Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic säätäminen HOW-TO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu_M20
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 2122
    • Lahti

    #31
    Originally posted by JusZsE View Post
    Kyllähän tuo winols aika hyvin bemareiden kanssa pelasi, kun jokunen aika sitten sen kanssa pläräsin. Sit oli muistaakseni TunerPro ja EMC2001 koneella, niilläkin teki ihmeitä.

    Pitääpä hallilta kaivaa vanha armadan läppäri esiin ja katsoa mitäs kaikkea siellä oli, jos jaksaisi taas alkaa harrastamaan.

    Oli aijemmin lainassa tuo chippi lukija/kirjoittaja. Vinkkejä hyvään chipin koodailu laitteeseen? Kiinnostaa myös flash emulaattori laite, jolla voisi myös emuloida eprom/eeprom:ia. Pystyisi realiajassa muuttamaan säätöjä, eli ei tarvii chippiä irroitella ja arvailla arvoja..
    Tämä myös kiinnostaa itseäni. Mistä prommeri kun alkavat olemaan katoavaa kansan perinnettä?
    Mahtiala kustom - No connection
    Bmw E21 320A -81 "330i"
    Bmw e30 318is

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #32
      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
      Mistä prommeri kun alkavat olemaan katoavaa kansan perinnettä?
      Elfalta löytyy:



      Ja emulaattoriksi Ostrich 2.0 niin saa ne arvot kokeilla ennen piirin polttoa:

      The newest breed of emulator has evolved! This is the newest Ostrich, the 2.0 unit. It is extremely small and compact, durable, versatile, and powerful. Full 921.6k speed, from 4k (2732A) up to 512k (4mbit 29F040) and everything in between (27C128, 27C256, 27C512).
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2122
        • Lahti

        #33
        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Kiitos suuresti
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • spectre
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 78
          • Ylivieska

          #34
          Onko kellään tota "prommeria", pitäis saada ohjelmoitua motronic, että sais ilmamassamittarin toimimaan m20b25 koneessa.
          Ainoastaan tarvisi voltit säätää kun katkoo syöttöä vakio asetuksilla.
          Voltti arvot on selvillä, ei ole vain itellä tuota prommeria millä tehä.
          Teholastulla teki saman homman..

          Comment

          • cba
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 3464
            • Ylivieska

            #35
            Originally posted by spectre View Post
            Onko kellään tota "prommeria", pitäis saada ohjelmoitua motronic, että sais ilmamassamittarin toimimaan m20b25 koneessa.
            Ainoastaan tarvisi voltit säätää kun katkoo syöttöä vakio asetuksilla.
            Voltti arvot on selvillä, ei ole vain itellä tuota prommeria millä tehä.
            Teholastulla teki saman homman..
            Multa pitäis prommeri löytyä :think Ja löytyy ihan valmis miller-maf softakin.

            Comment

            • Ahdinko
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 227
              • Kerava

              #36
              Löytyiskö joltakulta jokin m20b25 softa 1.3 motroniciin. Vakio softakin käy hyvin, jotta pääsisi kokeilemaan tunerpron käyttöä? Jos vaikka privalla..
              Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
              Käyttis 535i GT F07
              Ex: X1 E84 28i Xdrive
              Ex: E90 325

              Comment

              • kossusukka
                Bimmer Rookie
                • Aug 2012
                • 72
                • Tuusula

                #37
                Mites, onkos BTCFn porukka testaillut tommoista Warchippiä? Ajatuksissa olisi jossainvaiheessa, kun auto siihen pisteeseen pääsee, ostaa tuommoinen 405 Motroniccia kyykyttämään.

                Kyseessä siis periaatteessa pieni EPROM emulaattori, bolttiksena kiinni, usbin yli ohjelmointi ja mukava käyttöliittymä josta voi karttoja rukkailla kabiinista käsin (pitää vetää johto ecun sisältä hyttiin asti, tai minne haluaakaan). Näemmä samassa myös nappi josta voi vaihtaa neljän kartan välillä ilman läppäriä.

