Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannenpulttien rasva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11079
    • Oulu

    Kannenpulttien rasva

    Mitähän rasvaa kannattais käyttää kannenpulttien kanssa? Kyseessä m52b28 kone. Voiko käyttää vaikka perus kuparitahnaa?

    BMW:n oheissa lukee että riittäisi vain öljy pultteihin. Olen kuitenkin yhden kannen kiristäny tommoseen alulohkoon pelkällä öljyllä ja piti kyllä semmosta jeesus nitinää että hirvitti kiristää. Varmaan nousee kierteet, kun ens kerran avaa...

    Mulla on monissa kansipulttiseteissä sit tullu jotain rasvaa x mukana ja niillä on kyllä kiristyny nätisti. Nyt ostin kerralla isomman kasan noita kansipultteja ja niissä ei tullutkaan mitään mukana, niin ois hyvä tietää mitä kannattais käyttää.

    Koitin googlailla, mutta oli vaan juttua että käytä arp:n pulttien kanssa arp:n rasvaa jne....

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
  • deemu79
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 453
    • Helsinki

    #2
    Yleensähän molyrasvaa käytetään kierteissä koneen kasauksessa muissakin kohteissa kuin tuossa "herkässä" kohdassa.
    sigpic
    328i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • Ardi00
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2011
      • 1518
      • Spain/Valencia

      #3
      Arp lla on omia rasvoja jotka on tarkotettu omiin momentteihin.(hifistelyä). Ite ainakin iha kuparitahnalla laittanut
      e36 Fijigrün 328i
      e46 Stalhgrau 325ci

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #4
        Btw. Hyvällä rasvalla vs. Kierteet kuivana ja puhtaana on aika iso ero miten kansi puristuu samalla kiristysmomentilla. Ohjeissahan on yleensä mainittu mitä väliin laitetaan ko. Momenttia käytettäessä.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Kyllä ne normipultit kiristetään yleensä öljyllä. ARP-pultit sit niitten omalla rasvalla, eikä ole hifistelyä, jos siis tykkää saada pultit siihen momenttiin mihin ne on tarkoitettu. ARP-rasva toki on sit liian liukasta normipulteille.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Jasuuu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2011
            • 773
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Thuppu View Post
            Kyllä ne normipultit kiristetään yleensä öljyllä. ARP-pultit sit niitten omalla rasvalla, eikä ole hifistelyä, jos siis tykkää saada pultit siihen momenttiin mihin ne on tarkoitettu. ARP-rasva toki on sit liian liukasta normipulteille.
            Faktaa tästä? Tuntuu ihan normi mölyrasvalta ja yhtä liukkaalta kuin muutkin.

            Comment

            • blueorange
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2010
              • 404
              • suomi

              #7
              Mitä tapahtuu kuin kupari ja alumiini yhdistetään?Muodostaa galvaanisen parin ja epäjalompi syöpyy eli alumiini.Ei missään nimessä ikinä kuparia alumiiniin.Ei jarrusatuloiden(alu) liukupintoihin tai mihinkään.Miksei tavan vaseliinia tai moottoriöljyä?Niitäkin hyvin ohuesti... Jos kierteen pohja on öljyä täynnä ja ruuvaat sinne ruuvin joka muokkautuu(venyvä pultti)niin öljy ei pääse sieltä pois.Öljy puristuu kasaan ja muodostaa kovan paineen...Mitäs sitten tapahtuu.Miettikääpä sitä.

              Edit:Tuli luettua vähän hitaasti.ARP:in pultit ei taida olla venyvät,eikä muutenkaan alulohkoissa tietääkseni venyviä.Mut kuitenkin lohkon kierre on pehmeää niin se muokkautuu ja tekee tiiviin ja jos pohjalla öljyä niin tekee paineen
              Last edited by blueorange; 23-09-2014, 21:21.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Jasuuu View Post
                Faktaa tästä? Tuntuu ihan normi mölyrasvalta ja yhtä liukkaalta kuin muutkin.
                https://www.youtube.com/watch?v=FjBaWo0QMYU
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by blueorange View Post
                  Mitä tapahtuu kuin kupari ja alumiini yhdistetään?Muodostaa galvaanisen parin ja epäjalompi syöpyy eli alumiini.Ei missään nimessä ikinä kuparia alumiiniin.Ei jarrusatuloiden(alu) liukupintoihin tai mihinkään.Miksei tavan vaseliinia tai moottoriöljyä?Niitäkin hyvin ohuesti... Jos kierteen pohja on öljyä täynnä ja ruuvaat sinne ruuvin joka muokkautuu(venyvä pultti)niin öljy ei pääse sieltä pois.Öljy puristuu kasaan ja muodostaa kovan paineen...Mitäs sitten tapahtuu.Miettikääpä sitä.

                  Edit:Tuli luettua vähän hitaasti.ARP:in pultit ei taida olla venyvät,eikä muutenkaan alulohkoissa tietääkseni venyviä.Mut kuitenkin lohkon kierre on pehmeää niin se muokkautuu ja tekee tiiviin ja jos pohjalla öljyä niin tekee paineen
                  Se öljy muuten puristuu ihan pirusti kasaan
                  Ajatteleppa miten hydrauliikka toimisi jos näin olisi.

