Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston vesipumppu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ANA@J
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 6

    Webaston vesipumppu!

    Ostin käytetyn Webaston mallia Thermo Top Z/C. Vekotin ei sisältänyt kiertovesipumppua ollenkaan. Kytkiessäni uutta pumppua huomasin, että vesipumpun virtaliittimestä puuttui nastat. Kysymys kuuluukin, että mistä johdoista minun kannattaisi ryöstää virta ja maa, jotta saisin pumpun pyörimään lämmittimen ollessa päällä? Kiitos.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9140
    • Oulu

    #2
    Siis Webastolta puuttui nastat, joilta tulisi jännite vesipumpulle? Thermo Top Z/C:ssä kyllä pitäisi olla vesipumpun ohjaus, ellei ohjainkorttia ole vaihdettu.
    Ja auto oli? (Todennäköisesti virrat kannattaa ottaa ilmastointiyksiköltä sähköiselle kiertopumpulle tulevasta jännitelinjasta.)
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ANA@J
      Newbiemmer
      • Oct 2005
      • 6

      #3
      Webaston ohjainpiirin kotelon avattuani piirilevyn päältä paistoi teksti MAZDA. Piirilevyssä on kyllä paikat nastoille, mutta niitä ei ole. Pumpun paikalla oli vain muovikotelo koristeena. Ostin Webaston huutonetistä halvalla ja se on vuosimallia 2003.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9140
        • Oulu

        #4
        Originally posted by ANA@J View Post
        Webaston ohjainpiirin kotelon avattuani piirilevyn päältä paistoi teksti MAZDA. Piirilevyssä on kyllä paikat nastoille, mutta niitä ei ole. Pumpun paikalla oli vain muovikotelo koristeena. Ostin Webaston huutonetistä halvalla ja se on vuosimallia 2003.
        Oliko tämä kuvio tiedossa kauppoja tehdessä, vai ostitko sen BMW-yhteensopivana? Mihin autoon (valmistus-kk?) olet Webaa istuttamassa? Onko edes tarvetta väyläohjaukselle? Jos kyseessä on 530d, onko vesiventtiilien alapuolella kiertovesipumppua?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ANA@J
          Newbiemmer
          • Oct 2005
          • 6

          #5
          Webasto on menossa 10.98 valmistettuun 530d:en. Ostin weban yksityishenkilöltä eikä ollut puhetta mihin autoon sitä olin istuttamassa, enkä tiennyt virtanastojen puuttumisesta. Tarkoituksena saada toimimaan puhelinohjauksen kanssa. Ajattelin että vetäisin puhelinohjausreleeltä toisen virtapiuhan herätteen lisäksi, mutta ongelmaksi tulee jäähdytys jolloin pumpun pitäisi pyöriä vielä webaston sammumisen jälkeen pari minuuttia.Ilmastoinnin paneelissa on rest painike, niin eikö se viittaa erilliseen pumppuun weban lisäksi?
          Last edited by ANA@J; 09-01-2008, 18:27.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9140
            • Oulu

            #6
            Originally posted by ANA@J View Post
            Webasto on menossa 10.98 valmistettuun 530d:en. Ostin weban yksityishenkilöltä eikä ollut puhetta mihin autoon sitä olin istuttamassa, enkä tiennyt virtanastojen puuttumisesta. Tarkoituksena saada toimimaan puhelinohjauksen kanssa. Ajattelin että vetäisin puhelinohjausreleeltä toisen virtapiuhan herätteen lisäksi, mutta ongelmaksi tulee jäähdytys jolloin pumpun pitäisi pyöriä vielä webaston sammumisen jälkeen pari minuuttia.
            Eli kyseessä on "välimallin" 530d ilman Weban väyläohjausta.
            Rakenna vesipumpun releelle viivepiiri, joka pitää sen aktivoinnin loppumisen jälkeen vielä tovin vetäneenä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • ANA@J
              Newbiemmer
              • Oct 2005
              • 6

              #7
              Tossa sain juuri privaatti postia kyseisestä viivepiiristä. 9eu postikuluineen ja asennusohjeineen, niin täytyy laittaa tilaukseen.

