Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun navat perseelleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dew
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 272
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Micce///M View Post
    Laturia kannattaa tosiaan ensimmäisenä tutkia, ei suinkaan mitään ABS liittyvää.

    Vaikka kyseessä onkin vanha auto, niin latausongelmat voi aiheuttaa melkoista päänvaivaa ja valosirkusta mittaristossa.
    Jep, ajattelin tuohon käytetyn laturin vaihtaa kun ei ole suuri investointi.

    Originally posted by alaska View Post
    yhdyn keskusteluun että ensimmäiseksi se laturi eikä mitään muita! toisaalta ihmetyttää miten "mitään" on voinut tapahtua jos virtoja ei oo käytetty päällä?
    ja vielä enemmän ihmetyttää se että miten virhe on huomattu jos akku kuitenkin kytketty väärinpäin eikä virtoja ole yritettykkään laittaa :think tietysti jotkut kellot yms mitä sisällä pitäisi toimia vaikkei virrat olekkaan päällä
    Kyllähän siellä virta kulkee vaikkei olekkaan päällä, esim kun auton ovia pitää auki ja lyö akun kiinni niin rupeehan ne sisävalotkin palamaan.

    Ja huomasin virheen kun olin maajohtoa kiristämässä ja se kuumeni aivan helvetin äkkiä kun löin sen napaan kiinni.

    Osaisko joku sanoa onko b30 ja b35 laturit samat? Minulle tarjottiin laturia m30b30 koneesta.
    Last edited by Dew; 02-11-2011, 23:53.
    BMW 325i Cabriolet -90

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 526
      • Finland Rovaniemi

      #17
      Lataa ja varmista

      Tere !

      Siellä takapenkin alla se toinekin pääsulake pitäisi olla. Tosin ne on tarkoitettu vain fataaleja oikosulkutilanteita varten, jottei koko auto pala johtimien muuttuessa plasmaksi :-)

      Todennäköisesti laturin diodit ja/tai jännitteensäädin on antautunut.

      Mielestäni ABS:ssä on jännitevahti, joten sen merkkivalon kuuluukin palaa jos ei lataa tarpeeksi. ABS:hän vie paljon virtaa toimiessaan ja sillä voi saada jopa auton sammumaan.
      Latausjännitteen mittaamallahan tuo selviää, pitäisi olla jotain 13,5 V
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • Dew
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 272
        • Jyväskylä

        #18
        Noniin eli homma edennyt sen verran, että jännitteitä mittailtu, näyttää auton käydessä ja sammuksissa samaa vähän päälle 11V. Eli ilmeisesti laturi ei lataa ollenkaan? Joten johtuiskohan sit se ABS valo juuri tuosta että ei jännite riitä?
        BMW 325i Cabriolet -90

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by Dew View Post
          Noniin eli homma edennyt sen verran, että jännitteitä mittailtu, näyttää auton käydessä ja sammuksissa samaa vähän päälle 11V. Eli ilmeisesti laturi ei lataa ollenkaan? Joten johtuiskohan sit se ABS valo juuri tuosta että ei jännite riitä?
          Luultavasti.

          Vaihda se laturi ja ihmettele sen jälkeen ABS:ää jos ei toimi.

          Comment

          • arska84
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1356
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by Spetke View Post
            Ei voi, mikäli jaksaa käyntiin lähteä.
            Latauksen puute toki voi aiheuttaa kertomasi häiriöt.
            Njaa. Kyllä itellä on montakin autoa tullut vastaan että huono akku on sytyttänyt jos jonkinmoista valoa mittaristoon :think
            BMW PREMIUM

            BMW E46 318

            Comment

            • alaska
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 595
              • PKS

              #21
              Originally posted by Dew View Post
              Jep, ajattelin tuohon käytetyn laturin vaihtaa kun ei ole suuri investointi.



              Kyllähän siellä virta kulkee vaikkei olekkaan päällä, esim kun auton ovia pitää auki ja lyö akun kiinni niin rupeehan ne sisävalotkin palamaan.

              Ja huomasin virheen kun olin maajohtoa kiristämässä ja se kuumeni aivan helvetin äkkiä kun löin sen napaan kiinni.

