Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spraymaalilla ruiskun pintaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KimmoKoo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2012
    • 206
    • Oulu / Suomussalmi

    #16
    Mitenköhän spraymaali pysyisi etupuskurissa, jos tekisi samalla kaavalla millä veteraaniseppo maalailee auton peltiosia ? Olen vähän miettinyt, jos ostaisi m-sport puskurin tuohon kolmiysiin ja maalaisi itse..
    E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
    E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
    Ex:
    E39 523iA -00 Touring
    E39 520i
    E38 728i
    E39 523i

    Comment

    • Micce///M
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2008
      • 3552
      • Hämeenlinna

      #17
      Originally posted by KimmoKoo View Post
      Mitenköhän spraymaali pysyisi etupuskurissa, jos tekisi samalla kaavalla millä veteraaniseppo maalailee auton peltiosia ? Olen vähän miettinyt, jos ostaisi m-sport puskurin tuohon kolmiysiin ja maalaisi itse..
      Kyllä se pysyy, kunhan alla on huolella tehdyt muovipohjat ja käytetään 2k-lakkaa. Luulen että riittävän paksun pinnan lakkaamiseen tarvitsee yhden ison pullon 2k-lakkaa, tai kaksi pientä.

      Comment

      • KimmoKoo
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 206
        • Oulu / Suomussalmi

        #18
        Originally posted by Micce///M View Post
        Kyllä se pysyy, kunhan alla on huolella tehdyt muovipohjat ja käytetään 2k-lakkaa. Luulen että riittävän paksun pinnan lakkaamiseen tarvitsee yhden ison pullon 2k-lakkaa, tai kaksi pientä.
        Jeps, pitää kai sitä yrittää töhertää tässä keväämmällä.
        E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
        E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
        Ex:
        E39 523iA -00 Touring
        E39 520i
        E38 728i
        E39 523i

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          #19
          Originally posted by veteraaniseppo View Post
          Lakkaa voi ja saa laittaa paljon, muttei liian paljon koska muuten lakkapinnasta voi tulla/muutta vaaleaksi laikuksi. Tämä kertoo siitä, että lakkaa on nyt liikaa. Jos näin pääsee käymää otan kuumailmapuhaltimen ja kuivattelen pintaa ja yleensä vaaleus katoaa/haihtuu. Ensimmäisen märän lakkakerroksen jälkeen kuivattelen myös pinnan kuumailmapuhaltimella vaikkei vaaleita laikkuja olisikaan.
          Liikaa tai liian kauaa ei silti pintaa saa kuivatella ja lämmittää koska tämä kuulemma kuivattaa liian nopeasti maalin pinnan ja maali ei pääse sisemmältä kunnolla kuivumaan.
          Ei se valkoinen laikku paha asia ole, se vain kuvastaa sitä että siinä on paljon lakkaa, joskus aikanaan kun mopon tankkeja tuli maalailtua sprayllä niin tuli aina vedettyä nimenomaan niin paljon että koko tankki oli ihan valkoinen, se vain otti pari päivää kuivua ja valkoinen väri hävisi ja tuli hyvä kiilto ja bensan kestävyys kun oli paljon lakkaa

          Sinällään tuo kuumailmapuhaltimen käyttö on huono juttu koska puhaltaa roskia läpi märkään maalipintaan, tosin se ei haittaa koska lopuksi pinta kuitenkin hiotaan ja kiillotetaan. Halogeenillä tms. jos lämmittelee niin tuota ongelmaa ei tule.

