Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spraymaalilla ruiskun pintaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veteraaniseppo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2008
    • 1283
    • Hla-Sjk.

    Spraymaalilla ruiskun pintaa.

    Spraymaalit ja niillä maalaaminen. Monilla tulee ensimmäisenä mieleen halpamarkettien muutaman euron purkit ja niistä lähinnä huonoja kokemuksia ja pilalle menneitä projekteja kun ei sävy olekkaan osunut oikeaan tai purkin suutin räkinyt pinnan pilalle yms.

    Väitän ja todistan, että spraymaaleillakin saa hyvää jälkeä aikaan kun osaa hakea/teetättää tarvikkeet oikeasta paikasta.
    Unohdetaan ne halpamarketit ja kierretään Motonetkin kaukaa. Kunnollisia auton korin sävyn mukaan teetettyjä spraymaaleja valmistaa automaaleja myyvät liikkeet. Nämä maalit sekoitetaan paikan päällä ja vastaavat tarkasti auton omaa väriä.
    Ota silti huomioon, että jos autosi maalipinta on kulunut/haalistunut ei sävy silloin välttämättä ole oikea koska maalipurkista tulee "uuden" auton sävyä ja omasi on haalistunut. Tällöin auto/maalipinta pitää myllyttää, että saadaan maalipinnasta kirkkaampi, sellainen kuin se on uutena ollut.
    Samoista paikoista saa myös maalaamiseen tarvittavan lakan. Lakan sekaan lisätään koveteaine, jolloin lakkapinnasta tulee kovempi ja kulutusta kestävämpi.

    Miten sitten aloittaa?
    Kerron omasta projektistani jossa fiksasin vasemman puolen takakaaren parempaan muotoon mankeloinnin jäljiltä. Kaari/et on mankeloitu ns. sirppikaariksi ja kaaren pelti oli mankeloinnin jäljiltä aaltomainen ja epätasainen. Samalla maalasin koko takakyljen uusiksi.
    Käytän alkupään kuvina myös vanhemman projektin kuvia, jolloin koitin maalata samaa kaarta, mutta se oli loppujen lopuksi pelkkää harjottelua eikä lopputulos miellyttänyt kauaa.



    Aloitin homman hiomalla vanhan maalipinnan puhki siltä alueelta ja hieman ylikin jota oli tarkoitus pakkeloida.



    Lasikuitukitti kuivumassa ja kovettumassa. Laitoin aluksi kuitukittiä, koska kaaren muoto piti tehdä koko lailla uusiksi niin oli sitten hieman kestävämpää tavaraa tuo lasikuitukitti. Ennen kitin laittamista on tietysti hyvä laittaa pellille jotain ruosteenesto pohjamaalia, jos on hiottu niin paljon että puhdas pelti näkyy.



    Lasikuitukitillä hain kaaren muodon vähän "sinne päin" ja ns.normaalilla kitillä aloin sitten viimeistelemään kaaren muotoa. Ensimmäisellä kerralla maalatessa hion vain kädellä jolloin käsi tietysti mukaili kaaren ja pakkelin epätasaisuuksia eikä kaaresta koskaan tullut tasainen. Tällä toisella kerralla käytin hiomatukea jolla sai hyvin hiottua kaaresta tasaisen ja symmetrisen. Tähänkin on paineilmakäyttöisiä hiomatukia/työkaluja, mutta minä päästelin menemään ihan käsipelillä.

    Tämän tapainen kapistus siis kyseessä:



    Tuohon hiomapaperi alle joka on aavistuksen joka suunnalta tuota tukea isompi ja eikun hiomaan. Itse olen aloittanut pakkelin hiomisen yleensä P150-P230 kuivapaperilla joiden kanssa ei siis käytetä vettä.

