kuin aineet sisään(~700g). Nyt aineet pysyi sisällä enää ~3 päivää jonka jälkeen toinen täyttöputkista näytti tältä ---> Klik!

            Ilmeisesti tuo täyttöputken venttiili vuotaa? Näyttäisi siltä että pelkän venttiilin saa vaihdettua putkeen eli sekin siis kompuran lisäksi vaihtoon.

            Epäily kompuran vuotamisesta oli myös totta, huono kuva otettu auton alapuolelta. Klik!

            Ennen ensimmäistä huoltoa ilmastointi on kuulemma(edellisen omistajan mukaan) pelannut moitteitta ja äänettömästi, joten voiko ilmastoinnin huollon ryssiä noinkin pahasti että kompura ja venttiili hajoaa esim. liiallisen kylmäaineen yms. takia? Vaiko vaan vanhuuttaan hajonnut niinkuin tämä kolarikorjaamo väittää? Joku tässä nyt vetää pässiä narusta mutta kuka....

            Ensimmäinen huolto tehty siis edellisen omistajan toimesta kolarikorjaamossa pienen keulamällin jälkeen kaskon piikkiin, oli mennyt joitain ilmastoinnin letkuja rikki ja järjestelmä tyhjentynyt.

            Auto on sigun e39 11/98.

            Uutta kompuraa olen etsiskellyt ja siitä lisää kysymyksiä täällä --> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72941&page=2
            Last edited by Racink; 01-04-2008, 13:36.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Racink View Post
              Ilmastointi reistailee täälläkin ja pahemman kerran. Eli talvella tehdyn ilmastoinnin huollon jälkeen ilmastointi ei ole enää toiminut(kompura ei pyöri), tai toimi 1-2 viikkoa huollon jälkeen mutta kompura piti pahaa rohinaa, eli kompura on ainakin ostoslistalla. Nyt vein auton uudestaan huoltoon(eri firma)
              Missä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...
              E39 528iA

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Missä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...
                Mitä yksityiskohtaa mahdat tarkoittaa? Itse tein kompurahuollon edelliseen autooni (E34), ja eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Kompurasta vuosi akselin tiiviste, eli se tavallinen paikka. Tilasin tiivisteen jenkkilästä, muistaakseeni jotain 12$ tms. Irrotin/Purin kompuran ja vaihdoin tiivisteen. Sitten vaan kylmähuoltoon alipainetestiin ja aineet sisälle.
                Eikai tossa muuta vaaraa ole, kuin se että varmistaa järjestelmän olevan tyhjä ennen purkua, vai mitä tarkoitat? Aineet saa imettyä huollossa.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • Racink
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 840
                  • Jkl

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Missä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...
                  Ensimmäisen huollon teki etelä-suomalainen kolarikorjaus firma ja toinen huolto tehtiin samalla kuin katseltiin vakuutustarkastajan kanssa kolarikorjausten jälkeä(joka oli päin p:tä, ja jota vieläkin tullaan korjailemaan) jyväskylän laakkosella.

                  En ole vielä ajatellut niin pitkälle että missä kompuran vaihdan, mutta todennäköisesti itse jos ei mitään ylitsepääsemätöntä ilmaannu? Jkl laakkonen ei sitä ainakaan vaihda.

                  Mistä ostit uuden kompuran ja mihin hintaan? Mikä vanhaan tuli? Mitäs ebaysta meinasit ostella jos itse vaihdat?
                  Last edited by Racink; 01-04-2008, 15:48.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by jpeltoma View Post
                    Mitä yksityiskohtaa mahdat tarkoittaa? Itse tein kompurahuollon edelliseen autooni (E34), ja eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Kompurasta vuosi akselin tiiviste, eli se tavallinen paikka. Tilasin tiivisteen jenkkilästä, muistaakseeni jotain 12$ tms. Irrotin/Purin kompuran ja vaihdoin tiivisteen. Sitten vaan kylmähuoltoon alipainetestiin ja aineet sisälle.
                    Eikai tossa muuta vaaraa ole, kuin se että varmistaa järjestelmän olevan tyhjä ennen purkua, vai mitä tarkoitat? Aineet saa imettyä huollossa.
                    Tarkoitan sitä, että tekisin kaiken itse. Siis ostan alipainepumpun ja kylmäainetta. Mittarit on jo.

