Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannenpulttien rasva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #16
    Originally posted by blueorange View Post
    Ihmettelen kuitenkin että miksi noita kovia pultteja ostetaan kun vakiot kestää melkein mitä vaan ja vakiot pultit maksaa alle kymmenyksen kovista!Joskus Wurthilta sai fordin ohc koneeseen 12,9 pultteja melkein joka paikkaan.Hinta oli neljänneksen halvempia kun ARPit ja luultavasti samaa paskaa eri paketissa
    ARP-pultit on yleensä vaarnaruuvi-tyyppiä ja silloin se kiristettävä osa on siellä kannen yläpäässä eikä lohkon kierteet kuormitu siitä kiristämisvaiheesta samalla tavoin kun tavallisilla pulteilla. Jos taas verrataan venyviä ja tavallisia 12.9(kilo)-pultteja niin venyvissä nimensä mukaisesti tapahtuu kiristysvaiheessa muodonmuutos ja noissa "kovissa" ei. Ero on siinä että venyvät ei tarvitse jälkikiristystä ja "kovat" tarvitsee. Jos taas verrataan "väärinkäyttö"-tilannetta jossa kantta ylikiristetään jonkun verran niin kovilla pulteilla se onnistuu, venyvillä ei. Tämä "ylikiristäminen" on silloin vaihtoehtona jos ahtopaineet ei meinaa pysyä kannen alla ja moottorin osat muuten sen kestävät. On käytetty historian saatossa monissa koneissa. Jos en väärin muista niin mm. David Vizardin kirjoissa neuvotaan em. juttu.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #17
      Originally posted by naukkis View Post
      Jotenkin ihmisillä on tapana vaihtaa moottoreihin aina niitä osia joiden kuvittelevat olevan jotenkin huonoja, useimmiten aivan turhaan.

      niinpä

      Rahaa saa jokainen tuhlata miten haluaa...
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        ARP-pultit on yleensä vaarnaruuvi-tyyppiä ja silloin se kiristettävä osa on siellä kannen yläpäässä eikä lohkon kierteet kuormitu siitä kiristämisvaiheesta samalla tavoin kun tavallisilla pulteilla.
        Mutta pulttiin tulee kaksi jenkaosaa elämään lämpötilavaihteluissa eli pinnapulttikontruktio on lähtökohtaisesti jo huonompi kuin pelkkä pultti kannenkiinnityksessä. Lisäksi pinnapulttiasetelma vaikeuttaa sitä kannen rassaamista joten taitaa harrastajat senkin osalta hakea lähinnä vain ongelmia itselleen......

        Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.
        Last edited by naukkis; 23-09-2014, 23:36.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #19
          Originally posted by naukkis View Post
          Mutta pulttiin tulee kaksi jenkaosaa elämään lämpötilavaihteluissa eli pinnapulttikontruktio on lähtökohtaisesti jo huonompi kuin pelkkä pultti kannenkiinnityksessä. Lisäksi pinnapulttiasetelma vaikeuttaa sitä kannen rassaamista joten taitaa harrastajat senkin osalta hakea lähinnä vain ongelmia itselleen......

          Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.
          Siinä mielessä tämä on totta kun miettii yhtään vakavammin valmistettuja koneenosia niin niissä harvoin on pinnapultti-rakennetta.

          esim. vaihteisto josta ajetaan läpi tehoa 400 kW 24/7/365 noin 1500rpm, tavalliset kuusiokanta-ruuvit määrättyyn momenttiin kiristettynä pitää rakenteen kasassa.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11085
            • Oulu

            #20
            Äh karkaspa keskustelu taas. En oo mitään arp:n pultteja laittamassa, mutta totesin vaan että googlella löytyy juttua vaan noista arp:n pulttien rasvoista ja minua ne ei auta.