    Kun kaaren haluttu muoto on hiomalla saavutettu tai ihan minkä tahansa alueen muoto, tässä tapauksessa kaaren. Pyyhitään pinta huolellisesti rasvanpoisto aineella. Tämän jälkeen laitetaan pohjamaali, itse olen käyttänyt lähes aina Kent:in harmaata ultrafill grey:tä, joka sisältää ainakin tuoteselosteen mukaan paljon täyttävää ja joustavaa pohjustusainetta. Ko.aine soveltuu hyvin pienten reikien sekä naarmujen poistoon. Varmasti löytyy muitakin hommaan soveltuvia aineita, mutta itse olen suosinut tuota Kent:iä.
    Monta ohutta kerrosta laittaa pohjamaalia ja antaa kuivua (tuo Kent kyllä kuivuukin todella nopeasti).
    Pohjamaalin ollessa varmasti kuiva voidaan pohjamaalattu/maalattava alue vesihioa/matata. Vesihionnan olen tässä vaiheessa tehnyt P1000 arkin palalla tai sitten Mirkan P1000 hiomatassulla. Välillä myös hionut vielä P1000:n jälkeen P2000:lla.



    Maalattava alue matattuna sekä puhdistettu huolellisesti rasvanpoistolla ja luonnollisesti ympäristö suojattu. Spraymaalit ei saa aikaan niin älyttömästi maalisumua verrattuna ruiskuun, tällöin ei suojatakaan välttämättä tarvitse niin paljoa. Ruskulla jos tuon maalaisi niin varmasti pitäisi koko muu auto peitellä suojaan. Suojaukseen olen käyttänyt ihan perus sanomalehtiä ja yksi paperi on riittänyt, ei ole vielä kertaakaan mennyt tuosta paperista maali läpi.
  • veteraaniseppo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2008
    • 1283
    • Hla-Sjk.

    #2


    Itse värin sumuttelua. Ohuita kerroksia joista vähitellen muodostuu oikean sävyinen pinta. Olen aina lämmitellyt/kuivaillut maalattavaa pintaa kuumailmapuhaltimella hetken kun olen yhden kerroksen maalannut. Ja tässä vaiheessa olen laittanut kovetelakka purkin patterin päälle yms lämpöseen lämpiämään.

    Kun maalattava pinta on saatu värin osalta valmiiksi, pidän välissä 15-20 min. tauon ennen kuin alan lakkaa laittamaan. Lakan kanssa niin ensimmäiseksi suihkasen lakkaa alueelle ohuen harson. Koska en ole ammattimaalari en tiedä miksi mutta näin minua on neuvottu. Kait lakka siten tarttuu paremmin pintaan tai jotain.



    Ohuen harson jälkeen laitan lakkaa ns. märän pinnan. Niin että lakkaa varmasti tulee joka paikkaan ja maalattava pinta saa kiillon. Lakkaa voi ja saa laittaa paljon, muttei liian paljon koska muuten lakkapinnasta voi tulla/muutta vaaleaksi laikuksi. Tämä kertoo siitä, että lakkaa on nyt liikaa. Jos näin pääsee käymää otan kuumailmapuhaltimen ja kuivattelen pintaa ja yleensä vaaleus katoaa/haihtuu. Ensimmäisen märän lakkakerroksen jälkeen kuivattelen myös pinnan kuumailmapuhaltimella vaikkei vaaleita laikkuja olisikaan.
    Liikaa tai liian kauaa ei silti pintaa saa kuivatella ja lämmittää koska tämä kuulemma kuivattaa liian nopeasti maalin pinnan ja maali ei pääse sisemmältä kunnolla kuivumaan. Kun ensimmäinen märkä lakkakerros on tehty ja kuivateltu muutama kymmen sekunti niin pidän n.10-15min. tauon ja teen uuden märän kerroksen jonka perään taas hetken kuivattelu puhaltimella.
    Lakkakerroksia varmaan saa laittaa niin monta kuin haluaa ja jaksaa ja lakkaa riittää. Itse olen laittanut 2-4 märkää kerrosta.

    Lakkauksen jälkeen homma alkaa olemaan jo voiton puolella. Olen antanut lakan kuivua 5-15 min. jonka jälkeen repinyt suojapaperit pois. Varo osumasta maalattuun pintaan kun revit suojapapereita, teippejä yms.

