Announcement

Collapse
No announcement yet.

vauhtipyörän keventäminen, hyötysuhde ja haitat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mazajns
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 511
    • Joensuu

    #16
    Kysytäänpä tässä sitten kun noista painoista on puhetta. Omassa autossani oon käyttänyt vanoskoneisen triggeripyörää. Normaali m50:pin pyörä on se puolitoista senttinen painava kumimöykky. Ainakin m50b20 vanoksessa oli sellainen n.6mm paksu kevyt pyörä.

    Kumpi parempi? Luulisi tuon kevyemmän sietävän paremmin kierroksia?

    Comment

    • Pretoriaani
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 3842
      • Hyvinkää, Finland

      #17
      Originally posted by haggiz View Post
      pisti vaan mietityttämään kun tässä just joku mainitsi siitä että ``heitto`` kasvaa kun kierokset kasvaa tai siis vissiin kilomääräkö niin alkaa täristämään pirusti korkeilla kierroksilla mutta omassa vauhtiksessa ei kuitenkaan niin isoa heittoa ole että näin alkaisi käymään?
      Kutsutaan keskipakovoimaksi.
      I don't lose sleep over the opinion of sheep.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by mazajns View Post
        Kumpi parempi? Luulisi tuon kevyemmän sietävän paremmin kierroksia?
        No ei se dampperi kierroksista hajoa, kampura sen sijaan katkeaa jos siinä syntyviä värähtelyjä ei vaimenneta. Ja mitä enemmän kierroksia tai värähtelevää massaa sitä järeämmän dampperin vaatii. B20 on sen verran lyhytiskuinen kone että tulee toimeen hyvinkin paljon kevyemmällä(ja halvemmalla) dampperilla kuin pitkäiskuisemmat versiot.

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #19
          Ei ole kauheena merkitystä "perus"kamppeissa tolla d ampperin painolla mut ite esim nyt talvenaikana jos massi vaan riittää niin teen kalut sille mallille et s38 kiertelee reilut 9000rpm niin kyl siellä kaikki kampeaksiin kohdustuvat voimat ja värinät on otettava huomioon kun männänpäällä koittaa pysyä yli 2baar ahtoilmaaki.. se on heleppo kokeill ihan porakoneell ja pitkällä kierretangolla ja vaihdella erikokoisia painoja päähän et miltä siitä kampiakselista ja lohkost tuntuuu...
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • haggiz
            Bimmer Fanatic
            • May 2011
            • 332
            • Pori

            #20
            Originally posted by 2bar..ahhh View Post
            Ei ole kauheena merkitystä "perus"kamppeissa tolla d ampperin painolla mut ite esim nyt talvenaikana jos massi vaan riittää niin teen kalut sille mallille et s38 kiertelee reilut 9000rpm niin kyl siellä kaikki kampeaksiin kohdustuvat voimat ja värinät on otettava huomioon kun männänpäällä koittaa pysyä yli 2baar ahtoilmaaki.. se on heleppo kokeill ihan porakoneell ja pitkällä kierretangolla ja vaihdella erikokoisia painoja päähän et miltä siitä kampiakselista ja lohkost tuntuuu...
            noh, tässä nyt kuitenkaan en ole mitään kampuraa vaihtamassa tai muuta.
            ja jos nyt siltä alkaa tuntumaan että tuo m50 ei riitä niin nakkaan sen sitten romukoppaan ja ostan vaikka s38:Sin koneen keulalle
            huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
            http://www.autohuoltosata.com


            e36 325i

            Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #21
              S14 koneen kohdalla kova dampperi on varma keino katkaista kampura. Myös jos vauhtipyörää vedetään paljon alle 5kg, saattaa akselin värinät murtaa mm. Lohkon.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                #22
                Originally posted by jannmann View Post
                S14 koneen kohdalla kova dampperi on varma keino katkaista kampura. Myös jos vauhtipyörää vedetään paljon alle 5kg, saattaa akselin värinät murtaa mm. Lohkon.
                Juurikin näin.
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • old dog
                  Newbiemmer
                  • Jul 2008
                  • 28

                  #23
                  Originally posted by jannmann View Post
                  S14 koneen kohdalla kova dampperi on varma keino katkaista kampura. Myös jos vauhtipyörää vedetään paljon alle 5kg, saattaa akselin värinät murtaa mm. Lohkon.
                  Mulla on s14 (84mm) akselissa orggis dampperi ja 3,9kg vauhtipyörä tiltonin kytkimellä, pari kesää ajettu ja viel on ainakii ehjä mutta värinöitä tuntuu tulevan ainakin tasakaasulla 80-100 vauhdissa resonoi niin perkuleesti.
                  ja kytkinakseliin on hakkautunnu levyistä selvät jäljet, tuntuu sormella.
                  Turhan kevyt on, ainakin ahdettuun moottoriin minun mielestä.:think
                  "Ahtamalla onneen"

                  Comment

                  • haggiz
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2011
                    • 332
                    • Pori

                    #24
                    mitenkä paljon tuo m3:Sen vakio kytkin setti kestää nyyttoneita? ja olisko m3:Sen vauhtipyörä hyvä jos sen laittaisi m50:Seen?
                    huollot, korjaukset, maalaukset ym porissa.
                    http://www.autohuoltosata.com


                    e36 325i

                    Ex. 325 cia e36, m42 e30, 740 e38, 530 e34, 528 e28, 325 e36 +muutama mopo e30/e36:sta

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