Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d webaston ajastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sand
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 155
    • palokka

    530d webaston ajastus

    Oli nyt sitten aamulla oikeen pakkastakin. Laitoin autoni, Sakasta tuotu 530d -00, webaston päälle ajastuksella. Se ei kuitenkaan käynnistynyt ja autoon puhalsi vain kylmää ilmaa. Webasto lähtee kyllä päälle apulämmittimeksi, kun autolla lähtee liikkeelle. Mitä tälle pitäisi tehdä, että ajastus käynnistys toimisi OBC:n kautta?
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Omassa 525d:ssä on myös Webasto. Lähteekö tuo siis automaattisesti päälle kylmällä ilmalla vai pitääkö laittaa se manuaalisesti päälle jostain ?

    Mikä on se raja, että se lähtee päälle ja jos se lähtee automaattisesti käyntiin, niin saako sen jostain nappulasta pois päältä ?

    Comment

    • larmatin
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1118
      • Perttula

      #3
      Re: 530d webaston ajastus

      Originally posted by sand
      Oli nyt sitten aamulla oikeen pakkastakin. Laitoin autoni, Sakasta tuotu 530d -00, webaston päälle ajastuksella. Se ei kuitenkaan käynnistynyt ja autoon puhalsi vain kylmää ilmaa. Webasto lähtee kyllä päälle apulämmittimeksi, kun autolla lähtee liikkeelle. Mitä tälle pitäisi tehdä, että ajastus käynnistys toimisi OBC:n kautta?
      ainakin mun e34 ajotietokoneen kautta jos käyttää niin sieltä saa valittua heater/cooler (tai jotain sinne päin)

      olisiko niin että sulla on asetuksista tuo cooler päällä?

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        Käyppäs merkkihuollossa koodauttamassa se lämppärin kytkentä päälle. Nyt sulla on siinä vain tuuletustoiminto. Asiasta voi varmistua tarkistamalla onko MID:ssä sekuntikello (ajanotto), jos on niin ei lähde lämppäri ajastimella päälle.

        Comment

        • Touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1310
          • Järvenpää

          #5
          Niin ja webastoakin pitää huoltaa. Usein juuri kesän jälkeen esim.putket tukossa, joku viisas kertoi että sitä pitäisi kesälläkin käyttää n.kerran viikossa. :?:
          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

          Comment

          • jakkeri530d
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 231
            • Oulu

            #6
            webasto on kytketty toimimaan lämmittimenä vain ajon aikana ja se ajastin on tuuletustoiminnolle.Kun kyselin merkkiliikkestä,että saako sitä parkkilämmittimeksi niin kertoivat,että saa,mutta ei suositella. Toimii kuulemma ainoastaan alle -20 lämpötiloissa ja käy alijännitteellä koskaa toimii jotenkin ajotietokoneen väylän kautta ja tämän takia hajottiaa webaston. ei vain ole itsellekään selvinnyt että puhuiko huoltopäällikkö puutaheinää koska aika paljonhan noita näyttäisi olevan kytkettynä myös toimimaan parkkilämppärinä.
            Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
            Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
            Ex. MB C 200cdi farkku -03
            Ex. Bmw 540iA T -98/99
            Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
            Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #7
              No jaaa...
              Sillä huoltopääliköllä taitaa olla vähän ajatukset solmussa.
              Webasto käynnistetään välyän kautta, mutta ei välttämättä lähde käyntiin alle -20 asteen pakkasessa, kun tuommonen pakkanen luonnostaan laskee akun jännitteen alijänniteelle. Tais olla lähellä 11V:ta. Auton ohjauselektroniikka ei siis anna webaston käynnistyä, jos akun jännite on liian alhainen, jotta auto lähtisi käyntiin. :wink:

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #8
                No merkkiliikkeessä todettiin, että jos sen ohjelmoi lämmittämään tuulettamisen sijasta, niin siinä kuulemma "huijataan järjestelmää" ja että se ei lämmitä kunnolla ?

                Miten tuo vakiowebasto itse asiassa toimii ? Kun moottori käynnistetään kylmällä käynnistyy ilmeisesti myös webasto. Lämmittääkö se moottoria ollenkaan vai ainoastaan kiertävää vettä ?

                Tilasin huoltoajan, että auton asennetaan huohotinputken lämmitys pakkasia varten. Saattaapi putki jäätyä kovemmilla pakkasilla ja se tarkoittanee isompaa korjaamolaskua. Kyseinen laite lienee pohjoismaihin suunnatuissa autoissa vakiona.