    Annan maalatun alueen kuivua lämpöisessä tilassa yön yli ja seuraavana päivänä voikin taas matata koko alueen. Talli/halli olosuhteissa ja spraylla maalatessa pinnasta ei aina tule niin tasainen vaan pinnasta tulee ns. appelsiinipinta. Varsinkin jos maalattava alue on iso niin myös riski kasvaa, että pinnasta tulee epätasainen.
    Tämä ei haittaa koska sen takia otetaan taas P1000 vesihiomapaperi ja aletaan hiomaan maalattua aluetta. Välillä kuivataan, että näkee mistä vielä pitää hioa ja onko pinnasta saatu tasainen. Kädelläkin sen oppii tuntemaan, paperi liukuu pinnalla eri lailla kun pinta alkaa olemaan tasainen.



    Vesihiontaa P1000 vesihioma-arkilla joita saa myös sieltä halpamarketeista.



    Alue matattuna/vesihiottuna, tässä tapauksessa sai olla tarkkana ettei hionut tuota kylkipokkausta puhki. Enkä edes hionut pokkauksen päältä kovin rajusti. Takaikkunan alla olevaa lommoa en oikonut, koska siihen ei vielä rohkeus riittänyt vaan vedin vaan kylmän viileästi ja tyhmästi uuden maalin lommon päälle.

    Tähän väliin kuva hionta tarvikkeista:



    Nuo Mirkan pyöreät hiomatassut on kyllä ihan huippuja vesihionnassa, myötäilee hyvin pintaa ja pysyy kädessä.

    No joo, maalattu pinta mattana. Nyt otetaan esille kiillotuskone/mylly ja karvalaikka. Itse olen käyttänyt vain ja ainoastaan Prestan lampaan villalaikkoja koska niitä löytynyt työn puolesta.
    Laikka koneeseen kiinni, laikkaan reilusti ainetta ja kiillottamaan aluksi ainakin matalilla kierroksilla. Mitä isommat kierrokset ja mitä kovempaa konetta painaa sitä suurempi riski, että lakkapinta palaa puhki. Mutta kun käyttää tuota kovetelakkaa niin se kyllä kestää aika kovaakin myllyttelyä. Ihan yhtä kovaa kuin auton alkuperäinenkin maalipinta.



    Pikku hiljaa se kiilto sieltä tulee esiin.

    Comment

    • veteraaniseppo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2008
      • 1283
      • Hla-Sjk.

      #3


      Kas näin. Tässä kiillottelu vaiheessakin on hyvä kun pinnan pyyhkii välillä puhtaaksi niin näkee mistä kohtaa vielä pitää kiillottaa, varo koneella kaikkia kulmia ja pokkauksia. Niistä kun maalipinta huomaamatta ja salakavalasti palaa nopeiten puhki. Myös muovipintoja ei raaski kauaa ainakaan kovilla kierroksilla kiillottaa tai pinta voi vetää ruttuun/rypylle.

      Tuossa kiillotus vaiheessa olen käyttänyt aina paljon ainetta ja melko matalia kierroksia. Kun alkaa näyttää siltä, että pinta on hyvä niin nopsaan vielä pyyhkässyt koko alueen nopeammilla kierroksilla läpi. Ja tietysti vaahtomuovilaikalla myllyttänyt lopuksi pois hologrammit. Koskee varsinkin tummia värejä.

      Kiillotus tarvikkeet:
      Olen käyttänyt Prestaa taas koska sitä ollut käytössä työn puolesta. Kokemuksia en osaa muista hiomatahnoista sanoa, mutta varmasti muutkin käy ja voivat olla jopa parempia.



