Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by Cojootti View Post
    eikä tukoksia ole.
    Millä tuo on todettu?

    Leave a comment:


  • Cojootti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kuulostaa lupaavalta...



    Onko lauhdutin (se auton jäähdyttimen edessä olevan kenno) puhdas, toimii kunnolla (ei ole sisältä osittain tukossa) ja sähköinen puhallin toimii?
    puhallin toimii eikä tukoksia ole.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Cojootti View Post
    Auto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään.
    Kuulostaa lupaavalta...

    Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen. Ehotuksia?
    Onko lauhdutin (se auton jäähdyttimen edessä olevan kenno) puhdas, toimii kunnolla (ei ole sisältä osittain tukossa) ja sähköinen puhallin toimii?

    Leave a comment:


  • Cojootti
    replied
    No keksikääpä tähän ongelmaan vastaus!

    Eli auto on E46 328 -98 (tuonti- jos sillä mitään merkitystä) Vein ilm. täyttöhuoltoon. Ottivat ainetta pois 450g. Oikea määrä on specsien mukaan 750g. Eli oli siis vähän vajaa. Haihtumaa tms. Vuotoja ei ollut eikä ole edelleenkään. Ilmast. toimi ennen huoltoa ihan ok. Tosin vähän kesti ennenkuin alkoi puhaltaa kylmää. Auto on kylläkin eka ilmastoitu pirssi mulle, joten kokemus ei kovin iso ole. Tutun uusi primera kyllä puskee pakkasta paljon paremmin. Anyway..täyttivät oikan määrän ainetta ja oljyt yms. Seuraavana päivänä kun ULKOLÄMPÖTILA oli 20 astetta tai yli ilmastointi ei toiminutkaan. Kompura yritti lähteä pyörimään mutta ei kuitenkaan. Ja jos joskus lähtikin, toimi hetken kunnes kunnes alkoi kuulua kova rämisevä ääni. ilmeisesti putket resonoi. Eli järjestelmässä perkeleellinen ylipaine! Tämä todettiin tampereen autokylmässä. Jo lepopaine oli niin kova että asentaja juoksi sammuttamaan auton. Epäiltiin ylitäyttöä joten nesteet ulos taas. Ylläripylläri kaikki olikin kuten pitää. Täyttö uudestaan. Toimi taas ok kunnes ulkona yli 20 astetta ja taas sama homma. Eli ihan kuin ainetta olisi siltikkin liikaa ja lämpötilan mukaanhan neste laajenee. Auto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään. Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen.

    Ehotuksia?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Oliko tosiaan näin? Minä kun muistelin että korkeapuolen paine pysyi suunilleen samassa mutta imupuolen paine tipahteli tasaisin välein, tai alkoi tippumaan aina kun kompura lähti päälle... Eikös sinun autossasi vastaavasti imupuoli pysynyt suunilleen samana ja korkealla puolella paine nousi? Oma veikkaus taitaa olla että expansio temppuilee, tai sitten se kompurassa oleva "säätöventtiili" on liian löysällä. Mikä muuten ohjaa expansiota? Vaikea sanoa mikä on kun ei systeemiä oikein täysin ymmärrä. Silti sitä pitää yrittää mietiskellä koko ajan.
    En nyt mene vannomaan, mutta muistelen, että korkeapuolen painekin putosi 7-9 bar kohdalle kun se alussa oli 10-13 bar. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin noita arvoja... Jotainhan kirjoitin ylös: ainakin tuo painetunnistimen arvo oli alhaisempi kuin alussa, siis alussa se oli 1,9-2,2V ja sitten myöhemmin vain 1,7V eli kyllä se korkeapainekin taisi tippua.

    Minulla imupuoli vaihtelee 2,0-2,2 baria ja korkeapuoli 10-14bar ja aina tuossa 14bar kohdalla tuuletin lähtee käyntiin ja sen jälkeen paine laskee 10bar jossa tuuletin pysähtyy ja sitten paine taas pikkuhiljaa nousee ja sama toistuu. Tiedä sitten onko tuokaan normaalia, hiukan kyllä epäilen ettei kompuran säätö toimi tuossa tilanteessa oikein. Varsinkin kun nuo arvot tuli jo 10C ulkolämpötilalla.

    Expansioventtiiliä ohjaa venttiilissä oleva tunnistinputki joka on kiinni höyrystinkennossa, mutta tuossa se kai on kaikki saman osan sisällä. Kuitenkin expansioventtiiliä ohjataan höyrystinkennon lämpötilan perusteella.

