...........
Announcement
Collapse
No announcement yet.
tee-se-itse ruostesuojaus öljyllä
Collapse
X
-
Originally posted by muggo View PostSano ny vielä että säilötty lämpöisessä tallissa talvisin aina ajojen välissä?
Melko haperoksi on tosiaan mennyt ja tuo ees taas lämpöisestä kylmään/märkään varmasti kiihdyttää tuota rakasta ruostumisprosessia.
Comment
-
-
Originally posted by mika68 View PostAuto E36 -96 ajettu 190tkm. Auto Saksasta tullessa pohjaltaan "ruosteeton"
Sinkitty ja muovipinnoitettu, mutta vajaan kolmen "suomi" suolatalven jälkeen pohja tämän näköinen
Kuva otettu vuosikatsastuksessa ja vitutus oli rajaton
Comment
-
-
Aika paperilta näyttää toi E36:n kori joka on kuvassa. Vaikea uskoa että olisi ihan kolaroimaton / kolhimaton yksilö tai muuten vain sekundayksilö. Kaverilla oli -92 E36, jolla oli ajettu 315 tkm ja suomiauto. Siinä oli juuri sama kohta pohjasta ruostunut puhki, mutta vain sellanen 5cm pitkä viilto ja hitsaamalla sai kuntoon.
Mun saksan tuonti E39:ssä on kaikki alustan kotelot öljytty pari vuotta sitten enkä kadu toimenpidettä yhtään. Ei sinne koteloihin mitään liejua kerry jos kaikki suojamuovit on ehjänä. Eri asia jos esim. sisälokarit on ajettu kappaleiksi, nimittäin sellasia yksilöitäkin olen nähnyt. Olen pohjan & lokasuojien suojamuoveja käyttänyt omasta pari kertaa irti ja kotelot on olleet puhtaat. Olen tässä miettinyt että pitäisi varmaan kaikki luukut ja takakontin kotelotkin käsitellä kotelosuojalla.
Comment
-
-
Mulla on e30 alustaa ja koteloita suojattu säännöllisesti. Hyvässä kunnossa ovat pysyneet. Koteloista oli yksi kohta ruostunut koska alustamassaa oli mennyt "vesireiän" päälle. Hiekkapuhalluksella siitä selvittiin...
Takalokasuojista löytyi myös reikiä mutta ne on hitsattu...BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
BMW 330d touring e46 -05
Ford Cortina Mk2 1600 -70
ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Comment
-
-
Originally posted by Bemu500 View PostMitäs sitte kun se muovi sinkki pinnoite lähtee pois jostaki hieman reilummalta alalta esim jonku ison kiven kohdatessa auton pohja? Millä sinä tollasen paikkaisit? Tietoa kyl tuntuu olevan mut vastauksissa ei ole vielä ollu suoraa vastauasta millä ton korjais jos tollanen tulee.
edit. eli tos oletuksena se että sinkki pinta tuhoutuu niin isolta alalta että ehtii ruoste tulla kuvioihin ennen kuin sinkki saa "paikattua" pinnan.
Siis tämä sinkitys toimii autokorissa pitkälti samoin kuin laivojenkin rungoissa jossa epäjalompi sinkki on pultattuna runkoon kiinni. Eli jos edes lähellä on sinkkiä, ei mitään nopeaa pehmenemistä ole luvassakaan.
Eli jos katsot tuollaista 20-30-vuotta vanhaa mökkikaivolla olevaa sinkittyä peltiämpäriä, joka on siis kymmeniä vuosia saanut iskua/kolissut kaivonrenkaisiin, niin "pintaruostettahan")oksidikerros) siinä jo joissan kohdin on, mutta niin kauan kun sinkkiä on myös ämoärin sisäpuolella, ei mitään rekennetta pehmentävää korroosiota synny, eikä voi syntyä.
