Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbag merkkivalo syttyi?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harald
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 252
    • Kaarina

    #46
    Kyselin asiaa vielä tarkemmin ja BMW väittää edelleen, että systeemi saattaa toimia vaikka varoitusvalo palaa. Kaikki turvatyynyihin liittyvät komponentit ovat kuulemma erittäin herkkiä ja valo palaa, vaikka kyseessä olisi hetkellinen häiriö (tämähän on nyt jo tiedetty vuosia).

    Minulle ei ainakaan ole millään tavalla selvää toimivatko airgbagit kolaritilanteessa vai ei ?! Jos ei toimi, niin sitten suomessa on kymmeniä, ellei muutamia satoja BMW:n omistajia, jotka ajelevat tietämättään ilman toimivaa airbag-systeemiä. Tuo vika on niin yleinen 90-luvun lopun malleissa, ja harva käy aina heti kuittaamassa valon pois tai korjauttamassa systeemin.

    Pitäiskö laittaa joku lehti tai tv-ohjelma selvittämään asia ?!?!?!
    W204 C350 AMG
    Toyota Corolla 1.3XI 16V
    Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Niin, tuo "SAATTAA TOIMIA" on tietenkin lause jonka taakse voi kätkeä ihan mitä vain. Tuo laitteiden "herkkyys" käsite on toki sekin jotain mikä sekin vaatisi hieman tarkempaa selvitystä jotta sillä olisi mitään ns.epätietoa kummempaa painoarvoa. Bemulla ollaan ihan oikeasssa että bägisysteemi on "herkkä" laitteisto? Yhtä herkkä kuin pistoolinpatruuna ilman asetta. Eli jos pistoolinpatruunaa tai bagia lähtee vasaralla alasimen päällä "työstämään",tai ne heittää nuotioon, voi ne toki lauetakkin, mutta ei mitenkään muuten. Bägisysteemin keskysyksikkö ja mahdolliset sivuairbagien satelliitit ovat ainoat "älyä sisältävät" ja kiihtyvyyksiä mittaavat komponentit järjestelmässä, joten kaipa sillä "herkällä" järjestelmällä sitten tarkoitetaan juuri näitä järjestelmän osia. Keskusyksikkö joka pääsääntöisesti sijaitsee keskikonsolin alla, kardaanitunelin päällä(paitsi mondeossa), on siis ko.järjestelmän aivot, kaikkien toiminnallisten osien ollessa pelkkiä pusseja varustettuna kaasupanoksella+vyönkiristinjärjestelmät. Eli nyt tuo "herkkä" järjestelmä on pakko tarkentaa juuri tuohon keskusyksikköön joten tarkastellaampa hieman sen funktiota.
      Keskusyksiköllä on kaksi päätehtävää. Valvoa järjestelmän/laukaisupiirin toimintakuntoa, sekä suorittaa kiihtyvyys/aikatitoihin perustuen laukaisut. Järjestelmävalvonta toimii niin että keskusyksikkö mittaa koko ajan jokaisen siihen kytketyn sytyttimen läpi syötettyä vastusarvoa. Poikkeava vastusarvo lukitsee järjestelmän ohjelmallisen laukaisukäskyn ja sytyttää valon kojelaudassa. Keskusyksikkö valvoo myös omaa toimintaansa ja häiriön ilmaantuessa systeemi lukittuu ja taas valo taulussa syttyy. Järjestelmä voi siis toimia vain ja ainoastaan kokonaisuudessaan tai ei lainkaan. Järjestelmän osatoiminta voisi synnyttää erittäin vaarallisen/kohtalokkaankin laukaisutapahtuman jossa mm.iso etubägi laukeaa ilman vyönkiristysjärjestelmää jolloin vakavien niskavammojen mahdoööisuus kasvaa.
      Keskusyksikön toinen päätehtävä on järjestelmän hallittu laukaisu. Jotta laukaisu voisi tapahtua, pitää jokainen siihen liitetty komponentti olla toimintakuntoinen/aktivoitu. Kun keskusyksikkö on suorittanut järjestelmävalvonnan virtojen kytkemisen jälkeen(menee muutama sekunti ennenkuin valvonta/lataus on suoritettu), ja jos kaikki on ok, ladataan laukaisuohjelma ja kondensaattorit laukaisuvalmiiksi ja valo kojelaudasta sammutetaan.
      Systeemin laukaisu suoritetaan kiihtyvyysantureiden antamiin kiihtyvyystietoihin suhteutettuna kiihtyvyyden kokonaisaikaan. Eli pelkkä laukaisukynnyksen ylittävä kiihtyvyyspiikki ei riitä laukaisemaan systeemiä vaan kiihtyvyyden kesto pitää olla myös riittävä. Tällä vältetään tahattomat laukaisut vasaraniskusta tms. Tämäntyyppinen systeemi on erittäin hyvin suojattu juuri tahattomia laukaisua vastaan koska laukaisu voidaan suorittaa vain ja ainoastaan ohjelmallisesti (ensimmäiset mekaanis/sähköiset systeemit ovat eri juttu). Eli: LAUKAISU EI VOI MITENKÄÄN MUUTEN TAPAHTUA KUIN OHJELMALLISESTI. Jos näin ajatellaan, on järjestelmä ehkä "herkkä" tai sitten ei, riippuen katsontakannasta. Jotta ohjelmallinen laukaisu voi tapahtua, pitää ohjelma olla laukaisuvalmiina. Jos kojelaudassa palaa järjestelmän häiriövalo, ei laukaisuohjelma voi olla aktivoituna. Nyt pitäisi jonkun keksiä=selittää minullekkin MITEN...siis MITEN ihmeessä bägille voidaan syöttää laukaisuvirta jos se ei tule keskusyksikön ohjelman syöttämänä??? Ok, kolaritilanteen oikosulut tai tulipalot voivat periaatteessa laukaista bägin/vyön, mutta tällöin siitä ei kyllä viiveen vuoksi ole ainakaan apua törmäyshetkellä.
      Summa summarum...Voihan se tietysti olla että bemu onkin rakennellut systeemin joka voi laueta ilman järjestelmävalvontaa, täydellistä laukaisupiiriä, tai muuten vain ilman ohjelmakäskyä? Olisiko niin?
      Last edited by Hemi; 18-01-2005, 14:03.

