Announcement

Collapse
No announcement yet.

3.0d M57/TU ei käynnistynyt pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    3.0d M57/TU ei käynnistynyt pakkasella

    Potilaana E53 3.0d 9/2006 M57/TU moottorilla. Juuri saapunut Etelä-Saksasta.

    Ensimmäisenä pakkasaamuna (-5 ast.) pyöritti hyvin, mutta ei käynnistynyt. Myöhemmin päivällä plussakelillä lähti kuin palmun alta. Vikakoodeja en saanut luettua, koska INPA herjasi "SYS-0012 communication erroria", varmaankin liian vanha versio tuolle moottorille. Mutta ainakaan ennen tätä ei ollut vikakoodeja. Polttoainetankki lähes täynnä tuoretta löpöä.

    Varmaan jotakin jäätyy, ideoita mistä lähteä selvittämään vikaa?
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7521
    • Jyväshyvä

    #2
    Polttoainesuodatin kannattanee vaihtaa ensimmäisenä.
    Tähän autoon on siis juuri hehkut vaihdettu ja ohjainboxikin (tosin käytettyyn). Vika tuskin on hehkuissa, kyllä -5 asteesta pitäisi ilman hehkujakin lähteä käyntiin, kakistellen toki...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Kim
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 151
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Polttoainesuodatin kannattanee vaihtaa ensimmäisenä.
      Tähän autoon on siis juuri hehkut vaihdettu ja ohjainboxikin (tosin käytettyyn). Vika tuskin on hehkuissa, kyllä -5 asteesta pitäisi ilman hehkujakin lähteä käyntiin, kakistellen toki...
      Sain vikakoodit luettua BMWhatilla, eikä vikakoodeja löytynyt. Eli siinä mielessä polttoainesuodatin kuulostaa loogiselta, kun tuntuu liittyvän vieläpä pakkaseen.

      Pikaisella Googletuksella vaikuttaa aika ikävältä hommalta: sijainti auton alla pohjamuovien takana ja kaikenlaista purettavaa edessä. Onko kukaan törmännyt hyvään DYI-ohjeeseen tämän tekemiseksi?
      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

      Comment

      • Kim
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 151
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Kim View Post
        Sain vikakoodit luettua BMWhatilla, eikä vikakoodeja löytynyt. Eli siinä mielessä polttoainesuodatin kuulostaa loogiselta, kun tuntuu liittyvän vieläpä pakkaseen.

        Pikaisella Googletuksella vaikuttaa aika ikävältä hommalta: sijainti auton alla pohjamuovien takana ja kaikenlaista purettavaa edessä. Onko kukaan törmännyt hyvään DYI-ohjeeseen tämän tekemiseksi?
        Toinen mahdollisuus lienee PA-pumpun rele, jota ainakin täällä väitetään tyyppiviaksi M57N moottorille:


        Pystyykö jotenkin toteamaan starttauksessa, kytkeekö rele päälle vai ei?
        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Olen paremman listan löytänyt foorumilta, pidemmillä selvityksillä mutta kun ei ole linkki tallessa.

          Tuolta postista #6 potentiaaliset kohdat: KLIK. -5 asteessa en ehkä epäilisi polttoaineen suodatinta mutta jos sen vaihdosta ei ole tietoa, syytä ehkä vaihtaa.

          Seuraavaksi nokan tai kampuran asentoanturi. Nyt ei muista kumpi näistä oireili lämpimänä ja kumpi kylmällä moottorilla. Sitten siirtopumppu.

          Omalla kohdalla E46 M57N oli vielä startti finaalissa, jaksoi pyörittää kyllä täydellä akulla muttei ilmeisesti railpaineet nousseet riittävästi --> ei käynnistynyt. Käynnistys olikin vähän toisenlaista uudella startilla, huomattavasti ripeämpi, noin sekunnin kohdalla moottori hyrähtää kun aiemmin sai vaikka -12 asteen pakkasella pyörittää 5 sekuntia.

          Comment

          • Kim
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 151
            • Uusimaa

            #6
            Tänään aamulla oli taas 4-5 asetta pakkasta ja samat oireet. Nyt kuitenkin kokeilin useaan otteeseen startata käyttäen avainta 0-asennossa yrityksien välillä. Kolmannella yrityksellä lähti käyntiin ja käynti välittömästi virheetöntä. Pystyykö tällaisen käyttäytymisen perusteella rajaamaan vikaa? Täytyy ensi kerralla yrittää kiinnittää huomiota siihen, kuuleeko siirtopumpun käynnistyvän kun avain 2-asennossa. Nyt kiinnitin tähän huomiota vasta 3. yrityksen yhteydessä jolloin moottori sitten käynnistyikin välittömästi.