Sama pätee siis sinkattuun korirakenteeseen, eli sen pohjan sisäpuolella on myös sinkki joka ehdottomasti estää varsinaisen ruostumisen. Ruskeaa pintaoksidin muodostumista se ei estä, mutta tämähän ei ole varsinaisesti ruostetta, eikä pehmennä itse rakennetta lainkaan.
Toisaalta...tuo sinkki on pellissä kiinnittyneenä atomitasolla, jolloin mikään kiville tms. ajo ei mitenkään voi poistaa ko.sinkkikerrosta.
Muovitetut nykyalustat KORJATAAN mahdollisten vaurioiden ilmaantuessa vastaavanlaisin 2-K PU ainein/metodein kuin orggispinnoitus, eli kotikonstein käy eri sauma/liimakitit. Ei siis missään tapauksessa liuottimina toimivilla maaöljypohjaisilla tisleillä.
Mika68: Varmasti voimme kaikki kuitenkin olla samaa mieltä siitä että nyt on kyseessä jotain aivan poikkeuksellista(johon siis on jokin muu selitys kuin "luonainen" rakenteellinen korroosioalttius), johon ei 100% varmuudella olisi kuitenkaan voitu vaikuttaa millään sutipikimassoilla eikä teräketjuöljyillä.
Eli tässä näkee aivan päivänselvästi sen että itse rakenteessa on ollut jokin luuranko piilossa, jota emme luonnollisestikkaan pysty tässä yhden valokuvan perusteella hahmottamaan.
Comment
-
-
Originally posted by himonussija View Post
Mun saksan tuonti E39:ssä on kaikki alustan kotelot öljytty pari vuotta sitten enkä kadu toimenpidettä yhtään. Ei sinne koteloihin mitään liejua kerry jos kaikki suojamuovit on ehjänä. Eri asia jos esim. sisälokarit on ajettu kappaleiksi, nimittäin sellasia yksilöitäkin olen nähnyt. Olen pohjan & lokasuojien suojamuoveja käyttänyt omasta pari kertaa irti ja kotelot on olleet puhtaat. Olen tässä miettinyt että pitäisi varmaan kaikki luukut ja takakontin kotelotkin käsitellä kotelosuojalla.
esim.helmakoteloissa on monta rakenneosaa sisäkkäin samalla kun törmäysrasitetuimmilla alueilla on rakenne täytetty muovi+uretaanitäyttein.
Rakenne itsessään on liitossuljettu hieman karrikoiden kuumavahalla, tehden siitä 100% ilma/kosteustiiviin.
Ko.rakenteen läpi kulkee muutaman suhteellisen hentoisia ilmakanavistoja joiden läpi virtaa ajoviimassa ilmaa, joka siis pitää koteloiden sisäosat kuivina/tuuletettuina. Auton lämmin sisäilma ja koteloien kylmä ulkopinta kerää kondessivettä rakenteisiin joka on pystyttävä sieltä poistamaan/tuulettamaan pois. Nyt jos/kun koteloihin ruiskutetaan tuon kuumavahakerroksen päälle maaöljypohjaista tislettä, se ensinnälin toimii tuon sulkevan+tiivistävän vahakerroksen liuottimena aikaansaaden lopulta sen että rakenteiden pistehitsatut limisaumat eivät vuosien kuluttua ainakaan ole joka osiltaan enään ilma/kosteustiiviit, vaan rakenteiden välisiin saumoihin ui kosteus.
Samalla käy niin, että nuo öljyt haihduttavat kevyemmat aineosansa niin että ne muuttuvat rakenteissa kärpäspaperia muistuttavaksi liimapinnoiksi.
Nyt kun rakenteessa olevien ahtaiden tuuletuskanavien läpi kulkee vuosien ajoviimassa kuutiometreittän enemmän tai vähemmän epäpuhdasta ilmaa, tarraa nämä epäpuhtaudet varsinkin näihin korkeamman virtausnopeuden tuuletuskanaviin, lopulta tukkien ne.
