Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zf 6hp laatikon vahvistaminen ja modaus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marsep
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 361
    • HML

Zf 6hp laatikon vahvistaminen ja modaus

Mikä tämä laatikon vahvistushomma on? Mitä siinä tehdään ja mitä kustantaa?
    E61 535d -05 "377/747"

ex. E38 728 -97
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

Originally posted by marsep View Post
    Mikä tämä laatikon vahvistushomma on? Mitä siinä tehdään ja mitä kustantaa?
    Kolmen neljän tonnin välillä, sisältää uudet sisukalut paremmista osista. Konehuolto Siekkinen Googleen niin löytyy infoa ja muutamalla tuommosella Jarkon tekemällä loodalla oon ajanu enkä voi ku kehua.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

Comment

• makeclick
      BTCF Member
      • Mar 2005
      • 268
      • Turku

Itse ihmettelen tota laatikon modaamista, vaatiiko se sitä?

Voisin valaista omaa opittua, kuitenkaan mitään kertomatta - kuten ecu modaus ihmisten välillä kuuluu . Laatikon saa ohjelmallisesti linkuttelemaan helposti/vahingossa jos säätää väärin vääntö mappeja jo 800 Nm laatikko vaikuttaa lipsuvan tai häröilevän ja kas kummaa, ohjelmaa korjaamalla se ongelma poistuu. Meni tovi et toinenki, että tuon äkkäsin. Tulee muutenkin jotain häröilyitä väylään, jotka näkee vain loggaamalla. Kerroin jo liikaa, mutta menee hyvään tarkoitukseen .
      Harrastepaholainen 335d:
      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

Comment

• AiM
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 247
        • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

Originally posted by Kissvesala View Post
        Kolmen neljän tonnin välillä, sisältää uudet sisukalut paremmista osista. Konehuolto Siekkinen Googleen niin löytyy infoa ja muutamalla tuommosella Jarkon tekemällä loodalla oon ajanu enkä voi ku kehua.
        Paremmilla osilla? Käsittääkseni Siekkinen koneistaa rumpuihin lisää tilaa jotta saadaan lukumäärällisesti enemmän tavallisia levyjä ja pinta-alaa eli väännönkestoa. Parempia osia hän ei käsittääkseni vaihda ja isoin osa hinnasta muodostuu työstä ja rumpujen koneistaminen ei ole aivan yksinkertaista. Näin minä ymmärsin puhelinkeskustelun perusteella minkä taannoin Jarkon kanssa kävin. Mun makuun kallista ja ei täysin vakuuttanut. Ilmeisesti kaikki hänen tekemät laatikot ovat gen 1 laatikoita ja uudemmat gen 2 laatikot eivät ilmeisesti ole vahvistuksia kaivanneet...

Recrolla laatikko huolletaan ja käydään kokonaan läpi sekä testataan dynossa -hintaa vajaa 2000€, mutta eivät koskaan vastanneet suostuvatko kasaamaan Excedyn levyillä. Tätä selvitin sekä suoraan Recrolta että Buksinilta.

Exedylta sitten saa korkeammalla kitkakertoimella olevia ohuempia levyjä eli menee useampi levy ilman koneistamista. Lisäksi ausseista saa järeämpää sisään sekä ulostulevaa akselia ja niillä hintaa vajaa 2k€ kappale.
        BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
        454hp/850Nm
        100-200kmh@9,98s
        0-200kmh@15,35s
        1/4 mile 12,82s@185,8kmh
        1 mile 259kmh

BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
        Project target;
        +500hp/+1000Nm
        100-200kmh@<9s
        0-200kmh@<14s
        1/4 mile <12s@19xkmh
        1 mile +270kmh

