Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberi ongelmaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #31
    Originally posted by Aku10 View Post
    Tossa on semmoista mustaa kumimaista massaa. Vai ovat ne senkin vaihtaneet. Pitää varmaan yrittää tinnerissä uittaa sitä yksikköä. Eikös tommonen silikinorasva johda myös sähköä? Joku massa sinne tilalle kai pitäs saada, mutta semmoinen minkä saa poiskin, jos pitää uudestaan juotella...

    Ei taida tinnerillä lähteä. Lämmittäminen voi auttaa. Sähköä johtavaa silikonirasvaa ei ole vielä eteen tullut, käyttämäni KF Graisse silicone 500 ei johda sähköä, löytyy mm motonetin valikoimista.

    Comment

    • -PAV-
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 21
      • Helsinki

      #32
      Eberi ongelmaa.

      Aluksi lämmitin käynnistyi 1-2min, ei ehtinyt kiihtyä huippuunsa ennen kuin sammui. Tuolloin sisäilman puhallin meni heti päälle Eberin käynnistyksen jälkeen joka viittaa siihen, ettei vesi kiertänyt ollenkaan. Vesi lämpesi heti haluttuun lämpötilaan?
      No täältä viisastuneena menin koputtelemaan kuvan osa 6:ta. Nyt lämmittää vettä mielestäni oikein 5-10min jonka jälkeen äkkikuolema iskee. Sisäilman puhallin ei ehdi käynnistyä tietääkseni. Ilmastoinnin paneelista laitettu lämmöt maximiin jne.

      Autosta löytyy taukolämmitys joka ei mielestäni toimi oikein. Eli ajan lämpimän auton parkkiin, virrat pois ja käynnistän taukolämmityksen niin minuutin päästä puhaltaa selkeaäti viileämpää ilmaa hyttiin. Eikös puhalluksen aikana pitäisi jonkin pumpun kierrättää vättä jotta lämpöä riittää sisälle. Pumppu sökö? Vaikuttaako tämä Eberin toimintaan?
      Maanantaina ihmetellään asentajan kanssa missä vika. Onko vinkkejä mitä vois kokeilla ennen tuota.

      t.pasi

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #33
        Originally posted by -PAV- View Post
        Eberi ongelmaa.

        Aluksi lämmitin käynnistyi 1-2min, ei ehtinyt kiihtyä huippuunsa ennen kuin sammui. Tuolloin sisäilman puhallin meni heti päälle Eberin käynnistyksen jälkeen joka viittaa siihen, ettei vesi kiertänyt ollenkaan. Vesi lämpesi heti haluttuun lämpötilaan?
        No täältä viisastuneena menin koputtelemaan kuvan osa 6:ta. Nyt lämmittää vettä mielestäni oikein 5-10min jonka jälkeen äkkikuolema iskee. Sisäilman puhallin ei ehdi käynnistyä tietääkseni. Ilmastoinnin paneelista laitettu lämmöt maximiin jne.

        Autosta löytyy taukolämmitys joka ei mielestäni toimi oikein. Eli ajan lämpimän auton parkkiin, virrat pois ja käynnistän taukolämmityksen niin minuutin päästä puhaltaa selkeaäti viileämpää ilmaa hyttiin. Eikös puhalluksen aikana pitäisi jonkin pumpun kierrättää vättä jotta lämpöä riittää sisälle. Pumppu sökö? Vaikuttaako tämä Eberin toimintaan?
        Maanantaina ihmetellään asentajan kanssa missä vika. Onko vinkkejä mitä vois kokeilla ennen tuota.

        t.pasi
        Käytitkö autossa virrat päällä, kun laitoit eberin käyntiin? Kun virrat kääntää virta-avaimesta pois ja ilmastointipaneeli sammuu, niin vesiventtiilit pysyy kiinni, kunnes auto menee lepotilaan (eli n. 16min). Tämä aiheuttaa kylmillä nesteillä sen, että lämmitin katkaisee lämmityksen, koska nesteet ei kierrä, eikä ilmastointipaneelin käynnistäminen ehdi vaikuttaa.
        Auton oma kiertovesipumppu ei estä nesteen kiertoa, vaikka se olisi rikki.