      Vahojen pois pyyhintä ja voidaankin ihmetellä valmista pintaa:







      Sen pituinen se. Tähän projektiin meni muistaakseni yksi purkki maalia ja lakkaa, jotka maksoivat n.30 euroa. Maali hieman alle 20e ja lakka pari euroa päälle 10e. Hiomapaperit löytyi jo omasta takaa, eivätkä ne montaa euroa kustanna. Ja nykyään aika monella on jo myllytyskone jota voi lainata. Itselläni ei mennyt siis kuin tuo 30e kun muut tarvikkeet löytyi jo valmiina.

      Maali ja lakka:



      En ole ammatiltani maalari, joten en edes ala väittämään että tämä olisi ainut ja oikea tapa tehdä homma. Tässä vain kerron miten minä olen toiminut ja millaista jälkeä tällä tavalla saa aikaseksi.
      Itse olen ainakin ollut erittäin tyytyväinen pintaan jota olen spraylla saanut aikaan.

      -Antti

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6215
        • Helsinki

        #4
        Ai ai kun näyttää helpolta, mutta ei ihan ole...Itse joskus kokeillut on mennyt vähän pilalle, koska ei ole hermoja tuossa hommassa. Maltti on valtia
        Hienoa jälkeä, itse olisin erittäin tyytyväinen tuohon jälkeen
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • toNmbbA
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2009
          • 2331
          • Espoo

          #5
          Loistavat ohjeet spraymaalilla suihkimiseen!

          Varsinkin kun moni ei uskalla lähteä sillä ruiskulla harjoittelee.
          Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
          Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

          Comment

          • manzneri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 551
            • Kesälahti

            #6
            Kiitos tästä ohjeesta! Keväällä tarkoitus oman auton pari ongelmakohtaa yrittää fiksata kuntoon...

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Asiallista jälkeä. Itseä lähinnä kiinostaa miten rajaukset ja häivytykset kannattaa tehdä. Oli sitte spray tai ruiskumaalaus kyseessä.
              Eli jos vaikka värimassan rajaa johonkin pokkaukseen niin kannattaako lakka vetää tuon rajan yli vielä ja rajata eri paikkaan vai samaan kohtaan vaan? Jos rajaa samaan kohtaan onko siinä mitään riskiä että lähtee kesimään siitä kohin?
              Ja varmaankin rajaus pitää tasottaa paprulla ettei jää terävää reunaa? Entäs sitten jos lakka ei peitäkkään tästä reunasta massaa, lähteekö se kesimään tai kulumaan pois? :think
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                En ole alan ammattilainen, mutta eikös ennemmin pitäis kitata vaikka paljaalle pellille kun jättää kitin alle joku (1k?) pohjamaali?:think

                E: Lisätään vielä että hienosti näkyy onnistuvan kilikolilla.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Niin minäkin olen kuullu että kitti vain puhtaalle pellille. Mutta en tarkemmin tiedä.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #10
                    Originally posted by JJT View Post
                    En ole alan ammattilainen, mutta eikös ennemmin pitäis kitata vaikka paljaalle pellille kun jättää kitin alle joku (1k?) pohjamaali?:think
                    Originally posted by Supa View Post
                    Niin minäkin olen kuullu että kitti vain puhtaalle pellille. Mutta en tarkemmin tiedä.
                    Ehdottomasti paljaalle pellille. Ainoastaan 2K-matskut, kuten epoksi ja hiontaväri tai vanha auton lakka- / maalipinta on poikkeuksia, muuten AINA paljaalle pellille. Ei milloinkaan esim. 1K-hapon tms. päälle. Tämä(nkin) asian olen painottanut useampaan kertaan.
                    Muistaakseni myös topicin aloittajalle, joka neuvoja privalla useasti kysyi.
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • veteraaniseppo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2008
                      • 1283
                      • Hla-Sjk.