                    Mitä teit kompuran öljyjen kanssa? Nehän imee kosteutta ja määräkin pitäisi olla oikea. Entä vaihdoitko kuivaajan?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Racink View Post
                      Ensimmäisen huollon teki etelä-suomalainen kolarikorjaus firma ja toinen huolto tehtiin samalla kuin katseltiin vakuutustarkastajan kanssa kolarikorjausten jälkeä(joka oli päin p:tä, ja jota vieläkin tullaan korjailemaan) jyväskylän laakkosella.

                      En ole vielä ajatellut niin pitkälle että missä kompuran vaihdan, mutta todennäköisesti itse jos ei mitään ylitsepääsemätöntä ilmaannu? Jkl laakkonen ei sitä ainakaan vaihda.

                      Mistä ostit uuden kompuran ja mihin hintaan? Mikä vanhaan tuli? Mitäs ebaysta meinasit ostella jos itse vaihdat?
                      Ebaysta, joku yksityinen sen möi. Vähän yli 300 euroa. Vanhaan tuli Jyväskylän Laakkonen joka sekoili täytössä, siis ylitäytti systeemin: kuivain repesi ja meni tukkoon ja aineet tuli ulos kompuran varoventtiilistä. Samalla nähdäkseni kompuraan tuli vaurio. Kompura siis toimii yhä, mutta kuuluu kuplivaa sivuääntä kojelaudasta, ekspansioventtiili on vaihdettu (tai ainakin sanottu niin tehdyn). Ja koska vika onkin nyt Laakkosen mielestä ihan normaali ääni tässä automallissa, niin sitä ei voi tietenkään korjata, varsinkin kun kyseessä on tuontiauto jonka mittari varmaan on ruuvattu, Saksassa sen ilmastointi on kuormittunut tosi paljon ja asiakas (joka on mulkku) vain haluaa uuden kompuran jne. Kannatti viedä auto ilmastointihuoltoon tuollaiseen nyrkkipajaan jossa asiakas tietää tästäkin asiasta enemmän kuin huoltoneuvoja tai huoltomiehet...

                      Ebaysta saa kaikkea mutta lähinnä tyhjiöpumppu ja R134A ainetta tarvitaan, vanhat kylmäaineet pitäisi tosin saada jonnekin. Toinen vaihtoehto on viedä auto johonkin ja käskeä vaihtamaan kompura, kuivain ja ekspansioventtiili sekä puhdistamaan putkisto. Pitäisi vaan löytää oikea ammattiliike.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Racink
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 840
                        • Jkl

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Ebaysta, joku yksityinen sen möi. Vähän yli 300 euroa. Vanhaan tuli Jyväskylän Laakkonen joka sekoili täytössä, siis ylitäytti systeemin: kuivain repesi ja meni tukkoon ja aineet tuli ulos kompuran varoventtiilistä. Samalla nähdäkseni kompuraan tuli vaurio. Kompura siis toimii yhä, mutta kuuluu kuplivaa sivuääntä kojelaudasta, ekspansioventtiili on vaihdettu (tai ainakin sanottu niin tehdyn). Ja koska vika onkin nyt Laakkosen mielestä ihan normaali ääni tässä automallissa, niin sitä ei voi tietenkään korjata, varsinkin kun kyseessä on tuontiauto jonka mittari varmaan on ruuvattu, Saksassa sen ilmastointi on kuormittunut tosi paljon ja asiakas (joka on mulkku) vain haluaa uuden kompuran jne. Kannatti viedä auto ilmastointihuoltoon tuollaiseen nyrkkipajaan jossa asiakas tietää tästäkin asiasta enemmän kuin huoltoneuvoja tai huoltomiehet...