                Ainakin toimintaperiaate vaikuttaa fiksulta ja luulisi että tuo ihan mainio kalu olis, mutta onko täällä mitään käyttökokemuksia aiheesta?
                E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
                Kuvia tallielämästä

                Comment

                • olafu
                  Newbiemmer
                  • May 2004
                  • 21
                  • Urjala

                  #38
                  Olen koittanut vähän TunerPron avulla perehtyä tuohon vanoskoneisen 325:n ecuun, eli kyseessä on siis punaisella tarralla oleva -413 loppunumerolla oleva boksi. Näkyi olevan 1267357609 tarra piirin päällä, mutta siihen ei löytynyt valmista XDF-tiedostoa mistään. Ilmeisesti omansa manuaalivaihteiseen autoon? -623 XDF ei näyttänyt sopivalta.

                  Kaverilla automaatin boksista taas löyty -623 loppunumerolla oleva piiri, mihin löyty valmiit tunnistetiedostot (XDF). Polttelin sitten omaanikin sen automaattivaihteisen -623 loppunumerolla olevan tiedoston ja tuntu pelaavan. Muutokset jopa vaikuttaa: tykkää ennakon nostosta näemmä kamalasti tuo m50, mutta ei huvittas alkaa mäntiä vaihteleen

                  Heti yhtenä asiana kiinnosti se karttojen kierroslukuakselin skaalaaminen jos tulee tarpeeseen yli 6400 kierrokselle mulkata säätöjä, mutta kun kuulemma viimeinen arvo jää voimaan kartan ylittyessä, niin siihen ei ihan pikkumuutoksilla pitäs todellista tarvetta tulla. Kuitenkin, varsinaisia karttoja ennen tulee pätkä dataa mikä kertoo kartan akseleitten raja-arvot ja jakaa ne osiin. (Tuon olen mielestäni sisäistänyt ja ajattelin kokeillakkin, kun joskus saan aikaiseksi ostaa sen Ostrich 2:n mitä tossa jo hetken olen kattellut.)

                  Luulen ymmärtäneeni:
                  Esim. kun 16x12 sytytyskartan alkupää, eli "otsikko" tai mikä hitto lieneekään. Alustus? on tommonen:
                  D0 10 05 06 05 07 0A 05 07 0B 09 09 09 0F 12 13 08 60 D5 0C 0A 0A 0C 0C 0E 0E 0E 0E 0C 10 10 5C

                  Niin siinä D0 tarkottaa, että kartan koordinaatteihin vaikuttaa yhtenä tekijänä kierrosluku. Sen perässä tulee 10 (hex) eli kierroslukuakseli jaetaan 16 osaan. Siitä seuraavat 16 tavua pilkkoo kierroslukuakselin sopiviin osiin seuraavasti: Noista viimeinen tavu (60) on desimaalilukuna 96 ja tarkoittaa, että suurin kierrosluku kartalla on 255-96, eli 159. Tätä lasketaan takaperin, joten toiseksi suurin olisi sitten 159-8 eli 151. Tästä taas vähennetään seuraava, siitä erotuksesta sitä seuraava jne.

                  Tuon kierroslukuosan perästä tulee D5, joka kertoo että kartan toisen akselin koordinaatit määrää kuormitus. Siitä seuraava 0C kertoo, että kyseinen akseli on jaettu 12 osaan. Tuon perästä tulee sitten ne 12 tavua, mitkä määrittää mistä kohtaa tämä akseli on pilkottu, kuten tuo kierroslukukin. Sitten alkaisi se varsinainen kartta, mitä ei tässä ole näkyvillä.

                  Kierroslukuakseli näyttää yllä mainitusti laskettuna tältä:
                  FF = 255 Josta vähennetään.(suluissa jos 256)

                  60 = 96 159 * 40 = 6360 (6400)
                  08 = 8 151 * 40 = 6040 (6080)
                  13 = 19 132 * 40 = 5280 (5320)
                  12 = 18 114 * 40 = 4560 (4600)
                  0F = 15 99 * 40 = 3960 (4000)
                  09 = 9 90 * 40 = 3600 (3640)
                  09 = 9 81 * 40 = 3240 (3280)
                  09 = 9 72 * 40 = 2880 (2920)
                  0B = 11 61 * 40 = 2440 (2480)
                  07 = 7 54 * 40 = 2160 (2200)
                  05 = 5 49 * 40 = 1960 (2000)
                  0A = 10 39 * 40 = 1560 (1600)
                  07 = 7 32 * 40 = 1280 (1320)
                  05 = 5 27 * 40 = 1080 (1120)
                  06 = 6 21 * 40 = 840 (880)
                  05 = 5 15 * 40 = 600 (640)

