Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paha Arkkitehti
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 836
    • World

    #31
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ainakin minä. 5 litran pönikkä akkuvettä maksaa kokonaiset 4€. Edellä tulikin jo kattava selvitys, miksi järki tässä on.
    +1 täälläkin. Juuri E60 530da:n systeemiin vaihdettu ionisoidut vedet + alkup. BMW jäähdytinneste.

    Comment

    • BMW_Harrastaja
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 819
      • Oulu area

      #32
      Kyllä tulee käytettyä akkuvettä. Ei ole mitään järkeä säästää tuossa.
      BMW driver and owner since 2000.

      Comment

      • eljas
        BTCF Member
        • Apr 2017
        • 316
        • Vantaa

        #33
        Täytyy tosiaan varmaan 2-3 kertaa huuhdella tuo järjestelmä läpi, kun vaihdan nuo nykyiset punaiset nesteet eri nesteisiin ettei vaan tapahdu eri nesteiden sekottumista ja järjestelmän hyytymistä. Ja toki akkuvedellä laimennus.

        Onko kenelläkään tietoa, että onko tuo G48-neste parempaa kuin BMW:n oma G11? Hinnoissa ei ole juurikaan eroa, mutta onko tuosta G48:sta jotain suurempaa hyötyä?
        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2761
          • Tampere

          #34
          Originally posted by eljas View Post
          Onko kenelläkään tietoa, että onko tuo G48-neste parempaa kuin BMW:n oma G11? Hinnoissa ei ole juurikaan eroa, mutta onko tuosta G48:sta jotain suurempaa hyötyä?
          Ovat hyvin vertailukelpoisia, eikä kumpikaan käytännössä toista parempi tai huonompi. Kiehumispisteissä jne. fysikaalisissa ominaisuuksissa hyvin pieniä eroja, mutta käytännössä aivan sama kumpaa käytät. Olennaista että etyleeniglykoli pohjana kummassakin ja molemmat nitraatti/fosfaatti/amiinivapaita.
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #35
            Tislattu vesi muuttuu raudan kosketuksesta

            On ristiriitaista fiktiota kun kerrot että pitää laittaa tislattuavettä ja tehdä jäähdytin pakkasnesteseos raakasta-pakkasnesteestä ja tilslatusta vedestä Kerron faktaa tilasttu vesi tulee joko tislaamalla ja samaa tavaraa saamme jääkaapin pakkasen muovipintaisesta jäästä sulattamalla ja myöskin sadevesi suoraan ilmasta vatiin sataneena on tislattuavettä. Tässä on kaksi tapaa tehdä tislattuavettä ns. kotikonstista tapaa tehtailla tislattuavettä jos ei halua kaupasta sitä ostaa.
            Tuonkin tärkeän faktan esille eli tislatunveden tuhoutumisesta sen tislatunveden ominaisuus muuttuu heti kun joutuu ns. vesikosketuksiin Raudan kanssa, joten auton jäähdytin järjestelmästä löytyy rautaa matkalta joten tislattu vesi ns. neutalisoituu eli tulee ja muuttuu tavalliseksi vedeksi. On täysin valheellista tietoa levittää ,että tilattua vettä pitäisi pakkasneste-seoksen teossa pitäisi käyttää käyttää.


            Originally posted by Clavurion View Post
            Ja laimentakaa ne nesteet tislatulla vedellä, ei johtovedellä.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #36
              Ei jäähdytinjärjestelmässä ole tarvetta käyttää tislattua vettä. Tislattu vesi on itse asiassa vähän syövyttävää eli joutuessaan metallien kanssa tekemisiin vesi ionisoituu ts. liuottaa metalleja enemmän kuin valmiiksi ionisoitunut vesi. Ihan yhtä huonoa olisi käyttää pelkkää vettä jäähdytysjärjestelmässä oli se tislattua tai ei, ja jäähdytinnesteet on tarkoitettu käytettäväksi ihan tavallisen hanaveden kanssa. Vaikka hanavesi olisi kalkkista määrä joka jäähdytinjärjestelmään joutuu yhden täytön yhteydessä on ihan mitätön.

