Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton ylimaalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Powr
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2008
    • 1589
    • Kankaanpää

    Auton ylimaalaus

    Eli ongelmana on että missä järjestyksessä mikäkin osa tehdään.

    Eli kuvitellaan että edessäni on valmiiksi pakkeloitu auto.
    Hion koko auton. Millä karkeudella?
    Vedän pohja/hiontamaalin.
    Hion. Karkeus?
    Uudestaan pohja/hiontamaali.
    Hion.
    Pintamaali
    Pintamaali uudestaan tällä kertaa kokonaan peittävä.
    Hionta. Kuuluuko tähän väliin?
    Lakka
    Hionta. Ei ilmeisesti kuulu tähän väliin?
    Lakka.
    Lakka.
    Odotetaan että kuivuu.
    Vahataan.



    Eli mitkä meni väärin? :think
    "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."
  • Murska
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 382
    • Savo

    #2
    tässä ei nyt kerrota minkalainen "projekti" on kyseessä, mutta jos oletetaan ettei kyseessä ole mikään peltoauto, niin perusasiat kannattaa harjotella jotenkin muuten

    eli tässä työjärjestys

    1. vie maalarille
    2. hae maalarilta
    maksa jossain välissä

    ...ei herneitä
    e61 530i touring M-sport LCI -08
    Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
    Ex:e46 330i -01 Sedan
    Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Eli kuvitellaan että edessäsi on valmiiksi pakkeloitu auto.
      -Pinta hiotaan kauttaaltaan mataksi(myös kaikki nurkkaukset) Hiomapaperin karheus riippuu aika paljon jälkitoimenpiteistä, mutta esim. 240 epäkeskolla menee hyvin jos päälle tulee esim. hiontamaali
      -Pinta puhdistetaan silikonin poistoaineella ennen pohjamaalin maalausta. Tarvittavat kohdat suojataan, koska pöly menee jokapaikkaan. Olisi hyvä maalata paljaat metallipinnat alle happopohjamaalilla(ruosteenesto). Virallisesti tässä tulisi sitten se pohjamaali ja sen jälkeen hionta ja sitten vasta hiontamaali, joka peittää ne loput naarmut yms. Mutta nykyään ihan hyviä täyttäviä pohjamaaleja joilla homma onnistuu mielestäni hyvin yhdellä kertaa. Ja laadukas 2K pohjamaali on sitten ainoa vaihtoehto jos haluaa helpon hionnan.

      - Hionta pintamaalia varten. Epäkeskokoneella äkkiä pohjamaali jostain kuluu puhki, joten ehkä helpompi hioa käsin. Hiominen käsin ei ole niin paha miltä kuulostaa, jos pohjamaalia on ruiskutettu märkä kerros, eli se on tasoittunut hyvin. Itse suosin kuivahiontaa tässä vaiheessa, koska vesihionnassa kosteus voi imeytyä pohjamaaliin, josta sitä ei oikein ilman uunia saa pois. Hionta esim. Paperilla P400-500(kuivahiontapaperi) Antaa jo aika hyvän pinnan pintamaalia varten. Hionta kevyellä kädellä naarmuja välttäen.

      - Pölyjen tarkka puhdistus joka paikasta, pyyhi pinta pölyliinoilla

      -Pintamaali maalataan maalinvalmistajan ohjeiden mukaan, yleensä sumu+märkä tai kaksi märkää kerrosta. Pyydä ohjeet maaliliikkeestä. Ja jututa maaliliikkeen myyjää.

      - Pinta lakataan metallivärien päälle, mahdollisesti muihinkin, Pintamaalia ei hiota ennen lakan vetoa. Lakkaa normaalisti kaksi märkää kerrosta välihaihdutuksella.
      -Odotetaan että kuivuu.
      - Toki lakan voi hioa kevyesti sen kuivuttua ja taas lakata uudestaan, mutta en usko sillä ainakaan talliolosuhteissa saatavan mitään lisäetua, ei kuulu normaalitoimenpiteisiin.

      - Vahata ei mielestäni saa ihan heti, varsinkaan jos ei ole uunikuivattu maalipinta. Pidä vähintään kuukausi ennen kuin vahaat.


      En ole maalari ammatiltani ja muutenkin täysin itseopiskellut, joten viisaammat korjatkoon. Sen kuitenkin sanon että hae esim. Kirjastosta ruiskumaalauskirjoja ja lue niitä ennen kuin aloitat. Hommassa on mahdollisuus kämmiä todella monessa kohdassa ja olen 99% varma, että vain virheiden kautta oppii maalaamaan, joten ei ekana kannata maalata 10k€ pirssiä.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Haukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1366
        • Valkeala

        #4
        Itseäni kiinnostaisi täysin samat asiat. Mutta eipä oo vieläkään selvinnyt kun kaikki vastaukset tuppaa olemaan aina samaa tasoa kun Murskalla.