            Originally posted by blueorange View Post
            Mitä tapahtuu kuin kupari ja alumiini yhdistetään?Muodostaa galvaanisen parin ja epäjalompi syöpyy eli alumiini.Ei missään nimessä ikinä kuparia alumiiniin.Ei jarrusatuloiden(alu) liukupintoihin tai mihinkään.Miksei tavan vaseliinia tai moottoriöljyä?Niitäkin hyvin ohuesti...
            Eikö tämän rautaisen pultin myös pitäisi syövyttää alumiinia, jos mennään sähkökemiallisen sarjan mukaan? Ja muutenkin syöpymistä tapahtuu vain silloin, kun tämän rautaisen pultinkin pitäis ruostua. Ehjässä koneessa ei siis milloinkaan.

            Eli siis molyrasva, vaseliini ja kuparitahna olis vaihtoehtoja? Öljy on kyllä kaikkien muiden koneiden kanssa toiminu ongelmitta. Mutta tuohon alulohkoon öljyn kanssa kiristettäessä kuulosti aivan siltä, että leikkaa kierteet kiinni. Siksi käyttäisin jotain muuta.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by naukkis View Post
              Mutta pulttiin tulee kaksi jenkaosaa elämään lämpötilavaihteluissa eli pinnapulttikontruktio on lähtökohtaisesti jo huonompi kuin pelkkä pultti kannenkiinnityksessä. Lisäksi pinnapulttiasetelma vaikeuttaa sitä kannen rassaamista joten taitaa harrastajat senkin osalta hakea lähinnä vain ongelmia itselleen......

              Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.
              Ei, se ei mene näin.
              Pinnapultin ehdoton etu varsinkin alulohkossa on siinä että silloin ei tarvitse jo kovassa vedossa olevaa teräskierrettä vasten alumiinia.
              Tämä kuitenkin "leikkaa" aina enemmän tai vähemmän ja nimenomaan nostaa helposti kiristettäessä ja erityisesti avattaessa kierrettä ylös.
              Pinnapultissa kiristys/kierto tapahtuu kova teräs vastaan kova teräs jolloin samalla saadaan myös huomattavasti tarkemmat todelliset momentit.
              Itse asiassa pinnapulttikonstruktio myös tasaa lämpötilavaihteluista johtuvaa momentin muutosta koska pulttia ei ole ikäänkuin "sorvattu" kierteiseen pesäänsä, vaan veto on kiristettäessä tapahtunut lineaarisesti.
              Eli tavallinen pultti alulohkossa kuluttaa ja venyttää lohkon kierrettä voimakkaasti jos sitä joudutaan hyvästäkin voitelusta huolimatta kiertämään kovassa vedossa.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #22
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Äh karkaspa keskustelu taas. En oo mitään arp:n pultteja laittamassa, mutta totesin vaan että googlella löytyy juttua vaan noista arp:n pulttien rasvoista ja minua ne ei auta.



                Eikö tämän rautaisen pultin myös pitäisi syövyttää alumiinia, jos mennään sähkökemiallisen sarjan mukaan? Ja muutenkin syöpymistä tapahtuu vain silloin, kun tämän rautaisen pultinkin pitäis ruostua. Ehjässä koneessa ei siis milloinkaan.

                Eli siis molyrasva, vaseliini ja kuparitahna olis vaihtoehtoja? Öljy on kyllä kaikkien muiden koneiden kanssa toiminu ongelmitta. Mutta tuohon alulohkoon öljyn kanssa kiristettäessä kuulosti aivan siltä, että leikkaa kierteet kiinni. Siksi käyttäisin jotain muuta.

                Jos oikein muistan niin kaikki hapettuminen eli ruostuminen tarvitsee happea kannenpultin kierteessä tuskin on tarjolla juurikaan sitä tavaraa.

                Jos joskus näen pultit\kannen\jarrusatulan joka on jollain tapaa vaurioitunut kuparitahnan käytöstä, voisin melkeen syödä ko. Osat. Imo, koko juttu on niin uskomaton että mihin koko idea alkuperäisellä postaajalla perustuu?