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Asiallista jälkeä. Itseä lähinnä kiinostaa miten rajaukset ja häivytykset kannattaa tehdä. Oli sitte spray tai ruiskumaalaus kyseessä.
                      Eli jos vaikka värimassan rajaa johonkin pokkaukseen niin kannattaako lakka vetää tuon rajan yli vielä ja rajata eri paikkaan vai samaan kohtaan vaan? Jos rajaa samaan kohtaan onko siinä mitään riskiä että lähtee kesimään siitä kohin?
                      Ja varmaankin rajaus pitää tasottaa paprulla ettei jää terävää reunaa? Entäs sitten jos lakka ei peitäkkään tästä reunasta massaa, lähteekö se kesimään tai kulumaan pois? :think
                      Varmaan vähän riippuu paikasta miten kannattaa rajata tai häivyttää. Ite tuossa kylki projektissa häivytin C-pilariin ja tein sen niin että mattasin pilarin ja häivytin värin niin alas kuin pystyi ja lakan vedin sitten hieman uuden värin yli mutta kuitenkin sen verran alas ettei se tietenkään mennyt matatun alueen yli. Lopuksi sitten vesihioin vielä uuden lakan sen "rajan" ja kiillotin koko pilarin jolloin uusi ja vanha lakka häivittyi toisiinsa vähän kuin.

                      Originally posted by JJT View Post
                      En ole alan ammattilainen, mutta eikös ennemmin pitäis kitata vaikka paljaalle pellille kun jättää kitin alle joku (1k?) pohjamaali?:think

                      E: Lisätään vielä että hienosti näkyy onnistuvan kilikolilla.
                      Hyvä tämäkin tietää, juuri tämä kertoo sen, että itekki tässä vielä harjotellaan ja opetellaan näitä maalaus niksejä.
                      Niin monta kertaa tullu maalailtua, että välillä laittanu paljaalle pellilille kitin ja välillä vasta ruosteenestomaalin päälle. Pitää painaa omaan nuppiin nyt muistiin, että kitti vain paljaalle pellille.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by veteraaniseppo View Post
                        Kunnollisia auton korin sävyn mukaan teetettyjä spraymaaleja valmistaa automaaleja myyvät liikkeet. Nämä maalit sekoitetaan paikan päällä ja vastaavat tarkasti auton omaa väriä.
                        Tai sitten ei vastaa, kolmannen purkin jälkeen usko loppui, jokainen kun oli eri sävyinen. Vaikka sävy mitattiin maalipinnasta, ei silti tullut oikeaa sävyä. Alkoi tuntumaan, ettei mittatarkkuus riitä noin pienessä erässä mitä yhteen pulloon tehdään. Neljäntenä sävynä sitten BMW:n oma spray, joka sekään ei ollut kohdallaan.

                        Samoista paikoista saa myös maalaamiseen tarvittavan lakan. Lakan sekaan lisätään koveteaine, jolloin lakkapinnasta tulee kovempi ja kulutusta kestävämpi.
                        Miten se kovete lisätään, onko pullossa sille oma säiliö joka rikotaan? Eipä myyty tuollaista lakkaa vaan Motip-akryylilakkaa joka kestää yhden talven ja alkaa sitten halkeilemaan. Näin täällä, edelleen olisi maalattavaa...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11148
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tai sitten ei vastaa, kolmannen purkin jälkeen usko loppui, jokainen kun oli eri sävyinen. Vaikka sävy mitattiin maalipinnasta, ei silti tullut oikeaa sävyä. Alkoi tuntumaan, ettei mittatarkkuus riitä noin pienessä erässä mitä yhteen pulloon tehdään. Neljäntenä sävynä sitten BMW:n oma spray, joka sekään ei ollut kohdallaan.

                          Miten se kovete lisätään, onko pullossa sille oma säiliö joka rikotaan? Eipä myyty tuollaista lakkaa vaan Motip-akryylilakkaa joka kestää yhden talven ja alkaa sitten halkeilemaan. Näin täällä, edelleen olisi maalattavaa...
                          Sulla on ollu aika ammattitaidottomat myyjät. Ei niillä mittareilla saa sävyä kohdalleen, kuin ehkä suorakiiltomaaleissa. Metalliväreille on olemassa eri variaatioita, joista kaikista pitäsi maaliliikkeestä löytyä näytelaput. Niiden kanssa sit auton luokse vertailemaan ja katsomaan mikä sävy on samanlainen. Näin on aina sattunu sävy kohdalleen. Toki maalausvaiheessa voi metallivärit vielä tyriä.

