Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakoventtiilin aukeamisenannakon mittaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #16
    Mielenkiintosta asiaa, tuo 4-2-1 tyyppinen vois olla hyvä vaihtoehto myös tilan käytön kannalta, auton alla voi vaan tulla jännät mutkat
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Mielenkiintosta asiaa, tuo 4-2-1 tyyppinen vois olla hyvä vaihtoehto myös tilan käytön kannalta, auton alla voi vaan tulla jännät mutkat
      Nuo 180-asteen pakosarjat on aina melkoisia käärmeenpesiä. Äänethän muuttuu samalla eli jenkki v8-lotkotuksesta tulee Ferrarimaista rääkynää......

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by naukkis View Post
        Nuo 180-asteen pakosarjat on aina melkoisia käärmeenpesiä. Äänethän muuttuu samalla eli jenkki v8-lotkotuksesta tulee Ferrarimaista rääkynää......
        Voitko vääntää rautalangasta mitkä pytyt menee yhteen Tossa 4-2-1 sarjassa..
        Aprilia RSV4

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by jannmann View Post
          Voitko vääntää rautalangasta mitkä pytyt menee yhteen Tossa 4-2-1 sarjassa..
          Siis oleellinen asia on että kollektoriin tulevat 4 pyttyä sytyttävät kaikki 180 asteen välein, eli syttyjärjestyksestä joka toinen toiseen kollektoriin ja joka toinen toiseen.

          Eli 8-4-2-sarjassa yhdistetään 1+4 2+3 6+7 ja 5+8 ensin ja sitten lohkojen välillä putket ristiin ja yhdistetään 1+4 ja 6+7 ja toiseen kollektoriin 2+3 ja 5+8.

          Ja tuloksenahan on ns. sekventiaalinen 4-2-1 sarja eli primäärit ovat 180 asteen syttyväleillä perinteisen 4-2-1:n 360 asteen sijaan. Sarja vastaa siis hyvin pitkälti 4-1 sarjaa ja on yleisin nelipyttyisissä moottoripyörissä nykyään käytetty pakosarjatyyppi. Sitä tehdessä kannattaisi primääriputkien olla mahdollisiman pitkät ja sekundaariputkien lyhyet mutta v8:n tapauksessa joutunee tyytymään sellaiseen kompromissiin jonka saa tehtyä.....
          Last edited by naukkis; 20-06-2014, 21:34.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by naukkis View Post
            Siis oleellinen asia on että kollektoriin tulevat 4 pyttyä sytyttävät kaikki 180 asteen välein, eli syttyjärjestyksestä joka toinen toiseen kollektoriin ja joka toinen toiseen.

            Eli 8-4-2-sarjassa yhdistetään 1+4 2+3 6+7 ja 5+8 ensin ja sitten lohkojen välillä putket ristiin ja yhdistetään 1+4 ja 6+7 ja toiseen kollektoriin 2+3 ja 5+8.
            Mites pitkät noi ekat putket saa olla, ennen kuin menevät yhteen? Sitten kun jäljellä on enää 2 putkea, onko x-pipestä mitään hyötyä? Vai mieluummin Y-putkella yhteen ränniin. Vai kokonaan kaksi eri hormia loppuun asti?
            Aprilia RSV4

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by jannmann View Post
              Mites pitkät noi ekat putket saa olla, ennen kuin menevät yhteen? Sitten kun jäljellä on enää 2 putkea, onko x-pipestä mitään hyötyä? Vai mieluummin Y-putkella yhteen ränniin. Vai kokonaan kaksi eri hormia loppuun asti?
              Ekat putket saa olla niin pitkät kuin saa aikaiseksi, 4-2-1 putkiston pituus kollektorille saisi olla maksimissaan metrin luokkaa 7000rpm maksimikierroksille, noihin pätee ne laskukaavat vaikka siitä mainitusta virityskirjasta jos haluaa tasan tietylle kierrosalueelle virittää.(lohkon puolikas pakosarjoissa laskukaavat eivät päde)