                  Kysymykset:

                  Melkein joka paikassa sanotaan, että kierrosluvun kerroin on 40 ja suurin arvo siis 40*256 eli 10240, näin on myös tunerpro XDF:tkin yleensä laskettu, mutta minusta se voisi olla 255*40. koska kai nollakin luetaan mukaan? Arvoja on kuitenkin maksimissaan se 256. Ei paljoakaan tietysti vaikuta maksimikierrosluvulla, mutta merkitys korostuu pienemmillä kierrosluvuilla. Osaako joku valaista kumpi on oikein? 256:lla laskettuna siistejä tasalukuja tulee kyllä enemmän ja kun ihminen ne on suunnitellut, niin tuo 256 voisikin pitää paikkansa...

                  Onko jollain olemassa listaa noista "perustiedoista" Eli D0 on suhteellisen vakuuttavasti joka paikassa sanottu olevan kierroslukutieto, D5 kuormitus ja D7 veden lämpö, D8 akkujännite... Noita on varmaan lukematon määrä lisää ja ovat ilmeisesti osoitteita mistä luetaan arvo. Helpottas karttojen hakua ja niitten käsittämistä, sitten kun se Ostrich joskus saapuu.

                  Oletan tässä vaiheessa, että noita akseleiden arvoja oikeasti käytetään ohjelman pyöriessä laskennan mukana, ei ne muuten olisi tuossa. Tarkottaa siis sitä, että jos moottori kiertää vaikkapa 8500rpm ja kartan ulkopuolelle jää säädön tarvetta, niin kierroslukuakselia voi tarvittaessa skaalata. Lisäksi ajattelin kokeilla, voiko noita perusarvoja muuttaa (esim. vaihtaa leikillään kuormitukseen perustuvan akselin TPS-pohjaiseksi ja katsoa lukeeko se oikeasti ne arvot sen jälkeen läppäpotentiometriltä)

                  Mitään toimivaa alpha-n ohjelmaa siitä ei tietysti noin saa tehtyä, mutta kokeilun arvoinen, ellei joku ole jo koittanut.
                  Liikaa kun sorkkii niin on tietysti riski olemassa että ECU jopa hajoaa ja hajottaa vielä jotain muuta, koneesta puhumattakaan.
                  Last edited by olafu; 15-08-2016, 19:26. Reason: Korjattu vanhoja virheitä ja tehty uusia lisää ;)

                  Comment

                  • olafu
                    Newbiemmer
                    • May 2004
                    • 21
                    • Urjala

                    #39
                    Noniin. Ostrich 2 tuli tänään ja testailin heti. Kyllä noita karttoja voi skaalata miten tahtoo ja "turhasta" kartasta saa tehtyä ihan mitä tahansa. Tuo karttojen alussa oleva datan pätkä sisältää siis ohjeistuksen, mistä luetaan tiedot mitkä kartan koordinaatteihin vaikuttaa ja miten ne skaalataan. Luultavasti resoluutiotakin saa muokattua jomman kumman akselin kustannuksella, kuitenkin niin että kartan koko ei muutu...

                    Mulkkasin automaattivaihteiston karttaa, minkä ilmeisesti on tarkotus säätää painetta tai vaihtohetkeä laatikossa, en tiedä.. automaattiin liittyväksi se on nimetty TunerProssa jonkun toimesta. No anyway, auto on manuaali enkä havainnut mitään eroa missään vaikka löin kartan täyteen jotain hatusta vedettyä arvoa, kokeilin 0, 128 ja 255. Skooppia ei ole tällä hetkellä käytettävissä, mutta luultavasti tuo kartan arvo työnnetään jonkunlaisessa muodossa pihalle jostakin automaattivaihteiston ECU:lle menevistä pinneistä. Pitää perehtyä jos siitä vaikka saisi kokeellisesti viritettyä jotain hauskaa.

                    Muuttelin kokeeksi tuon kartan seuraamaan kierrosluvun sijasta olettamaani kaasuläpän asentoa (D0 -> CC), eikä boksi siitä ainakaan käyntiin vaikuttavasti seonnut. Ostrichin "address hit tracing" toiminnolla näkee mitä muistiosoitetta ECU milloinkin lukee ja näyttää sen kartalla. Näkyi seuraavan sen jälkeen ainakin välillisesti kaasuläppää riippumatta kierroksista. Muuttelin tuota arvoa "hatusta vetämällä" ja sieltä löytyi melkein joka kerta joku muuttuva arvo. Uskoisin että sieltä saa kaivettua minkä tahansa oleellisen 8-bittisen tiedon karttaa ohjaamaan.

