Tänään loppui kylmän tulo laitteistosta mielestäni aika yllättäen. Ei tunnu tulevan ulkoilmaa kylmempää, kompura ja flekti sitävastoin näyttäisi jauhavan päällä koko ajan.
Tietäjät voisi valaista onko tästä nyt sitten kylmäaineet kadonneet taivaisiin vai kenties mahdollista joku muu vika, venttiili tms?
Samoin saa ilmaista viimeisimmät vinkit etelä-Suomen asiallisista ja edullisista kylmästöintihuoltopaikoista, tack.
Ilmastoinnin huoltelua
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostTuota ATP:tä kannattaa kyllä varoa, niiden alustan osat ainakin oli kestävyydeltään todella surkeita. Eikä tuosta oikein ota selvää minkä merkkinen tuo kompura oikeasti on, siinä vaan puhutaan noista vastaavuuksista. Se voi olla joku kiinalainen kopio joka leviää vuoden päästä. Eikä siinä 2 vuoden takuu paljon lämmitä kun hajoamisen yhteydessä tulee kallis remontti ja kuivain pitää uusia yms.
Originally posted by TJJ View PostOletko kysynyt mitä Hellan nimellä myytävä kompura maksaisi?
Originally posted by TJJ View PostKatsoitko sarjanumeroa sen hihnapyörän päästä, pitää varmaan olla peili jotta sinne näkee. Se siis on siellä hihnapyörän päässä olevassa syvennyksessä, sellainen kirkas tarra. Tosin onhan se voinut irrota jo kauan sitten.Last edited by Racink; 16-04-2008, 20:49.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostLöytyihän niitä uusiakin, tuo ATP Autoteile myy vielä yllättävän edullisestikkin ja numerotkin täsmää. Onkohan tuo Nippon Denso merkiltään sama asia kuin pelkkä Denso(tyyppikilpeä ei ainakaan ole normaalilla paikallaan kuvassa), vaiko huonompi tai parempi?
Kävin vielä kurkkimassa pellin alle ja en kyllä millään löydä osanumeroa tuosta paikallaan olevasta kompurasta, mutta täytyy olettaa että se on tuo 64 52 8 379 924. Ei ainakaan pahasti metsään voi mennä..
Toinen uusi: http://cgi.ebay.de/NEU-Klimakompress...QQcmdZViewItem
Mutta tuo toisen linkin kompura voisi olla hyvä. Tosin tuossa ei kai ole takuuta.
Oletko kysynyt mitä Hellan nimellä myytävä kompura maksaisi?
Katsoitko sarjanumeroa sen hihnapyörän päästä, pitää varmaan olla peili jotta sinne näkee. Se siis on siellä hihnapyörän päässä olevassa syvennyksessä, sellainen kirkas tarra. Tosin onhan se voinut irrota jo kauan sitten.
Leave a comment:
-
-
Löytyihän niitä uusiakin, tuo ATP Autoteile myy vielä yllättävän edullisestikkin ja numerotkin täsmää. Onkohan tuo Nippon Denso merkiltään sama asia kuin pelkkä Denso(tyyppikilpeä ei ainakaan ole normaalilla paikallaan kuvassa), vaiko huonompi tai parempi?
Kävin vielä kurkkimassa pellin alle ja en kyllä millään löydä osanumeroa tuosta paikallaan olevasta kompurasta, mutta täytyy olettaa että se on tuo 64 52 8 379 924. Ei ainakaan pahasti metsään voi mennä..
Toinen uusi: http://cgi.ebay.de/NEU-Klimakompress...QQcmdZViewItem
Leave a comment:
-
-
Miten ton r134a:n tyhjennyksen kanssa, onko suoraan kiellettyä tyhjentää ulkoilmaan? Koitin tutkiskella hieman asiaa ja jossain päin foorumilla meinattiin että on on ympäristörikos, toisaalta samaa ainetta näyttäs olevan esim. toi compressed air spray http://www.fluoridealert.org/pestici...ero-duster.pdf
Sitä äkkiseltään luulisi vapautuvan normaalikäytössä ilmaan.
Edit: tossa vielä ilmeisesti kyseisen tuotteen nettisivu: http://www.alliedhightech.com/cleaning/compressdair/Last edited by Vili; 16-04-2008, 19:14.
Leave a comment:
-
-
Kyselläänpä täältä, josko joku tietäs. Pitäs tuurinkiin jossain välissä ilmastointi täyttää niin missä ois kohtuu hintaan oulussa R134A:lla täyttö? Jossa sais väriaineella niin näkis jos vuotaa jostain.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostEconomic on käsittääkseni sellainen jälkiasennusilmastointi jossa kennot tulee raitisilmasuodattimien koteloon, siis suodattimet poistetaan ja tilalle tulee molemmille puolille kennot.
Täytyy vielä yrittää tarkemmin etsiä sitten sitä osanumeroa paikallaan olevasta kompurasta.