        Kokeile lämmitystä uudelleen siten, ettet käytä virtoja päällä.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Hanza
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1931
          • Juvan Shell. Requiescat in pace

          #34
          Originally posted by -PAV- View Post
          Autosta löytyy taukolämmitys joka ei mielestäni toimi oikein. Eli ajan lämpimän auton parkkiin, virrat pois ja käynnistän taukolämmityksen niin minuutin päästä puhaltaa selkeaäti viileämpää ilmaa hyttiin. Eikös puhalluksen aikana pitäisi jonkin pumpun kierrättää vättä jotta lämpöä riittää sisälle. Pumppu sökö? Vaikuttaako tämä Eberin toimintaan?
          Maanantaina ihmetellään asentajan kanssa missä vika. Onko vinkkejä mitä vois kokeilla ennen tuota.

          t.pasi
          Onko varmasti taukolämmitys eikä tuuletus? Tuuletushan ei kierrätä lämmintä nestettä vaan puhaltaa vain ulkoilmaa?
          Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

          t: luft waffel

          "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

          Comment

          • -PAV-
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 21
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by Hanza View Post
            Onko varmasti taukolämmitys eikä tuuletus? Tuuletushan ei kierrätä lämmintä nestettä vaan puhaltaa vain ulkoilmaa?
            Miten varmistan sen. Tämä on sitten vain kesäkäyttöön?
            En tuota tarvitse, oletin sen vain toimivan myös taukolämmittimänä. Siis en lisälämmittimänä vaan puhaltavan hetken auton sisälle lämmintä ilmaa. Siinä on myös ajastin asetus, jota voi tietysti hyödyntää vain kesällä koska eihän vesi ikuisesti pysy lämpimänä.

            t.pasi

            Comment

            • -PAV-
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 21
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by kaol View Post
              Käytitkö autossa virrat päällä, kun laitoit eberin käyntiin? Kun virrat kääntää virta-avaimesta pois ja ilmastointipaneeli sammuu, niin vesiventtiilit pysyy kiinni, kunnes auto menee lepotilaan (eli n. 16min). Tämä aiheuttaa kylmillä nesteillä sen, että lämmitin katkaisee lämmityksen, koska nesteet ei kierrä, eikä ilmastointipaneelin käynnistäminen ehdi vaikuttaa.
              Auton oma kiertovesipumppu ei estä nesteen kiertoa, vaikka se olisi rikki.

              Kokeile lämmitystä uudelleen siten, ettet käytä virtoja päällä.
              OK. Onhan tuo ollut sellasta räpellystä, ettei muista mitä milloinkin on tehnyt.
              Eiku kokeilemaan...

              t.pasi

              Comment

              • -PAV-
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 21
                • Helsinki

                #37
                Nyt on kokeiltu taas, eli ilmastointipaneelista säädöt kohilleen jonka jälkeen auto seisoi noin kaksi tuntia ja lämmitys päälle. Nyt jäin viereen odottamaan mitä tapahtuu. Eipä tuo kauan ehtiny lämmetä taaskaan. Sisäilmanpuhallin lähti kyllä pyörimään, olin menossa autoon sisälle kokeilemaan puhaltaako lämmintä jolloin se sammui. No sillä tuskin oli vaikutusta taisi olla sattumaa. Hetken kuluttua laitoin auton tulille ja samalla koitin Eberiä, ei montaa sekuntia käyny kunnes sammui.

                t.pasi

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #38
                  Originally posted by -PAV- View Post
                  Nyt on kokeiltu taas, eli ilmastointipaneelista säädöt kohilleen jonka jälkeen auto seisoi noin kaksi tuntia ja lämmitys päälle. Nyt jäin viereen odottamaan mitä tapahtuu. Eipä tuo kauan ehtiny lämmetä taaskaan. Sisäilmanpuhallin lähti kyllä pyörimään, olin menossa autoon sisälle kokeilemaan puhaltaako lämmintä jolloin se sammui. No sillä tuskin oli vaikutusta taisi olla sattumaa. Hetken kuluttua laitoin auton tulille ja samalla koitin Eberiä, ei montaa sekuntia käyny kunnes sammui.

                  t.pasi
                  Sattuisko sulla olemaan R+ kaukosäädin eberille? Tuolla R+ kaukosäätimellä pytyy lukemaan vikakoodit eberin ollessa käynnissä, painamalla nuolinäppäimiä yhtä aikaa.
                  Jos kaukosäädintä ei löydy, niin tarkista letkut ja ilmaus kunnolla ja selvitä, että kiertääkö neste pumpun ollessa päällä (pumppu ehjä?). Pysyykö lämmitin päällä, jos auto on käynnissä ja moottori kylmä?