                    Sen sijaan tuossa -623 XDF-tiedostossa olevat vanoksen ohjaukseen tarkotetut säädöt on jotenkin vajaat, niitä muuttamalla en ainakaan _toistaiseksi_ saanut vanosventtiiliä ohjattua mielivaltaisesti. Ainakin tyhjäkäynnillä se on ja pysyy myöhäisellä, laittoi niihin karttoihin mitä tahansa (ei sitä tyhjäkäynnillä aikaiselle tarvitse saadakaan, mutta kunhan kokeilin).

                    Comment

                    • olafu
                      Newbiemmer
                      • May 2004
                      • 21
                      • Urjala

                      #40
                      Nostetaas taas aihetta. Käsitellään siis VANOS koneen vakio Motroniccia. Omaa ja parin kaverin ecua tullu sorkittua tuon ostrichin kanssa vaihtelevalla menestyksellä.

                      Edelliseen postaukseen liittyen, VANOS karttoja on ainakin vielä pari muutakin, niinkuin arvelinkin. Tunerpro:n sivuilta löytyvistä XDF-tiedostoista YHDESSÄKÄÄN ei ole kuin nuo kaksi "tunnettua" kaivettuna esiin. Vanosta ei siltikään saa ohjattua täysin mielivaltaisesti, vaan se menee AINA myöhäiselle kun nostaa kaasun, laittoi noihin karttoihin mitä tahansa. Muuten niitä muuttelemalla saa kyllä vanoksen toimintaa muuteltua lähes mielensä mukaisesti. Voi olla että lisää kaivelemalla löytyy joku säätö tuohonkin. No, se siitä.

                      Muutama kysymys kuitenkin liittyen tähän ECU:n koodaukseen. Eli jos kuvitellaan, että ostaisin marmoritiskiltä UUDEN ecun, niin se on oman käsitykseni mukaan koodaamaton. Käytännössä _luulen_ että tarkottaa sitä, että siellä on EPROM muistissa ohjelmoimatta ns. variaatiokoodausbitit ja tarkastussumma on myöskin koodaamatta, muotoa "FF FF". Koodaamattomaan ecuun paikalleen laitettaessa tallentuu vikakoodi viallisesta EPROM:ista ja ehkä myös virheellisestä koodauksesta.

                      Käsitykseni mukaan tuo variaatiokoodaus voidaan tehdä BMW:n omalla diagnostiikkalaitteella, eli siitä päätellen tässä kyseisessä Motronicissa on kyky tallentaa EPROM:iin dataa. Eli se voi muuttaa muistin yksittäisiä bittejä tilasta 1 tilaan 0, mutta ei luonnollisestikaan päinvastoin, koska siihen tarvitaan valohoitoa, jolloin samalla koko muistin sisältö pyyhkiytyy.

                      Kysymys kuuluu: Mikäli asia on niinkuin luulen, niin: Missä päin muistia sijaitsee nämä variaatiokoodausbitit, onko ne tallennettu jonoon muodossa "yksi bitti per varuste/toiminto" kuten esim. VAG-konsernin tuotteissa, vai onko niitä useammassa eri paikassa ja onko joku onnistunut niitä muuttelemaan?
                      Ainakin saastelaitteet, vaihteistotyypit, vetolaitteistot 4x2/4x4, ABS, EWS, yms. krääsät niillä pitäisi saada koodattua käyttöön tai pois käytöstä.

                      Esim. nämä yleiset ohjeet lambdasäädön poiskytkennästä, missä muutetaan lambdaintegraattorin nollapiste 0.5V -> 0V ja laitetaan lambdan johdot oikosulkuun, ei herätä luottamusta. Huhujen mukaan lambdasäätö pysyy jollain lailla aktiivisena ja vaikuttaa hyvin pitkällä aikavälillä seoksen korjauskarttoihin.