              Kollektoreihin pulssit menee tasajaolla joten x-putkea ei kannata väliin laittaa. Y-rännillä voi putket vielä yhdistää yhteen kollektoriin jolloin saa 8-1 putken aikaiseksi, tälläisiäkin on viritelty mutta hyödyn saaminen taitaa mennä jo vaikeaksi ja valtaosa putkistoista taitaa pitäytyä kahdessa täysin erillisessä putkessa. Kahdella täysin erillisellä putkella putkiston toiminnallisuus on täysin sama kuin rivinelosessa eli niiden putkistoista ja mitoituksista voi ottaa mallia tarvittaessa.

              Comment

              • MH motorsport
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 2301
                • Turku

                #22
                Nyt kun keskustelu kääntyi v8 pakosarjoihin niin pakko pistää oma näkemys esille ja toivon vinkkejä/korjaisehdotuksia.
                M60 turbo pakosarja.
                Meinasin tehdä 4-1 kollektorit kansilta 38mm sisähalk putkella ja siitä kaksi isompaa putkea ahtimelle jossa on jaettu pakopesä. Kahdella pienellä hukkaportilla.
                Putkien pituus ennen kollektoria yhtä pitkiksi? Ja pulssi siten että kun neljä putkea menee yhteen niin pulssi tulee aina viereiseen eli sadaan kaasu pyörimään siinä isommassa putkessa?

                Tehotavoite 700-800hp konemuutoksilla (kanavien viilaus, nokat, kansipahvit, kansipultit jne ja re 85 polttoaine m60b40, hx 55 isolla pakopesällä 24#)
                Autopalvelu MH-motor
                Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                Maxxecu myynti ja asennus
                www.mh-motor.fi
                0503218217
                Kulkineet:
                E6 2000 touring
                E6 2002 touring
                E30 318is ///Mtechnic 2
                E34 ///M5 nürburgring
                E34 S62b50 turbo dct
                E39 523i ///Msport
                F30 320d

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by Pikkuvelii View Post
                  Nyt kun keskustelu kääntyi v8 pakosarjoihin niin pakko pistää oma näkemys esille ja toivon vinkkejä/korjaisehdotuksia.
                  M60 turbo pakosarja.
                  Meinasin tehdä 4-1 kollektorit kansilta 38mm sisähalk putkella ja siitä kaksi isompaa putkea ahtimelle jossa on jaettu pakopesä. Kahdella pienellä hukkaportilla.
                  Putkien pituus ennen kollektoria yhtä pitkiksi? Ja pulssi siten että kun neljä putkea menee yhteen niin pulssi tulee aina viereiseen eli sadaan kaasu pyörimään siinä isommassa putkessa?

                  Tehotavoite 700-800hp konemuutoksilla (kanavien viilaus, nokat, kansipahvit, kansipultit jne ja re 85 polttoaine m60b40, hx 55 isolla pakopesällä 24#)

                  Jos minä ymmärrän mitään, niin sun pitäs saada niihin kollektoreihin edellä kuvatulla tavalla ne putket vietyä jotta pulssivaikutus on paras. Korjatkaa jos olen väärässä.

                  Eikös putkien saanti yhtäpitkiksi ole aika haastavaa jos ahdin on toisella puolella konetta?

                  Tuon mainitsemani kirjan mukaan ei oo aina ees hyvä idea olla samanmittaset primäärit. Plus jos väärät putket kollektorissa niin ihan mitään väliä?

                  Aika hyviä lukemia tullut minusta ihan kamalankin näkösillä sarjoilla lähinnä kutoskoneista joten ei mahda ola ihan justiinsa sekään onko samanmittasta jne.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Jos minä ymmärrän mitään, niin sun pitäs saada niihin kollektoreihin edellä kuvatulla tavalla ne putket vietyä jotta pulssivaikutus on paras. Korjatkaa jos olen väärässä.

                    Eikös putkien saanti yhtäpitkiksi ole aika haastavaa jos ahdin on toisella puolella konetta?