Edit: Osaako kukaan kielitaitoinen kertoa mainitaanko tässä ilmoituksessa mitään sopivuuksista?Last edited by Racink; 16-04-2008, 19:18.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostPaikallaan olevassa kompurassa ei näy mitään numeroita, taitaa olla moottorin puoleisella kyljellä se lätkä, eli irroittamatta ei näy? Mitä tarkoittaa etk:ssa "rmfd"? Entä tuo "economic"?
Onko tuo uusi kun en saksaa oikein ymmärrä?
Onkos TJJ:n kompura tälläinen 64 52 8 379 924 numeroinen?
Rmfd = remanufactured eli vanha kompura joka on tehtaalla kunnostettu.
Economic on käsittääkseni sellainen jälkiasennusilmastointi jossa kennot tulee raitisilmasuodattimien koteloon, siis suodattimet poistetaan ja tilalle tulee molemmille puolille kennot.
Tuo linkin kompura ei ole uusi.
Eipä ole tuollaiset numerot minun kompurassa, minulla numero on 64 52 6 910 462. Ja tuo on ilmeisesti 740d:hen tarkoitettu, joten voikin jännittää käykö tuo vai ei... Kompurahan on tyypiltään/nimeltään sama, mutta yläosan putken kiinnike on hiukan eri kulmassa. Tosin se osa näyttäisi olevan vaihdettavissa kaksi pulttia avaamalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostÖljyjuttuun toivottavasti joku muu osaa vastata paremmin. Käsittääkseni kompurassa on öljyt sisällä. Mutta mitä niille sitten pitäisi tehdä? Siis kaadetaanko ne pois ja laitetaan samanverran uutta tilalle? Ja entä järjestelmässä jo oleva öljy? Tästä on BMW:n ohje jossa pitää mitata entisen kompuran öljymäärä ja laittaa sen verran takaisin uuteen. Mutta entä jos kompura onkin vuotanut?
Öljystä tosiaan sanotaan, että se imee kosteutta ja pullo pitää käyttää heti avaamisen jälkeen yhdellä kerralla. En sitten tiedä mitä tuo oikeasti tarkoittaa ja tuleeko se öljy kuitenkin kuntoon ja siitä poistuu kosteus tyhjiöimulla?
Olen nyt uutta kompuraa katsellut ebaystä mutta tuo osanumerointi ihmetyttää, etk näyttää kolmea tai jopa neljää eri osanumeroa tälle 528i Touring 11/98:lle. Paikallaan olevassa kompurassa ei näy mitään numeroita, taitaa olla moottorin puoleisella kyljellä se lätkä, eli irroittamatta ei näy? Mitä tarkoittaa etk:ssa "rmfd"? Entä tuo "economic"?
Tämä nyt ainakin ilmeisesti käy minun autooni kun näyttää olevan ilmoituksessa tuttuja osanumeroita --> http://cgi.ebay.de/BMW-E38-E39-E46-K...ayphotohosting
Onko tuo uusi kun en saksaa oikein ymmärrä? Onkos TJJ:n kompura tälläinen 64 52 8 379 924 numeroinen?Last edited by Racink; 16-04-2008, 18:12.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostTarkoitan sitä, että tekisin kaiken itse. Siis ostan alipainepumpun ja kylmäainetta. Mittarit on jo.
Mitä teit kompuran öljyjen kanssa? Nehän imee kosteutta ja määräkin pitäisi olla oikea. Entä vaihdoitko kuivaajan?
Jenkeillä on hyviä A/C- DIY sivuja kun googlaat. Itekin muistaakseeni löysin oman kompurani remonttiohjeet sieltä. Jos sulla on taaraava tarkka vaaka millä mitata kylmäaine, niin en yhtään epäröis alkaa ite hommiin, tulee ainakin kunnolla tehtyä. Kompuraöljyjä saa netistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostKunnostettu, vai oikein tehdas uusi kompura?
Missä kohtaa muuten kompuraa tuo "varoventtiili" on?
Onko uudessa kompurassa öljyt sisällä jo valmiiksi vai mitä meinaat että öljyt imee kosteutta, minä luulin että vasta huollossa kylmäaineen sekaan lisätään öljy?
Varoventtiili on kompuran päällä, sellainen messinkinen mutteri. Tuossa uudessa se on päällysosan takareunassa.
Öljyjuttuun toivottavasti joku muu osaa vastata paremmin. Käsittääkseni kompurassa on öljyt sisällä. Mutta mitä niille sitten pitäisi tehdä? Siis kaadetaanko ne pois ja laitetaan samanverran uutta tilalle? Ja entä järjestelmässä jo oleva öljy? Tästä on BMW:n ohje jossa pitää mitata entisen kompuran öljymäärä ja laittaa sen verran takaisin uuteen. Mutta entä jos kompura onkin vuotanut?