                      Toinen kysymys, kun näissä VANOS-koneissa on nakutustunnistimet, niin tallentaako ECU jonkun sytytysennakon korjauskartaston nakutuksen ilmetessä, vai tökkiikö se vaan tapauskohtaisesti ennakkoa pois päin jos kilisee? Olin huomaavinani tuossa omassa vessassa sellaisen ilmiön, että kun laitto ns. rajut ennakot käyttöön ja vähän ehkä liikaakin, niin kulku oli aina jonkun aikaa parempaa, kun ECU oli ollut kokonaan virrattomana. Parin päivän ajelun jälkeen kun käytti akun tai ecun irti, niin tuntu, että olis ollut vetoja aina hetken aikaa tuntuvasti enemmän. Tämä tapahtui riippumatta siitä oli lambdasäätö käytössä tai sitten ei. Seosmittarin mukaan seoksissa ei näkynyt juurikaan eroja. Sytkää ei päässyt seuraamaan, mutta nimenomaan ennakkoja sorkkiessa tuo ilmiö ilmeni. Vakio ennakoilla ei kulje mihinkään, mutta pysyy tasaisen laiskana eikä eroa tunnu oli ecu ollut virrattomana tai ei. Luurien kanssa en ole ajellut, mutta ainakaan kabiiniin asti ei mitään nakutukseen viittaavaa ole kuulunut missään vaiheessa, vaikka maksimiennakko on ollut liki 30 astetta isoilla kierroksilla.

                      Tulipas taas pitkä stoori...
                      Last edited by olafu; 21-01-2017, 18:58.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11153
                        • Oulu

                        #41
                        En tiedä motronicista sen kummemmin, mut ainakin seuraaja siemens ms41:ssä on kartta nakutukselle ram:ssa. Se aina tietyiltä alueilta puottelee ennakkoa jos sattuu kuulemaan nakutusta. Ainakin siinä nakutuksen tunnistus on todella herkkä ja se kyllä kuulee nakutuksen ennenkuin ite huomaa mitään.
                        Last edited by Pazi88; 21-01-2017, 18:55.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • olafu
                          Newbiemmer
                          • May 2004
                          • 21
                          • Urjala

                          #42
                          Pitää tutkia joskus tuota nakutusanturiasiaa. Seuraavaksi jotain mikä saattaa jotakuta jollain lailla hyödyttää, mikäli nyt varmistuu että nuo pitää paikkansa: (hyvältä näyttää kyllä)

                          Käsitellään vakiolastuversiota jonka bosch-numero päättyy numeroihin "623". Taas tuli muutama tunti istuttua autossa ja poltettua _parkissa_ enimmäkseen tyhjäkäynnillä muutama litra bensaa. Ilmeisesti löysin sen mitä etsinkin, eli ehkä mahdollisesti jopa versiokoodaukseen liittyvän tavun, joka määrittää mm. onko lambdaa vai ei. Lambdan saa siis päälle tai pois osoitteesta D00B, jossa kyseisen tavun bitti2 määrää lambdan olemassaolon.

                          Heksa/binäärieditorilla katteltuna binäärimuodossa luetaan oikealta vasemmalle ja myös nollas bitti lasketaan, eli rautalangasta sama: Lambda päällä 11111111 ja lambda pois 11111011. Työn alla olevassa ohjelmaversiossa tuon tavun sisältö oli alkujaan muotoa 01011111 ja muuttui siis muotoon 01011011, mutta ei hajuakaan mihin nuo muut bitit vaikuttaa.

                          "Rautamuutoksia" ei tartte tehdä, eli riittää kun tuo D00B bitti 2 on tilassa 0, niin lambdan perään ei huudella, eikä se osallistu säätöön. Anturin saa siis ottaa kokonaan pois tai oikosulkea, tai niin edespäin, eikä siitä tule edes vikakoodia. Testeri näyttää kyllä mitta-arvoissa signaalijännitteen, jos anturi on kytkettynä, mutta se ei osallistu säätöön millään lailla.
                          Jos tuo bitti on tilassa 1, niin lambdasäätö on heti kun se on mahdollista käytössä ja myös lambdan olemassaoloa(signaalivirtapiiriä) valvotaan. Myös vikakoodi tallentuu vikamuistiin muutamassa sekunnissa, jos anturi on oikosuljettuna tai myös jos se on riittävän pitkään kokonaan irti. ECU pollaa tuota tavua/ainakin bittiä jatkuvasti, joten siihen tehtävät muutokset astuu välittömästi voimaan moottorin käydessä.

                          Muita tuon muistiosoitteen bittejä en siis ehtinyt tutkimaan mihin ne vaikuttaa, johonkin ne varmaan vaikuttaa. Moottori ei kyllä sammunut tai tehnyt mitään muutakaan poikkeuksellista, vaikka tuon tavun arvoksi asetti mitä tahansa, mutta tutkimattomalla alueella nyt hieman ollaan.

                          EDIT: Kyseinen tavu sijaitsee alueella joka on tarkastussumman alainen, joten sen ronkkiminen ilman että tarkastussummaa muutetaan johtaa vikakoodin "200" tallentumiseen. (EPROM muistivirhe) Ei tunnu silti vaikuttavan mopon ohjaukseen, mutta kunhan on siellä.

                          EDIT2: Tuo bitti 2 vaikuttaa muuhunkin. Kun sen tila on "0", niin aktiivihiilipöntön johto irrotettuna ei tallennu vikakoodia. Huomasin vahingossa, kun kaverin autosta kyseinen osa on heitetty leppään, eikä siitä tullut enää vikakoodia. Ennen tuli. Omaani laitoin merkkivalon siihen niin se palaa koko ajan, eli ohjaus on jatkuvasti aktiivisena... Siitä voi olla siis haittaa jos se on kytkettynä ja bitti "0". Tuonkin huomasin vahingossa kun piti tehdä vaihtovalon ohjaus siitä

                          Tuossa D00B osoitteessa renkkasin niitä bittejä päälle ja pois, niin ainakin yks vaikuttaa siten, että se nollaksi muutettuna tyhjäkäynnin sytytysennakot luetaan osakuormakartalta, en tiedä miks. Ja yks bitti lukitsee sytytysennakon -8 asteeseen.
                          Tuon D00B:n lähistöllä on muitakin osoitteita, missä on luultavasti noita "ON/OFF" valintoja. Kun testailin "hehtaaripyssyllä" niitä muutella, niin jossan kohdassa oli vikamuistiin ilmestynyt mm. sutimiseneston vikakoodeja. Vedin siis aina puoli riviä kerrallaan täyteen "FFFF..." ja sitten "0000..." ja tarkkailin käyntiä ja mitta-arvoja, että mitä tapahtuu. Sitten kun piti alkaa tarkemmin testaamaan että millä nuo sutimisenestovikakoodit sai sinne tallentumaan (omassani ei kyseistä varustetta ole), niin autosta loppu bensa ja multa mielenkiinto taas vähäks aikaa. Mutta siellä ne ovat.

                          Tänään käytiin toi kaverin 325 penkittämässä ja säätämässä, lambda tuolla yllämainitulla tavalla pois kytkettynä, niin ainakin penkissä auto pelas täydellisesti. (vanos poistettu, n. 260 ast. vanoksettoman hiotut nokat ja jokkut peltisarjat) Isoin harmaa hiuksi noissakin kotkauksissa tuli sen vanoskoneen nokkatriggerin säveltämisessä vanoksettoman akseliin. Ei sovi ihan heittämällä, helpompi tehdä kokonaan uusi. Penkityksen aikana tarkkailin myös testerin näyttämää sytytysennakkoa ja vertasin sitä kartoissa oleviin arvoihin, niin aika tarkkaan se seurasi. Yhdellä alueella ennakko vähän heitteli alaspäin ja koitin sitten kartasta pienentää sitä, niin alkoi pysymään aloillaan. Ilmeisesti nakutustunnistin siis korjaili sitä... Tehoihin se muutos ei vaikuttanu kyllä siinä kohtaa millään lailla.
                          Last edited by olafu; 25-01-2017, 20:21.

                          Comment

                          • olafu
                            Newbiemmer
                            • May 2004
                            • 21
                            • Urjala

                            #43
                            Ostin bensaa. Auto on pois ajosta, mutta ECU:n tutkimiseen soveltuu varsin hyvin

                            Koitin vähän perehtyä noihin D00B ja siitä eteenpäin lähistöllä olevissa osoitteissa olevista mahdollisista asetuksista. Kutakuinkin osoitteeseen D00E asti _ainakin_ on pelkästään bitti per toiminto tyylisiä on/off valintoja, mistä tapahtuu sitten vähän kaikennäköstä.
                            D00B:
                            BIT2 oli se lambda ja EVAP venttiili
                            BIT3 kun laittaa nollaksi, niin kaasuläpän kiinni-asennossa ei tyhjäkäyntisignaali aktivoidu ollenkaan. Tästä seuraa ainakin se että mitään "tyhjäkäyntikarttoja" ei lueta, eikä tyhjäkäynnin "closed loop" säätökään kytkeydy käyttöön.
                            BIT5 on normaalisti tilassa "0". kun sen laittaa tilaan "1" niin sytytysajoitus jumiutuu kiinteään -10 asteeseen. Viimeksi muistaisin nähneeni arvon -7 astetta, en tiedä mistä ero johtuu.