        Kun jostain edes tietäis millä pitäis yleensä pohjat hioa ja muutenkin tällästä ihan perustietoa maalauksesta.

        Mutta aina kun kysyy, että miten pitää tehdä että tulee hyvä, niin vastaus on usein "Teet vaan ne pohjat hyvin niin tulee hyvä", mutta miten vitussa se tehdään? Kyllä tosta edellisestä viestistä onneksi jo jonkun verran selvis

        Täälläkin varmasti automaalareita on joukossa niin joku varmasti osaa vastailla topikin aloittajan hyviin kysymyksiin.
        Last edited by Haukkis; 08-10-2008, 23:23.

        Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

        Comment

        • Joba
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 556

          #5
          Maalari olen mutta en jaksa kirjoittaa..

          Toi on yleispätevä.
          Kun ei ota häivytyskohtaa huomioon.
          Mä olen itse hionut 320:llä ennen hiomaväriä ja hiomaväri 500-600:llä.

          Itse värimassaa ei hiota

          Joo ja vahata ei saa 3kk. Muuten se menee ihan reisille
          Last edited by Joba; 08-10-2008, 23:30.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Haukkis View Post
            Itseäni kiinnostaisi täysin samat asiat. Mutta eipä oo vieläkään selvinnyt kun kaikki vastaukset tuppaa olemaan aina samaa tasoa kun Murskalla.
            Minun puolestani pitäisi rakentaa talo?
            Automaalarin ja kirvesmiehen ammattitaitoon vaaditaan suunnilleen sama tuntimäärä opiskelua/työkokemusta, vaikka täysin oppineeksi ei tule kumpaankaan ammattiin koskaan.

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              #7
              Kaikkea saa helposti ja nopeasti jos on oravan nahkoja tarpeeksi..

              Mitäs sitä suotta ite tekemään joka jantteriltahan löytyy 2000€ ylimaalaukseen rahaa.. NOT!

              Itekin ajattelin kysellä tämmöistä samantyyppistä ohjetta kun aina puhutaan pohjien teosta ja kuinka tarkkaa siinä pitää olla.
              Jokainen joka on kysynyt tätä asiaa saa aina vastaukseksi tyyliin "vie maalarille ja maksa" "ei kannata yrittää koska olen kuullut että saattaisi olla vaikeaa" jnejne...

              Mitäs sitten jos haluaakin kokeilla että onnistuiskohan minultakin moinen homma.

              Ite haluaisin hioa oman autoni pohjaväriä varten ja sitten maalari joka on ammattitaitoinen,hyvä,kallis,maailman paras henkilö suorittamaan koko operaation vetäisikin vain ja ainoastaan pintavärin ja lakan.

              Ostin jopa Alfamerin autokorinkorjauskirjaus kun en tänne viittinyt kirjotella kun vastaukset kyllä tiesi kysymättäkin..

              Joten jotkut ohjeet miten ne pohjat tehdään olis ihan suuntaa antavia ei mitään tee näin niin onnistut varmasti ohjeita ei tarvi mutta edes jotain..

              Jotain mitä mulle on mieleen jäänyt tosta kirjasta kun sitä pikkasen olen pläräillyt.

              1.Pese koko auto huolellisesti

              2.Pyyhi rasvan/silikoninpoisto aineella kaikki pinnat

              3.kittaukset ? jos ei ole maalipinta rikki niin voiko kitata karhennetulle vanhalle maalipinnalle?Millä karkeudella vanha pinta karkeaksi ?
              Leveä lasta ja hiontatuki avuksi tässä hommassa?
              Kirjan mukaan ei ainakaan käsin kannata hioa kovin "epätasaisin" ottein aina palikka välissä?

              4.Hionta ? P320 paperi liian karkeaako eroa jos hioo koneella tai käsin ?

              5. 2K hiontaväriä päälle ?

              6.fiini hionta pintaväriä varten millä karkeudella veden kanssa vai ilman ?

              7. Vien auton maalarille pintavärin ja lakan vetoa varten

              Ja tota silikonin poistoainetta kannattaisi ilmeisesti käyttää melkein joka välissä jos on jotain ruiskuttamassa pintaan ?

              Nyt sitten kaikkia viisaita kommenttejaan ei välttämättä tarvitse laukoa ilmoille..