Comment

• Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

Originally posted by AiM View Post
          Paremmilla osilla? Käsittääkseni Siekkinen koneistaa rumpuihin lisää tilaa jotta saadaan lukumäärällisesti enemmän tavallisia levyjä ja pinta-alaa eli väännönkestoa. Parempia osia hän ei käsittääkseni vaihda ja isoin osa hinnasta muodostuu työstä ja rumpujen koneistaminen ei ole aivan yksinkertaista. Näin minä ymmärsin puhelinkeskustelun perusteella minkä taannoin Jarkon kanssa kävin. Mun makuun kallista ja ei täysin vakuuttanut. Ilmeisesti kaikki hänen tekemät laatikot ovat gen 1 laatikoita ja uudemmat gen 2 laatikot eivät ilmeisesti ole vahvistuksia kaivanneet.
          Näinhän se on. Lisää tilaa, lisää levyjä. Aika yksinkertaista.

Yhden hänen remontoidun laatikon purkaneena kiinnittäisin myös huomiota kasvaneisiin massoihin. Pahimmassa tapauksessa levyjä täyteen ahdetut pakat tekee lootasta vain heikomman. Kitka piisaa kyllä mutta akseli pettää tai laakerit kuluu lyhyessä ajassa(kuten omassa kävi).
          Näin siis perus kitkalevyillä.

Itse laittaisin vähemmän edellä mainittuja laatu levyjä kuin enemmän perus levyjä.

Comment

• tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

Originally posted by Hezman View Post
            Näinhän se on. Lisää tilaa, lisää levyjä. Aika yksinkertaista.

Yhden hänen remontoidun laatikon purkaneena kiinnittäisin myös huomiota kasvaneisiin massoihin. Pahimmassa tapauksessa levyjä täyteen ahdetut pakat tekee lootasta vain heikomman. Kitka piisaa kyllä mutta akseli pettää tai laakerit kuluu lyhyessä ajassa(kuten omassa kävi).
            Näin siis perus kitkalevyillä.

Itse laittaisin vähemmän edellä mainittuja laatu levyjä kuin enemmän perus levyjä.
            Höpö höpö
            Ensinnäkin, olisi kyllä hienoa, jos olis osaamisen määrälle jotain muutakin referenssiä, kun että olen tutkinut ja matkinut toisen työtä ja arvostelen sitä, ennen kuin alkaa täällä "avautumaan".

Kytkinlevyjen massoilla ei kyllä ole mitään merkitystä, naurettavaa, jos akseli menee poikki, tai laakeri pettää, johtuu se ennenminkin moottorin suuresta väännöstä, ei kytkinlevyjen painosta. Lisälevyjen määrällä alkuperäinen valmistaja itsekkin lisää väännönkestoa.

Minulla on ollut useampi ko pajan laatikko - ja tulee edelleenkin olemaan.
            Olen tyytyväinen, laatikot on hyvin kestäneet sen, mitä on luvattukkin.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

Comment

• AiM
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 247
              • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

Originally posted by tuikku View Post
              Höpö höpö
              Ensinnäkin, olisi kyllä hienoa, jos olis osaamisen määrälle jotain muutakin referenssiä, kun että olen tutkinut ja matkinut toisen työtä ja arvostelen sitä, ennen kuin alkaa täällä "avautumaan".

Kytkinlevyjen massoilla ei kyllä ole mitään merkitystä, naurettavaa, jos akseli menee poikki, tai laakeri pettää, johtuu se ennenminkin moottorin suuresta väännöstä, ei kytkinlevyjen painosta. Lisälevyjen määrällä alkuperäinen valmistaja itsekkin lisää väännönkestoa.

Minulla on ollut useampi ko pajan laatikko - ja tulee edelleenkin olemaan.
              Olen tyytyväinen, laatikot on hyvin kestäneet sen, mitä on luvattukkin.
              Minä ilmaisin näkemykseni siitä että Siekkisen hinta on kallis, kun käytetään zf:n orkkis levyjä ja joudutaan koneistamaan rumpuja mikä lisää työkustannuksia -Exedyn levyt olisivat vähätöisempi ja kenties halvempi ratkaisu, kun hintaa sarjalla noin 500€. Lopputulos oletettavasti melko sama eli väännönkesto jonkunverran paranee ja heikoin kohta on tämän jälkeen jossain muualla kuin luistavissa levyissä. Huomionarvoistahan on että jossain kohtaa tulee se akseleiden,laakereiden, jne. raja vastaan kun tarpeeksi voimaa, kun luistavat levyt eivät enään toimi sulakkeena.