                          Ja väripolarilla oulussa ainakin myydään 2K spraylakkaa, jossa on erillinen säiliö kovetteelle. Ennen maalausta tämä säiliö pamautetaan auki pohjassa olevasta tapista ja tämän jälkeen on muutama tunti aikaa ruiskia lakat pintaa. Lopputulos on yhtä kestävä kuin ruiskullakin maalattu. Se motipin lakka on sieltä syvältä.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • veteraaniseppo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2008
                            • 1283
                            • Hla-Sjk.

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tai sitten ei vastaa, kolmannen purkin jälkeen usko loppui, jokainen kun oli eri sävyinen. Vaikka sävy mitattiin maalipinnasta, ei silti tullut oikeaa sävyä. Alkoi tuntumaan, ettei mittatarkkuus riitä noin pienessä erässä mitä yhteen pulloon tehdään. Neljäntenä sävynä sitten BMW:n oma spray, joka sekään ei ollut kohdallaan.


                            Miten se kovete lisätään, onko pullossa sille oma säiliö joka rikotaan? Eipä myyty tuollaista lakkaa vaan Motip-akryylilakkaa joka kestää yhden talven ja alkaa sitten halkeilemaan. Näin täällä, edelleen olisi maalattavaa...
                            Tähän en osaa pahemmin vastata. Täällä päin taitaa olla kaksi automaaleja myyvää liikettä ja vain toisessa tulee asioitua ja joka kerta on sävy osunut nappiin. Esim. kuin edelliset vanteet maalasin mattakullalla pari vuotta takaperin ja tänä talvena halusin nykyisiin vanteisiin taas saman värin niin kyllä se sävy taas oli täysin sama kuin pari vuotta takaperinkin.
                            Ja kun ovipahvit piti maalata takapahveja vastaamaan niin otettiin jollain ihan ihme kamerella kuva takapenkista/sen väristä ja tietokone ehdotti sävyä kuvan perusteella. Tehtiin sitten maali koneen neuvojen mukaan ja hyvin osui sekin sävy kohilleen.


                            Kovete lisätään samalla kun lakkakin laitetaan, siinä on sitten muutama päivä aikaa käyttää lakka ennen kuin se jämähtää sinne purkkiin. Se huono puolihan siinä on ettei lakka säily kauaa, mutta haenkin tai teetätän sen vasta silloin kuin tiedän, että tänään tai huomenna olisi tarkoitus maalata.

                            Comment

                            • Make H.
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1278
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Asiallista jälkeä. Itseä lähinnä kiinostaa miten rajaukset ja häivytykset kannattaa tehdä. Oli sitte spray tai ruiskumaalaus kyseessä.
                              Eli jos vaikka värimassan rajaa johonkin pokkaukseen niin kannattaako lakka vetää tuon rajan yli vielä ja rajata eri paikkaan vai samaan kohtaan vaan? Jos rajaa samaan kohtaan onko siinä mitään riskiä että lähtee kesimään siitä kohin?
                              Ja varmaankin rajaus pitää tasottaa paprulla ettei jää terävää reunaa? Entäs sitten jos lakka ei peitäkkään tästä reunasta massaa, lähteekö se kesimään tai kulumaan pois? :think
                              Niitä vissiin saa semmosta "rajausteippiä" missä on jonkunlainen vaahtomuovireunus tuota sumuraja varten. Halvempi keino lienee ostaa leveetä maalarinteippiä ja liimata toinen reuna halutun rajauksen kohdalle ja kääntää toinen reuna ns. sen päälle että siitä jää semmonen pullonen muoto siihen ja sumurajasta ei tuu ns. "terävää" kuin se tulisi jos vain suoraa vetäis teipin koko leveydeltä rajapintaan.

                              Vaikea selittää mutta toiv. hiffasit:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