                Sitten noihin vaarnaruuveihin mitä esim. Arpit on. Väittäisin että niitä käyttämällä kannen puristus on tasaisempi kuin normaaleilla kovilla pulteilla.

                Eikö ole aika paljon sanottu jos sanoo että vaarnaruuvit on huonommat kuin vakiot? Kierrettä on enemmän, mutta pulttihan on juuri niin luja kuin sen heikoin kohta. Lämpölaakeneminen taas riippuu ainoastaan materiaalista, ei paksuudesta. Eli näkisin että ei kokokierteinen ole yhtään heikompi, ehkä jopa päinvastoin koska epäjatkuvuuskohtia ei ole.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • turbobliz
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1002
                  • e-suomi

                  #23
                  Jo se, että pinnapultti helpottaa kannen asennusta riittää ainakin minulle syyksi käyttää niitä aina kun mahdollista. Plus uudelleenkäytettävyys.

                  ARP:n rasva lienee ihan normaalia molyrasvaa, jota varmasti on joka harrastajalla yllin kyllin.
                  Last edited by turbobliz; 24-09-2014, 11:32.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by blueorange View Post
                    Kyllä sekin puristuu kasaan.Vähän kylläkin.Tiedät mitä tarkoitin jos tiedät hydrauliikastakin jopa noin paljon.Pultti toimii mäntänä ja neste ei pääse pakenemaan mihinkään.
                    Siis puristuu kyllä mutta niin vähän että yleisesti nesteitä pidetään puristumattomina.

                    Tiedän kyllä mitä tuossa tapahtuu mutta joku kuka ei tiedä niin voi vaikka ajatella että öljy puristuisi kasaan ja sen johdosta lohko säilyy.
                    On siis helpompaa sanoa että öljy ei puristu ja vastaa sitä että kierteen pohjassa olisi metalli kuten liian pitkällä pultilla.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by turbobliz View Post
                      Jo se, että pinnapultti helpottaa kannen asennusta riittää ainakin minulle syyksi käyttää niitä aina kun mahdollista. Plus uudelleenkäytettävyys.

                      ARP:n rasva lienee ihan normaalia molyrasvaa, jota varmasti on joka harrastajalla yllin kyllin.
                      Kyllä se on harrastajilla pienestä kiinni. http://shop.printsport.fi/fin/arp_as...5oz-p-18959-0/ Isomman purkin ku ottaa niin riittää loppuelämäksi. Molyä tossa tottakai on mut ei se kuitenkaan ihan samaa kamaa oo perus vetarirasvan kanssa. ARP:n eduksi on just toistettavuus momenteissa, tulee kaikki pultit samaan kireyteen.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        . ARP:n eduksi on just toistettavuus momenteissa, tulee kaikki pultit samaan kireyteen.
                        ...eikä "mankeloi" ylös/sorvaa kierteitä alulohkosta kiristettäessä tai avattaessa.
                        Eli pinnapulteilla ei näistäkään löhkoista saa kierrettä nousemaan ylös vaikka kilauttaisi pulttipyssyllä mutterit järjestyksessä auki.
                        Normipulteilla ei tahdo niin pienin portain saada kantta avattua etteikö jonkin verran kierre aina jostain reijästä mankeloituisi ylös.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11085
                          • Oulu

                          #27
                          Ja arp:llä ei muuten ole edes saatavilla pinnapulttisatsia alulohkolle.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #28
                            Eikö s54 ole alulohko? Siihen ainakin löytyy...
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Kyllä noita löytyy ainakin monen muun merkin alulohkoihin, ja nimenomaan pinnapultteina.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #30
                                Originally posted by Jürgen_ View Post
                                Eikö s54 ole alulohko? Siihen ainakin löytyy...
                                S54:ssa on rautalohko.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