                    Tuon mainitsemani kirjan mukaan ei oo aina ees hyvä idea olla samanmittaset primäärit. Plus jos väärät putket kollektorissa niin ihan mitään väliä?

                    Aika hyviä lukemia tullut minusta ihan kamalankin näkösillä sarjoilla lähinnä kutoskoneista joten ei mahda ola ihan justiinsa sekään onko samanmittasta jne.
                    Jos pulssipesän turbolle tekee niin pulssien olis syytä tulla tasavälein, jos ei tule niin pakopesää ei kannata jakaa vaan yhdistää kaikki yhteen kollektoriin, muuten se yksi sylinteri joka joutuu poistamaan pakokaasunsa toisen sylinterin pakopainetta vasten käy reippaasti muita kuumempana.

                    BMW:n omissa V8-turboissahan pakokanavat ovat lohkon keskellä jotta pakosarjasta ei tule kovin monimutkaista.

                    Turbokoneessahan pakosarjan putkien pituus ei ole justiinsa koska overlap-huuhtelu saadaan toimimaan ahtopaineen ja pakosarjan paljon vaparia suuremmalla paine-erolla ilman pakosarjan alipainepulssiakin, katsokaa vaikka tämänvuoden Mersun F1-konetta, aivan hirveä lankkupakosarja jota ei ihan ensimmäisenä kuvittelisi formulasta löytyvän.....

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Ekat putket saa olla niin pitkät kuin saa aikaiseksi, 4-2-1 putkiston pituus kollektorille saisi olla maksimissaan metrin luokkaa 7000rpm maksimikierroksille, noihin pätee ne laskukaavat vaikka siitä mainitusta virityskirjasta jos haluaa tasan tietylle kierrosalueelle virittää.(lohkon puolikas pakosarjoissa laskukaavat eivät päde)

                      Kollektoreihin pulssit menee tasajaolla joten x-putkea ei kannata väliin laittaa. Y-rännillä voi putket vielä yhdistää yhteen kollektoriin jolloin saa 8-1 putken aikaiseksi, tälläisiäkin on viritelty mutta hyödyn saaminen taitaa mennä jo vaikeaksi ja valtaosa putkistoista taitaa pitäytyä kahdessa täysin erillisessä putkessa. Kahdella täysin erillisellä putkella putkiston toiminnallisuus on täysin sama kuin rivinelosessa eli niiden putkistoista ja mitoituksista voi ottaa mallia tarvittaessa.
                      Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        #26
                        Tässä mersun lankkusarja.


                        Tarkoitit naukkis varmaan jotain toista?
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • mrrk
                          BTCF Member
                          • Sep 2007
                          • 515
                          • Satakunta.

                          #27
                          [QUOTE=jannmann;3352682]Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think

                          Mites tossa onnistuu laatikon/kytkimen vaihto?

                          Kuskin puolelle jos tekee 42 mm sisäreijällä putket niin on millipeliä vaikka hieman hioo lohkosta ja ohjaustehostimesta mutta huomattava vaikutus paremmilla sarjoilla.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #28
                            [QUOTE=mrrk;3352758]
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Eli tollasen jos sais mahtumaan, niin hyvä olis :think

                            Mites tossa onnistuu laatikon/kytkimen vaihto?

                            Kuskin puolelle jos tekee 42 mm sisäreijällä putket niin on millipeliä vaikka hieman hioo lohkosta ja ohjaustehostimesta mutta huomattava vaikutus paremmilla sarjoilla.
                            Toihan onkin täys painajainen toteuttaa, varsinkin e30 korissa.
                            Mutta jos sillä saa ilmaisia hevosia, pitää ainakin yrittää.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              Tossa noiden eron kuulee selvästi..
                              Okei, ei bmw:n kone, mutta samalta se suurinpiirtein kuulostaa kuin vette vakiona. Ero tohon 180 asteiseen pakosarjaan on iso.



                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #30
                                Mites lambdat noissa V8:n 180 asteen sarjoissa?
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