Itse näkisin asian niin että ensin olisi oleellista tietää onko gen1 ja gen2 laatikoiden väännönkestossa eroa ja miten nämä poikkeavat toisistaan -vaihtoajassa ainakin on todella paljon eroa ZF:n mukaan. Ymmärrykseni mukaan gen2 laatikoita ei näissä laitteissa ole jouduttu vahvistamaan?

Toisarvoista sitten on miten, kuka ja millä osin laatikko vahvistetaan.

Mitä niille sitten on luvattu? Olen ymmärtänyt että sinä Tuikku olet ollut harvinaisen tyytyväinen Jarkon laatikoihin ja muistaakseni mainitsit että lisääntyneen väännönkeston lisäksi vaihtoaikaakin olisi saatu hieman lyhyemmäksi gen1 laatikossa. Mahtaako vaihtoajan nopeutuminen johtua levyjen määrästä eli korkeammasta kitkasta jolloin vaihtaessa luistoaika on lyhyempi vai onko tehty jotain muutakin? Edelleenkään minulle ei ole selvinnyt tekeekö Jarkko laatikolle muuta kuin koneistaa rumpuja ja lisää levyjä.
              454hp/850Nm
              100-200kmh@9,98s
              0-200kmh@15,35s
              1/4 mile 12,82s@185,8kmh
              1 mile 259kmh

Project target;
              +500hp/+1000Nm
              100-200kmh@<9s
              0-200kmh@<14s
              1/4 mile <12s@19xkmh
              1 mile +270kmh

Comment

• Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

Originally posted by tuikku View Post
                Höpö höpö

Olen kyllä perehtynyt asiaan jo paljon ennen kuin kyseisen laatikon aukaisin. Muun muassa rakentanut metalli jauhot syöneestä laatikosta tämän vahvistetun tilalle.

Eikä todellakaan ole tarvetta matkia kenenkään ideoita, osaan kyllä itse etsiä keinot ja ratkaisut.

Ihan kuin muutamalla ammattipajalla olisi yksinoikeus osata ja tietää mitä vahvistamisessa tehdään.

Comment

• Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

Siirsin tämän tänne ihan omaan topikkiin kun alkoi juttua piisaamaan aiheesta, ei sotketa tuikun ahdin hommia enempää.
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

Comment

• -rik
                    BTCF Member
                    • Nov 2009
                    • 827
                    • Rovaniemi

Aim, oliko tuo gen 1 laatikko nyt siis pre-lci e60, oli kyseessä sitten esim. 530d tai 535d? gen 2 sitten lci (eli sähkökepistä tunnistettavissa) vai tuliko vähän myöhemmin, vasta 08 tms.?

Tuossa omassa 335d:ssä (valmistettu 09/2006) pitäisi olla osanumeroiden perusteella täysin sama turbiini kuin esim. 535d lci:ssä (03/2007->).

Mekatroniikka tuossa omassa on osanumeroiden perusteella vielä jokin vanhempi, koska 03/2007 näyttää myös e9x 335d osanumero vaihtuvan sen osalta. Sitä en sitten tiedä onko siinä jotain parannuksia, vai onko vain korvaava osanumero, ainakin sitä uutta osanumeroa se tarjoaa vaihto-osaksi tuohon mun "puolivuotta liian vanhaan".

Ainoa asia mikä tuossa omasta mielestä voisi olla paremmin, olisi se, että turbiini lukko pysyisi koko ajan päällä. Nyt se siis pysyy aina päällä 3-6 vaihteilla, lukitus tapahtuu kakkosella. Eli risteyksistä lähdettäessä laatikko on vähän kuminauhamainen, kuten ex: -04 530d:n, jonka tämä nykyinen laatikko hakkaa muuten kyllä ominaisuuksiltaan 6-0.