                  Jos noista ei löydy vikaa, niin sitten kannattaa mitata eberin sisäisen lämpötunnistimen ja ylikuumemenistunnistimen arvot. Yksi vaihtoehto on myös viedä auto paikalliseen eberin huoltoon.


                  EDIT: Tuollahan lukikin jo, että ei pysy päällä, vaikka moottori on käynnissä. Akun jännitteestäkään vika ei siis johdu.
                  Last edited by kaol; 19-11-2010, 16:51.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • -PAV-
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 21
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by kaol View Post
                    Sattuisko sulla olemaan R+ kaukosäädin eberille? Tuolla R+ kaukosäätimellä pytyy lukemaan vikakoodit eberin ollessa käynnissä, painamalla nuolinäppäimiä yhtä aikaa.
                    Jos kaukosäädintä ei löydy, niin tarkista letkut ja ilmaus kunnolla ja selvitä, että kiertääkö neste pumpun ollessa päällä (pumppu ehjä?). Pysyykö lämmitin päällä, jos auto on käynnissä ja moottori kylmä?

                    Jos noista ei löydy vikaa, niin sitten kannattaa mitata eberin sisäisen lämpötunnistimen ja ylikuumemenistunnistimen arvot. Yksi vaihtoehto on myös viedä auto paikalliseen eberin huoltoon.


                    EDIT: Tuollahan lukikin jo, että ei pysy päällä, vaikka moottori on käynnissä. Akun jännitteestäkään vika ei siis johdu.
                    Kaukosäädin tulee kyllä mutta on vielä asentajalla kun homma jäi vähän kesken. Eli laite on uusi, pari viikkoa oon koittanu saada omatoimisesti toimimaan asentajan ollessa reissussa. Maanantaina jatketaan harjoituksia. Tuntu vaan keinot olevan vähissä (asentajalla) ellei laitteesta löydy vikaa. Paja on valtuutettu Eberi myyjä/asentaja, mutta ymmärsin etteivät enää normi hinnoilla asenna Bemareihin. On kuulemma niin paljon vaikeampaa.
                    Onko mahdollista, että autossani on jotain feelua kun ei lämmitin toimi ja jos niin mikä?

                    t.pasi

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #40
                      Originally posted by -PAV- View Post
                      Kaukosäädin tulee kyllä mutta on vielä asentajalla kun homma jäi vähän kesken. Eli laite on uusi, pari viikkoa oon koittanu saada omatoimisesti toimimaan asentajan ollessa reissussa. Maanantaina jatketaan harjoituksia. Tuntu vaan keinot olevan vähissä (asentajalla) ellei laitteesta löydy vikaa. Paja on valtuutettu Eberi myyjä/asentaja, mutta ymmärsin etteivät enää normi hinnoilla asenna Bemareihin. On kuulemma niin paljon vaikeampaa.
                      Onko mahdollista, että autossani on jotain feelua kun ei lämmitin toimi ja jos niin mikä?

                      t.pasi
                      OK. Eli laitteella ja asennuksella on vielä takuu... Kyllä siinä eberissä taitaa olla jotain vikaa. Valtuutetulla liikkeellä on olemassa testilaitteet, joten vianhaun ei pitäisi olla vaikeaa, jos laitteita vain osataan käyttää.

                      Ainakin automaatti-ilmastoituihin bemareihin eberin asentaminen todella helppoa, koska ilmastointipaneelia ja näinollen myös puhallinta saa käytettyä yhdellä vaivaisella johdolla. Rohkenen väittää, että bemariin asentaminen on jopa keskimääräistä helpompaa.