                        Ebaysta saa kaikkea mutta lähinnä tyhjiöpumppu ja R134A ainetta tarvitaan, vanhat kylmäaineet pitäisi tosin saada jonnekin. Toinen vaihtoehto on viedä auto johonkin ja käskeä vaihtamaan kompura, kuivain ja ekspansioventtiili sekä puhdistamaan putkisto. Pitäisi vaan löytää oikea ammattiliike.
                        Kunnostettu, vai oikein tehdas uusi kompura? No ei ainakaan ole hinnalla pilattu jos katsoo esim. suomen varaosahaun A2 luokan käytettyjä kompuroita. Itsekkin olen ebayta selaillut ja siellähän niitä on mutta kun ei niistä ota selvää saksaa ymmärtämätön että mitä ovat olevinaan(käytettyjä vai uusia), sopivuuden nyt kyllä osaa kattoa mutta loppu tarinat onkin sitten hepreaa. Missä kohtaa muuten kompuraa tuo "varoventtiili" on?

                        Onko uudessa kompurassa öljyt sisällä jo valmiiksi vai mitä meinaat että öljyt imee kosteutta, minä luulin että vasta huollossa kylmäaineen sekaan lisätään öljy? Eli siis kompuran vaihdan itse ja aineet laittaa joku sitä hommaa harjoittava pulju, paitsi jkl laakkonen.
                        Last edited by Racink; 01-04-2008, 18:42.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Racink View Post
                          Kunnostettu, vai oikein tehdas uusi kompura?

                          Missä kohtaa muuten kompuraa tuo "varoventtiili" on?

                          Onko uudessa kompurassa öljyt sisällä jo valmiiksi vai mitä meinaat että öljyt imee kosteutta, minä luulin että vasta huollossa kylmäaineen sekaan lisätään öljy?
                          Uusi, aito Denso ja BMW:n osanumero ja merkkikin siitä löytyy.

                          Varoventtiili on kompuran päällä, sellainen messinkinen mutteri. Tuossa uudessa se on päällysosan takareunassa.

                          Öljyjuttuun toivottavasti joku muu osaa vastata paremmin. Käsittääkseni kompurassa on öljyt sisällä. Mutta mitä niille sitten pitäisi tehdä? Siis kaadetaanko ne pois ja laitetaan samanverran uutta tilalle? Ja entä järjestelmässä jo oleva öljy? Tästä on BMW:n ohje jossa pitää mitata entisen kompuran öljymäärä ja laittaa sen verran takaisin uuteen. Mutta entä jos kompura onkin vuotanut?

                          Öljystä tosiaan sanotaan, että se imee kosteutta ja pullo pitää käyttää heti avaamisen jälkeen yhdellä kerralla. En sitten tiedä mitä tuo oikeasti tarkoittaa ja tuleeko se öljy kuitenkin kuntoon ja siitä poistuu kosteus tyhjiöimulla?

                          Täytyy tässä keväällä alkaa tuota tarkemmin tutkimaan. Täytyy myös katsoa saako kompuran mäntien liikkeeseen vaikuttavaa venttiiliä säädettyä, pohjassa on kai sitä varten sinetöity ruuvi.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tarkoitan sitä, että tekisin kaiken itse. Siis ostan alipainepumpun ja kylmäainetta. Mittarit on jo.

                            Mitä teit kompuran öljyjen kanssa? Nehän imee kosteutta ja määräkin pitäisi olla oikea. Entä vaihdoitko kuivaajan?
                            Öljyille en tehnyt mitään sen kummempaa. Tulppasin lähdöt ja avasin kompuran siten että öljyt pysyi sisällä. Kuivainta en vaihtanut. Mun kylmäkoneasentaja sano, että kuivain on vain sitä varten kun auto lähtee linjalta niin siellä ei ole aikaa pumppailla kovin kummoista tyhjiötä järjestelmään, loppu kosteus hoidetaan kuivaimella pois. Näinollen toimivassa järjestelmässä kuivain on tarpeeton. Siis tämä ei ole mun mielipide, vaan kaverin joka tekee toimisto yms kiinteistöilmastointeja työkseen. En mä usko että se öljyn määräkään niin kauheen tarkka on, eikös osa siittä ole kierrossa.

