Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paras keino puhdistaa moottorin sisukset öljykuonasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Paras keino puhdistaa moottorin sisukset öljykuonasta?

    Eli aloittelin ton M62:sen jakopääremontin, ja kyllähän viimeistään nyt pitää jotain tehä tolle mustalle mönjälle mitä koneen sisuksissa on. Puhdistin venakopat sisältä kiiltäviksi joku 40tkm sitten ja nyt jo oli ohut musta karstakerros niissäkin. Alakerrassa on joka puolella mustaa tauhkaa. Ilmeisesti Valvolinen VR1 10w-60 ölpässä sit ei ole peseviä ainesosia koska tätä karstaa on niin päässy kertymään..?

    Eli miten olis nyt paras edetä? Puhdistaa enimmät mitä pystyy mekaanisesti, sisään tehokkaasti pesevät ölpät ja mahdollisesti joku puhdistusaine? Ajella tuhannen km ja öljynvaihto uusilla pesevillä öljyillä..? Huolestuttaa vaan mitä toi öljysihti siihen sanoo. :think
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Puhdista ne mitkä saat. Pesevien öljyjen riski on se, että saattavat saada sitten sen kuonan liikkeelle paloina (jos sitä on paljon). Varsinkin jos vielä laitat jonkun puhdistusaineen joukkoon. Tästä voi sitten seurata öljysihdin/öljykanavien tukkeutuminen.

    Monilla puhdistuaineilla ei sitten ajella yhtään vaan käytetään jonkun aikaa korotetulla tyhjäkäynnillä ja sitten vaihdetaan öljyt.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2017
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Puhdista ne mitkä saat. Pesevien öljyjen riski on se, että saattavat saada sitten sen kuonan liikkeelle paloina (jos sitä on paljon). Varsinkin jos vielä laitat jonkun puhdistusaineen joukkoon. Tästä voi sitten seurata öljysihdin/öljykanavien tukkeutuminen.

      Monilla puhdistuaineilla ei sitten ajella yhtään vaan käytetään jonkun aikaa korotetulla tyhjäkäynnillä ja sitten vaihdetaan öljyt.
      Tuohon omaan M57 dieseliin on tullu panetuksi 2ltr polttoölppää aina ennen öljynvaihtoa. 10min/2000rpm lämpimällä moottorilla. En kyllä suosittele, jos ei tunne moottorinsa kuntoa. Minullakaan ei ole mitään tilastollista tai tutkittua näyttöä vaikuttavuudesta. 351543tkm
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • jope88
        BTCF Member
        • Mar 2015
        • 137
        • Siilinjärvi, pohjois-savo

        #4
        Originally posted by schwarze View Post
        Tuohon omaan M57 dieseliin on tullu panetuksi 2ltr polttoölppää aina ennen öljynvaihtoa. 10min/2000rpm lämpimällä moottorilla. En kyllä suosittele, jos ei tunne moottorinsa kuntoa. Minullakaan ei ole mitään tilastollista tai tutkittua näyttöä vaikuttavuudesta. 351543tkm
        Itse tein samalla tavalla ja lisäksi huuhtelin vielä puhtaalla pötyllä (en tietenkään konetta käyttänyt pari starttia vaan ilman tulppia.) Aluksi oli ihan pikimustaa ja lopuksi tul melkein puhasta polttoöljyämittarissa 207tkm. En usko kyllä että kannattaa usein tehä tälläistä käsittelyä.
        Last edited by jope88; 13-08-2015, 12:29.
        [email protected]
        523i m52b25tu Schwarz 2 -99
        316i m40b16 Schwarz -88

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Joskus käy silleen että saa öljysihtiä käyttää irti kun on noita Fortteja pyöritelty moottorissa. Kyllä sen kuulee jos ei öljynpainetta oo.
          Tai hyvä olis osata tunnistaa ko. ääni .
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • blueorange
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 404
            • suomi

            #6
            Eikös noi pesuaineet. Fortet ym ole vain helvetin kallista dieseliä?

