Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kanikune
    replied
    Kyllä siinä oli sen verran tekemisen meininkiä ettei se välttämättä kerenny kuittia kirjottaa

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Hitto vie halpa hitsari. Täälläpäin eivät edes laita kempin töpseliä seinään tuolla rahalla ainakaan jos kuittiakin on vailla.

    Leave a comment:


  • kanikune
    replied
    Vinkkinä jos joskus sattuu hankautuu ilmastoinnin aluputki rikki. Ei välttämättä kannata ostaa suoraan uutta, vaan käyttä osaavalla aluhitsarilla, maksaa 20 €.
    Meidän toisen "auton" putkeen oli hankautunu sentin pitunen ura, hitsuri veti sen kiinni.
    Käytin nyt "auton" ilmastoinnin huollossa, kolmen vuoden käytön jälkeen 50 grammaa hävinny järjestelmästä, kun kylmäainemäärä 850 grammaa, eli pitää!

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Onhan tuo typpi tietysti paljon parempi, en sitä kiellä mutta diy-miehelle voi olla ylitsepääsemätön paikka vuokrata pullo yhtä koeponnistusta varten. Kompuran ilma vedenerottimien kautta jos on tarpeeksi puhdasta maalaukseen, silloin se tuskin merkittävästi kostuttaa järjestelmää. Anyways, jos järjestelmä on ollut kauan puhki niin siellä on päässyt vaikuttamaan ulkoilman haitat jo valmiiksi.

    .
    Ei siellä isoa vuotoa oo ollut, mutta alipaineinestuksella ei vuotoa havainnu.. ilmastoinnin huollon jälkeen toimi päivän

    Seuraavana päivänä menin pajalle ja kaveri katto että se letku vuotaa kummastakin päästä missä on se huolto pistoke..

    tulee vähän toistettua itseään.. Mut v...tuttaa ajella tuol helteessä ikkunat auki ja silti hiki virtaa.

    Leave a comment:


  • e30Jake
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Katsoisin myös järjestelmän paineita tuon viimeisen kohdan yhteydessä.
    Nii joo totta

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by e30Jake View Post
    - Mittarisarja kiinni, vanhat kylmäaineet talteen (jos on siis)
    - Mittarisarjan kautta typpi sisään, antaa olla jonkun aikaa ja katsoa onko paineet tippunut. Jos paineet tippu, etsimään vuotokohtaa fairivedellä liitoksista. Jos paineet pysyi, typet pois ja tyhjiömittari ja tyhjiöpumppu kiinni.
    - Tyhjiöön imu pumpulla.
    - Täyttö järjestelmän tyyppikilven mukaisella määrällä.
    - Lopuksi vielä lämpömittarilla sisältä mittailua että toimii.
    Katsoisin myös järjestelmän paineita tuon viimeisen kohdan yhteydessä.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Onhan tuo typpi tietysti paljon parempi, en sitä kiellä mutta diy-miehelle voi olla ylitsepääsemätön paikka vuokrata pullo yhtä koeponnistusta varten. Kompuran ilma vedenerottimien kautta jos on tarpeeksi puhdasta maalaukseen, silloin se tuskin merkittävästi kostuttaa järjestelmää. Anyways, jos järjestelmä on ollut kauan puhki niin siellä on päässyt vaikuttamaan ulkoilman haitat jo valmiiksi.

    E:ai sieltä tuli tietoa räjähdysvaarasta. Älkää siis tehkö perässä.

    En siis sillä, kylmälaitemiehet on ammattilaisia ja kannattaa uskoa mitä he sanovat. Siinä ammattikunnassa ei ole ollut vaan tapana ainakaan hälventää tuota mystiikan huntua aiheen ympärillä. Enemmänkin päinvastoin.
    Last edited by Perlenbacher; 08-07-2012, 18:45.

    Leave a comment:


  • jad
    replied
    Paineilmaa ei saa käyttää, koska jotkin R134a/öljyseokset voivat leimahtaa/räjähtää yhdessä paineilman kanssa. Koskaan en ole kuullut näin käyneen mutta en kokeilisi.

    Paineilmaa ei kannata käyttää, koska se tosiaan vie kosteutta järjestelmään.

    Paineilmaa on TURHA käyttää, koska sen molekyyli koko on 10 kertaa isompi kuin R134a. Eli ilmatiivis ei tarkoita R134a tiivis.

    Leave a comment:


  • e30Jake
    replied
    Ite opiskelen kylmälaiteasentajaks ja mitä koulussa ollaan näitä auton ilmastointeja huollettu ja täytelty niin järjestys on ollu tämä:

    - Mittarisarja kiinni, vanhat kylmäaineet talteen (jos on siis)
    - Mittarisarjan kautta typpi sisään, antaa olla jonkun aikaa ja katsoa onko paineet tippunut. Jos paineet tippu, etsimään vuotokohtaa fairivedellä liitoksista. Jos paineet pysyi, typet pois ja tyhjiömittari ja tyhjiöpumppu kiinni.
    - Tyhjiöön imu pumpulla.
    - Täyttö järjestelmän tyyppikilven mukaisella määrällä.
    - Lopuksi vielä lämpömittarilla sisältä mittailua että toimii.

    Paineilmaahan ei kannata käyttää tohon vuotojen etsintään koska sen mukana menee kosteutta järjestelmään -> tyhjiöinti kestää kauemmin.