            Kävin joka tapauksessa hakemassa Laakkoselta uuden PA-suodattimen ja PA-pumpun releen, jos ne nyt vaihtaisi ensi hätään ja katsoo onko vaikutusta.
            Last edited by Kim; 07-10-2015, 10:40.
            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9146
              • Oulu

              #7
              Jos PA-suodattimen vaihtaa, niin vaihtaisin ennakoivana toimenpiteenä myös siirtopumpun, kun se löytyy siitä suodattimen vierestä ja sen pohjan koteloinnin purkaminen ei ole niitä mukavimpia hommia (ja voi myös selittää käynnistysongelman). Pumppu löytyy originaalia vastaavana tarvikkeena Pierburgin valmistamana.
              Last edited by Clavurion; 07-10-2015, 11:01.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Kim
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 151
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Jos PA-suodattimen vaihtaa, niin vaihtaisin ennakoivana toimenpiteenä myös siirtopumpun, kun se löytyy siitä suodattimen vierestä ja sen pohjan koteloinnin purkaminen ei ole niitä mukavimpia hommia (ja voi myös selittää käynnistysongelman). Pumppu löytyy originaalia vastaavana tarvikkeena Pierburgin valmistamana.
                Siirtopumpun osalta näyttäisi löytyvän sekä Pierburg että Bosch:



                Kumpi lienee laadukkaampi ja onkohan jompi kumpi OEM-osan valmistaja?
                Last edited by Kim; 07-10-2015, 12:59.
                E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                Comment

                • LummaD
                  Newbiemmer
                  • Aug 2015
                  • 11
                  • Suomi

                  #9
                  Onko siinä esilämmitin, joka yleensä puuttuu saksasta tuoduista dieseleistä?
                  Itsellä on kohta varmaan sama edessä.
                  M550d F11

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7521
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Eikö "matalapainepuolen" ongelmasta jää vikakoodi? Tietysti jos suutin vuotaa, se olisi yksi selitys miksi ei kylmänä käynnisty.
                    Kannattaa siis mitata suodastimen vaihdon jälkeen suuttimien ohivuodot.
                    Ohjeet löytyy täältä foorumilta...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Kim
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 151
                      • Uusimaa

                      #11
                      Ok, vaihdan nyt ekana suotimen ja samalla pumpunkin ennakoivana juttuna kun joka tapauksessa joutuu muovit purkamaan. Releenkin hankin varmuuden vuoksi.

                      Tänään aamulla pakkasessa lähti taas kolmannella yrittämällä kun odottelin silloin hetken avain 2-asennossa. Ja silloin lähti kuin palmun alta. Iltapäivällä lämpimässä parkkihallissa startatessa ei mitään ongelmaa...
                      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        Voishan siitä katsoa livedataa startatessa, voi olla että viisastuisi. Voi se olla vuotava suutinkin. Toki voihan noita osia vaihdella varmuuden vuoksi, eihän siitä muuta haittaa ole rahanmenon lisäksi :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Kim
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 151
                          • Uusimaa

                          #13
                          No, olen ensi viikon joka tapauksessa työreissussa, joten vaihdelkoon paikallinen paja tuon suotimen ja siirtopumpun sillä välin ja katsotaan viikon kuluttua tilannetta uudelleen
                          E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                          Comment

                          • Kim
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 151
                            • Uusimaa

                            #14
                            Nyt sain INPA:lla luettua vikakoodit ajamalla täyden diagnoosin. Moottorimoduuliin en silti päässyt erikseen kiinni, sillä herjaa SYS-0012 Identification Erroria. Eli tästä syystä en päässyt katsomaan livedataa. Joihinkin muihin moduleihin pääsin kyllä kiinni. Pari tuollaista vikakoodia löytyi:


                            (pahoittelut huonosta kuvanlaadusta)

                            Lisäksi oli muutama muukin vikakoodi, mutta ne liittyivät sisävalojen himmennykseen, sivupeileihin ja Webastoon.

                            Erityisesti tuo 191 IKE-EEPROM coding errori ihmetyttää mistä voisi olla kyse, kun mitään koodauksia ei ole ainakaan rekisteröintikatsastuksen jälkeen tehty. Mahtaako liittyä tähän käynnistymisasiaan millään lailla, vai onkohan noissa kyse jostain ihan muusta?
                            Last edited by Kim; 10-10-2015, 11:57.
                            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                            Comment

                            • bemanderi
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 191
                              • Capital West

                              #15
                              Kannattaa nyt katsoa moottorin vikakoodit ennen kuin alkaa vaihtamaan vararenkaasta alkaen kaikkea mikä irtoaa.

                              Miksi käytetty hehkuboksi?
                              BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                              Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                              .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