                Comment

                • sand
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 155
                  • palokka

                  #9
                  Originally posted by Keimo
                  No merkkiliikkeessä todettiin, että jos sen ohjelmoi lämmittämään tuulettamisen sijasta, niin siinä kuulemma "huijataan järjestelmää" ja että se ei lämmitä kunnolla ?

                  Miten tuo vakiowebasto itse asiassa toimii ? Kun moottori käynnistetään kylmällä käynnistyy ilmeisesti myös webasto. Lämmittääkö se moottoria ollenkaan vai ainoastaan kiertävää vettä ?

                  Tilasin huoltoajan, että auton asennetaan huohotinputken lämmitys pakkasia varten. Saattaapi putki jäätyä kovemmilla pakkasilla ja se tarkoittanee isompaa korjaamolaskua. Kyseinen laite lienee pohjoismaihin suunnatuissa autoissa vakiona.
                  Minä taasen kävin Webastoja huoltavassa liikkeessä tarkistuttamassa vekottimen toiminnan. Tälläistä asentaja kertoi: Webastoon tulee jännite, maa, käynnistyslinja ja lämpöanturi. (Anturi taitaa olla kuskinpuolen jalkalistan alla.) Jos lämpötila on riittävän alhainen +5 - +7 ja ohjauslinjaan tulee jännite, niin laite käynnistyy. Vähän outoa, ettei lämmittäisi kunnolla, kun laite käynnistyy vain yhdellä tavalla.

                  Siinä on yksi ohjausnasta pakkokäynnistystä varten, jota kuulemma joskus käytetään lisäkelloa varten. Tähänkin saisi erillisen kellon, jos ei muuten saa toimimaan. Pakkokäynnistyksellä testattiin toiminta, ja hyvin toimi.

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    Mikäs muuten oli hintarvio sille huotinputken lämmittimelle. Mulle ne suositteli (merkkihuollossa) eristettyä huohotinputkea.. Joka on helppo vaihtaa itsekkin.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #11
                      Originally posted by ex-VAG
                      Mikäs muuten oli hintarvio sille huotinputken lämmittimelle. Mulle ne suositteli (merkkihuollossa) eristettyä huohotinputkea.. Joka on helppo vaihtaa itsekkin.
                      n. 150 €, josta puolet töitä.

                      Comment

                      • sand
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 155
                        • palokka

                        #12
                        Originally posted by ex-VAG
                        Käyppäs merkkihuollossa koodauttamassa se lämppärin kytkentä päälle. Nyt sulla on siinä vain tuuletustoiminto. Asiasta voi varmistua tarkistamalla onko MID:ssä sekuntikello (ajanotto), jos on niin ei lähde lämppäri ajastimella päälle.
                        Soitto Laakkoselle ja kertoivat, että maahantuoja kieltänyt ohjelmiston päivityksellä ko. ominaisuuden käyttöönoton. 1000 eur maksava kaukosäädinkäyttöinen lisäyksikkö pitäis muka hommata.

                        Comment

                        • ex-VAG
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 408
                          • Tampere

                          #13
                          Ahneita p...sia. Kysäseppä vielä jostain muualta. Kyllä niitä ohjelmointeja varmaan vielä jossain tehdään. Eihän ne testerit ole mihinkään kadonnut, eikä maahantuojan tarvitse kaikkea tietää mitä pajalla tapahtuu...

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #14
                            Originally posted by sand
                            Originally posted by ex-VAG
                            Käyppäs merkkihuollossa koodauttamassa se lämppärin kytkentä päälle. Nyt sulla on siinä vain tuuletustoiminto. Asiasta voi varmistua tarkistamalla onko MID:ssä sekuntikello (ajanotto), jos on niin ei lähde lämppäri ajastimella päälle.
                            Soitto Laakkoselle ja kertoivat, että maahantuoja kieltänyt ohjelmiston päivityksellä ko. ominaisuuden käyttöönoton. 1000 eur maksava kaukosäädinkäyttöinen lisäyksikkö pitäis muka hommata.
                            No minkähän takia ne on sen kieltänyt ellei syynä ole pelkkä ahneus ?

                            Comment

                            • sand
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 155
                              • palokka

                              #15
                              Originally posted by Keimo
                              No minkähän takia ne on sen kieltänyt ellei syynä ole pelkkä ahneus ?
                              Eipä se Laakkosen setä suostunut kertomaan syytä. Täällä keski-suomessa ei tosin hirveästi ole muita merkkihuoltoja. Pitännee lähteä etelän matkalle...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