Originally posted by blueorange
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kannenpulttien rasva
Collapse
X
-
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
-
-
Originally posted by naukkis View PostJotenkin ihmisillä on tapana vaihtaa moottoreihin aina niitä osia joiden kuvittelevat olevan jotenkin huonoja, useimmiten aivan turhaan.
niinpä
Rahaa saa jokainen tuhlata miten haluaa...sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostARP-pultit on yleensä vaarnaruuvi-tyyppiä ja silloin se kiristettävä osa on siellä kannen yläpäässä eikä lohkon kierteet kuormitu siitä kiristämisvaiheesta samalla tavoin kun tavallisilla pulteilla.
Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.Last edited by naukkis; 23-09-2014, 23:36.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostMutta pulttiin tulee kaksi jenkaosaa elämään lämpötilavaihteluissa eli pinnapulttikontruktio on lähtökohtaisesti jo huonompi kuin pelkkä pultti kannenkiinnityksessä. Lisäksi pinnapulttiasetelma vaikeuttaa sitä kannen rassaamista joten taitaa harrastajat senkin osalta hakea lähinnä vain ongelmia itselleen......
Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.
esim. vaihteisto josta ajetaan läpi tehoa 400 kW 24/7/365 noin 1500rpm, tavalliset kuusiokanta-ruuvit määrättyyn momenttiin kiristettynä pitää rakenteen kasassa.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Äh karkaspa keskustelu taas. En oo mitään arp:n pultteja laittamassa, mutta totesin vaan että googlella löytyy juttua vaan noista arp:n pulttien rasvoista ja minua ne ei auta.
Originally posted by blueorange View PostMitä tapahtuu kuin kupari ja alumiini yhdistetään?Muodostaa galvaanisen parin ja epäjalompi syöpyy eli alumiini.Ei missään nimessä ikinä kuparia alumiiniin.Ei jarrusatuloiden(alu) liukupintoihin tai mihinkään.Miksei tavan vaseliinia tai moottoriöljyä?Niitäkin hyvin ohuesti...
Eli siis molyrasva, vaseliini ja kuparitahna olis vaihtoehtoja? Öljy on kyllä kaikkien muiden koneiden kanssa toiminu ongelmitta. Mutta tuohon alulohkoon öljyn kanssa kiristettäessä kuulosti aivan siltä, että leikkaa kierteet kiinni. Siksi käyttäisin jotain muuta.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostMutta pulttiin tulee kaksi jenkaosaa elämään lämpötilavaihteluissa eli pinnapulttikontruktio on lähtökohtaisesti jo huonompi kuin pelkkä pultti kannenkiinnityksessä. Lisäksi pinnapulttiasetelma vaikeuttaa sitä kannen rassaamista joten taitaa harrastajat senkin osalta hakea lähinnä vain ongelmia itselleen......
Tässä ARP on tietty iskenyt markkinarakoon että kaikissa enemmän rakennelluissa koneissa on pinnapultit ja mutterit, mutta harrastajat eivät vain hokaa että se pinnapultti on vain välttämätön paha kun läpipultataan lohko runkolaakeripukeista kanteen, jos se pinnapultti on vain lohkossa kuten normi pultti niin ei siinä pinnapultin käyttämisessä ole kyllä mitään järkeä.
Pinnapultin ehdoton etu varsinkin alulohkossa on siinä että silloin ei tarvitse jo kovassa vedossa olevaa teräskierrettä vasten alumiinia.
Tämä kuitenkin "leikkaa" aina enemmän tai vähemmän ja nimenomaan nostaa helposti kiristettäessä ja erityisesti avattaessa kierrettä ylös.
Pinnapultissa kiristys/kierto tapahtuu kova teräs vastaan kova teräs jolloin samalla saadaan myös huomattavasti tarkemmat todelliset momentit.