          Originally posted by Supa View Post
          Asiallista jälkeä. Itseä lähinnä kiinostaa miten rajaukset ja häivytykset kannattaa tehdä. Oli sitte spray tai ruiskumaalaus kyseessä.
          Eli jos vaikka värimassan rajaa johonkin pokkaukseen niin kannattaako lakka vetää tuon rajan yli vielä ja rajata eri paikkaan vai samaan kohtaan vaan? Jos rajaa samaan kohtaan onko siinä mitään riskiä että lähtee kesimään siitä kohin?
          Ja varmaankin rajaus pitää tasottaa paprulla ettei jää terävää reunaa? Entäs sitten jos lakka ei peitäkkään tästä reunasta massaa, lähteekö se kesimään tai kulumaan pois? :think
          Lakka pitää aina vetää pidemmälle kuin massa, jos maalaa vaikka kaaren kuten Seppo tuossa esimerkissään, kannattaisi vetää värimassa tuohon kaareen ja ihan sumuttamalla häivyttää tuohon kylkeen, pokkauksen alapuolelle ja sitten lakka vetää koko kylkeen, pokkauksen alapuolelle.
          Ja teipata raja siten että "tätä on hieman vaikea selittää" laittaa sanomalehden (esim.) tuohon maalattavan kohdan päälle, sanomalehden reuna pokkauksessa ja sitten teippaa sen sanomalehden siihen ja nostaa sen sanomalehden ylös, jolloin se se teippi jää pyöreäksi siihen, eli se teippiraja ei ole niin terävä.
          Jos sen teippaa terävästi, niin sitä rajaa ei meinaa saada kiillottamalla/hiomalla hävitettyä, kun tuolla pyöreällä teippauksella sen saa hävitettyä ihan kevyellä kiillotuksella.

          Tuosta teippauksesta voisi yrittää tehdä sellaisen selkeän kuva-sarjan, koska selittämällä tuota on paha kertoa.

          C-pilariin tai vastaavaan kapeaan kohtaan voi tehdä ihan vain häivytyksen lakalla, sen huomaa kilometrin päästä ennen kiillottamista mutta kiillottamalla se kyllä häviää lähes kokonaan.
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • mazajns
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 511
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by Micce///M View Post
            Kyllä se pysyy, kunhan alla on huolella tehdyt muovipohjat ja käytetään 2k-lakkaa. Luulen että riittävän paksun pinnan lakkaamiseen tarvitsee yhden ison pullon 2k-lakkaa, tai kaksi pientä.
            Sama ostaa minusta ihan ruiskuvärit ja vaikka halpahallin 15euron maaliruisku. Tulee hintaa suurinpiirtein saman verran ja helpompi maalata. Ja nopeampi.

            Minusta on amatööri maalarin helpompi suihkia ruiskulla. Spray pullosta tavaraa tulee hitaasti ja pienelle alueelle kerrallaan.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by KimmoKoo View Post
              Mitenköhän spraymaali pysyisi etupuskurissa, jos tekisi samalla kaavalla millä veteraaniseppo maalailee auton peltiosia ? Olen vähän miettinyt, jos ostaisi m-sport puskurin tuohon kolmiysiin ja maalaisi itse..
              Kannattaako tuhertaa sprayväreillä kun alta satasen saa pienen kompressorin ja siihen laadukkaan Hong Kong/Biltemaruiskun?
              Näillä saa maalailtua jo oikeasti kunnon pintaa irto-osiin ja vaikka maalaushommia ei enään olisikaan, saa sillä kompuralla vaikka ilmat renkaisiin.

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #22
                Originally posted by mazajns View Post
                Sama ostaa minusta ihan ruiskuvärit ja vaikka halpahallin 15euron maaliruisku. Tulee hintaa suurinpiirtein saman verran ja helpompi maalata. Ja nopeampi.

                Minusta on amatööri maalarin helpompi suihkia ruiskulla. Spray pullosta tavaraa tulee hitaasti ja pienelle alueelle kerrallaan.
                Totta tämäkin, tällaisella kilikoli maalauksella tulee hintaa paljon enempi ku ruiskulla, ohkaisempi kalvon paksuus, enempi työtä, sillä suuremmalla todennäköisyydellä sitä ruiskulla vedettyä pintaa ei tarvitse hioa ja kiillottaa.

                Ainoa on se että ruiskun joutuu pesemään.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • mazajns
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 511
                  • Joensuu

                  #23
                  Miten niin pesemään?? Mä ensimmäisiä autojani ja osia kun maalasin suorakiiltoväriin:
                  Tokmannilta halvin ruisku n.10euroo. Pelkät maalit+kovetteet maalikaupasta ja tinneri olisi maksanut lähes saman tuon ruiskun kanssa....

                  Joten osat väriin ja ruisku roskiin. Seuraavalla kerralla samanlainen ruisku

                  Jos ei itseltä tai tuttavilta saa kompressoria niin konevuokraamoista saa ainakin. Jos ei omaa halua ostaa

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    #24
                    Originally posted by mazajns View Post
                    Miten niin pesemään?? Mä ensimmäisiä autojani ja osia kun maalasin suorakiiltoväriin:
                    Tokmannilta halvin ruisku n.10euroo. Pelkät maalit+kovetteet maalikaupasta ja tinneri olisi maksanut lähes saman tuon ruiskun kanssa....

