Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helmojen ruosteiden korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    #16
    Originally posted by osilpi View Post
    Oma Black & Dekkerin pikkurälläkkä kesti neekerintukkalaikkaa noin 0,5 tuntia, jonka jälkeen rupesi sutimaan tyhjää silloin tällöin ja laakeritkin väljistyi. Lopulta ei enää pyörinyt ollenkaan. Oli pilteemasta haettu laikka "hieman" epätasapainossa, jolloin kone ravistaa ja hajoaa nopeasti. Suosittelen, ettei käytä tuohon hommaan, mitään kovin kallista rälläkkää.
    Tehokas työkalu se kyllä on ja ehkä niitä on parempiakin laikkoja kuin pilteemaan...
    Itse olen raapinut monesti jopa 5h yhtäkyytiä tuollaisella bosch koneella, ja hienosti pelittää vieläkin

    Comment

    • Ekape
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 205
      • Luvia

      #17
      Jotain kokemusta kans tosta massojen raapimisesta.
      Laikkana on tullu käytettyy mustaa ja purple neekeritukkaa, teräsharjalaikkaa ja yllättävän monessa kohtaa 1mm leikkauslaikkaa. Melkeen pakollisena varusteena pidän rälläkkää jossa on kierrosnopeuden säätö. Tossa massojen poistossa tulee aina ongelmia jos massa pääsee lämpenemään kuumaksi niin sit siittä tulee venuvaa räkää. Rälläkästä kun saa pudotettua kierrokset niin ei tule lämpöä niin paljoa ja massa "leikkantuu" paremmin. Teräsharjalaikoista parhaana pidän sellaita suoranmallista laikkaa joka on halkaisijaltaan 125mm ja karvat on sellaista 1,5mm kierrettyä lankaa. Tuollainen kierretty lankanippu kestää voimankäyttöä paljon enemmän kuin tavallinen harjamalli.

      Ykkös työkalu tohon on silti kuumailmapuhallin ja pari erilaista lastaa, kaavinta ja paikotellen puu taltta on käypänen peli.


      Toi on hyvä peruslaikka, saa motonetista halvalla ja kestää käyttöä monta tuntia.

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

        #18
        Originally posted by jusbe View Post
        Elikkä on vähän helmat päässyt ruostumaan, ja pitäisi korjata,
        Tässä yksi helmaprojekti,
        eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
        tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
        hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
        Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.

        jatkoa:
        jaridebner,jaridebner.com,Keimola,Debner,Jari,Formula,offroad,BMW, kisakuvia, moottoriurheilu kuvia,autokuvia,traktorikuvia,maamoottori,rokkiralli,formula offroad,
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 888
          • Iisalmi

          #19
          Originally posted by JD View Post
          Tässä yksi helmaprojekti,
          eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
          tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
          hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
          Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.

          jatkoa:
          http://www.jaridebner.com/albumi/e36...kaarenkorjaus/

          Hyviä kuvia on kyllä. Mistä hommasit tuon valmiin helmapellin? En ainakaan itse löytänyt mistään valmiita helmapeltejä tuohon omaan e34:n...
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • asis
            BTCF Member
            • Mar 2009
            • 1138
            • Joensuu

            #20
            Kylläpä näköjään osaa kolmekutonenkin ruostua pahasti.. Esim. motonetistä saa nuita valmiita helmapeltejä.

            E: Siis kolmekutoseen saa. Kolmenelosesta en tiiä.
            E39 540iA M-Sport Imolarot II
            E36 323i touring
            Volvo V70 2.4D mk3
            Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
            Honda Civic 1.4 4d ES
            Chevy Caprice Classic
            ex:
            E32 730iA
            E39 528i Calypsorot metallic
            E36 325i x2

            Comment

            • JD
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1194
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Playpig View Post
              Hyviä kuvia on kyllä. Mistä hommasit tuon valmiin helmapellin? En ainakaan itse löytänyt mistään valmiita helmapeltejä tuohon omaan e34:n...
              Motonetista tosiaan löytyi helma, E34 helmaa ei kuitenkaan tainnut siellä olla.
              Kannattaa kysyä ihan tavallisista tarvikeliikkeistä, esim. RTO Tuonti Oy saattaa tuoda mutta on tukku niin tarvikeliikkeen kautta saa.

              BMW maahantuojaltakin tietysti saa mutta hinnat on eri luokkaa ja mukana tulee paljon ylimäärästäkin:
              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

              Comment

              • deeque
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2008
                • 473
                • Suomi

                #22


                Tuolta kannattaa kysyä, ainakin e36 tuli tilattua tuolta yhdesti ja hyvin istuivat.

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  #23
                  Tältä näytti allekirjoittaneen E34 Toukka -95 kun otettiin muovihelmat pois. Päällepäin melkolailla "ruosteeton" yksilö. Tuotu Saksasta vuosi sitten.

                  Eipä se juuri paremmalta näyttänyt samalla pajalla työnalla ollut -06 Golffi...

                  Mutta nyt se on laitettu ja ruostesuojattu koko pohja, passaa talven tulla !

                  Kuvassa näkyvä rengas on oikea takarengas. Toisella puolella oli hiukan lievennät vaurio, mutta peltihommiksi meni molemminpuolin.




                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

                    #24
                    Tuolta löytyy Klokkerholmin helmapellit E34 1mm pellistä hintaan 49,4€ kpl.
                    0.8mm olisi vielä edullisempi, mutta sitä ei ole varastossa.



                    Käytän noista vain tarvittavat palat ja jos hyvin käy, saan toisen helman keskeltä myös sopivasti muotoillun palan oikean etuloksun alareunaan. Vasemman etulokarin alareunaan löysinkin jo kolmisen vuotta aiemmin romikselta hyvän korjauspalan.
                    Last edited by jani73; 26-06-2014, 20:14.

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4320
                      • Turku

                      #25
                      Siinä muutama kuva projektista. Helman sisällä olevat vahvikkeet oli yhtä lukuunottamatta aika hyvässä kunnossa. Siihen yhteen piti sitten hitsata alas keskelle uutta peltiä, sen vahvuus oli muistaakseni 1.5mm, alkuperäisen ja uuden pellin. Toisen etulokarin alareunaan sain myös hyvää muotopeltiä noista helmapelleistä, mutta sitä piti alareunastaan muokata hieman, koska muuten lokarin alareuna olisi jäänyt noin sentin, puolitoista ulommaksi kuin etuovi.





                      Ruostetta oli myös helman takaosassa ylhäällä helman ulkopellissä ja sisäpellissä, mutta sain ne hiekkapuhallettua vaikka olikin hieman ahdasta.




                      Helman aihiot sain Klokkerholmin täyspitkistä helmapelleistä ja ne sai sovitettua aika mukavasti paikalleen. Peltien alaosassa näkyvät kaarevat muodot on vedenpoistoreikiä.


                      Pukin päällä näkyy poraamalla irroitettu tunkin vastakappale.
                      Last edited by jani73; 13-07-2014, 19:28.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