Oma Black & Dekkerin pikkurälläkkä kesti neekerintukkalaikkaa noin 0,5 tuntia, jonka jälkeen rupesi sutimaan tyhjää silloin tällöin ja laakeritkin väljistyi. Lopulta ei enää pyörinyt ollenkaan. Oli pilteemasta haettu laikka "hieman" epätasapainossa, jolloin kone ravistaa ja hajoaa nopeasti. Suosittelen, ettei käytä tuohon hommaan, mitään kovin kallista rälläkkää.
Tehokas työkalu se kyllä on ja ehkä niitä on parempiakin laikkoja kuin pilteemaan...
Itse olen raapinut monesti jopa 5h yhtäkyytiä tuollaisella bosch koneella, ja hienosti pelittää vieläkin
Jotain kokemusta kans tosta massojen raapimisesta.
Laikkana on tullu käytettyy mustaa ja purple neekeritukkaa, teräsharjalaikkaa ja yllättävän monessa kohtaa 1mm leikkauslaikkaa. Melkeen pakollisena varusteena pidän rälläkkää jossa on kierrosnopeuden säätö. Tossa massojen poistossa tulee aina ongelmia jos massa pääsee lämpenemään kuumaksi niin sit siittä tulee venuvaa räkää. Rälläkästä kun saa pudotettua kierrokset niin ei tule lämpöä niin paljoa ja massa "leikkantuu" paremmin. Teräsharjalaikoista parhaana pidän sellaita suoranmallista laikkaa joka on halkaisijaltaan 125mm ja karvat on sellaista 1,5mm kierrettyä lankaa. Tuollainen kierretty lankanippu kestää voimankäyttöä paljon enemmän kuin tavallinen harjamalli.
Ykkös työkalu tohon on silti kuumailmapuhallin ja pari erilaista lastaa, kaavinta ja paikotellen puu taltta on käypänen peli.
Toi on hyvä peruslaikka, saa motonetista halvalla ja kestää käyttöä monta tuntia.
Elikkä on vähän helmat päässyt ruostumaan, ja pitäisi korjata,
Tässä yksi helmaprojekti,
eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.
Tässä yksi helmaprojekti,
eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.
Hyviä kuvia on kyllä. Mistä hommasit tuon valmiin helmapellin? En ainakaan itse löytänyt mistään valmiita helmapeltejä tuohon omaan e34:n...
Motonetista tosiaan löytyi helma, E34 helmaa ei kuitenkaan tainnut siellä olla.
Kannattaa kysyä ihan tavallisista tarvikeliikkeistä, esim. RTO Tuonti Oy saattaa tuoda mutta on tukku niin tarvikeliikkeen kautta saa.
BMW maahantuojaltakin tietysti saa mutta hinnat on eri luokkaa ja mukana tulee paljon ylimäärästäkin:
Käytän noista vain tarvittavat palat ja jos hyvin käy, saan toisen helman keskeltä myös sopivasti muotoillun palan oikean etuloksun alareunaan. Vasemman etulokarin alareunaan löysinkin jo kolmisen vuotta aiemmin romikselta hyvän korjauspalan.
Siinä muutama kuva projektista. Helman sisällä olevat vahvikkeet oli yhtä lukuunottamatta aika hyvässä kunnossa. Siihen yhteen piti sitten hitsata alas keskelle uutta peltiä, sen vahvuus oli muistaakseni 1.5mm, alkuperäisen ja uuden pellin. Toisen etulokarin alareunaan sain myös hyvää muotopeltiä noista helmapelleistä, mutta sitä piti alareunastaan muokata hieman, koska muuten lokarin alareuna olisi jäänyt noin sentin, puolitoista ulommaksi kuin etuovi.
Ruostetta oli myös helman takaosassa ylhäällä helman ulkopellissä ja sisäpellissä, mutta sain ne hiekkapuhallettua vaikka olikin hieman ahdasta.
Helman aihiot sain Klokkerholmin täyspitkistä helmapelleistä ja ne sai sovitettua aika mukavasti paikalleen. Peltien alaosassa näkyvät kaarevat muodot on vedenpoistoreikiä.
Pukin päällä näkyy poraamalla irroitettu tunkin vastakappale.
Comment