                      Jos sun auton lämmityslaite toimii normaalisti ja puhaltaa lämmintä silloin, kun pitääkin, niin tuo vika ei johdu autosta.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Noppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 535
                        • Veneen alla

                        #41
                        Originally posted by kaol View Post
                        Rohkenen väittää, että bemariin asentaminen on jopa keskimääräistä helpompaa.
                        Rohkenen taas sanoa, että vanhempiin on helppoa. E60 ylöspäin menee jo huomattavasti hankalammaksi.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #42
                          Asennettaessa jälkiasennuslämmitin E6x autoihin täytyy lämmityslaitteen puhallin purkaa esille ja tehdä vaihtoreleelle menevä kytkentä suoraan puhaltimen maadoitusjohtoon (ruskea) (puhaltimen pääteaste on kiinni puhallinmoottorissa) pääteasteen ja puhallinmoottorin väliin. Johto katkaistaan, tästä 6mm2 kaapelilla vaihtoreleelle (väh 30A), pääteasteen puoli nastaan 87a ja puhaltimen puoli nastaan 30. Nastasta 87 kytketään webaston 0,9 ohm tehovastukselle (asennettava moottoritilaan hyvin tuulettuvalle paikalle) jonka toinen puoli maadoitetaan. Nasta 85 kytketään normaalisti maihin ja nastaan 86 tuleva ohjaus kytketään toisen releen nastaan 87a, ohut 0,5 kaapeli riittää tähän. Tämän toisen releen nastaan 30 kytketään sitten eberiltä /jälkias. webastolta tuleva puhaltimen ohjaus ja toisen releen 85 kytketään maihin. Sitten vielä kytketään tämän toisen releen 86 esim. auton jarruvalokytkimen liittimellä olevaan violettiin johtoon (johon tulee virta kytkettäessä virrat autoon). toisen releen 87 jää vapaaksi. Tässä oli tämä puhaltimen ohjaus, lisäksi tarvitaan vielä ilmastoinnin paneelin takaa lähtevän läppiä ohjaavan väylän katkaiseva rele joka yhdistää väylän kun autoon kytketään virta, samaa jarruvalokytkimen linjaa voi käyttää myös tämän releen ohjaamiseen, nasta 85 maihin ja nastoihin 30 ja 87a kytketään lin bus, ei väliä kummin päin. Tämänkin releen 87 jää vapaaksi.

                          On tuossa hieman enempi työtä kuin pelkän yhden johdon vetäminen.

                          3 sarjalaisissa e9x taas puhallinta ohjataan ipcu ohjainlaitteella suoraan pääteasteelle, lin bus kytkentä on sama kuin edellä.
                          Last edited by WSE1; 20-11-2010, 17:00.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #43
                            Originally posted by -PAV- View Post
                            Kaukosäädin tulee kyllä mutta on vielä asentajalla kun homma jäi vähän kesken. Eli laite on uusi, pari viikkoa oon koittanu saada omatoimisesti toimimaan asentajan ollessa reissussa. Maanantaina jatketaan harjoituksia. Tuntu vaan keinot olevan vähissä (asentajalla) ellei laitteesta löydy vikaa. Paja on valtuutettu Eberi myyjä/asentaja, mutta ymmärsin etteivät enää normi hinnoilla asenna Bemareihin. On kuulemma niin paljon vaikeampaa.
                            Onko mahdollista, että autossani on jotain feelua kun ei lämmitin toimi ja jos niin mikä?

                            t.pasi
                            Mitäpäs eberin testeri sanoo laitteen toiminnasta?
                            Vika tuskin on autossa vaan itse lämmitin on vialla oireista päätellen.

                            Comment

                            • -PAV-
                              Newbiemmer
                              • Aug 2006
                              • 21
                              • Helsinki

                              #44
                              Hyvä kuulla ettei vian pitäisi olla autossa. Tosiaan testailu jäi lyhyeen asentajan toimesta aikataulu syistä. Sano vain laitteen ilmoittavan kuumuudesta, mutta itse laite ei ollut kuuma eikä vesi kiehunu. Onko tämä sitten joku anturi vika? Käski kuitenkin kokeilemaan välillä jos vaikka ilmaa järjestelmässä ja poistuisi ajon aikana. Maanantaina ollaan viisaampia, kun saadaan piuhan päähän laite.

                              t.pasi

                              Comment

                              • -PAV-
                                Newbiemmer
                                • Aug 2006
                                • 21
                                • Helsinki

                                #45
                                Elikkäs kaukosäädin kertoi huonosta veden kierrosta. Eeberi oli liitetty vedenkirtoon putkesta no. 5 koneen ja vesiventtiilien väliin niin, että eberiltä vesi kulki venttiileille päin. Näin kuulemma on ohjeissa. Käänsimme tuon suunnan toisin päin ja nyt tuntuu pelaavan....

                                t.pasi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