---------
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Turvakaaret
Collapse
X
-
joo kattelin kans,et noissa ei hirveesti ylimääräsiä putkia kulje kabiinissa
voin laitella sitten tänne kuvia,kun putkia rupee kabiiniin ilmestymään.
onko muuten paha homma viedä kaaret etutolppiin asti? onko merkittävää hyötyä,jos niitä ei vie?
hantin puolella näyttäis olevan helppo viedä,ku akkuki takakontissa,mutta kuskin puolelta pitää ainakin sulakerasiaa siirtää?-e30 325tic track
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMitä luokkaa saa noin heppoisilla kaarilla ajaa, vai onko noi vaan näön vuoksi?
Suojaa noista tuskin on..
Meinaat ettei 38mm putki 3mm seinämällä ole yhtään vahvempi kuin bemarin oma a- tai b-pilari?
Mutta juu, noi on autosuunnistukseen, ja siinähän ei vaadita kaaria lainkaan, joten ei tarvii sääntökirjaa orjallisesti noudattaa. Sinänsä nuo on tehty sääntökirjan mukaan, mutta pääkaaren paksuus ei ole se mitä nykyään vaaditaan, vaan kaikki on 38mm putkea, ja diagonaali puuttuu. Muuten tuollaiset kelpais ralliin tänä päivänäkin..
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View Post25CD4 ja 15CDV6 lienevät nykyään yleisimmät kaarimateriaalit T45:n lisäksi maailmalla. Tosin täällä Suomessa niitä taivutetaan "kustannus" syistä vieläkin jopa "mustasta saumallisesta" viemäri putkesta Eriasia sitten haluaako istua kyydissä kun sellainen viritys lähtee käsistä.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostAutosuunnistus selittää asian. Mutta tuskin ajaisit tolla itse rallia?
Autosuunnistuksessa kaarien tärkein tehtävä on jäykistää/vahvistaa auto, rallia alhaisemmista (yleensä) nopeuksista johtuen turvallisuuden lisääminen on vasta toissijainen asia.
Originally posted by jannmann View Post15v sitten kun noilla ajettiin, tuli vahinkojakin hivenen enemmän
Olen nähnyt lukuisia kaadettuja, puihin ajettuja yms. ralliautoja tuon aikaisilla kaarilla, ja kyllä ne asiansa ajoivat silloin ja takuulla vahvistivat autoa reilusti alkuperäiseen verrattuna, mutta ajat muuttuvat.
Comment
-
-
Originally posted by kalle7876 View Post42x3 saumaton täyttää fyyran säännöt. akk tais olla 48x2.6
noi oli ihan muistin varaisia lukuja, et voi vähä heittääkin
Pääkaari ja etukaari: 45 x 2,5 tai 50 x 2
Muut osat: 38 x 2,5 tai 40 x 2
Materiaali: Kylmävedetty, saumaton puhdas hiiliteräs, hiilen enimmäismäärä 0.3%
Minimi vetolujuus: 350 N/mm2
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostEikös tähän ole poikkeuksena se jos kaaret on kopiot tehtaan luokittelemista kaarista? Silloin voi saada FIA passin vaikka pääkaaret olisi vain esim. 38mm.
FIA/AKK:n vaatimuksissahan on selitetty myös kaarien taivutuksista, tukilevyistä ja niiden mitoista/vahvuuksista. Näin ainakin asiakirjoissa jotka saimma AKK:lta koskien FIA passia velipojan e30 M3 projektissa DM92 kaarilla.
Sääntökirjassa on tosiaan suuret määrä vaatimuksia noille kehikoille, mm. kulmavahvistuksista, koriin kiinnittämisestä, lisäputkista, ulosnäkemis vaatimuksista, pehmusteista ym. ym.
Tuossa suora linkki AKK:n sääntökirjan tekniseen osioon, josta löytyy myös turvakaarien vaatimukset: http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-13-40175.pdfLast edited by metake; 25-02-2009, 14:13.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostSiksi kirjoitinkin tohon, että "maailmalla"...
Tolla cromoputkella saadaan autoon enemmän putkea samalla painolla ja siten jaettua kuormitusta enemmän. Ja autosta kauttaaltaan jäykempi paketti.
Hinta lienee ainoa negatiivin puoli asiassa kun putkea on autossa lähes 40m ja se ei kuitenkaan ole ilmaista.
Jos kaaret tekee itse, niin tällä ei ole merkitystä koska minimitat on samat oli materiaali cromoa tai normi terästä. Jos tehdään tehdasvalmisteiset luokitellut kaaret niin voidaan käyttää ohuempaa putkea.
Ja maailmalla myytävistä kaarista suurin osa on normi teräskaaria, selviää helposti kun tarkastelee esim. Sparcon ja muiden valmistajien sivuilta.
Enemmän tämä menee ehkä niin, että "ammattilaiset" ajaa cromo kaarilla ja harrastelijat ajaa teräskaarilla, paitsi ne harrastelijat joilla on ylimääräistä rahaa
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostToki painavat yhtäpaljon, jos tehdään minimi kaaret vaatimusten mukaan.
Tosin jos halutaan lisätä enemmän putkia tukemaan haluttuja kohtia, saadaan cromo putkilla sama vahvuus ohuemmalla/kevyemmällä putkella.
Originally posted by jannmann View PostJännä juttu miten omasta turvallisuudesta ollaan aina ensimmäisenä tinkaamassa. Normi putkesta joka täyttää minimi vaatimukset saa kaarimateriaalin (30m) esim. 400e ja cromosta 1200e. Paljonko toi 800e on liikaa autoissa jotka kuitenkin maksaa sen +40kiloeuroa... Kun ottaa vaikka huomioon, että cromo on 2x vahvempaa. Omalla kohdalla ei ainakaan tarvitse miettiä kumpaan kallistuu.
Eikä se ole vain omasta turvallisuudesta vaan yleensäkin turvallisuudesta pois, kautta aikojen jopa tehdastallit ovat tinkineet turvallisuudesta jos se auttaa voittamaan kisoja. Ihmisluonto vaan nyt on sellainen, että kun se voitonhimo iskee niin kaikki muu unohtuu . Seuraava suuri itku tulee HANS-tuesta ja sen pakollisuudesta, se kun on kuulemma niin kallis että tavan harrastajalla ei ole siihen varaa, mutta juuri HANS-tuki olisi pelastanut kartturin hengen taannoin Orimattilassa sattuneessa ulosajossa.
Originally posted by jannmann View PostSe miksi monet valmistajat tekevät normi teräksestä johtuu pitkälti markkinoista. Ne jotka pistää rahaa niihin enemmän, teettävät/valmistavat itse kaaret. Ja ne jotka hakevat helppoa ja edullista ratkaisua ostavat hyvällä katteella normiterästä.
Tottakai cromokaaret ovat varmasti paremmat verrattuna samanlaisiin teräskaariin, mutta se materiaali ei ole se juttu. Paljon tärkeämpi asia on laadukkaat hitsaukset ja järkevästi suunnitellut lisävahvistukset ja tuennat koriin. Aivan uskomattomia virityksiä olen kilpa-autoissa nähnyt, joten jos edes panostaisivat kaarien teossa siihen hitsaukseen ja laatuun yleisesti eivätkä uskoisi että kuona pitää yhtä paljon kuin sauma, ja vain puoliksi hitsatut sivukaaren liitoksetkin olen nähnyt...Last edited by metake; 25-02-2009, 19:54.
Comment
-
Comment