Announcement

Collapse
No announcement yet.

webaston asennus automaatti-ilmastointiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #46
    Originally posted by -Tapi View Post
    Eiköhän se löydy, kun ei lähde halkomaan hiuksia epäoleellisuuksilla. Lainaan tuota Laxan laittamaa linkkiä:
    "Tällöin hyväkin akku saattaa olla tyhjä jonain aamuna. Suurempi Ah-kapasiteetti antaakin lisää pelivaraa pätkäajoon."

    Ja vaikka jännite kuormittamattomana pysyy hienosti yli 12 V, niin se tippuu startatessa joka tapauksessa ja silloin kysytään sitä virtaa jännitteen sijaan. Kunnossaolevassa E39:ssa jännite käy täydellä akulla startatessa noin 8,5 V:ssa.
    Löytyy löytyy, tosin pätkäajolla varmasti tyhjenee se isompikin akku. Muistat vain, että akku on oltava jatkuvasti yli 70% varautuneessa tilassa säilyttääkseen kaavaillun eliniän. Muuten alkaa sulfatoitumista tapahtumaan. Isommalla akulla saat pitää siitä enemmän huolta.

    Jos jännite käy 8.5 V:ssa käynnistäessä, niin onpahan jo menneen talven lumia se akku. Täyteen varatun akun pitäisi kuormitustilanteessa pysyä vähintään 10 V:ssa (9,9 DIN-standarditestin mukaan jos tarkkoja ollaan... mutta ei halota hiuksia). Jos alle 9 pelkästään käynnistäessä, niin akku on jo heikko. Ja itseasiassa kutoskone on helpompi käynnistimelle pyörittää kuin vastaavankokoinen neloskone.

    Muistan testanneeni erään suht. uuden automallin akkua helvatan kalliilla akkutesterillä. Testeri näytti, että "akku kunnossa", mutta niin ei vaan webaston käytön jälkeen meinannu jaksaa startata ja kone pysyä käynnissä(käynnistystilanteessa 10,3 V, muuten 12,4 V webaston käytön jälkeen). Akku vaihtoon (samanlainen) ja johan rupes toimimaan, kuten piti. Ota nyt näistä väyläautoista sitten selvää...
    Last edited by Valkman; 20-11-2006, 11:20.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #47
      Originally posted by Valkman View Post
      Jos alle 9 pelkästään käynnistäessä, niin akku on jo heikko
      Jouduin tutkimaan tuota asiaa kun laitoin Webastolle tekstiviestillä toimivan jännitevahdin. 2004 vuoden 90 Ah Yuasalla jännite tippui n. 8,5 V:iin, uudella Exide Xtremella (105 Ah) n. 9,8 V, toisella Exide Xtremella (105 Ah, ikää en tiedä) n. 9 V. Ja vaikka pitkään radio ja sisävalot päällä olleessa autossa jännite tippui startissa 6 V:iin, niin se jaksoi silti käynnistyä. Noilla 8,5 V kerroilla ei edes huomannut startin sävyssä eroa.

      Testipenkkinä 530d E39.
      ---

      Comment

      • EOL
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 175
        • Kankaanpää, Finland

        #48
        Heips mä hommasin tuollaisen vm.96 540IA E39 se on saksasta tuotu mut mistä saan tietää et onko siinä webasto? Siin on automaatti ilmastointi ja siin on toi rest painike mut se ei varmaan aina tarkota sitä et siin olis myös webasto?

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1063

          #49
          Originally posted by EOL View Post
          Heips mä hommasin tuollaisen vm.96 540IA E39 se on saksasta tuotu mut mistä saan tietää et onko siinä webasto? Siin on automaatti ilmastointi ja siin on toi rest painike mut se ei varmaan aina tarkota sitä et siin olis myös webasto?
          Painelet ajotietokoneesta kellon kuvaa, tai painelet ajotietokoneen viiksestä ja sielä on kohdat "Zeit 1 / Zeit 2" tms., siinä on siis nuo ajastusmuistit.

          Toinen tapa on katsoa pohjan alle kuskinpenkin kohdalle ja sielä pitäisi näkyä webaston pakoputken pää.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • Guest's Avatar

            #50
            Noita ZEIT aikoja ei taida olla vanhemmissa bensa E39:ssä. En tiedä missä vaiheessa Webastot ovat muuttuneet väylä webastoiksi. Oma autoni on 97 ja siinä on tehdaswebasto. Käynnistykseen löytyy ainoastaan BMW:n logoilla oleva Webaston TELETSTART kauko-ohjain. Webasto on 5Kw ThermoTop S ja sijaitsee kuskin puolella sisälokasuojan takana.
            Last edited by Guest; 21-11-2006, 09:28.

            Comment

            • Tala
              Newbiemmer
              • Jul 2007
              • 11
              • Pirkanmaa

              #51
              Vähän toisenlaiseen webasto ongelmaan välillä....

              Tilasin saksasta webaston joka oli ollu e34 540i:ssa.
              Kaikki muut osat tuli paitsi akku ja ohjainkello/kaukosäädin.
              Autoni siis e34 530i m60 vm.92
              Mulla isossa ajotietokoneessa ZEIT nappi toimii sekuntikellona malleissa johon ei oo webastoo asennettuna. Mutta jos webasto on tehtaalla asennettu, niin ZEIT napin alla on webastolle asetettavat toimintaajat zeit1 ja zeit2.(niinkuin e39:ssä)
              Siispä onko auton ajotietokoneeseen ohjelmoitavissa webasto myöhemmin?
              Entä ei keltään sattuis löytymään asennusohjetta tälläiseen alkuperäissarjaan? Oon kyllä lueskellu noi kaikki e34 webasto asennusjutut, mutta yhtäkään ei oo asennettu v8:iin...
              Tietyt asiat tosta johtohelvetistä pystyy selvittää maalaisjärjellä, mutta jos kellää on vaan mitää tietoo kyseisestä asiasta niin kaikki apu on tarpeen
              Last edited by Tala; 26-09-2007, 16:44.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