              Comment

              • Enska2
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 113
                • Känkkylä

                #8
                Originally posted by ANA@J View Post
                Tossa sain juuri privaatti postia kyseisestä viivepiiristä. 9eu postikuluineen ja asennusohjeineen, niin täytyy laittaa tilaukseen.
                Vien väkertelysarjan huomenna itellaan suurinta sallittua siirtymänopeutta.
                Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                Comment

                • rle
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 112
                  • tampere

                  #9
                  Minulla sama tilanne eli osti ebaysta thermo top C:een ja ohjainkortista puuttuu kyseiset nastat. Autossa (01/99 530D) on jälkiasennettuna kellokytkin ja kaukosäätö. Mistä piuhasta kannattaa virrat vetää vesipumpulle?

                  Viikonloppuna asensin weban paikoilleen, mutta en saanut siihen mitään eloa. Ei herännut sulake resetillä. Älyääkö webasto olla yrittämättä käynnistyä jos polttoainepumppu ei toimi?

                  Comment

                  • jones69
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 510
                    • Myrskylä

                    #10
                    Originally posted by rle View Post
                    Minulla sama tilanne eli osti ebaysta thermo top C:een ja ohjainkortista puuttuu kyseiset nastat. Autossa (01/99 530D) on jälkiasennettuna kellokytkin ja kaukosäätö. Mistä piuhasta kannattaa virrat vetää vesipumpulle?

                    Viikonloppuna asensin weban paikoilleen, mutta en saanut siihen mitään eloa. Ei herännut sulake resetillä. Älyääkö webasto olla yrittämättä käynnistyä jos polttoainepumppu ei toimi?
                    Jos polttoainepumppu ei toimi (oikosulku/virtapiiri avoin)taikka ei ole kytkettynä, ei webasto yritäkkään lähteä käyntiin...
                    E91 320d ///M-Sport "Voll"

                    E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                    Comment

                    • rle
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 112
                      • tampere

                      #11
                      Originally posted by jones69 View Post
                      Jos polttoainepumppu ei toimi (oikosulku/virtapiiri avoin)taikka ei ole kytkettynä, ei webasto yritäkkään lähteä käyntiin...
                      Mykkäkoulun syy voisi olla siinä. En ehtinyt laittaa uutta pumppua paikalleen ja vanha on tosi kälysen näköinen eikä varmaankaan toimi moitteetta. Vanhalla ohjainyksiköllä webastossa paloilmapuhallin alkoi pöhöttämaan, mutta ei syttynyt.
                      palopesä ainakin oli ihan tukossa ettei löpö päässyt kammioon asti jos pumppu olis pelannut.

                      Eikös pumpun toiminnan voi tarkastaa ottamalla polttoaine letku irti webasta ja laittaa se kellokytkimestä päälle?? Kai sen pitäisi alkaa silloin ruikkia polttoainetta vai onko määrä niin pieni ettei sitä heti huomaa jos letku on tyhjä?

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9140
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by rle View Post
                        Minulla sama tilanne eli osti ebaysta thermo top C:een ja ohjainkortista puuttuu kyseiset nastat. Autossa (01/99 530D) on jälkiasennettuna kellokytkin ja kaukosäätö. Mistä piuhasta kannattaa virrat vetää vesipumpulle?
                        Sinullakaan ei ole Webastolle väyläohjausta. Tee kuten ANA edellä. Eli vesipumpulle rele (+viivepiiri), jolle ohjaus esim. Webaston päästä 6-napaisen liittimen 1-nastalta (kulkusuuntaan oik. reuna taaimmainen).

                        PA-pumpun voi testata suoraan akkujännitteelläkin. Jos navoilla käyttää jännitteen, pumppu naksahtaa ja sylkäisee.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • rle
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 112
                          • tampere

                          #13
                          nyt on polttoainepumppu testattu. Räkii ihan samalailla kuin uusikin.
                          Kun otin pumpun irti, ihmeytti ettei dieseliä valunut tankista. Imeekö pumppu aineen tankista??

                          Historiaa sen verran, että weba lopetti toimintansa edellisellä omistajalla kun oli ajanut tankin melkein tyhjäksi. Siittä epäilin, että polttoaineen syötössä olisi vikaa.

                          Mulla on ollut molemmat webat (orig ja ebaysta ostettu) ollut käsissä, mutta en tiedä kuinka niita voisi testata autosta irrallaan. Kertokaa???
                          Sais varmuuden ettei vika ole kellokytkimessä tai johdoissa.
                          Molemmat olen purkanut ihan osiin ja ebay weba on tosi hyväkuntoisen oloinen.
                          Tietty voi olla vika molemmissa vaikka ohjausyksikössä?? Liian helppo!!!
                          Mutta ihmetyttää kuiteskin että vanhalla weballa palokammion tuuletin toimi, mutta uudella ei sekään pelitä?? Ihan mykkä koko vehje.

