Spraymaalit ja niillä maalaaminen. Monilla tulee ensimmäisenä mieleen halpamarkettien muutaman euron purkit ja niistä lähinnä huonoja kokemuksia ja pilalle menneitä projekteja kun ei sävy olekkaan osunut oikeaan tai purkin suutin räkinyt pinnan pilalle yms.
Väitän ja todistan, että spraymaaleillakin saa hyvää jälkeä aikaan kun osaa hakea/teetättää tarvikkeet oikeasta paikasta.
Unohdetaan ne halpamarketit ja kierretään Motonetkin kaukaa. Kunnollisia auton korin sävyn mukaan teetettyjä spraymaaleja valmistaa automaaleja myyvät liikkeet. Nämä maalit sekoitetaan paikan päällä ja vastaavat tarkasti auton omaa väriä.
Ota silti huomioon, että jos autosi maalipinta on kulunut/haalistunut ei sävy silloin välttämättä ole oikea koska maalipurkista tulee "uuden" auton sävyä ja omasi on haalistunut. Tällöin auto/maalipinta pitää myllyttää, että saadaan maalipinnasta kirkkaampi, sellainen kuin se on uutena ollut.
Samoista paikoista saa myös maalaamiseen tarvittavan lakan. Lakan sekaan lisätään koveteaine, jolloin lakkapinnasta tulee kovempi ja kulutusta kestävämpi.
Miten sitten aloittaa?
Kerron omasta projektistani jossa fiksasin vasemman puolen takakaaren parempaan muotoon mankeloinnin jäljiltä. Kaari/et on mankeloitu ns. sirppikaariksi ja kaaren pelti oli mankeloinnin jäljiltä aaltomainen ja epätasainen. Samalla maalasin koko takakyljen uusiksi.
Käytän alkupään kuvina myös vanhemman projektin kuvia, jolloin koitin maalata samaa kaarta, mutta se oli loppujen lopuksi pelkkää harjottelua eikä lopputulos miellyttänyt kauaa.

Aloitin homman hiomalla vanhan maalipinnan puhki siltä alueelta ja hieman ylikin jota oli tarkoitus pakkeloida.

Lasikuitukitti kuivumassa ja kovettumassa. Laitoin aluksi kuitukittiä, koska kaaren muoto piti tehdä koko lailla uusiksi niin oli sitten hieman kestävämpää tavaraa tuo lasikuitukitti. Ennen kitin laittamista on tietysti hyvä laittaa pellille jotain ruosteenesto pohjamaalia, jos on hiottu niin paljon että puhdas pelti näkyy.

Lasikuitukitillä hain kaaren muodon vähän "sinne päin" ja ns.normaalilla kitillä aloin sitten viimeistelemään kaaren muotoa. Ensimmäisellä kerralla maalatessa hion vain kädellä jolloin käsi tietysti mukaili kaaren ja pakkelin epätasaisuuksia eikä kaaresta koskaan tullut tasainen. Tällä toisella kerralla käytin hiomatukea jolla sai hyvin hiottua kaaresta tasaisen ja symmetrisen. Tähänkin on paineilmakäyttöisiä hiomatukia/työkaluja, mutta minä päästelin menemään ihan käsipelillä.
Tämän tapainen kapistus siis kyseessä:

Tuohon hiomapaperi alle joka on aavistuksen joka suunnalta tuota tukea isompi ja eikun hiomaan. Itse olen aloittanut pakkelin hiomisen yleensä P150-P230 kuivapaperilla joiden kanssa ei siis käytetä vettä.
Kun kaaren haluttu muoto on hiomalla saavutettu tai ihan minkä tahansa alueen muoto, tässä tapauksessa kaaren. Pyyhitään pinta huolellisesti rasvanpoisto aineella. Tämän jälkeen laitetaan pohjamaali, itse olen käyttänyt lähes aina Kent:in harmaata ultrafill grey:tä, joka sisältää ainakin tuoteselosteen mukaan paljon täyttävää ja joustavaa pohjustusainetta. Ko.aine soveltuu hyvin pienten reikien sekä naarmujen poistoon. Varmasti löytyy muitakin hommaan soveltuvia aineita, mutta itse olen suosinut tuota Kent:iä.
Monta ohutta kerrosta laittaa pohjamaalia ja antaa kuivua (tuo Kent kyllä kuivuukin todella nopeasti).
Pohjamaalin ollessa varmasti kuiva voidaan pohjamaalattu/maalattava alue vesihioa/matata. Vesihionnan olen tässä vaiheessa tehnyt P1000 arkin palalla tai sitten Mirkan P1000 hiomatassulla. Välillä myös hionut vielä P1000:n jälkeen P2000:lla.

