Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 Kannen korjaaminen hitsaamalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    M50 Kannen korjaaminen hitsaamalla

    Onko kokemusta 24V kannen hitsailusta kellään ? Kestikö ?

    Mitä lisäainetta ootte käyttäny ? Alsi5 ?

    Esilämmitys
    Miten ja kuinka kuumaksi ?

    Tuossa ei ainakaan pitäisi olla niin vaarallista pieni kieroutuminen kun nokat on omissa erillisissä pukeissa verrattuna M10/M20/M30 kanteen.

    Jos tuo vetää kuitenkin kierolle niin saisko pakotettua suoraksi jos laittaa lohkon päälle ja vedättää pulteilla suuremmat heitot,loput heitot sitte koneistamossa pois.

    Laitan nyt vielä tähän loppuun kuvan tommosesta "helposti" hitsattavissa olevasta kannesta.



    Tuo siis vähäsen halki 3pytyn pakoseetien välistä,ei mene toi halkeama kylläkään seetin "alapuolelle" eli pakokanavaan asti eikä ilmeisesti vesitilaankaan ole napsahtanut niin olisi korjattavissa yläpuolelta tehtävällä hitsauksella.

    Tuleeko riskiä että muista palotiloista seetit lähtee kans irti tossa esilämmityksessä tai niiden kiinnipysyminen muuttuu epävarmaksi ?
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by Osku View Post

    Tuleeko riskiä että muista palotiloista seetit lähtee kans irti tossa esilämmityksessä tai niiden kiinnipysyminen muuttuu epävarmaksi ?
    Miten kuumaksi se vedetään esilämmityksessä. Onhan siellä jonku verran lämpöä moottorin käydessäkin eikä ne putoile.

    Paljonko tossa on äkkiseltään hävittävää jos kansi on tommosenaan kuitenkin käyttökelvoton. Jään mielenkiinnolla odottamaan tuleeko tähän montakin sivua speksaamista tietäjiltä jotka teoretisoi miksi ei voi toimia. Mä hitsauttaisin vaan ton umpeen ja kattosin mitä tapahtuu .
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      Onko kansi koeponnistettu, että on varmasti halki?
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • m50 turbo
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 454

        #4
        omassa turbo kikottimessa on kansi hitsattu seetien ja seetin ja tulpankierteen välistä ja hyvin on rokannut. olavi keskitalo iittalasta hitsasi, tarkempia keinoja ei ole tiedossa
        http://www.teammadmax.com

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          #5
          Originally posted by jmp2002 View Post
          Onko kansi koeponnistettu, että on varmasti halki?
          Ei oo ponnistettu kun paikallinen MoKo ottais yli80€ pelkästä ponnistamisesta,silmämääräsesti vaan ite tutkailtu samalla kun putsailin tota että ois halkeama tuossa kohdin.

          On myös toinen epäilyttävä kohta tulpan kierteen vieressä viimesessä palotilassa.

          Tuon esilämmityksen lämpötilaa itekin mietiskelin,jenkilässä lämmittivät jonnekin 300?? Asteen tuntumiin vissiinkin.
          Käyhän se kuitenkin aika kuumana käynnis ollessakin.

          kutoskoneen kansi ja pizzauuni

          Jos tämä k.o kansi on ns.käyttökelvoton ni pitää toivoa että toinen jäljellä olevista kahdesta kannesta ois 100% ehjä.

          Täytyy siis ottaa nuo kaksi totaalisen risaa ja kokeilla kuumentaa niitä jollain kosanilla.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Kapanos
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1394
            • Kirkkonummen Westend

            #6
            Täältä löytyy samanlainen halkeama tosta turbo koneesta, ihan samasta kohtaa.. Koeponnistettiin ja todettiin, että antaa olla vaan kun ei vaikutusta 😄
            E30 M50tic -90
            E34 M5 -90
            E91 325d M-sport -07
            Ford F100 -53 LS edition

            Comment

            • jarin
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 27
              • turku

              #7
              Originally posted by Kapanos View Post
              Täältä löytyy samanlainen halkeama tosta turbo koneesta, ihan samasta kohtaa.. Koeponnistettiin ja todettiin, että antaa olla vaan kun ei vaikutusta ��
              Ääni tälle

              Koneistamon ukot muuten yleensä tietää, missä kansissa halkeamalla on merkitystä ja missä ei, ihan vilkaisemalla. Jonkin vehkeen kannessa oli aikanaan kriteeri, että jos halkeaman reunat on nousseet, paska on.
              Muuten ajoon vaan...

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                #8
                Originally posted by jarin View Post
                Ääni tälle

                Koneistamon ukot muuten yleensä tietää, missä kansissa halkeamalla on merkitystä ja missä ei, ihan vilkaisemalla. Jonkin vehkeen kannessa oli aikanaan kriteeri, että jos halkeaman reunat on nousseet, paska on.
                Muuten ajoon vaan...
                Tätä samaa lueskelin joltain foorumilta että jos "hammastaa" halkeama ni sillon kannattaa vast huolestua ja varmistaa että ei vuoda.

                Tuo nyt on jokatapauksessa käytettävä jossain oikastavana kun on tiivistepinnassa naarmu sylinterien välissä. Ni samalla siinä kysäsee ennen työtä että haittaneeko tommonen jälki mitään :think
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • mazajns
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 511
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Osku View Post
                  Tuleeko riskiä että muista palotiloista seetit lähtee kans irti tossa esilämmityksessä tai niiden kiinnipysyminen muuttuu epävarmaksi ?
                  Venttiilit kannattaa pitää paikallaan niissä seeteissä mitä ei haluta irrottaa. M20 kannesta alkoi seetit putoilla kun lämmitti yli 200 asteen. Koneistamolta neuvoivat että venttiilit paikalleen ja jouset joita ei käytetä enään.

                  Käyttöön tulevia jousia ei kannata turhaan lämmitellä +300 asteeseen ja jäähdytellä.

                  Mä hitsailin M20 kannesta parit pahat halkeamat ja lämmitin n.250-270 asteeseen. Vääntyi pahasti molemmilla hitsaus kerroilla. Uusi esilämmitys ja prässillä heittokellon kanssa varovasti painellen suoristui.

                  Tuollaiselle "halkeamalle" en tekisi mitään jos ei näy seetin alta eikä vuoda. Seeti renkaat joudut irroittaa jos hyvin korjaat. Ainakin täällä 80e reikä uuden seetin asennus ja venttiilityöt.

                  Comment

                  • jarin
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2010
                    • 27
                    • turku

                    #10
                    Seetit pitää uusia ilman muuta, jos hitsaamaan menee. Muuten siitä hitsaamisesta on enempi haittaa, kuin hyötyä.

                    Oskullahan oli kai parikin niitä totaali paskoja kansia, sahaa halki yksi tosta kohtaa, niin näkee, paljonko on matkaa vesitilaan.

                    Saat mielenrauhan, ja kuvankin voi laittaa tänne, niin muutkin näkee.
                    Veikkaan, että vesi on turvallisen kaukana.

                    Comment

                    • Osku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2005
                      • 3324
                      • Kouvola,Pilkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jarin View Post
                      Seetit pitää uusia ilman muuta, jos hitsaamaan menee. Muuten siitä hitsaamisesta on enempi haittaa, kuin hyötyä.

                      Oskullahan oli kai parikin niitä totaali paskoja kansia, sahaa halki yksi tosta kohtaa, niin näkee, paljonko on matkaa vesitilaan.

                      Saat mielenrauhan, ja kuvankin voi laittaa tänne, niin muutkin näkee.
                      Veikkaan, että vesi on turvallisen kaukana.
                      Näillä eväillä meinasin itekin että otan kannen ja vetelin sen sirkkelillä viipaleiksi,näkee kanavien muotoa yms mielenkiintosta mitä ei näy päällepäin

                      Löytyy paskana oleva NV(halki neljästä palotilasta huolella) ja vanoskansi niin hurmiossa saatan paloitella molemmat
                      E30 24V 5D "Vakio"

                      Originally posted by ///Make
                      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        Kato se 5. huolellisesti
                        vaikka se pahvi oli kyllä sen näkönen että oli levinny tosta vitosen ja nelosen vierestä
                        ettei kannessa olis mitään siellä suunnalla
                        alakerta kumminki näytti tältä


                        Joka tarkoittas että 3 on ehjä halkeemasta huolimatta :think
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • jarin
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2010
                          • 27
                          • turku

                          #13
                          Originally posted by Osku View Post

                          Löytyy paskana oleva NV(halki neljästä palotilasta huolella) ja vanoskansi niin hurmiossa saatan paloitella molemmat
                          Ota viälä video siittä viipaloinnin hurmiosta

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            #14
                            Seetit pois, ainetta kairaat siitä ympäriltä että kunnon railo, esilämmitys 200 - 250, hitsaus nopeasti kovalla virralla 250-300A varmalla kädellä, alsi- lanka kyllä, mutta toi vitonen vähän huono. Sit jälkilämmitys kuten normaalisti ja hidas jäähdytys.

                            Joskus kestää joskus ei. Tärkeää saada mahdollisimman syvältä halkeama sulateltua. Koko homma kusee jos hitsaus kestää liian kauan ja joudut kovasti leipomaan sulaa, kuumenee kannesta äkkiä osa liian kuumaksi ja sitten suoristellaan prässissä kuten yllä mainittiin.

                            Kansi ei mene pahemmin kieroksi, tasohan siitä kannattaa koneistaa hitsauksen jälkeen kuten yleensä on tapana pahvin vaihdon yhteydessä.

                            Kannattaa miettiä hitsauksen järkeä koska plaanaus ja seetien teko maksaa ainakin vähän toistasataa jos ei itse pysty tekemään + vaiva ja tiivisteet ja pultit jne.
                            Last edited by Perlenbacher; 16-02-2014, 22:15.

                            Comment

                            • enins
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 517
                              • Rauma

                              #15
                              Koitapa korjata Techno-Weld:illä. On ainakin hitsaamista parempi vaihtoehto. Itse en ole kantta tuolla korjannut, mutta crossipyörän posken ja ilmastoinnin lauhduttimen putken kylläkin.
                              Autokalusto: 320d f30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