                  Comment

                  • blueorange
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 404
                    • suomi

                    #10
                    Kyllä sekin puristuu kasaan.Vähän kylläkin.Tiedät mitä tarkoitin jos tiedät hydrauliikastakin jopa noin paljon.Pultti toimii mäntänä ja neste ei pääse pakenemaan mihinkään.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by blueorange View Post
                      Kyllä sekin puristuu kasaan.Vähän kylläkin.Tiedät mitä tarkoitin jos tiedät hydrauliikastakin jopa noin paljon.Pultti toimii mäntänä ja neste ei pääse pakenemaan mihinkään.
                      Jos öljy alkaa "puristua kasaan" kannenpultin alla niin vaihtoehtoja on yksi -> osta uusi lohko
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by blueorange View Post
                        Edit:Tuli luettua vähän hitaasti.ARP:in pultit ei taida olla venyvät,eikä muutenkaan alulohkoissa tietääkseni venyviä.Mut kuitenkin lohkon kierre on pehmeää niin se muokkautuu ja tekee tiiviin ja jos pohjalla öljyä niin tekee paineen
                        M5x:ssä on nimenomaan venyvät pultit alunperin. Itse kun ostin kl-varaosan tarvikepultit niin niissä oli joku pinnoite valmiina, muuten en kyllä öljyäisi pultteja mitenkään kiinnilaittaessa, varsinkaan jos kiristetään asteisiin. Mitään ääntä ei kyllä pitäisi kuulua pultteja kiristettäessä vaikkei niitä öljyäisi, ainoa että haluttu kiristysmomentti voi vähän erota mutta alulohkoissahan tuota jenkaa on niin pitkästi että jokatapauksessa momenttiin kiristämistä ei yleensä suositella vaan pultit venytetään asteisiin, mitä ei siis kannata tehdä jos on varma että saa oikeaan momenttiin muutenkin.....

                        Comment

                        • blueorange
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 404
                          • suomi

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          Jos öljy alkaa "puristua kasaan" kannenpultin alla niin vaihtoehtoja on yksi -> osta uusi lohko
                          Näinhän se on.

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            M5x:ssä on nimenomaan venyvät pultit alunperin. Itse kun ostin kl-varaosan tarvikepultit niin niissä oli joku pinnoite valmiina, muuten en kyllä öljyäisi pultteja mitenkään kiinnilaittaessa, varsinkaan jos kiristetään asteisiin. Mitään ääntä ei kyllä pitäisi kuulua pultteja kiristettäessä vaikkei niitä öljyäisi, ainoa että haluttu kiristysmomentti voi vähän erota mutta alulohkoissahan tuota jenkaa on niin pitkästi että jokatapauksessa momenttiin kiristämistä ei yleensä suositella vaan pultit venytetään asteisiin, mitä ei siis kannata tehdä jos on varma että saa oikeaan momenttiin muutenkin.....
                            Joo rautalohkosissa on venyvät mut aluista en tiiä.Eikös venyvät laiteta aina asteilla(ensin momentti ja sit asteet)? Ihmettelen kuitenkin että miksi noita kovia pultteja ostetaan kun vakiot kestää melkein mitä vaan ja vakiot pultit maksaa alle kymmenyksen kovista!Joskus Wurthilta sai fordin ohc koneeseen 12,9 pultteja melkein joka paikkaan.Hinta oli neljänneksen halvempia kun ARPit ja luultavasti samaa paskaa eri paketissa

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by blueorange View Post
                              Joo rautalohkosissa on venyvät mut aluista en tiiä.Eikös venyvät laiteta aina asteilla(ensin momentti ja sit asteet)? Ihmettelen kuitenkin että miksi noita kovia pultteja ostetaan kun vakiot kestää melkein mitä vaan ja vakiot pultit maksaa alle kymmenyksen kovista!Joskus Wurthilta sai fordin ohc koneeseen 12,9 pultteja melkein joka paikkaan.Hinta oli neljänneksen halvempia kun ARPit ja luultavasti samaa paskaa eri paketissa
                              Siis tarkoitin että alulohkoissa on aina venyvät pultit bemarilla. Juu venyvät venytetään asteilla, hankala niitä olisi myötörajan yli momenttiinkaan vetää

                              Jotenkin ihmisillä on tapana vaihtaa moottoreihin aina niitä osia joiden kuvittelevat olevan jotenkin huonoja, useimmiten aivan turhaan. Orkkispulttejakin voi käyttää venymättöminä jos haluaa, noin 10kpm on tuo myötöraja niissä ja tuskin kukaan pistää kovempiakaan pultteja alulohkoon sen tiukemmalle, tai jos pistää niin tuskin alkuperäistä parempi ainakaan tulee. Alulohkossahan pultin kovuus on lähinnä haitaksi kestävyydelle kun kierteiden kuormitus jakaantuu lyhyemmälle alueelle..... Vakiopulteissahan tuota lohkoon menevää jenkaa on todella paljon, jotain 5-6 senttiä eikä noihin alulohkoisiin mikään pulttivalmistaja edes orkkiksesta poikkeavia pultteja taida myydäkään, ihan ymmärrettävistä syistä.
                              Last edited by naukkis; 23-09-2014, 22:55.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