Maalattava alue matattuna sekä puhdistettu huolellisesti rasvanpoistolla ja luonnollisesti ympäristö suojattu. Spraymaalit ei saa aikaan niin älyttömästi maalisumua verrattuna ruiskuun, tällöin ei suojatakaan välttämättä tarvitse niin paljoa. Ruskulla jos tuon maalaisi niin varmasti pitäisi koko muu auto peitellä suojaan. Suojaukseen olen käyttänyt ihan perus sanomalehtiä ja yksi paperi on riittänyt, ei ole vielä kertaakaan mennyt tuosta paperista maali läpi.
Väitän ja todistan, että spraymaaleillakin saa hyvää jälkeä aikaan kun osaa hakea/teetättää tarvikkeet oikeasta paikasta.
Unohdetaan ne halpamarketit ja kierretään Motonetkin kaukaa. Kunnollisia auton korin sävyn mukaan teetettyjä spraymaaleja valmistaa automaaleja myyvät liikkeet. Nämä maalit sekoitetaan paikan päällä ja vastaavat tarkasti auton omaa väriä.
Ota silti huomioon, että jos autosi maalipinta on kulunut/haalistunut ei sävy silloin välttämättä ole oikea koska maalipurkista tulee "uuden" auton sävyä ja omasi on haalistunut. Tällöin auto/maalipinta pitää myllyttää, että saadaan maalipinnasta kirkkaampi, sellainen kuin se on uutena ollut.
Samoista paikoista saa myös maalaamiseen tarvittavan lakan. Lakan sekaan lisätään koveteaine, jolloin lakkapinnasta tulee kovempi ja kulutusta kestävämpi.
Miten sitten aloittaa?
Kerron omasta projektistani jossa fiksasin vasemman puolen takakaaren parempaan muotoon mankeloinnin jäljiltä. Kaari/et on mankeloitu ns. sirppikaariksi ja kaaren pelti oli mankeloinnin jäljiltä aaltomainen ja epätasainen. Samalla maalasin koko takakyljen uusiksi.
Käytän alkupään kuvina myös vanhemman projektin kuvia, jolloin koitin maalata samaa kaarta, mutta se oli loppujen lopuksi pelkkää harjottelua eikä lopputulos miellyttänyt kauaa.

Aloitin homman hiomalla vanhan maalipinnan puhki siltä alueelta ja hieman ylikin jota oli tarkoitus pakkeloida.

Lasikuitukitti kuivumassa ja kovettumassa. Laitoin aluksi kuitukittiä, koska kaaren muoto piti tehdä koko lailla uusiksi niin oli sitten hieman kestävämpää tavaraa tuo lasikuitukitti. Ennen kitin laittamista on tietysti hyvä laittaa pellille jotain ruosteenesto pohjamaalia, jos on hiottu niin paljon että puhdas pelti näkyy.

Lasikuitukitillä hain kaaren muodon vähän "sinne päin" ja ns.normaalilla kitillä aloin sitten viimeistelemään kaaren muotoa. Ensimmäisellä kerralla maalatessa hion vain kädellä jolloin käsi tietysti mukaili kaaren ja pakkelin epätasaisuuksia eikä kaaresta koskaan tullut tasainen. Tällä toisella kerralla käytin hiomatukea jolla sai hyvin hiottua kaaresta tasaisen ja symmetrisen. Tähänkin on paineilmakäyttöisiä hiomatukia/työkaluja, mutta minä päästelin menemään ihan käsipelillä.
Tämän tapainen kapistus siis kyseessä:

Tuohon hiomapaperi alle joka on aavistuksen joka suunnalta tuota tukea isompi ja eikun hiomaan. Itse olen aloittanut pakkelin hiomisen yleensä P150-P230 kuivapaperilla joiden kanssa ei siis käytetä vettä.
Kun kaaren haluttu muoto on hiomalla saavutettu tai ihan minkä tahansa alueen muoto, tässä tapauksessa kaaren. Pyyhitään pinta huolellisesti rasvanpoisto aineella. Tämän jälkeen laitetaan pohjamaali, itse olen käyttänyt lähes aina Kent:in harmaata ultrafill grey:tä, joka sisältää ainakin tuoteselosteen mukaan paljon täyttävää ja joustavaa pohjustusainetta. Ko.aine soveltuu hyvin pienten reikien sekä naarmujen poistoon. Varmasti löytyy muitakin hommaan soveltuvia aineita, mutta itse olen suosinut tuota Kent:iä.
Monta ohutta kerrosta laittaa pohjamaalia ja antaa kuivua (tuo Kent kyllä kuivuukin todella nopeasti).
Pohjamaalin ollessa varmasti kuiva voidaan pohjamaalattu/maalattava alue vesihioa/matata. Vesihionnan olen tässä vaiheessa tehnyt P1000 arkin palalla tai sitten Mirkan P1000 hiomatassulla. Välillä myös hionut vielä P1000:n jälkeen P2000:lla.

Maalattava alue matattuna sekä puhdistettu huolellisesti rasvanpoistolla ja luonnollisesti ympäristö suojattu. Spraymaalit ei saa aikaan niin älyttömästi maalisumua verrattuna ruiskuun, tällöin ei suojatakaan välttämättä tarvitse niin paljoa. Ruskulla jos tuon maalaisi niin varmasti pitäisi koko muu auto peitellä suojaan. Suojaukseen olen käyttänyt ihan perus sanomalehtiä ja yksi paperi on riittänyt, ei ole vielä kertaakaan mennyt tuosta paperista maali läpi.
Comment