Originally posted by Cojootti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ilmastoinnin huoltelua
Collapse
X
-
Originally posted by Cojootti View PostAuto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään.
Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen. Ehotuksia?
Leave a comment:
-
-
No keksikääpä tähän ongelmaan vastaus!
Eli auto on E46 328 -98 (tuonti- jos sillä mitään merkitystä) Vein ilm. täyttöhuoltoon. Ottivat ainetta pois 450g. Oikea määrä on specsien mukaan 750g. Eli oli siis vähän vajaa. Haihtumaa tms. Vuotoja ei ollut eikä ole edelleenkään. Ilmast. toimi ennen huoltoa ihan ok. Tosin vähän kesti ennenkuin alkoi puhaltaa kylmää. Auto on kylläkin eka ilmastoitu pirssi mulle, joten kokemus ei kovin iso ole. Tutun uusi primera kyllä puskee pakkasta paljon paremmin. Anyway..täyttivät oikan määrän ainetta ja oljyt yms. Seuraavana päivänä kun ULKOLÄMPÖTILA oli 20 astetta tai yli ilmastointi ei toiminutkaan. Kompura yritti lähteä pyörimään mutta ei kuitenkaan. Ja jos joskus lähtikin, toimi hetken kunnes kunnes alkoi kuulua kova rämisevä ääni. ilmeisesti putket resonoi. Eli järjestelmässä perkeleellinen ylipaine! Tämä todettiin tampereen autokylmässä. Jo lepopaine oli niin kova että asentaja juoksi sammuttamaan auton. Epäiltiin ylitäyttöä joten nesteet ulos taas. Ylläripylläri kaikki olikin kuten pitää. Täyttö uudestaan. Toimi taas ok kunnes ulkona yli 20 astetta ja taas sama homma. Eli ihan kuin ainetta olisi siltikkin liikaa ja lämpötilan mukaanhan neste laajenee. Auto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään. Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen.
Ehotuksia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostOliko tosiaan näin? Minä kun muistelin että korkeapuolen paine pysyi suunilleen samassa mutta imupuolen paine tipahteli tasaisin välein, tai alkoi tippumaan aina kun kompura lähti päälle... Eikös sinun autossasi vastaavasti imupuoli pysynyt suunilleen samana ja korkealla puolella paine nousi? Oma veikkaus taitaa olla että expansio temppuilee, tai sitten se kompurassa oleva "säätöventtiili" on liian löysällä. Mikä muuten ohjaa expansiota? Vaikea sanoa mikä on kun ei systeemiä oikein täysin ymmärrä. Silti sitä pitää yrittää mietiskellä koko ajan.
Minulla imupuoli vaihtelee 2,0-2,2 baria ja korkeapuoli 10-14bar ja aina tuossa 14bar kohdalla tuuletin lähtee käyntiin ja sen jälkeen paine laskee 10bar jossa tuuletin pysähtyy ja sitten paine taas pikkuhiljaa nousee ja sama toistuu. Tiedä sitten onko tuokaan normaalia, hiukan kyllä epäilen ettei kompuran säätö toimi tuossa tilanteessa oikein. Varsinkin kun nuo arvot tuli jo 10C ulkolämpötilalla.
Expansioventtiiliä ohjaa venttiilissä oleva tunnistinputki joka on kiinni höyrystinkennossa, mutta tuossa se kai on kaikki saman osan sisällä. Kuitenkin expansioventtiiliä ohjataan höyrystinkennon lämpötilan perusteella.
Mutta vaikka tuo on yksinkertainen systeemi, niin koko juttu menee kovin vaikeaksi tajuta kun tuo aine jäätyy eri lämpötilassa kuin vesi, välillä se on kaasua ja välillä nestettä ja paine ja paineen muutos vaikuttaa asioihin "ihmeellisellä" tavalla. Joku tuon homman logiikassa ei vaan mene ihan helposti jakeluun... Netistä löytyy kyllä paljonkin selityksiä toiminnasta, mutta pitäisi vielä vääntää niistä suomeksi kirjoitettu muistilappu riittävän paksusta rautalangasta...
Ja sitten vielä lisämietittävää: entäpä jos sinulla onkin tukos lauhduttimessa? Sinne kennoonhan ne roskat kompurasta aluksi menee eikä välttämättä pääse sieltä eteenpäin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostAuton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...