                            D00C:
                            Ei muuta kerrottavaa, kun että BIT3 = "0", niin vikamuistiin ilmestyy välittömästi vikakoodi 19 - joka viittaa johonkin häiriöön tunnistamattoman pääteasteen perässä. Ei hajua mikä on.

                            D00D:
                            BIT2 = alunperin "0". Tilassa "1" auto ei lähde käymään ja käynnistykseneston vikakoodi tallentuu. Käydessä ei vaikuta mihinkään tuota sorkkiessa.
                            BIT3 = "0" niin vikamuistiin ilmestyy vikakoodi 65. Alunperin bitti on tilassa "1".
                            BIT4 = alunperin "0" ja kun sen kääntää tilaan "1" niin tyhjäkäyntimoottori lisää n. 1kg verran ilman virtausta tunnissa. Kierrosluku pomppaa hetkeksi hieman ylöspäin, mutta tyhjäkäynnin säätö korjaa sen heti takaisin.
                            BIT6 = vikakoodi 82 tallentuu, kun laittaa tilaan "1".
                            BIT7 = vikakoodit 83 ja 204 tallentuvat kun laittaa tilaan "1"

                            D00E: BIT0 = "0" niin vikakoodi 57 tallentuu. Alunperin "1". Ei muita tietoja.

                            Noi vikakoodit mitä tallentuu, viittaa varusteisiin mitä autossa ei edes ole. Lähinnä ilmastointia ja automaattivaihteistua, sutimisen estoa jne. Kirjottelin paperille noita ylös niin en jaksanut sen enempää satuilla mitä ne tarkottaa. Kuitenkin niistä päätellen, noi arvot on jotain varustekoodauksia tms.

                            D013: 0-255 arvo, joka vaikuttaa käynnistimen pyörimisen kestoon ennenkun käynnistetään kone. Alunperin "0" mutta arvon suurentaminen kasvattaa "tyhjää pyörittämisen" pituutta. Kone lähtee normaalisti käyntiin kun lähtee. Arvolla 255 saa melkein sulattaa startin, mutta lähtee. Ei haise bensalle, joten ilmeisesti pidättelee ruiskutusta. Ei hajua mihin muuhun vaikuttaa jos vaikuttaa, mutta ainakin öljynpaineet saa ylös ennen käynnistymistä.


                            Sitten yks "tarpeellinen" kartta, mikä on ollut jo tiedossa jonkun aikaa, mutta vähitellen siihen on tullut jonkunlainen luottamus, että sillä voi säädellä tyhjäkäyntiventtiilin perusasentoa lämpötilan ja kierrosluvun mukaan. E3CC, 6x6 kartta.

                            Ihan hyödyllinen, kun vaihdetaan esim. nokat ja uusissa raikkaissa nokissa on huono alipaine tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin "closed loop" säätö joutuu korjaamaan reilusti, että kone jaksaa käydä. Ilmenee kierrosten kyykkäämisenä, koneen sammumisena tai kierrosten aaltoiluna kaasuttelun jälkeen. Tai että moottori pitää "saattaa" kaasulla käyntiin, että jää käyntiin käynnistettäessä. Tätä karttaa säätelemällä voi korjata noi ongelmat, ellei ne johdu jostain viasta. Skaalaus ainakin kierrosluvun osalta 520-5600 rpm.

                            Tämän kartan säätöä ajattelin kokeilla, kun D00B Bitti 3 on "0" jolloin tyhkäkäynnin closed loop säätö on pois pelistä. E3CC karttaa kuitenkin luetaan ja tyhjäkäyntiventtiili on kartan osoittaman arvon verran auki. 0 = kiinni, 255 = täysin auki, en osaa muuta sanoa kun että kokeilemalla löytyy. Alunperin 1000 kierroksen hujakoilla pyöritään n. 20 arvossa (0-255) käyntilämpösellä koneella.