              Ja en ole mikään vitun köyhä vaan haluan itse kokeilla oman autoni tekoa koska olen kiinnostunut maalaamisesta ja haluan nähdä minkälaista tuo työ voisi olla.

              Ja sitten voisi vielä laittaa semmosen osion tähän topikkiin mitä ei saa missään nimessä tehdä tossa hommassa.

              Mulla on peukalo keskellä persereikää ja en osaa tehä käsilläni muutaku runkata ja sitäkin tosi huonosti mut sen ei tarvi muille kelvatakaan!

              Joten neuvokaa nyt pikkasen tietämättömiä
              Last edited by Osku; 09-10-2008, 17:12.
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Yltti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2792
                • Kuopio suamen texas

                #8
                Tuolla kysymysten määrällä tästä saattaa tulla näkönen...tai sit alottelijan tuurilla hyvä.
                1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
                F10 525d Xdrive comfort sitte
                Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
                www.rotator.fi

                Comment

                • Haukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 1366
                  • Valkeala

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Minun puolestani pitäisi rakentaa talo?
                  Automaalarin ja kirvesmiehen ammattitaitoon vaaditaan suunnilleen sama tuntimäärä opiskelua/työkokemusta, vaikka täysin oppineeksi ei tule kumpaankaan ammattiin koskaan.
                  Miten talonrakentaminen liittyy mihinkään?

                  Tiedossa on että tarvii helvetisti kokemusta että osaa maalata.
                  Muttamutta, miten sitä kokemusta voi edes saada, jos kysymällä vinkkejä ei saada muuta kuin vittuilua.

                  Esimerkiksi:

                  -Millä paperilla hion?
                  -400
                  -Ok.

                  Mikä tossa on vaikeeta? vaan aina pitää alkaa jankkaamaan siitä että maalaaminen on helvetin vaikeeta. Niinhän se on, siks niitä neuvoja kysytään.

                  Originally posted by Joba View Post
                  Maalari olen mutta en jaksa kirjoittaa..

                  Toi on yleispätevä.
                  Kun ei ota häivytyskohtaa huomioon.
                  Mä olen itse hionut 320:llä ennen hiomaväriä ja hiomaväri 500-600:llä.

                  Itse värimassaa ei hiota

                  Joo ja vahata ei saa 3kk. Muuten se menee ihan reisille
                  Last edited by Haukkis; 09-10-2008, 18:43.

                  Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                  Comment

                  • Ceppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 367
                    • .

                    #10
                    Joskus aikoinaan abaut 5 vuotta automaalimyymälässä,jonka seinän takana maalaamo,työskennelleenä ite opin tekemään kutakuinkin näin...

                    1. Auton pesu liuotinaineella

                    2. Auton puhdistus rasvanpoistoaineella

                    3. Lommojen ja kiveniskemien merkkaus

                    4. Merkattujen kohtien, mahdollinen hiekkapuhallus ja, hionta, ehjät kohdat p120, kohdat joissa vikaa p80

                    5. Kittaus (kittejä on sitten hyvin erilaisia,toiset kovempia ,toiset pehmeämpiä hioa)

                    6. Kittauksien hionta, pahimmat rosot karkeammalla esim. p 80 siirtyen hiljalleen p120 ja p 240... Isoja kittauksia varten on olemassa isoja teräslastoja ja ns. pitkähöylä,joka on aika kettu.. (lue hyvä)

                    7. Kaikki epätasaisuudet, mitkä tuntuu käteen, jää näkymään väreinä maalipintaan. Hiontaväri antaa tietysti vähän anteeksi,mut kun joka kohdan yrittää tehdä huolellisesti,niin lopputuloksessa sen näkee...

                    8. Hiontavärin ruiskutus. Suojauksessa kannattaa olla tarkkana,miten mukava seon kattoo sumuisia ikkunoita ja tiivisteitä...

                    9. Itsellä ollu tapana hipaista p240:llä hiontavärikohtien "pinta rikki" ja siirtyä sitten p320 ja lopuksi P400... Joskus noi hienokarkeuksiset paperit tahtoo tahtoo tukkeutua,jos niillä suoraan aloittaa mylläämään...

                    10. Kaikki mikä tuntuu käteen jää näkymään maalipintaan värinä. Mitä pitempi ja tasaisempi hiomatuki (pitkähöylä, talla, tms), sen parempi lopputulos.

                    11. Koko auton hionta p 600 vesissä ja jos hifistellä haluaa,ni vielä p800 ja/tai p1200. Metalliväri/helmiäis/erikoisvärit on rantumpia kuin tavan perusvärit. Vesiohenteisista ei oikein ole kokemuksia...