            Comment

            • Nuke
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1266
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by blueorange View Post
              Eikös noi pesuaineet. Fortet ym ole vain helvetin kallista dieseliä?
              kerosiinia + muutama hassu prosentti jotai "puhdistavia ainesosia"...
              E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

              Comment

              • pera8x
                Bimmer Rookie
                • Jan 2015
                • 158
                • tampere

                #8
                eli lamppuöljyä käytännössä.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Ilmeisesti Valvolinen VR1 10w-60 ölpässä sit ei ole peseviä ainesosia koska tätä karstaa on niin päässy kertymään..?
                  Juu ei noita pidä käyttöautoissa käyttää. Pesevillä lisäaineilla on pieni vaikutus mm. polttoaineen nakutustaipumukseen joten puhtaat kisaöljyt on täysin pesemättömiä, tarkoitettu vaihdettavaksi noin 500 km välein.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    #10
                    Olen purkanut useita kaseja ja ovat aina aivan törköysiä sisältä. On tosin ollut isoja eroja. Omassa rempatussa koneessa ei kyllä öljyt vanhene yli 5000km. Öljy ilmeisesti palaa alumiinipinnoille paljon helpommin kun rautaan. Luulen että pesevien ainesosien vähetessä kilometrien myötä niin kaiken aa ja oo on se että ne öljyt vaihdetaan oikeesti ajallaan. Näissä myös männänrenkaan urat on ollu aivan törkysessä kunnossa jopa niin että renkaat ei liiku kunnolla. Eli vaihtakaa niitä öljyjä siihen kasiin!

                    Mutta jos ekat 200k km on ajettu 25k aina samoilla litkuilla niin vahinko on varmaan jo tapahtunu. Siinä kohtaa kun alkaa käyttää tosi pesevää öljyä ni on oma riskinsä siinäkin.

                    Ihmetyttää kun ihmiset ostaa kalleimmat ölpät ja sitten ajetaan kakskyt tonnia niillä. Omasta mielestä tärkeintä on vaihtaa öljyt ajallaan eikä se onko öljy kalleinta mahdollista.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14452
                      • Oulu

                      #11
                      Ihmettelen kans, että mikä järki tuossa 10w60:ssä on M62:ssa?
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        Ihmettelen kans, että mikä järki tuossa 10w60:ssä on M62:ssa?
                        Eikös bmw suosittele tähän mm. Magnatec 10w 40? 60 loppuisen öljyn ymmärrän rata-autoissa jne.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ihmetyttää kun ihmiset ostaa kalleimmat ölpät ja sitten ajetaan kakskyt tonnia niillä. Omasta mielestä tärkeintä on vaihtaa öljyt ajallaan eikä se onko öljy kalleinta mahdollista.
                          Juu long-life öljynvaihtovälit ei todellakaan toimi suomen olosuhteissa mutta nuo moottorit mitä itse olen availlut ~15t öljynvaihtoväleillä normaaleilla öljyillä ovat olleet täysin puhtaita, myös ne alumiinimoottorit. Joillain moottorityypeillähän on ongelmana toimimattomat huohotukset, eli jos moottorin läpi ei ajeta puhdasta ilmaa poistamaan huohotinkaasuja noesta suurin osa jää öljyihin ja kymppitonnin öljynvaihtovälikin on jo liian pitkä. Jotkuthan harrastavat sitä pakkohuohotuksen eliminointia mutta sillä on tosiaan öljynvaihtoväliä reippaasti lyhentävä sivuvaikutus.

                          Comment

                          • blueorange
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 404
                            • suomi

                            #14
                            Eikä se vr1 ole edes kilpa-autoilijoiden suosimaa. Mobil Delvac mx:ää voi käyttää missä vaan. Vaikka paistoraswana

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Vanoksien hiljentämisen takia toisaan paksua ölppää, mutta tais olla jokopää joka piti hieman mekkalaa. Ei varsinaista järkeä tossa. Öljyt ja suodatin vaihdettu aina huoltoilmaisimen mukaan joka koodattu 15tkm vaihtovälille.

                              Koneen sisus nyt ei oo läheskään näin paha: http://www.bimmerforums.com/forum/sh...-6-years/page2 mutta tasainen musta kuona on lohkon ja koppien seinämillä, jossain nurkissa ehkä jopa 5mm paksu kerros. Putsasin jakopään kopat, alemman öljypohjan ja öljypumpun ympäristön. Ja nyt tuli perus 5w-40 ölpät joilla ajattelin ajella n. 1000km jonka jälkeen Fortea pari pulloa sisään ja käsittely ohjeiden mukaan.

                              Alko vaan toi huohotin temppuilemaan, ku savuttaa nyt käynnistyksissä ihan hervottomasti. Luulen et öljyerottimen paluuputki on tukossa.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