      Comment

      • Jess
        Newbiemmer
        • Nov 2003
        • 18

        #48
        Hemi näyttää paljon tietävän asioista, muttä epäilisin vähän tuota ehdottomuutta ettei bägit voi toimia jos valo palaa. BMW:n järjestelmä jättää valon palamaan niin pitkäksi aikaa kun valon käy kuittaamassa. Jos tapahtuu pieni hetkellinen kosketushäiriö tai muu hetkellinen vika, joka sytyttää valon mittaritauluun ja jää vikamuistiin, niin miksei järjestelmä voisi silti ajaa seuraavan käynnistyskerran yhteydessä samaa testijuttua kuin tavallisestikkin ja jos vikaa ei ilmene niin ladata bägit sun muut toimintakuntoon vaikka mittaristossa oleva valo palaakin, osoittaakseen kuljettajalle että systeemissä on ollut vika, käy merkkiliikkeessä tsekkauttamassa tilanne. On eri asia jos vika taas on ns. pysyvä ja tulee esiin joka kerta kun auto tekee turvajärjestelmien testauksen, silloinhan systeemi ei tietenkään toimi.

        Kun muissa automerkeissä valo välillä palaa ja välillä ei, eli järjestelmä tekee itse diagnoosia, voi kai bemari tehdä samaa, mutta se ei vain näy valossa, joka palaa merkiksi siitä että airbag systeemin vikamuistissa on vika. Ajattelin tällaista siitä kun omassa e39 valo palaa, tiedän viankin ja olen ajatellut sen korjauttaakkin, mutta jos katsoo tarkasti sitä valoa, niin se sytty kun käynnistää ja sammuu saman ajan kuluttua kuin toimivassakin systeemissä, mutta syttyy samontein uudelleen, ehkä merkiksi siitä että vikamuistissa on vika, käytä tarkastuttamassa tilanne.

        Eli jos esimerkiksi käyttää toimivasta järjestelmästä jotain bägin piuhaa hetkellisesti irti, jolla saat bägin valon palamaan loppu elämäksi, niin luulisi järjestelmän silti ajvan samat testi ohjelmat siitä eteenkinpäin läpi ja kun piuha on taas kiinni eikä järjestelmässä ole häikkää, niin kytkevän turvajärjestelmät toimintaan joka käynnistyksen jälkeen normaalisti, vaikkakin se valo siellä kojetaulussa palaakin mekiksi siitä että järjestelmässä on vika tai on ollut vika, jotta ihmiset veisivät auton tarkastettavaksi, jossa sitten aletaan peräämään onko vika ollut hetkellinen vai onko vika ns. oikea vika ja täytyykö vaihtaa jotain osia ym. Järjestelmissä (monet muut merkit) jossa lamppu sammuu aina kun vika poistuu on vaarana etteivät ihmiset ota niin tosissaan välillä vilkuttelevaa lamppua eivätkä korjauta autoansa.

        Mitään varmuutta ei ole mistään, heitin vain oman näkemykseni. Järkevintä on korjauttaa ne palavat valot pois sieltä mittaristoista, niin mitään ei jää arvailujen varaan.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Mietippä miten ne kaikki muut varoitusvalot oikein toimivatkaan suhteessa systeemiin jääneisiin vikakoodeihin. Eli otetaampa esim.tuo moottorivalo. Koneessa voi olla paljonkin systeemejä mitkä ovat jättäneet vikamuistiin vikakoodeja, mutta silti valo sammuu, juuri tuon periaatteen mukaisesti kun toit esille. Hetkellinen vika ei vielä sytytä valoa vaan jättää vikamuistiin vikailmoituksen joka sitten näkyy vain vikamuistin lukemalla. Valo palaa/jää palamaan vain silloin kun jotain on lopullisesti poi pelistä. Miksi bagisysteemi toimisi taas erilailla kun kaikki muut auton toiminnalliset osat=valo palaa=systeemi pois pelistä. Tämä on se logikka jolla kaikki varotusvalot toimivat mopoista lentokoneisiin. Miksi ihmeessä juuri bemun airbagjärjestelmä tekisi tästä poikkeuksen. Varsinkin kun valon palaessa ei ratin takana istuva kuitenkaan voi tietää onko kyseessä "hätä vai harjoitus". Eli jos samalla valolla olisi kaksi kaksi eri funktiota, menettäisi se oikeastaan merkityksensä kokonaan. Järjestelmä nyt vain on rakennettu niin että ladattu laukaisuohjelma ja valon sytyttävä vikaohjelma ei voi toimia koskaan samanaikaisesti. Bemari ei tee, eikä voi tehdä poikkeusta tässä asiassa. Minun mielestä tämä ei ole uskonasia vaan fakta.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Aiheeseen palatakseni...http://www.ajoneuvokeskus.net/myynti...7da2fed12433ed
            ja http://www.ajoneuvokeskus.net/myynti...5547fad6ba6009
            Keulat "pikkuisen pärsässä"...bagit ehjät? Miksiköhän?
            Last edited by Hemi; 08-04-2005, 12:27.

            Comment

            • Mr. Z
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 943
              • Manse

              #51
              Originally posted by Hemi
              Aiheeseen palatakseni...http://www.ajoneuvokeskus.net/myynti...7da2fed12433ed
              ja http://www.ajoneuvokeskus.net/myynti...5547fad6ba6009
              Keulat "pikkuisen pärsässä"...bagit ehjät? Miksiköhän?
              Kyllähän tuo voisi sitä tarkoittaa että jos varoitusvalo palaa EI järjestelmä toimi ollenkaan eli bagit ei laukea..
              E38 740ia
              E39 530 dAT
              ex. E34 520i sedan
              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
              ex. E36 325i sedan
              ex. E36 328i touring
              ex. E36 318 iS qp
              ex. E36 325i qp -R.I.P-
              ex. E21 320i sedan
              ex. E30 318i sedan
              ex. E3 2500 sedan

              Comment

              • harald
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 252
                • Kaarina

                #52
                Originally posted by Mr. Z
                Kyllähän tuo voisi sitä tarkoittaa että jos varoitusvalo palaa EI järjestelmä toimi ollenkaan eli bagit ei laukea..
                Eikös toi ala olla aika selvä case ?! Joku vois heittää tuosta vihjeen BMW Suomelle ! On se kumma, että takuuajan jälkeen ei osoiteta minkäänlaista kiinnostusta asian suhteen ja tuossa on tulos - bägit ei tositilanteessa toimi. 90-luvun loppupuolen autoissa noita vikoja on/on ollut melkein joka toisessa...
                W204 C350 AMG
                Toyota Corolla 1.3XI 16V
                Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Näitä vastaavia tapauksia on ollut jatkuvasti ja enenevässä määrin sitä mukaa kun Bemun bagien valonkuittaushinta on noussut pilviin.
                  Tuntuu että joka toinen 90-luvun puolen välin jälkeen valmistettu bemu liikkuu baginvalo palaen ja aina kun romua syntyy niin systeemi pysyy mykkänä.
                  Jos maahantuontiorganisaatio tosiaan uskottelee itselleenkin että systeemi voi toimia vaikka valo "killittää" kojelaudassa, niin on helppo olla ottamatta kantaa selkeästi heidän myymäänsä vaaralliseen tuotteeseen.
                  Jonkin kuluttajajärjestön tms. pitäisi nostaa tästä selkeästä epäkohdasta pirunmoinen haloo tai juttu pitäisi "vuotaa" iltalehdille kuinka juuri bemukuskit ajelevatkin todellisuudessa yhden tai kahden törmäystestitähden autolla....
                  Täytyy myöntää että pikkuisen vituttaa Laakkosen ja Metron pään piilottaminen pensaaseen ja 60-80€:n laskuttaminen valonsammutuksesta.

                  Comment

                  • Dandy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1438
                    • ....

                    #54
                    Itsellä syttyi kanssa. Nollaus merkkiliikkeessä 11 €. Mitään vikaa ei löytynyt...

                    Comment

                    • mixxo
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 37

                      #55
                      Missäs pääsit noin halvalla? Itsellä syttyi E39 vm. 2000, kun imuroin auton ja siirtelin penkkejä eteen-taakse. Tai siis sen jälkeen huomasin valon palavan. Voiskohan se johtua noin yksinkertaisesta "korjauksesta". Taitaa olla parempi laittaa koko baska-bemu vaihtoon.

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #56
                        Originally posted by mixxo
                        Taitaa olla parempi laittaa koko baska-bemu vaihtoon.
                        Kyllä, sillähän se korjaantuu
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • Dandy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1438
                          • ....

                          #57
                          Originally posted by mixxo
                          Missäs pääsit noin halvalla? Itsellä syttyi E39 vm. 2000, kun imuroin auton ja siirtelin penkkejä eteen-taakse. Tai siis sen jälkeen huomasin valon palavan. Voiskohan se johtua noin yksinkertaisesta "korjauksesta". Taitaa olla parempi laittaa koko baska-bemu vaihtoon.
                          Kuopiossa Autoputkolassa.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Koskahan tällainen 11€:n valonsammutus on tehty?

                            Comment

                            • Dandy
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 1438
                              • ....

                              #59
                              Originally posted by Hemi
                              Koskahan tällainen 11€:n valonsammutus on tehty?
                              Viime maanantaina. Tosin nyt valo palaa uudelleen. Eli ei ollu pitkä riemu. 328:ssa riitti pelkkä valonsammutus...

                              Comment

                              • TINTTI
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 404
                                • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                                #60
                                CRC:tä penkkien alla oleviin liittimiin ja vikakoodien nollaus... ja valo ei oo syttynyt kohta 2v. uudestaan. Vikakoodi kertoi kontaktihäiriöstä kuskin penkissä. Ystävän neuvö, ÄLKÄÄ SÄILYTTÄKÖ MITÄÄN, esim. lumiharjaa PEHKKIEN ALLA!!! Ja imuroikaa ne alustat rauhassa, niin että näättä minne sitä imurin suulaketta hakkaatte! Jos siellä on esim. toi "kuuluisa" lumiharja ja sit joku liikuttaa penkkiä tai tunkee sinne lisää tavaraa ja kamat penkin alla vahingoittaa liittimiä / piuhoja on vika aina ratin ja penkin välissä! Tästä on ollu useenpaankin kertaan juttua täällä... jos CRC ei auta, johtosarjan vaihto auttaa yleensä, ne tietää kyllä huollossa, ainakin täällä Lahdessa, ja osaa veloittaakin ihan hyvin!

                                Ps. Lumiharja pysyy mukavasti siinä penkin ja oven välissäkin ;D
                                420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                                ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                                ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                                ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                                ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                                ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