                    12. Vie auto ammattilaiselle ruiskutukseen. Omissa talleissa ilmankierto ja pöly on ongelma. Jos kyse on peltoautosta, sitten on erijuttu.

                    Eri maalivalmistajien aineet ja kuinka paksuksi esim. hiontavärin sekoitat, voi muuttaa tätä kaavaa (esim. hiomakarkeuksien osalta),mut omasta mielestäni tää vois olla sellainen perusohje...

                    Tekniikoita on yhtä monta kuin tekijöitä,mut lopputulos kait se ratkaisee...

                    Comment

                    • Ceppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 367
                      • .

                      #11
                      Originally posted by Osku View Post
                      Kaikkea saa helposti ja nopeasti jos on oravan nahkoja tarpeeksi..
                      .
                      3. pitää kitata karhennetulle pinnalle

                      4. Epäkesko voi helpottaa työtäsi paljon

                      5. 2 K on parasta

                      Ennen ruiskutusta pyyhi vielä silikoninpoistoaineella koko auto, tiivisteiden reunat ja kaikki urat/kolot kun saattavat kerätä vahoja tms.

                      Mitä ei saa tehdä... Kiireellä pilata autoansa, varaa aikaa vain tarpeeksi ja kysy jos tunnustaa.

                      ps. ne oravannahkat, ne ne vasta aika kivoja onki...

                      Comment

                      • Powr
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2008
                        • 1589
                        • Kankaanpää

                        #12
                        Kiitos vastauksista. Tuli vähemmän kuin odotin noita vie maalarille kommentteja.
                        Eli auto odottaa pihassa (E36 325 tulossa projekti topic) Ja siitä pitäisi maalata konepelti. Siis siksi kyselen.

                        Vielä kiitos
                        "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by Murska View Post
                          tässä ei nyt kerrota minkalainen "projekti" on kyseessä, mutta jos oletetaan ettei kyseessä ole mikään peltoauto, niin perusasiat kannattaa harjotella jotenkin muuten

                          eli tässä työjärjestys

                          1. vie maalarille
                          2. hae maalarilta
                          maksa jossain välissä

                          ...ei herneitä
                          En väitä että maalaaminen olisi helppoa, mutta tulee sitä paskaa ihan maksetuilta maalareiltakin. Ja nykyisillä aivan naurettavilla hinnoilla monia kiinnostaa jo hivenen itsekkin maalata. Varsinkin pienempiä kohteita kuin koko autoa.

                          Oman auton kylkeä maalattiin kahteen kertaan kun ei tullut laakista kalua. Eikä jälki vieläkään vastaa muun auton pintaa


                          Hinnoista vielä hivenen.. Turussa kiersin kyselemässä 5 maalaamosta yhden oven maalausta, keskihinta 500e. Tuon kun muuttaa markoiksi, niin jo on hymy kaukana.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Joba
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 556

                            #14
                            Joo..

                            Vesiohenteisen alle ei tarvii hioa kuin 600:lla kuivana.

                            Pesee osat/auton vaan ennen aloittamista rasvanpoistolla, kitin hionnan jälkeen, hiomavärin jälkeen ja vähän ennen ruiskuttamista.
                            Pesu on aika kova sana jos meinaa saada hyvän..
                            Helman alaosat yleensä on niin paskaiset että menee tinnerillä läträämiseksi, mutta lopputulos palkitsee.

                            Mutta tiivisteet, listat ja sun muut välit kannattaa puhaltaa paineilmalla kunnolla puhtaaksi ennen pesua. Siinä vaiheessa kun aloitetaan ruiskutus niin ne paskat pölähtää siihen maalipinnalle aivan satavarmasti
                            Nimimerkillä. Kokemusta löytyy

                            Ei saa vaan hosua missään vaiheessa tai se tulee näkymään ennemmin tai myöhemmin.

                            Pölyn pyyhintä pölyrätillä ennen maalausta on kanssa rokrok

                            Epäkeskohiomakoneella voi hioa kaikki mataksi mutta en suosittele ensikertalaisille kitin hiomista sillä. Vaan kunnon hiomalossi ja paperit niin hyvä tulee. Kitin voi kyllä hioa 80:lla muotoon sitten hienontaa sitä 120:seen, siitä 180/240:seen ja sit lopuksi 320:nen.

                            Kokeilkaa kittiä rohkeasti kädellä kun olette hioneet sitä.
                            Kaiken maailman vipotukset sun muut tuntuu kyllä siinä.