Öljystä tosiaan sanotaan, että se imee kosteutta ja pullo pitää käyttää heti avaamisen jälkeen yhdellä kerralla. En sitten tiedä mitä tuo oikeasti tarkoittaa ja tuleeko se öljy kuitenkin kuntoon ja siitä poistuu kosteus tyhjiöimulla?
Täytyy tässä keväällä alkaa tuota tarkemmin tutkimaan. Täytyy myös katsoa saako kompuran mäntien liikkeeseen vaikuttavaa venttiiliä säädettyä, pohjassa on kai sitä varten sinetöity ruuvi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostEbaysta, joku yksityinen sen möi. Vähän yli 300 euroa. Vanhaan tuli Jyväskylän Laakkonen joka sekoili täytössä, siis ylitäytti systeemin: kuivain repesi ja meni tukkoon ja aineet tuli ulos kompuran varoventtiilistä. Samalla nähdäkseni kompuraan tuli vaurio. Kompura siis toimii yhä, mutta kuuluu kuplivaa sivuääntä kojelaudasta, ekspansioventtiili on vaihdettu (tai ainakin sanottu niin tehdyn). Ja koska vika onkin nyt Laakkosen mielestä ihan normaali ääni tässä automallissa, niin sitä ei voi tietenkään korjata, varsinkin kun kyseessä on tuontiauto jonka mittari varmaan on ruuvattu, Saksassa sen ilmastointi on kuormittunut tosi paljon ja asiakas (joka on mulkku) vain haluaa uuden kompuran jne. Kannatti viedä auto ilmastointihuoltoon tuollaiseen nyrkkipajaan jossa asiakas tietää tästäkin asiasta enemmän kuin huoltoneuvoja tai huoltomiehet...
Ebaysta saa kaikkea mutta lähinnä tyhjiöpumppu ja R134A ainetta tarvitaan, vanhat kylmäaineet pitäisi tosin saada jonnekin. Toinen vaihtoehto on viedä auto johonkin ja käskeä vaihtamaan kompura, kuivain ja ekspansioventtiili sekä puhdistamaan putkisto. Pitäisi vaan löytää oikea ammattiliike.
Onko uudessa kompurassa öljyt sisällä jo valmiiksi vai mitä meinaat että öljyt imee kosteutta, minä luulin että vasta huollossa kylmäaineen sekaan lisätään öljy? Eli siis kompuran vaihdan itse ja aineet laittaa joku sitä hommaa harjoittava pulju, paitsi jkl laakkonen.Last edited by Racink; 01-04-2008, 17:42.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Racink View PostEnsimmäisen huollon teki etelä-suomalainen kolarikorjaus firma ja toinen huolto tehtiin samalla kuin katseltiin vakuutustarkastajan kanssa kolarikorjausten jälkeä(joka oli päin p:tä, ja jota vieläkin tullaan korjailemaan) jyväskylän laakkosella.
En ole vielä ajatellut niin pitkälle että missä kompuran vaihdan, mutta todennäköisesti itse jos ei mitään ylitsepääsemätöntä ilmaannu? Jkl laakkonen ei sitä ainakaan vaihda.
Mistä ostit uuden kompuran ja mihin hintaan? Mikä vanhaan tuli? Mitäs ebaysta meinasit ostella jos itse vaihdat?
Ebaysta saa kaikkea mutta lähinnä tyhjiöpumppu ja R134A ainetta tarvitaan, vanhat kylmäaineet pitäisi tosin saada jonnekin. Toinen vaihtoehto on viedä auto johonkin ja käskeä vaihtamaan kompura, kuivain ja ekspansioventtiili sekä puhdistamaan putkisto. Pitäisi vaan löytää oikea ammattiliike.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jpeltoma View PostMitä yksityiskohtaa mahdat tarkoittaa? Itse tein kompurahuollon edelliseen autooni (E34), ja eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Kompurasta vuosi akselin tiiviste, eli se tavallinen paikka. Tilasin tiivisteen jenkkilästä, muistaakseeni jotain 12$ tms. Irrotin/Purin kompuran ja vaihdoin tiivisteen. Sitten vaan kylmähuoltoon alipainetestiin ja aineet sisälle.
Eikai tossa muuta vaaraa ole, kuin se että varmistaa järjestelmän olevan tyhjä ennen purkua, vai mitä tarkoitat? Aineet saa imettyä huollossa.
Mitä teit kompuran öljyjen kanssa? Nehän imee kosteutta ja määräkin pitäisi olla oikea. Entä vaihdoitko kuivaajan?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostMissä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...
En ole vielä ajatellut niin pitkälle että missä kompuran vaihdan, mutta todennäköisesti itse jos ei mitään ylitsepääsemätöntä ilmaannu? Jkl laakkonen ei sitä ainakaan vaihda.
Mistä ostit uuden kompuran ja mihin hintaan? Mikä vanhaan tuli? Mitäs ebaysta meinasit ostella jos itse vaihdat?Last edited by Racink; 01-04-2008, 14:48.
Leave a comment:
-
Leave a comment: