Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic säätäminen HOW-TO

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Mikäs on hitachimalli?

    Miten tuo vertailu kahden välillä toteutettiin, säädettiin penkissä ensin molemmat hyväksi vai ihan vaan liitin kiinni toiseen ja tuloksen toteaminen...?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2068
      • Banshee - Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Cell View Post
      Miten tuo vertailu kahden välillä toteutettiin, säädettiin penkissä ensin molemmat hyväksi vai ihan vaan liitin kiinni toiseen ja tuloksen toteaminen...?
      Dynossa ensin lärpättimellä hyväksi. Sitten kuumalanka tilalle ja uudestaan pikku hierontaa. Samana päivänä peräjälkeen.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • Guest's Avatar

        #18
        Tedän että monet vanhat lätkäfanit vastustaa, itsekkin kannatin Kalevan Palloa, mutta mite jos vaihtais läpät/kuumalangat TPS:n. Sekin antaa 0-5v sen mukaa miten ilmaa tulee sisään. Eikös motronic pysty ohjaa jotain map mukaan niin siihen sais ehkä tsägäl ns. ahdonalaisen syötön lisäyksen.

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          Ok, meikä ainaki, tämän artikkelin innoittamana teki seuraavaa:

          Ostin m30 motronicin jonka määritystiedostot (.bin ja .xdf) löytyi tunerpro:n kirjastoista. Yllättävää kyllä, se starttasi ensi yrittämällä eli oli 100% plug and play.
          Ostin myös muutaman kympin programmerin ja odottelen eeprom eraseria postissa. Lauantaina vois olla eka dynoajo itse härkityllä lastulla.

          Thx fraatti.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #20
            Originally posted by herrakani View Post
            Ok, meikä ainaki, tämän artikkelin innoittamana teki seuraavaa:

            Ostin m30 motronicin jonka määritystiedostot (.bin ja .xdf) löytyi tunerpro:n kirjastoista. Yllättävää kyllä, se starttasi ensi yrittämällä eli oli 100% plug and play.
            Ostin myös muutaman kympin programmerin ja odottelen eeprom eraseria postissa. Lauantaina vois olla eka dynoajo itse härkityllä lastulla.

            Thx fraatti.
            Myös pelkkä uv-loisteputki joka sopii normaaliin valonrunkoon tyhjentää tuon piirin.. Täytyy vain ostaa oikeanlainen putki. joskus ostin moisen Elektorista

            Sytytystä rukaamalla saat varmasti muutamia kaniineja koneesta lisää pihalle.. WOT kartta myös helppo säätää laajakaistalambdan avulla.
            Last edited by fraatti; 14-08-2009, 09:00.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Ravermeister
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1508
              • Melkeen Turkkuses

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              Mikäs on hitachimalli?
              Varmaan tarkotettiin sitä "uudemman" mallista MAF:fia, kuumafilmimittari vai mikälie oli nimeltään...
              -Turku Connection-
              HDJ80 4.2TD
              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #22
                Myös pelkkä uv-loisteputki joka sopii normaaliin valonrunkoon tyhjentää tuon piirin.. Täytyy vain ostaa oikeanlainen putki. joskus ostin moisen Elektorista
                Ei vanhojen epromien tyhjentämisessä putkia tarvita. Joskus jopa Suomessakin on se iso putki taivaalla. Viimeksi tyhjensin pari viikkoa sitten reilu sata 27C sarjalaista. Pistin aurinkoon pariksi tunniksi ja puhdasta jälkeä tuli. Näissä vanhoissa Motronic boxesissa käytettyjä 24 ja 28 piikkisiä (yleensä 1988 ja uudemmat käyttivät 28 piikkistä epromia)27C sarjan promeja löytyy yllättävistä paikoista. Itse pelastin aikoinaan useita kymmeniä romutetuista IBM Tokenring lähiverkkoadaptereista. Myös flippereissä niitä käytettiin aikoinaan paljonkin. Itse näin ensimmäisen kerran eprom ohjelmointia 1990 kun serkkuni mies kloonasi kaverilleni Alpina lastun binäärit 2.7 litraiseksi storkattuun E30 325I malliin.

                Tuo alussa mainittu Tuner pro ei ainakaan oman kokemuksen perusteella toimi hyvin Motronic kuvioissa. Olen testannut sitä sekä BMW että Porsche binääreiden kanssa. Valmiita BMW/Porsche binääreitä joilla voi treenata ilmaiseksi saa esim. Motronic Editor softan mukana. Olen käyttänyt ko. softaa jo vuosia. Itse käytän myös Winols softaa, joka tosin on maksullinen tuote.

                Epromeina voidaan käyttää lähes mitä tahansa 27C sarjalaista, epromin nopeudella ei ole merkitystä koodin toimivuuden kannalta.Ainoastaan kannattaa tsekata, että epromin muistikoko on oikeaa kokoluokkaa.28 piikkisen Epromin binääritiedoston koko on yleensä 8k ja vanhempien 24 piikkisten koodi on vastaavasti 4K. Vanhemmissa loppukoodi on sioitettu ympäriinsä emolevyä. Vanhat epromit voi toki korvata uudempaa teknologiaa edustavalla eepromilla, jonka voi tyhjentää sähköisesti ohjelmointilaitteen avulla, toisaalta taivaalla on tuo iso UV-lamppu ainakin kesäaikaan.

                Vanhemmissa Motronic malleissa fläpperi ilmamäärämittarin korvaaminen MAF anturilla ei ole aivan yksiselitteinen juttu. Pelkällä sopivalla lastulla ei asiasta selviä, koska lastu itsessään ei ota kantaa ilmamäärämittarin antamaan jännitteeseen. Ongelma on se, että Fläpperi ei toimi samalla jännitealueella kuin MAF anturi. Yleensä näissä "tehdasvalmisteisissa" konversioissa MAF anturin antama jännite konvertoidaan samalle alueelle kuin fläpperi toimii, Motronic siis luulee, että fläpperi on edelleen kehissä ja toimii sen mukaisesti. Tästä aiheutuu tiettyjä ongelmia, koska näiden antureiden toimintaperiaate on toisistaan poikkeava eivätkä ne ole esim. virtausominaisuuksiltaan yhteneviä. Ainoa oikea tapa on koodata lisää ominaisuuksia Motronic boxiin; tämä tarkoittaa yleensä lisäraudan asentamista. Tiedän ainoastaan yhden valmistajan joka on tässä onnistunut täydellisesti, amerikkalainen kaverini John pyörittää Vitesse Racing nimistä putiikkia ja hänen MAF-kittinsä on koodattu siten, että myös vanhempi Motronic tietää oikeasti, että piuhan päässä on MAF fläpperin sijasta. John tekee tuotteitaan pääasiallisesti Porsche puolelle, mutta hän on tehnyt muutaman sarjan myös E30 M3 moottoreihin.Hänen uusin versionsa MAF kitistä sisältää myös MAP anturin ja hänellä on myös tarjota suorasytytys ominaisuus jolloin vanhemmistakin Motronic järjestelmistä voidaan heittää virranjakaja pois.

                läpät/kuumalangat TPS:n. Sekin antaa 0-5v sen mukaa miten ilmaa tulee sisään. Eikös motronic pysty ohjaa jotain map mukaan niin siihen sais ehkä tsägäl ns. ahdonalaisen syötön lisäyksen. __________________
                Motronic vakio kokoonpanossaan käyttää TPS:n tietoa aika niukasti. Kun auto on tyhjäkäynnillä Motronic saa TPS:ltä tiedon, että kaasuläppä on kiinni ja hoitaa käynnin sitten sopivalla kartan solun osalla tyhjäkäyntimoottorin avustuksella. Kun lyödään lämä tiskiin unohdetaan Motronicissa kokonaan pääkartta (bensa & sytky) ja mennään kartaston ns. WOT (wide open throttle) alueellle. Tällöin ei suoriteta esim. lambda säätö lainkaan jos autossa on katalysaattori.
                BMW puolella on ainakin noihin M sarjalaisiin ollut jo vuosia saatavilla tuo Alpha-N systeemi, jossa ei käytetä lainkaan MAF/MAP tai muutakaan anturia. Sarjaan kuuluva boxi laskee kaiken tarvittavan datan vain TPS signaalin perusteella.
                Käytännössä nykyisellä tietotaidolla alkuperäisestä Motronic järjestelmästä on mahdollista muokata ihan mitä vain ja mitään "stand alone" systeemejä ei tarvitse asentaa.
                Last edited by os951; 14-08-2009, 10:51.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #23
                  Originally posted by os951 View Post
                  Ei vanhojen epromien tyhjentämisessä putkia tarvita. Joskus jopa Suomessakin on se iso putki taivaalla. Viimeksi tyhjensin pari viikkoa sitten reilu sata 27C sarjalaista. Pistin aurinkoon pariksi tunniksi ja puhdasta jälkeä tuli.


                  Koko päivä auringonvalossa -> piirin sisältö vaihtunu 00 00 00.. jne mut lukija-ohjelmoija sanoo silti et piiri ei oo tyhjä.

                  Originally posted by os951 View Post
                  Tuo alussa mainittu Tuner pro ei ainakaan oman kokemuksen perusteella toimi hyvin Motronic kuvioissa. Olen testannut sitä sekä BMW että Porsche binääreiden kanssa. Valmiita BMW/Porsche binääreitä joilla voi treenata ilmaiseksi saa esim. Motronic Editor softan mukana. Olen käyttänyt ko. softaa jo vuosia. Itse käytän myös Winols softaa, joka tosin on maksullinen tuote.
                  Motronic editorin trial antoi erroria käynnistäessä et trial period expired.
                  Mites toi winols, löytyykö sieltä kirjastosta 0 261 200 179 motronicin määritykset jos ostan sen full versionin? Triali löysi 25 karttaa, eipä niistä mieli ihmeemmäks tullu.

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #24
                    Ilmeisesti aurinko paistelee paremmin Keravan korkeudella Minulla kaikki epromit tyhjeni hienosti ja pystyin niitä uudelleen ohjelmoimaan.
                    Minulla on puolalaisen kaverin kräkkäämä versio Winols ohjelmasta ja ainakaan siinä ei ole mainitsemasi boxin kartastoja.
                    Motronic editorin pystyy lataamaan uudestaan, jolloin sen pitäisi toimia taas OK.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #25
                      Originally posted by os951 View Post
                      Ilmeisesti aurinko paistelee paremmin Keravan korkeudella Minulla kaikki epromit tyhjeni hienosti ja pystyin niitä uudelleen ohjelmoimaan.
                      Hämeenlinnassa on sit ilmeisesti enempi pilvessä.

                      Comment

                      • kartsan
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 187
                        • Kiukainen

                        #26
                        Kiinnostaisi tuon 525tds:n (siis DDE) käpistely. Ainakaan Tunerpro ei tarjoillut M51:lle XDF-tiedostoja. Onko asiaa tuntevilla tullut vastaan softaa jolla voisi DDE:tä tunata?
                        Yamaha XJ750 ja XJ900
                        E32 730iA
                        ex E32 750iAL
                        ex E34 525tdsA Touring

                        Comment

                        • Niksu^^
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 70
                          • Kouvola/Luumäki

                          #27
                          Löytyykö keneltäkään valmiita softia vaikkapa m20b25 koneeseen??
                          Netistä ei oikein tahdo löytyä.

                          Comment

                          • JTMD
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 834
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by herrakani View Post
                            Koko päivä auringonvalossa -> piirin sisältö vaihtunu 00 00 00.. jne mut lukija-ohjelmoija sanoo silti et piiri ei oo tyhjä.



                            Motronic editorin trial antoi erroria käynnistäessä et trial period expired.
                            Mites toi winols, löytyykö sieltä kirjastosta 0 261 200 179 motronicin määritykset jos ostan sen full versionin? Triali löysi 25 karttaa, eipä niistä mieli ihmeemmäks tullu.
                            Winols on kyllä luokkaa tonnin ohjelma ja eivät tietääkseni myy lisenssejä jos et omista yritystä. Myöskään kaikkia karttoja se ei tunnista, mutta saa sillä kuitenkin paljon tietoa kaivettua.

                            TunerPro on hyvä ilmaiseksi softaksi. Jos löydät autolle oman määrittelytiedoston niin näet suoraan missä siinä epromin imagessa sijaitsee tarvittavat kartat.

                            Tsekkaa http://www.motronic.ws/

                            Tiedon lisäksi sieltä löytyy bemareihinkin valmiita imageja mitä roplata.
                            -10 e93 325i
                            -04 e46 320i
                            -92 e31 850i 6speed
                            -92 e30 325 cab
                            -93 e36 M3
                            -91 e36 325

                            Comment

                            • JusZsE
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2008
                              • 134
                              • Järvenpää

                              #29
                              Kyllähän tuo winols aika hyvin bemareiden kanssa pelasi, kun jokunen aika sitten sen kanssa pläräsin. Sit oli muistaakseni TunerPro ja EMC2001 koneella, niilläkin teki ihmeitä.

                              Pitääpä hallilta kaivaa vanha armadan läppäri esiin ja katsoa mitäs kaikkea siellä oli, jos jaksaisi taas alkaa harrastamaan.

                              Oli aijemmin lainassa tuo chippi lukija/kirjoittaja. Vinkkejä hyvään chipin koodailu laitteeseen? Kiinnostaa myös flash emulaattori laite, jolla voisi myös emuloida eprom/eeprom:ia. Pystyisi realiajassa muuttamaan säätöjä, eli ei tarvii chippiä irroitella ja arvailla arvoja..
                              Last edited by JusZsE; 14-01-2013, 07:41.
                              Sähkö on sinistä ja sattuu!

                              Comment

                              • buusaman
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2009
                                • 157
                                • turku

                                #30
                                Tehonlisäys

                                Jos koneena m50b25tu niin kuinka paljon hyötyä saataisiin tuolla kikalla esim hevosia / vääntöä / kulutuksen laskemista?

                                Ja osaako kukaan tuota asiaa turun seudulla?

                                Ja vakiokone kyseessä...
                                Benis Mahtavan Waltava

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