                    Joten osat väriin ja ruisku roskiin. Seuraavalla kerralla samanlainen ruisku

                    Jos ei itseltä tai tuttavilta saa kompressoria niin konevuokraamoista saa ainakin. Jos ei omaa halua ostaa
                    Ja eihän se ruiskun pesu nyt kummonen juttu oo:think? En tiiä oonko ite tehny oikein mut oon muutaman desin jotain liuotinta päästäny siitä läpi ja hyvä on tullu ...

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Itellä homma kaatuu ainakin siihen että oikean ruiskun kanssa tarvinnee varmaankin oikeat tilat hommaan?
                      Tämmönen kutina ainakin on, että sitä maalisumua lentää ja kaikki paikat pitää suojata hyvin. En omista mitään tallia missä voisi maalailla, muutenhan olisi tuotakin tullut harjoteltua jo aikoja sitten.

                      Korjatkaa toki jos olen väärässä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • mazajns
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 511
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Make H. View Post
                        Ja eihän se ruiskun pesu nyt kummonen juttu oo:think? En tiiä oonko ite tehny oikein mut oon muutaman desin jotain liuotinta päästäny siitä läpi ja hyvä on tullu ...
                        Entisellä työpaikalla tehtiin vain noin plus sitten säiliöön jätettiin joku desi ohennetta ja sinne se turpa kappale uimaan.

                        Kyllähän se paukkupullo maalikin leviää. Jos puskurin esimerkiksi maalaa niin eiköhän tuota käryä ja sumua ole tallissa aika saman verran?
                        Hondaan maalasin puskurin aikoinaan. Talvella vanhaan liiteriin nestekaasulämmittimellä vähän lämpöä... Maalin ruiskutuksen ajaksi lämmöt pois. Sumun laskeuduttua lämmöt takaisin ja saunaan itse. Saunan jälkeen puskuri varovasti ulkosaunaan lämmittelemään
                        Last edited by mazajns; 17-02-2013, 14:33.

                        Comment

                        • peeämwee
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1824
                          • I sink hell

                          #27
                          Hienosti onnistui! itse olen kyllä motonetistä aina sprayt ostanut, ongelma on siinä että väreissä saattaa olla monta nyanssia. kyllä se oikeakin on sieltä aina löytynyt. ainoa huono homma on noissa että jostain kun ostin niin suutin ei kyllä ollut mitenkään laadukas. niitähän tosin on helppo vaihtaa.

                          täytyy seuraavaksi lukea tämä läpi kokonaan kun on aika uusia maalipintoja. jos jaksaisi kerrankin hoitaa sen homman kunnolla.
                          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                          http://velkakello.fi/

                          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by Supa View Post
                            Itellä homma kaatuu ainakin siihen että oikean ruiskun kanssa tarvinnee varmaankin oikeat tilat hommaan?
                            Tämmönen kutina ainakin on, että sitä maalisumua lentää ja kaikki paikat pitää suojata hyvin. En omista mitään tallia missä voisi maalailla, muutenhan olisi tuotakin tullut harjoteltua jo aikoja sitten.

                            Korjatkaa toki jos olen väärässä.
                            Väärin.
                            Ruiskun voit toki säätää+valita suuttimen niin että ilmassa on jopa vähemmän tavaraa kuin spraypulloilla vetäessä.
                            Maalin+lakan näkökulmasta sillä ei ole merkitystä saako se "kyytinsä" pulloon vai kompressorin säiliöön pumpatusta ilmasta ja ruiskuun saa juuri ne säädöt kuin haluaa.
                            Eli tuollainen Huuto.net:in 60€:n Einhell pikkukompura+kolmen kympin Hong Kong/Biltemarusku 1.2mm suuttimella hakkaa 100-0 kaikki spray viritelmät (eli näillä saa myös metalliväreistä oikean sävyistä, toisin kuin sparypullosta):





                            "Panostamalla" pari kymppiä lisää kompuraan, saa sitten maalailtua jo isompiakin alueita, kuin puskuri tai lokasuoja kerrallaan, mutta jos muuten tilat eivät anna muutenkaan mahdollisuuksia isompien osakokonaisuuksien maalaamiseen, riittää hommaan todellakin nuo aivan pienimmät ja halvimmatkin naulakompurat.
                            Sanotaan niin että ammattimies vetäisee näillä jo puskuriin täysin virheettömän ja laadukkaan näyttelyvärin, vaikka toki hieman hitaammin kuin ammattitiloissa, ammattityökaluin/laittein.
                            Last edited by Hemi; 17-02-2013, 15:33.

