Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizkavaa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 187
    • Nastola

    S50 kysymyksiä

    Löytyy tuollanen e36 m3 vuosimallia -93 ja talven aikana on innotus tusailla jotai auton parissa. Ennenkun lähtee mitää muutoksia tekemään niin ajattelin täältä varmistaa pari asiaa.

    Kovasti haluais jotai airboxi virityksiä laitella muka tehojen ja sen alueiden muuttumisen toivossa. Jos imupuolta lähtee millään tavalla muuttelee, niin miten käy huohotuksen, kun käsittääkseni putki separaattorilta tulee ilmanputsarin koteloon? Tarviiko kampikammion hengitys oikein toimiakseen alipaineen jonka saa nyt siis putsarilta? Vai voiko putken päähän laittaa vain suodattimen ja sen köllöttämään konehuoneeseen?

    Lisäksi venttiilivälyksistä. Mitkäs ovat siis nokkakohtaset välykset imu- ja pakopuolelle, kun kone on kylmä? Ja tuosta venakupin painamis työkalusta, jos jollain on lainata/myydä semmosta niin voisin olla kiinnostunu. Tai mistä niitä vois saada?

    Meinasin hariselle ehkäpä kesällä säädätettäväks viedä niin sitä ennen täytyis saada kone tikkiinsä.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Venttiilivälykset kylmänä 0,28-0,33mm. Painintyökalu maksaa Saksassa ~ 170€. Säätöpalat täällä 8-10€ kpl.
    Onhan noita työkaluja joka toisella, eiköhän sen joku lainaa.

    Ite laittaisin sen tonnin muuhun kun airboxiin, varsinkin jos alkaa olla enemmän ajettu kone jo.
    Se öljynerottimen putki lähtee plenumin pohjasta eikä putsarikotelosta, eiköhän noissa aftermarket bokseissa ole niille letkuille paikat.
    Last edited by JJT; 07-02-2015, 08:51.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • rizkavaa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 187
      • Nastola

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Venttiilivälykset kylmänä 0,28-0,33mm. Painintyökalu maksaa Saksassa ~ 170€. Säätöpalat täällä 8-10€ kpl.
      Onhan noita työkaluja joka toisella, eiköhän sen joku lainaa.

      Ite laittaisin sen tonnin muuhun kun airboxiin, varsinkin jos alkaa olla enemmän ajettu kone jo.
      Se öljynerottimen putki lähtee plenumin pohjasta eikä putsarikotelosta, eiköhän noissa aftermarket bokseissa ole niille letkuille paikat.
      Jees, eipä tolla koneella oo vielä kun 136tkm rullattu. Jos siis uittajaan ja matkamittariin on uskominen.

      Mikäs tuo putki sitten on joka tulee putsarin koteloon? Jos ei erottimelta tule niin kai se silti huohotukseen liittyy jollain tavalla? Voiko jättää liittämättä mihinkään jos imupuolta muuttelee tavalla tai toisella?

      Jostain olin lukevinaan että imupuolen välykset olisivat kylmänä kympin naftimmat ku pakopuolen. :think Tiiä taas mihin luottais mutta jos tuo tieto on hyllyltä niin kiitos.

      Emmää hiilikuitusta pönttöö todellakaan ole edes harkinnu.. Tietoa että valmistaako lapuan lasikuitu vielä noista omia versioita? Vitun väliä sillä materiaalilla jos sen mustaks maalaa

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Se putsarikotelosta lähtevä letku menee ilmapumpulle. Aika monesta se pumppu on heitetty luiskaan.
        3,2:ssa on imupuolella kympin pienemmät välykset eli 0,18-0,23.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • rizkavaa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 187
          • Nastola

          #5
          Originally posted by JJT View Post
          Se putsarikotelosta lähtevä letku menee ilmapumpulle. Aika monesta se pumppu on heitetty luiskaan.
          3,2:ssa on imupuolella kympin pienemmät välykset eli 0,18-0,23.

          Okei kiitos vinkistä! Otinki jo selvää tuosta pumpusta ja sen poistosta. Voi olla että ainakin nyt ekana ohitan sen lyhyemmällä hihnalla ja myöhemmin poistan koko laitteen. Eikö sen pumpun toista päätä ole keksitty muualle laittaa kun ilmanputsariin sekottamaan ilman pääsyä moottoriin. :think tosin kylmänähän tuo taitaa olla vain aktivoituna..