    Jos tästä jollekin oli jotain hyötyä niin hyvä, itsellä omassa autossa lauhduttimessa reikä joten en vielä sen ilmastointia päässyt huoltamaan.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Ei tuo mitään ilmastointi mitään rakettitekniikkaa ole. Ittelläkin oli lahdutin rikki, vaihdoin sen + uudet liitosten o-renkaat, sitten vaan painemittarin kanssa täyttö pulloista jossa valmis seos kylmäainetta ja öljyä. Tämä sama kylmäaine kelpaa R12 ja R134a tilalle, itsellä oli R12 ja täyttö liikkeessä niin kallista (190€) jonka takia tähän asiaan rupesin perehtymään. Nyt hintaa tuli bout 50€ vajaan 2000g järjestelmän täytölle.

    Ens kerralla kun täytän niin vetasen alipaineella järjestelmän ensin tyhjäksi, tulee vähän parempi. Ei ole kylläkään pakollista sillä aine oli pullossa nesteenä eli valui pohjalle järjestelmässä ja ilma nousi ylös eli takaisin pulloon kevyempänä. Hyvin on toiminut jo pari kuukautta ja kylmää tulee.

    Vuotokohtia voi etsiä katselemalla näkyykö öljyn hikoilua jossain, kompuraöljyt meinaan tulee myös vuotokohdasta ulos ja sen jäljet näkyy, toisin kuin kylmäaineen jos ei ole väriainetta.

    Jos kuivain on menossa vaihtoon kuitenkin, en ainakaan turhaan menisi typellä paineistamaan, sillä paineilma toimii ihan hyvin myöskin. 40 psi low-puolelle kun lyö niin rupeaa vuotokohdat suhisemaan. Kuivain on meinaan ainoa komponentti joka ilmasta ottaa itseensä. (jos siis muutaman minuutin testistä puhutaan)

    Tämä siis vain omakohtaista kokemusta, voi olla ettei toimi nämä neuvot kaikissa tapauksissa.
    Last edited by Perlenbacher; 08-07-2012, 18:00.

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä se kannattaisi tyhjentää. Mistä päättelet, että siellä on nyt vain 100g ainetta? Kompura ei välttämättä mene päälle kun ainetta on alle 400-300g.

    O-renkaat pitäisi voidella samalla öljyllä jota sinne ilmastointiin laitetaan. Sitä voi sen verran saada siitä putken reiästä pyyhkimällä. Systeemiä kannattaa pitää auki mahdollisimman lyhyt aika. Joten kannattaa suunnitella kaikki etukäteen yms. Typpitesti tuolle pitäisi sitten tehdä.
    Kyl mulla viimeks lähti komppura päälle ennen huoltoa ku oli 110 jälellä..

    Tekeekö normi autokorjaamot tota typpitestiä ja onkohan kuinka arvokas??

    Se putki vuotaa missä on se huolto pistoke ja menee kompuralle..
    Last edited by riuska; 08-07-2012, 17:44. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Kyllä se kannattaisi tyhjentää. Mistä päättelet, että siellä on nyt vain 100g ainetta? Kompura ei välttämättä mene päälle kun ainetta on alle 400-300g.

    O-renkaat pitäisi voidella samalla öljyllä jota sinne ilmastointiin laitetaan. Sitä voi sen verran saada siitä putken reiästä pyyhkimällä. Systeemiä kannattaa pitää auki mahdollisimman lyhyt aika. Joten kannattaa suunnitella kaikki etukäteen yms. Typpitesti tuolle pitäisi sitten tehdä.

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Originally posted by jad View Post



    Järjestelmän tulee luonnollisesti olla täysin tyhjä.
    Pitääkö mun erikseen tyhjentää toi ilmastointi ennenki avaan ne letkun/putken liitokset ja vaihan o-renkaat??

    Vai onkohan sieltä kaikki tullut jo pihalle?? ei siellä ainakaan varmaan 100g enempää oo ku ei tuu yhtää kylmää..

    Ja miten kannattaa toimia ku on vaihtanut ne vuotavat o-renkaat??
    Et ei taas tuu turhaa täyttöä jos vuotaa jostain muualtakin

    Leave a comment:


  • riuska
    replied
    Originally posted by suffeli View Post
    Aina sanotaan, että ilmastointi pitää huoltaa parin vuoden välein ja ainetta karkaa 10% vuodessa. Omaan toyotaa ei olla tehty ilmastoinnille yhtään mitään 4 vuoteen (tai jopa 6-7 vuoteen), joten vähän jännitti, että onko siellä enää yhtään ainetta jäljellä. Yllätys oli kun ainetta tuli ulos 469g ja öljyä 5g. Sisään meni 440g + 15g öljyä. En tiedä sitten kuinka luotettava tuo mittaus on. Ilmastoinnin teho kyllä parani. Noh, nyt kelpaa taas helteiden tulla
    Onneks olkoo sulle..

    Leave a comment:


  • suffeli
    replied
    Aina sanotaan, että ilmastointi pitää huoltaa parin vuoden välein ja ainetta karkaa 10% vuodessa. Omaan toyotaa ei olla tehty ilmastoinnille yhtään mitään 4 vuoteen (tai jopa 6-7 vuoteen), joten vähän jännitti, että onko siellä enää yhtään ainetta jäljellä. Yllätys oli kun ainetta tuli ulos 469g ja öljyä 5g. Sisään meni 440g + 15g öljyä. En tiedä sitten kuinka luotettava tuo mittaus on. Ilmastoinnin teho kyllä parani. Noh, nyt kelpaa taas helteiden tulla

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