                            2K-hiomaväriä vaan kannattaa käyttää.. en suosittele pulaamaan sen 1K:n kanssa. Ennen hiomaväriä kannattaa vetää happoväriä kittiläikkien ja puhki menneisiin kohtiin.

                            Ei Osku sun tarvii viedä autoa maalarille, jos itse uskallat vetää vaan tallissa. Roskia voi tulla paljon.. mutta ei välttämättä yhtään. Se on yleensä vaan siisteydestä kiinni.
                            Suurin osa maalareista ei vaan ruiskuta omatekoisille pohjille, koska ei viitsi ottaa takeita niiden pohjien suoruuksista ja muusta niihin liittyvästä.

                            Kannattaa kysyä maaliliikkeestä miten niitä maaleja ruiskutetaan jota ostatte. Yleensä ne kertoo hyvät ohjeet niiden vetoon.

                            Vesimassasta vielä, että en suosittele ruiskuttamaan sitä muulla kuin HVLP-ruiskulla. Sitä menee myös vähemmän sillä ruiskuttaessa kun paineet ovat pieniä ja vähemmän sumua. Kompurakaan ei välttämättä kykää niin nopeasti Paineet kun ovat luokkaa 1.8-2.5 bar.

                            Joo... tulipas taas kirjoitettua
                            Lisäilen jotain jos muistuu jotain tärkeätä mieleen.

                            Edit:

                            Jannmann:lla on ollut halvat hinnat siellä Turussa.. Pääkaupunkiseudulla pelkästään puskurin maalaus 350€. Paska säkä vaan kun joutuu moneen kertaan maalauttaa kun ei viitsi tehdä hyvää kerralla. Mua ainakin itseä suorastaan vituttaa tehdä joku toiseen kertaan joten yrittää tehdä niin hyvää kuin mahdollista


                            Merkkiliikkeiden maalaukset ovat taas vielä hinnakkaampia, eikä se edes takaa hyvää pintaa/sävyn natsaamista. Esim. toinen saksalaismerkkihuolto Vantaalla ottaa melkeen 200€ peilinkuoren maalaamisesta, mikä on taas älytön hinta. Mutta rahaa tulee maalarin tilille tosta noin 20€.
                            Aivan perseestä.


                            Edit taas:

                            Kannattaa varoa muovipuskureiden pesussa ettei läträä, voi puskuri sulaa. Jotkut puskurit ei kestä mitään rasvanpoistoainetta kuin vesipesua, joka on taas oma pesuaine.

                            Tota Kiehumisjuttua en oikeen käsittänyt, kai se on kun koskaan ei ole käynyt.

                            Sitten kun on hionut koko osan/auton koneella 600:lla niin sen voi hinkata vielä vesissä karhunkielen kanssa, voi käyttää samalla hiomatahnaa jota saa maaliliikkeistä.

                            Sen kitin saa suoraksi kun hioo ristiin. Yrittää saada vain tarvittava määrä kittiä kohteeseen eli ei mitään pannukakkua.
                            Last edited by Joba; 09-10-2008, 22:38.

                            Comment

                            • Osku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2005
                              • 3324
                              • Kouvola,Pilkanmaa

                              #15
                              Katotaan minkälaista soppaa tästä saadaan aikaiseksi

                              Tarkotus on siis vaihtaa ton sigun touringin väriä ja siihen tulis sitten vielä vimosen päälle lakkaus.

                              Sen verta olen tarkka että ruiskutustyö jätetään ammattilaiselle juurikin tuon roskien ja muiden autotalliruiskutusvikojen poistamiseksi.

                              Eniten ohjeita kaipailin juurikin tuohon kittaamishommaan.
                              hiomisen kyllä taitaa melkein kuka vaan.
                              Tota höylänkäyttöä ja jokaisen kolon ja kohdan "mattaamista" pidinkin tärkeänä.

                              Perustietoa olen keräillyt ja oon tehny paukkupullo korjauksiakin aika paljon että eiköhän tästä jotain saada aikaiseksi.

                              Vaikeahan tuota on arvioida mikä on hyvä ja mikä huono tekee niin hyvin kun osaa. jos ei kelpaa maalarille ni sitten lyö tolloa tiskiin että tehkööt ite.
                              Näin se sitten viimeistään selviää että onnistuko vai ei.


                              Alottelijasta joskus tulee sitten parempi tai ei!

                              Kovasti on ainakin mielenkiintoa yrittää eiköhän tohon sitten jossain vaiheessa kerkeä tympääntymäänkin.
                              E30 24V 5D "Vakio"

                              Originally posted by ///Make
                              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