Itse asiassa pinnapulttikonstruktio myös tasaa lämpötilavaihteluista johtuvaa momentin muutosta koska pulttia ei ole ikäänkuin "sorvattu" kierteiseen pesäänsä, vaan veto on kiristettäessä tapahtunut lineaarisesti.
Eli tavallinen pultti alulohkossa kuluttaa ja venyttää lohkon kierrettä voimakkaasti jos sitä joudutaan hyvästäkin voitelusta huolimatta kiertämään kovassa vedossa.
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostÄh karkaspa keskustelu taas. En oo mitään arp:n pultteja laittamassa, mutta totesin vaan että googlella löytyy juttua vaan noista arp:n pulttien rasvoista ja minua ne ei auta.
Eikö tämän rautaisen pultin myös pitäisi syövyttää alumiinia, jos mennään sähkökemiallisen sarjan mukaan? Ja muutenkin syöpymistä tapahtuu vain silloin, kun tämän rautaisen pultinkin pitäis ruostua. Ehjässä koneessa ei siis milloinkaan.
Eli siis molyrasva, vaseliini ja kuparitahna olis vaihtoehtoja? Öljy on kyllä kaikkien muiden koneiden kanssa toiminu ongelmitta. Mutta tuohon alulohkoon öljyn kanssa kiristettäessä kuulosti aivan siltä, että leikkaa kierteet kiinni. Siksi käyttäisin jotain muuta.
Jos oikein muistan niin kaikki hapettuminen eli ruostuminen tarvitsee happea kannenpultin kierteessä tuskin on tarjolla juurikaan sitä tavaraa.
Jos joskus näen pultit\kannen\jarrusatulan joka on jollain tapaa vaurioitunut kuparitahnan käytöstä, voisin melkeen syödä ko. Osat. Imo, koko juttu on niin uskomaton että mihin koko idea alkuperäisellä postaajalla perustuu?
Sitten noihin vaarnaruuveihin mitä esim. Arpit on. Väittäisin että niitä käyttämällä kannen puristus on tasaisempi kuin normaaleilla kovilla pulteilla.
Eikö ole aika paljon sanottu jos sanoo että vaarnaruuvit on huonommat kuin vakiot? Kierrettä on enemmän, mutta pulttihan on juuri niin luja kuin sen heikoin kohta. Lämpölaakeneminen taas riippuu ainoastaan materiaalista, ei paksuudesta. Eli näkisin että ei kokokierteinen ole yhtään heikompi, ehkä jopa päinvastoin koska epäjatkuvuuskohtia ei ole.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by blueorange View PostKyllä sekin puristuu kasaan.Vähän kylläkin.Tiedät mitä tarkoitin jos tiedät hydrauliikastakin jopa noin paljon.Pultti toimii mäntänä ja neste ei pääse pakenemaan mihinkään.
Tiedän kyllä mitä tuossa tapahtuu mutta joku kuka ei tiedä niin voi vaikka ajatella että öljy puristuisi kasaan ja sen johdosta lohko säilyy.
On siis helpompaa sanoa että öljy ei puristu ja vastaa sitä että kierteen pohjassa olisi metalli kuten liian pitkällä pultilla.
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View PostJo se, että pinnapultti helpottaa kannen asennusta riittää ainakin minulle syyksi käyttää niitä aina kun mahdollista. Plus uudelleenkäytettävyys.
ARP:n rasva lienee ihan normaalia molyrasvaa, jota varmasti on joka harrastajalla yllin kyllin.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View Post. ARP:n eduksi on just toistettavuus momenteissa, tulee kaikki pultit samaan kireyteen.
Eli pinnapulteilla ei näistäkään löhkoista saa kierrettä nousemaan ylös vaikka kilauttaisi pulttipyssyllä mutterit järjestyksessä auki.
Normipulteilla ei tahdo niin pienin portain saada kantta avattua etteikö jonkin verran kierre aina jostain reijästä mankeloituisi ylös.
Comment
-
-
Ja arp:llä ei muuten ole edes saatavilla pinnapulttisatsia alulohkolle.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Comment