                            Jenkeillä on hyviä A/C- DIY sivuja kun googlaat. Itekin muistaakseeni löysin oman kompurani remonttiohjeet sieltä. Jos sulla on taaraava tarkka vaaka millä mitata kylmäaine, niin en yhtään epäröis alkaa ite hommiin, tulee ainakin kunnolla tehtyä. Kompuraöljyjä saa netistä.
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Öljyjuttuun toivottavasti joku muu osaa vastata paremmin. Käsittääkseni kompurassa on öljyt sisällä. Mutta mitä niille sitten pitäisi tehdä? Siis kaadetaanko ne pois ja laitetaan samanverran uutta tilalle? Ja entä järjestelmässä jo oleva öljy? Tästä on BMW:n ohje jossa pitää mitata entisen kompuran öljymäärä ja laittaa sen verran takaisin uuteen. Mutta entä jos kompura onkin vuotanut?

                              Öljystä tosiaan sanotaan, että se imee kosteutta ja pullo pitää käyttää heti avaamisen jälkeen yhdellä kerralla. En sitten tiedä mitä tuo oikeasti tarkoittaa ja tuleeko se öljy kuitenkin kuntoon ja siitä poistuu kosteus tyhjiöimulla?
                              Tähän kompuran vaihtoon sain jonkinlaista "tietoa" että jos kompuraa tai järjestelmää pitää aukinaisena yli ~20min niin täytyy kuivain vaihtaa, tässä ajassa kompurassa/järjestelmässä oleva öljy imee kait liikaa kosteutta? Muuten ei vaihdossa pitäisi mitään ihmeellistä olla.

                              Olen nyt uutta kompuraa katsellut ebaystä mutta tuo osanumerointi ihmetyttää, etk näyttää kolmea tai jopa neljää eri osanumeroa tälle 528i Touring 11/98:lle. Paikallaan olevassa kompurassa ei näy mitään numeroita, taitaa olla moottorin puoleisella kyljellä se lätkä, eli irroittamatta ei näy? Mitä tarkoittaa etk:ssa "rmfd"? Entä tuo "economic"?





                              Tämä nyt ainakin ilmeisesti käy minun autooni kun näyttää olevan ilmoituksessa tuttuja osanumeroita --> http://cgi.ebay.de/BMW-E38-E39-E46-K...ayphotohosting

                              Onko tuo uusi kun en saksaa oikein ymmärrä? Onkos TJJ:n kompura tälläinen 64 52 8 379 924 numeroinen?
                              Last edited by Racink; 16-04-2008, 19:12.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Racink View Post
                                Paikallaan olevassa kompurassa ei näy mitään numeroita, taitaa olla moottorin puoleisella kyljellä se lätkä, eli irroittamatta ei näy? Mitä tarkoittaa etk:ssa "rmfd"? Entä tuo "economic"?

                                Onko tuo uusi kun en saksaa oikein ymmärrä?

                                Onkos TJJ:n kompura tälläinen 64 52 8 379 924 numeroinen?
                                BMW:n osanumero on ainakin tuossa minun kompurassa hihnapyörän päässä. Tyyppikilpi on sivussa mutta siellä ei BMW osanumeroa taida lukea.
                                Rmfd = remanufactured eli vanha kompura joka on tehtaalla kunnostettu.
                                Economic on käsittääkseni sellainen jälkiasennusilmastointi jossa kennot tulee raitisilmasuodattimien koteloon, siis suodattimet poistetaan ja tilalle tulee molemmille puolille kennot.

                                Tuo linkin kompura ei ole uusi.

                                Eipä ole tuollaiset numerot minun kompurassa, minulla numero on 64 52 6 910 462. Ja tuo on ilmeisesti 740d:hen tarkoitettu, joten voikin jännittää käykö tuo vai ei... Kompurahan on tyypiltään/nimeltään sama, mutta yläosan putken kiinnike on hiukan eri kulmassa. Tosin se osa näyttäisi olevan vaihdettavissa kaksi pulttia avaamalla.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