          Eli ilmanputsari muutoksissa tuohon voi hyvinkin laittaa jonkun minifiltterin? Vai minkätakia se paineistuksen tuohon suuntaan edes tarvitsisi jos sen tehtävä on puhaltaa pakosarjaan päin?

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Ei se pumppu kai mitään sekoita, ja mistäs muualtakaan se ilman ottais kuin putsarikotelosta.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • rizkavaa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 187
              • Nastola

              #7
              Originally posted by JJT View Post
              Ei se pumppu kai mitään sekoita, ja mistäs muualtakaan se ilman ottais kuin putsarikotelosta.

              Raittiista ulkoilmasta? Yhtä likastahan se ilma on auton allakin kun putsarikotelossa ennen patruunaa.. Mut insinöörit on suunnitellu niin se on hyvä silloin. Joutaa kuitenkin helevettii koko laite. Tai sitte laittaa sen työntämään ilmaa imupuolelle päin..

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                :think Kyllä se ainakin 3.2 ottaa suodattimen jälkeen ilman?
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • rizkavaa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 187
                  • Nastola

                  #9
                  Originally posted by JJT View Post
                  :think Kyllä se ainakin 3.2 ottaa suodattimen jälkeen ilman?
                  Voihan se olla et muistan väärinkin. Kuitenkin, oli tostakin juttua että syttyykö siellä palamaan engine check valot kun ottaa pumpun kaikkineen pois. Noo kokeilemallahan tuokin selviää.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Ei syty valoja eikä tule vikakoodeja. Paitsi jos ottaa magneettiventtiilit jne. pois.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • rizkavaa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 187
                      • Nastola

                      #11
                      Originally posted by JJT View Post
                      Ei syty valoja eikä tule vikakoodeja. Paitsi jos ottaa magneettiventtiilit jne. pois.
                      Okei ja siis oliko se magneettiventtiili nyt se mikä löytyy sieltä imusarjan alta ja johon yhtyy pari kpl jotai alipaine letkuja..? Osa nro. 4



                      Mihinkä nuo letkut menee? Jääkö ne roikkumaan jos pumpun ja siihen menevät letkut heittää mäkeen? Että voiko ne tulpata ja edelleenkin ilman vikakoodeja?



                      Ja mikä venttiili se on tuossa jälkimmäisessä linkissä osa nro. 1? Joutaako senkin irroittaa?

                      Tuota vielä siitä venttiilinpainin työkalusta, sanoit että muulta kun suomesta 170€ luokkaa? Joutuuko tämän nyt sitte heti tilaamaan?

                      Comment

                      • *makke*
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 884
                        • Klaukkala

                        #12
                        Talttapää ruuvari ��

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          Joo venttiilit on siellä plenumin alla..
                          Kuhan tuo osa 9 jää paikalleen niin ok. Ja voi varmuuden vuoksi tulpata 6syl läppärungosta alipainenipan.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • rizkavaa
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 187
                            • Nastola

                            #14
                            Originally posted by JJT View Post
                            Joo venttiilit on siellä plenumin alla..
                            Kuhan tuo osa 9 jää paikalleen niin ok. Ja voi varmuuden vuoksi tulpata 6syl läppärungosta alipainenipan.
                            osa 9 eli juurikin se paluuneston venttiili? Kaippa tuonki voi hiiteen nakata ja kaveri leikkaa laserilla töissä peitelätkän siihe ja tahnaa väliin.

                            onko tuo painintyökalu s-moottoriin sopiva jos ostan sen heti kun ei näytä kallis olevankaan?

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #15
                              Originally posted by rizkavaa View Post
                              osa 9 eli juurikin se paluuneston venttiili? Kaippa tuonki voi hiiteen nakata ja kaveri leikkaa laserilla töissä peitelätkän siihe ja tahnaa väliin.

                              onko tuo painintyökalu s-moottoriin sopiva jos ostan sen heti kun ei näytä kallis olevankaan?
                              Lätkän tuohon putken 10 tilalle? Muistaakseni sinne ei pääse oikein käsiksi muuta ku pakosarjan irrottamalla
                              Kyllä tuo työkalu on sopiva. M88, S14, S38 ja S50 käy.
                              Last edited by JJT; 09-02-2015, 19:15.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