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              #29
                              Originally posted by Supa View Post
                              Itellä homma kaatuu ainakin siihen että oikean ruiskun kanssa tarvinnee varmaankin oikeat tilat hommaan?
                              Tämmönen kutina ainakin on, että sitä maalisumua lentää ja kaikki paikat pitää suojata hyvin. En omista mitään tallia missä voisi maalailla, muutenhan olisi tuotakin tullut harjoteltua jo aikoja sitten.

                              Korjatkaa toki jos olen väärässä.
                              Ei tarvii sen enempää kuin spraylläkään, kun jutun jujuhan siinä maalisumulla sotkemisessa on niissä aineissa.
                              Kun normaalisti spraymaalit ovat alkydimaaleja, juu Motipilla on akryylimaaleja. Mutta ylipäätänsä 1K-värit kuivuvat ilmassa ja lattialle, hyllyille jne. tulee vain kuiva maalipöly jonka voi pyyhkiä pois.
                              Mutta siinä vaiheessa kun käytetään 2K-väriä, mitä käsitellään myös tässä topikissa, niin sillä ei ole mitään merkitystä onko se silloin spraypurkissa vai ruiskussa, saman sotkun se tekee.
                              2K-väri kun lentää lattialle tms. se on hetken tahmea siinä, jonka jälkeen kuivuu ja sitten se ei siitä lähde kuin kulumalla.

                              Eli jos käyttää veteraanisepon ohjeita, tulee aivan sama sotku käyttääkö ruisku vai spraytä
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                #30
                                Originally posted by makkis View Post
                                Ei tarvii sen enempää kuin spraylläkään, kun jutun jujuhan siinä maalisumulla sotkemisessa on niissä aineissa.
                                Kun normaalisti spraymaalit ovat alkydimaaleja, juu Motipilla on akryylimaaleja. Mutta ylipäätänsä 1K-värit kuivuvat ilmassa ja lattialle, hyllyille jne. tulee vain kuiva maalipöly jonka voi pyyhkiä pois.
                                Mutta siinä vaiheessa kun käytetään 2K-väriä, mitä käsitellään myös tässä topikissa, niin sillä ei ole mitään merkitystä onko se silloin spraypurkissa vai ruiskussa, saman sotkun se tekee.
                                2K-väri kun lentää lattialle tms. se on hetken tahmea siinä, jonka jälkeen kuivuu ja sitten se ei siitä lähde kuin kulumalla.

                                Eli jos käyttää veteraanisepon ohjeita, tulee aivan sama sotku käyttääkö ruisku vai spraytä
                                Olenko sokea vai miksen bongaa äkkiseltään mistään viitteitä, että tässä olisi käytetty jotain 2K väriä? Tai onko niitä ylipäätään edes olemassa, jos siis puhutaan autoväreistä eikä mistään teollisuusmyrkyistä?

                                Pariin kertaan olen maalannut laadukkailla paukkuväreillä, ja pinta on vähintäänkin ollut hyvää. Suuttimet tekee todella tasaista jälkeä, tosin aika kapealla viuhkalla ja räkiminen alkaa vasta kun maali on kokonaan loppu. Motipit taitaa räkiä jo puolivälissä pinnat pilalle.

                                Puskurin maalaaminen on ehkä vähän siinä ja tässä, että onko järkeä alkaa paukkupullolla tekemään. Halpaa se ei ole, mutta ehkä omalla tavallaan vaivatonta kun onnistuu käytännössä vaikka tapetoidussa saunatilassa. Lakkapölyä on ilmassa vastaava määrä, kun ruiskullakin tehdessä eli ei ihan samalla asenteella kannata lähteä tekemään kun maalaisi tavaralomaaleilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