                            EDIT: D00C bitti4 - vanos pääteaste ja sen valvonta. Alunperin tilassa "0" mutta kun sen muuttaa tilaan "1" niin vanoksen venttiilin voi ottaa pois, eikä tule vikakoodia. Jostain syystä käy sama juttu, niinkuin aktiivihiilipöntön venttiilinkin kanssa, eli ohjaus jää jatkuvasti aktiiviseksi. Tällöin jos on venttiili edelleen kytkettynä, niin nokka on luonnollisesti koko ajan aikaisella... Lisäksi vanoksen säätökartat jää toimintaan. Jos ja kun ohjelma yrittää tällöin aktivoida vanosta, niin jostakin syystä ohjelma jumittuu tilaan, jossa se lukee jatkuvasti arvot kartoista, mitkä on normaalisti käytössä vain, kun nokka on aikaisella. Ilmeisestikin riippumatta vanoksen todellisesta asennosta tai siitä, mitä vanoskarttoihin on asetettu. Tästä ei sinänsä ole haittaa jos kopsaa samat arvot molemmille kartoille, kun vanos on poistettu käytöstä.
                            Piti kylläkin tutkia, voisiko ohjelma olla niin fiksu, että se pystyy nokan asentotunnistimen ja kampiakselin tunnistimen signaaleita vertaamalla tunnistamaan onko nokka aikaisella vai myöhäisellä, ja lukee sitten sen mukaisista kartoista arvot, mutta autosta loppu taas vaihteeks bensa.

                            Tässä on näemmä tullut pidettyä jonkun sorttista monologia, mutta kaippa näitä joku jaksaa lukee ja saattaa jollekkin olla jopa jotain hyötyäkin..
                            Last edited by olafu; 13-02-2017, 23:51.

                            Comment

                            • olafu
                              Newbiemmer
                              • May 2004
                              • 21
                              • Urjala

                              #44
                              Onko tähän aiheeseen mielenkiintoa?
                              Mulla on ittelle omaan käyttöön tekeilla suomenkielinen (tai miksei lontoon kielinenkin) "XDF" tohon tunerpro softaan, alkuunsa nyt lähinnä M50 vanos koneelle, mutta ajan mittaan jos tulee vapaa-ajan ongelmia, niin saatan portata sitä 325 M50 nv-eculle ja ehkä M3 motronicille, koska noissa on perusrakenne kuitenkin melko samankaltainen. M60 motronicci on myöskin hyvin samankaltainen M50 vanos softan kanssa. M60B40 softa jopa pyörii 0261200413 ecussa, mutta ei tietystikkään toimi oikein. XDF tiedosto on kuitenkin melko helposti mulkattavissa noiden välillä.

                              Noi yleisesti nykyään jaossa olevat XDF fileet tolle vanos eculle on suht hyviä, mutta niissä on perustavaa laatua olevia harhaan johtavia virheitä ja puutteita. Tiedä sitten onko se oma sen parempi, mutta on sitten ainakin joku postiluuku mihin saa lähettää vittuilua, jos ei miellytä.

                              Perusoletuksena on että käytetään jotain ROM emulaattoria, esim. moates ostrich2. Ilman emulaattoria hommasta tulee turhan hankalaa.
                              Last edited by olafu; 03-12-2017, 18:52.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11153
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by olafu View Post
                                Noi yleisesti nykyään jaossa olevat XDF fileet tolle vanos eculle on suht hyviä, mutta niissä on perustavaa laatua olevia harhaan johtavia virheitä ja puutteita.
                                Väittäsin että lähes kaikissa yleisesti jaossa olevista XDF tiedostoista on erittäin vakavia puutteita tai virheitä. Tai ainakin niissä mitä mulle on tullu vastaan. Esim. ms41:n AFR kartta lamda kartta mikä yhdessä XDF:ssä oli onkin oikeasti sytkän vanos-korjauskartta. Mut monelle ECU:lle löytyy kyllä kunnollisiakin, mutta ne onkin sitten "salaisia" jotka ei ole julkisesti saatavilla. Esim. mss50.lle on turpron sivulla XDF mut siinä on kans vakavia virheitä. Ko. eculle on olemassa kunnollinenkin versio, mutta en ole onnistunut sitä saamaan yrityksistä huolimatta.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