                          Olisin kokeillu tänään vanhaa ohjausyksikköä, mutta oli special pyöränmutterin avain on varmaankin lähi korttelissa. Jää huomiseen.

                          Nyt kaivataan Clavurionin tietämystä.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9140
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by rle View Post
                            nyt on polttoainepumppu testattu. Räkii ihan samalailla kuin uusikin.
                            Kun otin pumpun irti, ihmeytti ettei dieseliä valunut tankista. Imeekö pumppu aineen tankista??

                            Historiaa sen verran, että weba lopetti toimintansa edellisellä omistajalla kun oli ajanut tankin melkein tyhjäksi. Siittä epäilin, että polttoaineen syötössä olisi vikaa.

                            Mulla on ollut molemmat webat (orig ja ebaysta ostettu) ollut käsissä, mutta en tiedä kuinka niita voisi testata autosta irrallaan. Kertokaa???
                            Sais varmuuden ettei vika ole kellokytkimessä tai johdoissa.
                            Molemmat olen purkanut ihan osiin ja ebay weba on tosi hyväkuntoisen oloinen.
                            Tietty voi olla vika molemmissa vaikka ohjausyksikössä?? Liian helppo!!!
                            Mutta ihmetyttää kuiteskin että vanhalla weballa palokammion tuuletin toimi, mutta uudella ei sekään pelitä?? Ihan mykkä koko vehje.

                            Olisin kokeillu tänään vanhaa ohjausyksikköä, mutta oli special pyöränmutterin avain on varmaankin lähi korttelissa. Jää huomiseen.

                            Nyt kaivataan Clavurionin tietämystä.
                            Koitetaan nyt jotain...

                            Jos tankin ajaa huuruille, Webaston PA-linjaan tulee ilmaa, koska lähtö tankissa on ylempänä. PA-linja kannattaisi ensin ilmata. Eli naksuttelee sitä pumppua niin pitkään, että saa astiaan kerättyä ainakin muutaman desin polttoainetta. Kyllä pumppu imee polttoaineen tankista.

                            Vesipumpun ja paloilmapuhaltimen voi testata antamalla jännitteen suoraan liittimille. Mittaa hehkun/liekkivahdin vastus (< 1 ohm).

                            Nuo kun ovat perinteisiä ilman väyläohjausta toimivia, testaus pitäisi onnistua Webastohuollon testipenkissä.

                            Mittaa kellokytkin aktivoituna jännite siitä johtosarjan 1-nastalta. Vastaavasti voit kokeilla antaa aktivointijännitteen suoraan siihen nastaan.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • rle
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 112
                              • tampere

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Koitetaan nyt jotain...

                              Jos tankin ajaa huuruille, Webaston PA-linjaan tulee ilmaa, koska lähtö tankissa on ylempänä. PA-linja kannattaisi ensin ilmata. Eli naksuttelee sitä pumppua niin pitkään, että saa astiaan kerättyä ainakin muutaman desin polttoainetta. Kyllä pumppu imee polttoaineen tankista.

                              Vesipumpun ja paloilmapuhaltimen voi testata antamalla jännitteen suoraan liittimille. Mittaa hehkun/liekkivahdin vastus (< 1 ohm).

                              Nuo kun ovat perinteisiä ilman väyläohjausta toimivia, testaus pitäisi onnistua Webastohuollon testipenkissä.

                              Mittaa kellokytkin aktivoituna jännite siitä johtosarjan 1-nastalta. Vastaavasti voit kokeilla antaa aktivointijännitteen suoraan siihen nastaan.
                              kiitos vinkeistä.

                              Ei ollu helppo homma ottaa pyöränpultti pois ilman erikoisholkkia, mutta onnistu kuitenkin.

                              Mittasinin 1 pinnin ja siihen tuli n. 11v kun kellokytkin oli päällä.kokeilin myös suoraa virtaa samaan pinniin, mutta ei webasto tehnyt mitään.
                              Kai sen pitäisi jotain tehdä vaikka polttoainetta ei saisikaan??

                              Yksi piuha 6-pinnisestä liittimestä oli poikki. Pin 2. Mihin tämä johto menee? Kiinnostaisi kyllä kaikkien muidenkin pinnien osoitteet?.

                              Toiseen kaksi pinniseen liittimeen tulee kokoajan poweri ja toinen on varmaan maa?? Mihin tämä webaston maajohto menee? Missä se on rungossa kiinni?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