Lähinnä kiinnostais tietää mikä vaikutus tuolla mekatroniikalla on tähän kuvailemaani toimintaan. Olisiko paras vaihtoehto viedä Jarkolle pelkkä mekatroniikka (käytetäänkö zf:n osia, sonnaxin, vai jonkin muun, minkä?) Mihinkään täydelliseen laatikkoremppaan/vahvistukseen ei ole tarvetta, lähinnä ajattelin että jos tuo pirssi vielä itsellä löytyy ja saisi seuraavaan laatikoiden öljynvaihtoon pienellä lisäsijoituksella uusittua tuon laatikon "aivot" jos se tuottaisi lisäiloa sijoitettuihin euroihin nähden. Pitäisi päästä ajamaan jotain myöhäisempää lci e6x tai e9x jotta voisi todeta onko niissä mitään eroa.
                    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

Comment

• tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

.
                      Luisto johtuu turbiinista.
                      Sitä voi ohjelmasta säädellä.
                      Säätelyn edellytyksenä on toimiva paketti, kuluneesta ei kannata luistoa kiriä poikkeen, tulee vaan lisäharmia, koska mekaaninen rasitus suurenee.

Vuotava mekatroniikka aiheuttaa kummallisuuksia ja viipyilyjä vaihtohetkeen.
                      Sekä ääritilanteessa sen, että laatikko heittää vapaalle.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

Comment

• Kapanos
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1394
                        • Kirkkonummen Westend

Sen enempää kommentoimatta miten vahvistus on tehty, mutta juuri eilen sain oman auton Siekkiseltä takaisin laatikko remontista, ja ei voi kuin kehua kuinka auton käytös muuttui

Itse ainakin todella tyytyväinen. Loppui se kuminauhamainen käytös ja huomattavasti napakammin/ nopeammin lyö vaihteen päälle, nyt menee heti eikä tartte "odotella"
                        E30 M50tic -90
                        E34 M5 -90
                        E91 325d M-sport -07
                        Ford F100 -53 LS edition

Comment

• AiM
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 247
                          • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

Originally posted by -rik View Post
                          Aim, oliko tuo gen 1 laatikko nyt siis pre-lci e60, oli kyseessä sitten esim. 530d tai 535d? gen 2 sitten lci (eli sähkökepistä tunnistettavissa) vai tuliko vähän myöhemmin, vasta 08 tms.?

Tuossa omassa 335d:ssä (valmistettu 09/2006) pitäisi olla osanumeroiden perusteella täysin sama turbiini kuin esim. 535d lci:ssä (03/2007->).

Mekatroniikka tuossa omassa on osanumeroiden perusteella vielä jokin vanhempi, koska 03/2007 näyttää myös e9x 335d osanumero vaihtuvan sen osalta. Sitä en sitten tiedä onko siinä jotain parannuksia, vai onko vain korvaava osanumero, ainakin sitä uutta osanumeroa se tarjoaa vaihto-osaksi tuohon mun "puolivuotta liian vanhaan".

Ainoa asia mikä tuossa omasta mielestä voisi olla paremmin, olisi se, että turbiini lukko pysyisi koko ajan päällä. Nyt se siis pysyy aina päällä 3-6 vaihteilla, lukitus tapahtuu kakkosella. Eli risteyksistä lähdettäessä laatikko on vähän kuminauhamainen, kuten ex: -04 530d:n, jonka tämä nykyinen laatikko hakkaa muuten kyllä ominaisuuksiltaan 6-0.