Originally posted by TJJ View PostKuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.Last edited by Racink; 18-05-2008, 18:40.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostKuivainta minä nyt epäilen. Paineethan oli alussa ihan kohdallaan ja vasta myöhemmin alkoi se putoaminen. Eli olisiko se tukos silloin pahentunut vai mikähän ihme sen sitten aiheutti?
10min tyhjäkäynnin jälkeen kuten se päivälläkin todettiin, vai tukkeutuuko kuivain(aina uudelleen ja uudelleen?) jostain syystä vasta lämpöisellä konehuoneella. Itselläkin vahva veikkaus kuivaimen suuntaan koska ei tietoa milloin vaihdettu. Toinen vaihtoehto se edellisen kompuran totaalinen hajoaminen, josta olisi irronnut jotain ylimääräistä joka nyt sotkee jotakin, exspansiota?.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostTJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?
Jos oikein katsoin, niin 740d:ssä kylmäainetta on 700g +-25 eli aika sama määrä kuin E39:issäkin. Tiedä sitten kertooko se vielä kaikkea/mitään. Paineiden perusteellahan tuo kuitenkin toimii eikä niissä pitäisi olla eroja eri autoissa samalla kylmäaineella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostKompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi.
TJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?Last edited by Racink; 17-05-2008, 22:16.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostEihän kompurassa mitään "aivoja" ole, eli mistä se tietää milloin imupuolen paine putoaa? Eli pakko sen paineanturin on olla kuivaimen ja expansion välillä jos se osaisi oikeasti painetta pudottaa imupuolen mukaan. Jännä nähä miten käy tuon kanssa, koska kuinka silloin meidän mittaamamme painepuolen paine näytti "normaalia" jos kuivain olisi tukossa? Siis jos myös täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä? Ainoa vaihtoehto on siis että expansio reistailee, tai sitten olen ottanut yhden liikaa, mikä on hyvinkin todennäköistä tässä vaiheessa...
Enemmänkin kuin hyvin..
Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.
Ei kuivain olekaan kokonaan tukossa, mutta jospa se ahdistaa kylmäaineen kulkua sen verran, että paine laskee liian alas. Ja liian alhainen paine aiheuttaa jäätymisen. Pitäisi kokeilla kuivaimelle meneviä putkia, niissä ei pitäisi olla suurta lämpötilaeroa tulo- ja lähtöputken välillä. Jos tuloputki on paljon kuumempi, on kuivaimessa tukos.
Painealueita ei sanota TIS:issä, normaalilla kompuralla varustettuihin malleihin niitä on kerrottu, mutta ei E39:iin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostNostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?
Enemmänkin kuin hyvin..
Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.Last edited by Racink; 17-05-2008, 19:59.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View Post... Eli tuo ei ole enää sellainen systeemi kuin vanhemmissa autoissa joissa höyrystimen lämpöanturin perusteella kompuraa kytkettiin päällä/pois.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kentsu View PostEikös se ole ihan normaalia että kompura kytkeytyy välillä pois eikä huuda koko ajan? :think Missasin ehkä jotain mutta kunhan kyselen...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostNo eihän se uusi kompura nyt aivan pelaa kuten pitäisi. TJJ:n kanssa asiaa ihmeteltiin ja näyttäisi siltä että imupuolen paine laskee kompuran käydessä liikaa, jolloin höyrystinkennon lämpötila laskee 0.2c:hen sammuttaen kompuran. Magneettiventtiili siis pätkii kompuran käyntiä koko ajan koska kenno meinaa jäätyä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostNostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?
Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...
Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.
Tuossa Wurthin esitteessä ollut taulukko joissa syitä eri paineongelmiin, displacement valve on se kompuran ruuvi:
Jep. Täytyy huomenna taas syventyä asiaan kun on pää selvänä ja auto lähettyvillä. Ajattelin vain että vaihdanko pelkän kuivaimen, vai kuivaimen ja expansioventtiilin. Toisaalta ei huvittaisi vaihtaa mitään kun tuntuu toimivan nyt todella hyvin(tulee kylmää kuten pitääkin). Ja harvemmin tulee käytettyä tyhjää yli 10min jolloin pätkiminen alkaa. Toisaalta jos kuivain on tukossa niin tuskin ongelma tuosta hyveneekään... Soittelen sinne asiantuntijoille kuitenkin ensiviikolla ja kyselen heiltä mielipiteitä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: