Voitko vääntää rautalangasta mitkä pytyt menee yhteen Tossa 4-2-1 sarjassa..
Siis oleellinen asia on että kollektoriin tulevat 4 pyttyä sytyttävät kaikki 180 asteen välein, eli syttyjärjestyksestä joka toinen toiseen kollektoriin ja joka toinen toiseen.
Eli 8-4-2-sarjassa yhdistetään 1+4 2+3 6+7 ja 5+8 ensin ja sitten lohkojen välillä putket ristiin ja yhdistetään 1+4 ja 6+7 ja toiseen kollektoriin 2+3 ja 5+8.
Ja tuloksenahan on ns. sekventiaalinen 4-2-1 sarja eli primäärit ovat 180 asteen syttyväleillä perinteisen 4-2-1:n 360 asteen sijaan. Sarja vastaa siis hyvin pitkälti 4-1 sarjaa ja on yleisin nelipyttyisissä moottoripyörissä nykyään käytetty pakosarjatyyppi. Sitä tehdessä kannattaisi primääriputkien olla mahdollisiman pitkät ja sekundaariputkien lyhyet mutta v8:n tapauksessa joutunee tyytymään sellaiseen kompromissiin jonka saa tehtyä.....
Siis oleellinen asia on että kollektoriin tulevat 4 pyttyä sytyttävät kaikki 180 asteen välein, eli syttyjärjestyksestä joka toinen toiseen kollektoriin ja joka toinen toiseen.
Eli 8-4-2-sarjassa yhdistetään 1+4 2+3 6+7 ja 5+8 ensin ja sitten lohkojen välillä putket ristiin ja yhdistetään 1+4 ja 6+7 ja toiseen kollektoriin 2+3 ja 5+8.
Mites pitkät noi ekat putket saa olla, ennen kuin menevät yhteen? Sitten kun jäljellä on enää 2 putkea, onko x-pipestä mitään hyötyä? Vai mieluummin Y-putkella yhteen ränniin. Vai kokonaan kaksi eri hormia loppuun asti?
Mites pitkät noi ekat putket saa olla, ennen kuin menevät yhteen? Sitten kun jäljellä on enää 2 putkea, onko x-pipestä mitään hyötyä? Vai mieluummin Y-putkella yhteen ränniin. Vai kokonaan kaksi eri hormia loppuun asti?
Ekat putket saa olla niin pitkät kuin saa aikaiseksi, 4-2-1 putkiston pituus kollektorille saisi olla maksimissaan metrin luokkaa 7000rpm maksimikierroksille, noihin pätee ne laskukaavat vaikka siitä mainitusta virityskirjasta jos haluaa tasan tietylle kierrosalueelle virittää.(lohkon puolikas pakosarjoissa laskukaavat eivät päde)
Kollektoreihin pulssit menee tasajaolla joten x-putkea ei kannata väliin laittaa. Y-rännillä voi putket vielä yhdistää yhteen kollektoriin jolloin saa 8-1 putken aikaiseksi, tälläisiäkin on viritelty mutta hyödyn saaminen taitaa mennä jo vaikeaksi ja valtaosa putkistoista taitaa pitäytyä kahdessa täysin erillisessä putkessa. Kahdella täysin erillisellä putkella putkiston toiminnallisuus on täysin sama kuin rivinelosessa eli niiden putkistoista ja mitoituksista voi ottaa mallia tarvittaessa.
Nyt kun keskustelu kääntyi v8 pakosarjoihin niin pakko pistää oma näkemys esille ja toivon vinkkejä/korjaisehdotuksia.
M60 turbo pakosarja.
Meinasin tehdä 4-1 kollektorit kansilta 38mm sisähalk putkella ja siitä kaksi isompaa putkea ahtimelle jossa on jaettu pakopesä. Kahdella pienellä hukkaportilla.
Putkien pituus ennen kollektoria yhtä pitkiksi? Ja pulssi siten että kun neljä putkea menee yhteen niin pulssi tulee aina viereiseen eli sadaan kaasu pyörimään siinä isommassa putkessa?
Tehotavoite 700-800hp konemuutoksilla (kanavien viilaus, nokat, kansipahvit, kansipultit jne ja re 85 polttoaine m60b40, hx 55 isolla pakopesällä 24#)
Autopalvelu MH-motor
Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
Maxxecu myynti ja asennus www.mh-motor.fi0503218217
Kulkineet:
E6 2000 touring
E6 2002 touring
E30 318is ///Mtechnic 2
E34 ///M5 nürburgring
E34 S62b50 turbo dct
E39 523i ///Msport
F30 320d
Nyt kun keskustelu kääntyi v8 pakosarjoihin niin pakko pistää oma näkemys esille ja toivon vinkkejä/korjaisehdotuksia.
M60 turbo pakosarja.
Meinasin tehdä 4-1 kollektorit kansilta 38mm sisähalk putkella ja siitä kaksi isompaa putkea ahtimelle jossa on jaettu pakopesä. Kahdella pienellä hukkaportilla.
Putkien pituus ennen kollektoria yhtä pitkiksi? Ja pulssi siten että kun neljä putkea menee yhteen niin pulssi tulee aina viereiseen eli sadaan kaasu pyörimään siinä isommassa putkessa?
Tehotavoite 700-800hp konemuutoksilla (kanavien viilaus, nokat, kansipahvit, kansipultit jne ja re 85 polttoaine m60b40, hx 55 isolla pakopesällä 24#)
Jos minä ymmärrän mitään, niin sun pitäs saada niihin kollektoreihin edellä kuvatulla tavalla ne putket vietyä jotta pulssivaikutus on paras. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikös putkien saanti yhtäpitkiksi ole aika haastavaa jos ahdin on toisella puolella konetta?
Tuon mainitsemani kirjan mukaan ei oo aina ees hyvä idea olla samanmittaset primäärit. Plus jos väärät putket kollektorissa niin ihan mitään väliä?
Aika hyviä lukemia tullut minusta ihan kamalankin näkösillä sarjoilla lähinnä kutoskoneista joten ei mahda ola ihan justiinsa sekään onko samanmittasta jne.
Jos minä ymmärrän mitään, niin sun pitäs saada niihin kollektoreihin edellä kuvatulla tavalla ne putket vietyä jotta pulssivaikutus on paras. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikös putkien saanti yhtäpitkiksi ole aika haastavaa jos ahdin on toisella puolella konetta?
Tuon mainitsemani kirjan mukaan ei oo aina ees hyvä idea olla samanmittaset primäärit. Plus jos väärät putket kollektorissa niin ihan mitään väliä?
Aika hyviä lukemia tullut minusta ihan kamalankin näkösillä sarjoilla lähinnä kutoskoneista joten ei mahda ola ihan justiinsa sekään onko samanmittasta jne.
Jos pulssipesän turbolle tekee niin pulssien olis syytä tulla tasavälein, jos ei tule niin pakopesää ei kannata jakaa vaan yhdistää kaikki yhteen kollektoriin, muuten se yksi sylinteri joka joutuu poistamaan pakokaasunsa toisen sylinterin pakopainetta vasten käy reippaasti muita kuumempana.
BMW:n omissa V8-turboissahan pakokanavat ovat lohkon keskellä jotta pakosarjasta ei tule kovin monimutkaista.
Turbokoneessahan pakosarjan putkien pituus ei ole justiinsa koska overlap-huuhtelu saadaan toimimaan ahtopaineen ja pakosarjan paljon vaparia suuremmalla paine-erolla ilman pakosarjan alipainepulssiakin, katsokaa vaikka tämänvuoden Mersun F1-konetta, aivan hirveä lankkupakosarja jota ei ihan ensimmäisenä kuvittelisi formulasta löytyvän.....
Ekat putket saa olla niin pitkät kuin saa aikaiseksi, 4-2-1 putkiston pituus kollektorille saisi olla maksimissaan metrin luokkaa 7000rpm maksimikierroksille, noihin pätee ne laskukaavat vaikka siitä mainitusta virityskirjasta jos haluaa tasan tietylle kierrosalueelle virittää.(lohkon puolikas pakosarjoissa laskukaavat eivät päde)
Kollektoreihin pulssit menee tasajaolla joten x-putkea ei kannata väliin laittaa. Y-rännillä voi putket vielä yhdistää yhteen kollektoriin jolloin saa 8-1 putken aikaiseksi, tälläisiäkin on viritelty mutta hyödyn saaminen taitaa mennä jo vaikeaksi ja valtaosa putkistoista taitaa pitäytyä kahdessa täysin erillisessä putkessa. Kahdella täysin erillisellä putkella putkiston toiminnallisuus on täysin sama kuin rivinelosessa eli niiden putkistoista ja mitoituksista voi ottaa mallia tarvittaessa.
Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think
[QUOTE=jannmann;3352682]Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think
Mites tossa onnistuu laatikon/kytkimen vaihto?
Kuskin puolelle jos tekee 42 mm sisäreijällä putket niin on millipeliä vaikka hieman hioo lohkosta ja ohjaustehostimesta mutta huomattava vaikutus paremmilla sarjoilla.
Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think
Mites tossa onnistuu laatikon/kytkimen vaihto?
Kuskin puolelle jos tekee 42 mm sisäreijällä putket niin on millipeliä vaikka hieman hioo lohkosta ja ohjaustehostimesta mutta huomattava vaikutus paremmilla sarjoilla.
Toihan onkin täys painajainen toteuttaa, varsinkin e30 korissa.
Mutta jos sillä saa ilmaisia hevosia, pitää ainakin yrittää.
Tossa noiden eron kuulee selvästi..
Okei, ei bmw:n kone, mutta samalta se suurinpiirtein kuulostaa kuin vette vakiona. Ero tohon 180 asteiseen pakosarjaan on iso.
Comment