Tämän voi jokainen havaita kun katsoo vanhemman kotelosuojauksessa olleen auton ovien alapuolisia tuuletus/vedenpoistoreikiä.
Yleensähhän jopa nämä tukkeutuvat n.5-vuoden kuluessa niin että lopulta oven pohjalla lilluu senttitolkulla vettä. Nykyiset kotelorakenteet eivät välttämättä kestä edes tuota 5-vuotta, vaan tukkeutuvat jo parissa/kolmessa vuodessa niin että kotelot ovat täynnä kondessivettä ja olgelmat lasien huurtumisen, homehtumisen ja eri "tuoksujen" kanssa alkavat.
Onneksi nämä rakenteet nykyisin kestävät tällaisen rakenteellisen tuuletuksen tärvelemisen niin hyvin että voi mennä kymmeniä vuosia ennen kuin ko.ongelmat näkyvät rakenteellisissa lujuuksissa.
Eli minä nyt kun kuitenkin työni puolesta olen näitä eri korirakenteita
viimeisen 15-vuotta leikkellyt tuhatmäärin auki, niin jonkinlaisen käytännön kuvan aiheesta on ollut pakkokin syntyä. Itse en "jälkisuojattua" uuden koritekniikan autoa osta enkä siis itselleni huoli missään tapauksessa, kuten en myöskään muovipussiin pakattua ilmastoimatonta rintamamiestaloa.
Tämä on oma ja omaan ammattiini perustuva näkökanta jonka toki jokainen voi parempaan tietoon luottaen torpedoida omia valintojaan tehdessään.
Tosin tätä mieltä toki on näitä autoja suunnittelevat insinöörit ja jälleenmyyntiverkostotkin, jotka mm.koritakuun kyllä käytännössä joka tapauksessa tällaiselta "jälkisuojatulta" ajoneuvolta eväävät.
Comment
-
-
E28 ja E30
Palataanpa autoihin joille on vielä kotikonstein suojausta tehtävissä ja joita monet foorumilaiset tuunailevat. Mitä asioita suojauksessa tulee huomioida, missä ne valumareiät ovat, entä onko korissa silikooneja, muoveja mattojen alusia joille pitäisi tehdä jotain? Entä akun alusta, pyöräkoteloiden kulmat, lokasuojien rakenne, runkopalkkien reunat?
Yleislinjauksia verrattaviksi:
1) Ruostesuojausfirmaan 500€+ - hakkurilla pohja auki, uunnikuivaus, suoja-aineilla kattava käsittely eri osille.
2) Pellavaöljy (vernissa) kaikkialle ja vuosittainen uusinta (sitä on käytössäni rajattomasti paineilmalaitteilla ja on ekologista).
3) Dinitrolia/tervaa/bitumia pohjaan, vaseliini+öljy sekoitus paineilmaruiskulla koteloihin ja PELTIEN POKKAUKSIEN ALLE MITEN?
4) Maalatut peltiosat pesu ja lakkaus (vernissa) ovien alustat luukkujen pokkaukset jne. + CRC ruiskuttelua?
Kikka 3 = kylmätalli?
PS. Aika hyvin säilyneitä 1960 ja 1970 autoja on talvikäytössäkin - miten?- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Näissä sinkityissä koreissa tuppaa olemaan paradoksia :
Maalin tartunta sinkkiin. Hyvin monessa autossa se on/on ollut ongelma. Surullisin ja kuuluisin esimerkki lienee VW:n T4 korinen pornstar paku. Ovat harjoittelleet volkkarilla hommaa 10 vuotta ja silti maalit kesii galvanoidusta pinnasta. Bemarilla ei ole yhtä pahaa ongelmaa, mutta samansuuntaista kuitenkin, eli sisälokasuojien reunoista maalit kuorii irti niinkun hemi mainitsi...__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
Comment