              Osaisko joku sanoa onko b30 ja b35 laturit samat? Minulle tarjottiin laturia m30b30 koneesta.
              laturistahan löytyy lappu jossa on laturin "tuote" numero ja ampeeri määrä! eli jos ampeerit ovat samat niin passaa ainakin itse latauksen puolesta ja kiinniikkeen ja töpselinkin luulisi olevan samat!
              Hitsaus hommat (kardaanit,putket,yms) -0400878681

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                #22
                Originally posted by alaska View Post
                laturistahan löytyy lappu jossa on laturin "tuote" numero ja ampeeri määrä! eli jos ampeerit ovat samat niin passaa ainakin itse latauksen puolesta ja kiinniikkeen ja töpselinkin luulisi olevan samat!
                mitä isompi sen parempi, M30 koneisen laturissa on ainoastaan kaksi rengasliitintä päävirta M8 mutterin alle ja heräte M4 mutterin alle.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Dew
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 272
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Nyt on tuommoinen 115A laturi tulossa, eli kaikki m30 laturit ovat kiinnityksen ja liitäntöjen puolesta samanlaiset?
                  BMW 325i Cabriolet -90

                  Comment

                  • Dew
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 272
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Tämäkin saatu päätköseen eli laturi oli vain rikki... Nyt pelittää siis Kiitoksia kaikille vastanneille ja auttaneille.
                    BMW 325i Cabriolet -90

                    Comment

                    • Kaapeli66
                      Newbiemmer
                      • Jun 2011
                      • 14
                      • Helsinki

                      #25
                      Sama moka E39:llä

                      Itse suoritin viikko sitten samanmoisen operaation jossa uusi akku meni väärinpäin. Hävetyksen ja ketutuksen määrä oli ja on sanoinkuvailematon kun tajusin mitä tuli tehtyä. Autona E39 523iA -96. Auto oli seisonut noin viikon n.-15c pakkasilla.

                      Huomasin virheen kun molemmat akun kaapelit olivat kiinni ja yhtäkkiä syttyivät kaikki auton ulkovalot ja pyyhkimet aloittivat rallin ja kuskin ikkuna aukesi itsestään. Ehti olla väärinpäin korkeintaan minuutin.
                      Muutama sulake kärähti (en muista mitkä) jotka vaihdettiin uusiin. Sain akun viimein oikeinpäin ja kaverin autosta apuvirtaa. Startti kyllä pyörittää konetta, mutta ei käynnisty. Otettiin yksi tulppa irti, eikä se ollut kostea tai haissutkaan bensalle. Kun virrat laittaa päälle ei bensapumpusta (takapenkin alla) kuulu mitään surinaa. Ensiapuna on kokeiltu vaihtaa bensapumpun rele ilman vaikutusta. Ilmeisesti ei saa bensaa? Kaikki sulakkeet (takakontissa, hanskalokerossa, konehuoneessa ilmanputsarikotelon alla) on tarkastettu.

                      Auton ohjekirjan mukaan ajoneston voi purkaa ottamalla akun kaapelit irti 2 minuutiksi jonka jälkeen ajotietokone ilmottaisi 10min ajan joka laskee alaspäin. Tällaista ei itselläni tullut. Voiko kyseessä olla päälläoleva ajonesto? Kärähtänyt bensapumppu? Osaako kukaan sanoa mitä kaikkea tällainen väärinkytkentä käräyttää?
                      Vikakoodeja ei vielä ole päästy lukemaan. Autossa ei ilmeisesti ole OBD2 pistoketta. Ainakaan kuskin jalkatilasta ei löytyny.
                      (ex) e36 320i Cabriolet -94
                      (ex) e39 523iA -96
                      e46 323iA -98

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #26
                        OBD-pistoketta ei tuon ikäisessä ole, konehuoneesta löytyy 20-napainen töpseli.
                        Sitä en osaa sanoa mitä kaikkea on kärähtänyt. Laturi ainakin.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #27
                          Tuosta 20 pin töpselistä kannattaa alkaa vikakoodin luku.

                          Pahalla tuurilla moottorinohjaus risana yms.
                          Hyvällä tuurilla jotain todella pientä että saa pelkästään tietokoneella nollattua ja kaikki taas toimii.

                          Comment

                          • Kaapeli66
                            Newbiemmer
                            • Jun 2011
                            • 14
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by JJT View Post
                            OBD-pistoketta ei tuon ikäisessä ole, konehuoneesta löytyy 20-napainen töpseli.
                            Sitä en osaa sanoa mitä kaikkea on kärähtänyt. Laturi ainakin.
                            Vaikuttaako laturi auton käynnistymiseen? Eikö auton pitäis startata ja pysyä sitten käynnissa niin kauan kun akussa riittää virtaa?
                            Seuraavaksi pitää siis saada auto johonkin vikakoodinlukuun.
                            (ex) e36 320i Cabriolet -94
                            (ex) e39 523iA -96
                            e46 323iA -98

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #29
                              Originally posted by Kaapeli66 View Post
                              Vaikuttaako laturi auton käynnistymiseen? Eikö auton pitäis startata ja pysyä sitten käynnissa niin kauan kun akussa riittää virtaa?
                              Seuraavaksi pitää siis saada auto johonkin vikakoodinlukuun.
                              Laturin ei tuohon pitäisi vaikuttaa.

                              Vikakoodinlukijoita voidaan varmaan tarpeen vaatiessa saada paikallekkin.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #30
                                No niin, hyviä ideoita mitä kaikkea tuossa on hajalla.
                                Inpalla ei pääse kiinni moottorin ohjaukseen yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