              Mutta siis kun vettä käytetään yhdessä jäähdytinnesteen kanssa jäähdytinnesteessä on ruostumisenestoaineita jotka estävät em. metallien liukenemista ja deionisoitua(akkuvesi) käyttäminen kuluttaa näitä ruostumisenestoaineita paljon nopeammin kuin vähemmän syövyttävä vesi. Eli jos nyt käyttää sitä akkuvettä niin nesteet olisi periaatteessa vaihdettava useammin kuin tavallista hanavettä käyttäen.

              Täytyy myös ihmetellä mistä on tullut into käyttää akkuvettä jäähdytysjärjestelmissä? Joissakin nesteissä taitaa olla nykyään kieltokin että ei saa lantata tislatulla vedellä.
              Last edited by naukkis; 16-12-2017, 12:28.

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                #37
                Tuskin se hanavedessä oleva kalkki nyt ainakaan hyväksi on?
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • 0se
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2012
                  • 113
                  • .

                  #38
                  Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                  Tuskin se hanavedessä oleva kalkki nyt ainakaan hyväksi on?
                  Mitä se voi aiheuttaa? Kysyn vain kun en ole itse törmännyt kalkin aiheuttamiin ongelmiin tai edes kuullut niistä.

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    #39
                    Originally posted by 0se View Post
                    Mitä se voi aiheuttaa? Kysyn vain kun en ole itse törmännyt kalkin aiheuttamiin ongelmiin tai edes kuullut niistä.
                    Ei mitään faktaa ole aiheesta, mutta jos sitä kertyy esim. kennoihin, niin huonontaa se järjestelmän tehoa. Joissakin kunnissa vesi on melko kalkkista. Sanoisin, että käytännössä aivan sama kunhan on puhdasta vettä. Silti 4e, jos menee akkuveteen, niin itse kyllä voin sen maksaa, enkä mieti asiaa ollenkaan sen jälkeen.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • 0se
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 113
                      • .

                      #40
                      Oman kunnan vesi näyttäisi olevan niin pehmeää että 5 litraa vesijohtovettä sisältää 150 milligrammaa kalkkia+magnesiumia. Kolmen riisinjyvän massa siis. En usko että mitään merkittävää kertymää pääsee tapahtumaan.

                      Ehkä jos olisi oikeasti kalkkinen vesijohtovesi niin harkitsisin itsekin akkuveden käyttöä. Muuten ei kyllä jaksa stressata.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Mutta siis akkuvesi syövyttää kuumissa olosuhteissa mm. alumiiniä todella nopeasti, normaalisti alumiinin pintaan muodostuu oksidikerros joka suojaa alumiiniä mutta tislattu vesi liuottaa sen pois. Jäähdytinnesteissä nyt on varmasti suoja-aineet tätäkin vastaan mutta kun neste on yleensä tarkoitettu tavalliselle hanavedelle ei tislatulle niin alumiinin syöpyminen voi olla nopeaakin tislattua vettä käytettäessä, vielä nimenomaan sillä ikävimmällä tavalla eli pistesyöpymällä, voi tulla reikä nopeasti paksuunkin alumiiniin.

                        Ite en ainakaan käyttäisi akkuvettä jäähdytinjärjestelmässä.

                        Comment

                        • BMW_Harrastaja
                          BTCF Member
                          • Dec 2012
                          • 819
                          • Oulu area

                          #42
                          Akkuvesi ja tislattuvesi ovat eri asiat.
                          BMW driver and owner since 2000.

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #43
                            Miten?
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • BMW_Harrastaja
                              BTCF Member
                              • Dec 2012
                              • 819
                              • Oulu area

                              #44
                              Originally posted by TFV View Post
                              Miten?
                              Tislattu on tislattua, mutta akkuvesi on ionipuhdistettua, joka ei johda sähköä. Mutta joo voi olla käytännössä yhtä "huono", jos tuosta kerran voi olla haittaa.
                              BMW driver and owner since 2000.

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6219
                                • Helsinki

                                #45
                                Originally posted by naukkis View Post
                                Eli jos nyt käyttää sitä akkuvettä niin nesteet olisi periaatteessa vaihdettava useammin kuin tavallista hanavettä käyttäen
                                Tästä tuli mieleen ja kuinka moni edes vaihtaa nesteitä:think..Muistaisin että nyrkkisääntö olisi 2 vuoden välein
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