    Mutta vaikka tuo on yksinkertainen systeemi, niin koko juttu menee kovin vaikeaksi tajuta kun tuo aine jäätyy eri lämpötilassa kuin vesi, välillä se on kaasua ja välillä nestettä ja paine ja paineen muutos vaikuttaa asioihin "ihmeellisellä" tavalla. Joku tuon homman logiikassa ei vaan mene ihan helposti jakeluun... Netistä löytyy kyllä paljonkin selityksiä toiminnasta, mutta pitäisi vielä vääntää niistä suomeksi kirjoitettu muistilappu riittävän paksusta rautalangasta...

    Ja sitten vielä lisämietittävää: entäpä jos sinulla onkin tukos lauhduttimessa? Sinne kennoonhan ne roskat kompurasta aluksi menee eikä välttämättä pääse sieltä eteenpäin.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...
    Siltä se näyttää että auton oma paineanturi sekä täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä, kädellä kokeiltuna kuivaimelle tuleva ja lähtevä putki ovat saman lämpöisiä, ei ainakaan mitään merkittäviä eroja ole..

    Originally posted by TJJ View Post
    Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.
    Oliko tosiaan näin? Minä kun muistelin että korkeapuolen paine pysyi suunilleen samassa mutta imupuolen paine tipahteli tasaisin välein, tai alkoi tippumaan aina kun kompura lähti päälle... Eikös sinun autossasi vastaavasti imupuoli pysynyt suunilleen samana ja korkealla puolella paine nousi? Oma veikkaus taitaa olla että expansio temppuilee, tai sitten se kompurassa oleva "säätöventtiili" on liian löysällä. Mikä muuten ohjaa expansiota? Vaikea sanoa mikä on kun ei systeemiä oikein täysin ymmärrä. Silti sitä pitää yrittää mietiskellä koko ajan.
    Last edited by Racink; 18-05-2008, 18:40.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kuivainta minä nyt epäilen. Paineethan oli alussa ihan kohdallaan ja vasta myöhemmin alkoi se putoaminen. Eli olisiko se tukos silloin pahentunut vai mikähän ihme sen sitten aiheutti?
    Mutta mikä ihme tekee juuri sen, että ajon jälkeen(ehkä kierroksilla?) ilmastointi tuntuu toimivan kuten pitääkin. Mutta ei
    10min tyhjäkäynnin jälkeen kuten se päivälläkin todettiin, vai tukkeutuuko kuivain(aina uudelleen ja uudelleen?) jostain syystä vasta lämpöisellä konehuoneella. Itselläkin vahva veikkaus kuivaimen suuntaan koska ei tietoa milloin vaihdettu. Toinen vaihtoehto se edellisen kompuran totaalinen hajoaminen, josta olisi irronnut jotain ylimääräistä joka nyt sotkee jotakin, exspansiota?.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    TJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?
    Kuivainta minä nyt epäilen. Paineethan oli alussa ihan kohdallaan ja vasta myöhemmin alkoi se putoaminen. Eli olisiko se tukos silloin pahentunut vai mikähän ihme sen sitten aiheutti?

    Jos oikein katsoin, niin 740d:ssä kylmäainetta on 700g +-25 eli aika sama määrä kuin E39:issäkin. Tiedä sitten kertooko se vielä kaikkea/mitään. Paineiden perusteellahan tuo kuitenkin toimii eikä niissä pitäisi olla eroja eri autoissa samalla kylmäaineella.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi.
    Eli siis tässä on kolme vaihtoehtoa? Joko kuivain on tukossa? Joko expansioventtiili reistailee? Tai kompuran ruuvi on väärässä asennossa? Edelleen ensiviikolla kyselen "asiantuntijoilta" asiaa mutta silti kiinnostaa spekulointi asiasta, eli kommentointi on todellakin tervetullutta.

    TJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?
    Last edited by Racink; 17-05-2008, 22:16.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Eihän kompurassa mitään "aivoja" ole, eli mistä se tietää milloin imupuolen paine putoaa? Eli pakko sen paineanturin on olla kuivaimen ja expansion välillä jos se osaisi oikeasti painetta pudottaa imupuolen mukaan. Jännä nähä miten käy tuon kanssa, koska kuinka silloin meidän mittaamamme painepuolen paine näytti "normaalia" jos kuivain olisi tukossa? Siis jos myös täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä? Ainoa vaihtoehto on siis että expansio reistailee, tai sitten olen ottanut yhden liikaa, mikä on hyvinkin todennäköistä tässä vaiheessa...
    Enemmänkin kuin hyvin..

    Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.
    Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi. Se siis on ihan mekaaninen juttu. Uudemmissa autoissa, esim. E60, tuo kompuran venttiilin toiminta on sähköisesti ohjattu paineanturin antaman tiedon perusteella (joissain on myös expansioventtiili sähköisesti ohjattu). E39:issä paineanturi ohjaa vain puhaltimen toimintaa ja kytkee kompuran pois ali-/ylipaineen takia.

    Ei kuivain olekaan kokonaan tukossa, mutta jospa se ahdistaa kylmäaineen kulkua sen verran, että paine laskee liian alas. Ja liian alhainen paine aiheuttaa jäätymisen. Pitäisi kokeilla kuivaimelle meneviä putkia, niissä ei pitäisi olla suurta lämpötilaeroa tulo- ja lähtöputken välillä. Jos tuloputki on paljon kuumempi, on kuivaimessa tukos.

    Painealueita ei sanota TIS:issä, normaalilla kompuralla varustettuihin malleihin niitä on kerrottu, mutta ei E39:iin.

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?
    Eihän kompurassa mitään "aivoja" ole, eli mistä se tietää milloin imupuolen paine putoaa? Eli pakko sen paineanturin on olla kuivaimen ja expansion välillä jos se osaisi oikeasti painetta pudottaa imupuolen mukaan. Jännä nähä miten käy tuon kanssa, koska kuinka silloin meidän mittaamamme painepuolen paine näytti "normaalia" jos kuivain olisi tukossa? Siis jos myös täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä? Ainoa vaihtoehto on siis että expansio reistailee, tai sitten olen ottanut yhden liikaa, mikä on hyvinkin todennäköistä tässä vaiheessa...
    Enemmänkin kuin hyvin..

    Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.
    Last edited by Racink; 17-05-2008, 19:59.

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    ... Eli tuo ei ole enää sellainen systeemi kuin vanhemmissa autoissa joissa höyrystimen lämpöanturin perusteella kompuraa kytkettiin päällä/pois.
    Nonni, taas oppi jotain uutta. Enpäs ole tainnut itseasiassa tuota omaa kompuraa kovin seurannutkaan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Kentsu View Post
    Eikös se ole ihan normaalia että kompura kytkeytyy välillä pois eikä huuda koko ajan? :think Missasin ehkä jotain mutta kunhan kyselen...
    Ei ole normaalia, E39:issä kompuran kuuluu pyöriä aina kun hiutalenappi on pohjassa (eikä ole ali/ylitäyttöä, liian kylmää, kaasu pohjassa tms.). Kompura säätää tehoaan rajoittamalla mäntiensä liikettä imupuolen paineen ohjaamana. Eli tuo ei ole enää sellainen systeemi kuin vanhemmissa autoissa joissa höyrystimen lämpöanturin perusteella kompuraa kytkettiin päällä/pois.

    Leave a comment:


  • Kentsu
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    No eihän se uusi kompura nyt aivan pelaa kuten pitäisi. TJJ:n kanssa asiaa ihmeteltiin ja näyttäisi siltä että imupuolen paine laskee kompuran käydessä liikaa, jolloin höyrystinkennon lämpötila laskee 0.2c:hen sammuttaen kompuran. Magneettiventtiili siis pätkii kompuran käyntiä koko ajan koska kenno meinaa jäätyä.
    Tuleeko nyt kylmää ilmaa vai ei? Eikös se ole ihan normaalia että kompura kytkeytyy välillä pois eikä huuda koko ajan? :think Missasin ehkä jotain mutta kunhan kyselen...

    Leave a comment:


  • Racink
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?

    Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...

    Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.

    Tuossa Wurthin esitteessä ollut taulukko joissa syitä eri paineongelmiin, displacement valve on se kompuran ruuvi:
    xp

    Jep. Täytyy huomenna taas syventyä asiaan kun on pää selvänä ja auto lähettyvillä. Ajattelin vain että vaihdanko pelkän kuivaimen, vai kuivaimen ja expansioventtiilin. Toisaalta ei huvittaisi vaihtaa mitään kun tuntuu toimivan nyt todella hyvin(tulee kylmää kuten pitääkin). Ja harvemmin tulee käytettyä tyhjää yli 10min jolloin pätkiminen alkaa. Toisaalta jos kuivain on tukossa niin tuskin ongelma tuosta hyveneekään... Soittelen sinne asiantuntijoille kuitenkin ensiviikolla ja kyselen heiltä mielipiteitä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