Lähinnä kiinnostais tietää mikä vaikutus tuolla mekatroniikalla on tähän kuvailemaani toimintaan. Olisiko paras vaihtoehto viedä Jarkolle pelkkä mekatroniikka (käytetäänkö zf:n osia, sonnaxin, vai jonkin muun, minkä?) Mihinkään täydelliseen laatikkoremppaan/vahvistukseen ei ole tarvetta, lähinnä ajattelin että jos tuo pirssi vielä itsellä löytyy ja saisi seuraavaan laatikoiden öljynvaihtoon pienellä lisäsijoituksella uusittua tuon laatikon "aivot" jos se tuottaisi lisäiloa sijoitettuihin euroihin nähden. Pitäisi päästä ajamaan jotain myöhäisempää lci e6x tai e9x jotta voisi todeta onko niissä mitään eroa.
                          Itse en ole jaksanut alkaa selvittämään missä tuo oikeasti vaihtuu gen1 -> gen 2. Kaikesta päätellen sinä olet selvitystyössä pidemmällä. Helpoimmalla taitaa päästä kun ottaa laatikon tyyppikilvestä tiedot ylös ja sen perusteella alkaa asiaa purkamaan.

Käsittääkseni momentinmuuntimessa tapahtunut jotain kehitystä ja ilmeisesti uudemmissa turbiinilukko kestää enemmän momenttia.

Vihdoinkin pääsin vertailun vuoksi tuollaisella ihan alkupään 535D:llä ajamaan ja vertaaamaan omaan ihan loppupään laatikkoon. Nyt ymmärrän kun puhutte kuminauhamaisuudesta ja miten vaihdot voisivat toimia nopeammin jne. On niissä kyllä valtava ero! Vielä kun pääsisi tuollaiseen vaikkapa Siekkisen "vahvistettuun/parannettuun" vertaamaan.

Itsellä ollut mielessä myöskin tuollainen "perushuolto" eli ehjä, huollettu viimesimmän version laatikko jossa Exedyn kitkalevyt -alkaa tähän talvelle vaan noita hommia kerääntymään...
                          454hp/850Nm
                          100-200kmh@9,98s
                          0-200kmh@15,35s
                          1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                          1 mile 259kmh

Project target;
                          +500hp/+1000Nm
                          100-200kmh@<9s
                          0-200kmh@<14s
                          1/4 mile <12s@19xkmh
                          1 mile +270kmh

Comment

• AiM
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2007
                            • 247
                            • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

Originally posted by Kapanos View Post
                            Sen enempää kommentoimatta miten vahvistus on tehty, mutta juuri eilen sain oman auton Siekkiseltä takaisin laatikko remontista, ja ei voi kuin kehua kuinka auton käytös muuttui

Itse ainakin todella tyytyväinen. Loppui se kuminauhamainen käytös ja huomattavasti napakammin/ nopeammin lyö vaihteen päälle, nyt menee heti eikä tartte "odotella"
                            Oliko laatikko remontissa sen takia että se oli ns. rikki vaiko ehjää ja toimivaa laatikkoa vahvitettiin/paranneltiin? Eli onko vertailu siinä määrin validi että verrataan kahta ehjää laatikkoa?

Sigusta ja auton vuosimallista päätelleen voisi olettaa että nyt ollaan oltu gen 2 laatikon kimpussa? Onko tuo siis sähkökepillinen versio jo?
                            454hp/850Nm
                            100-200kmh@9,98s
                            0-200kmh@15,35s
                            1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                            1 mile 259kmh

Project target;
                            +500hp/+1000Nm
                            100-200kmh@<9s
                            0-200kmh@<14s
                            1/4 mile <12s@19xkmh
                            1 mile +270kmh

Comment

• Kapanos
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1394
                              • Kirkkonummen Westend

Originally posted by AiM View Post
                              Oliko laatikko remontissa sen takia että se oli ns. rikki vaiko ehjää ja toimivaa laatikkoa vahvitettiin/paranneltiin? Eli onko vertailu siinä määrin validi että verrataan kahta ehjää laatikkoa?

Sigusta ja auton vuosimallista päätelleen voisi olettaa että nyt ollaan oltu gen 2 laatikon kimpussa? Onko tuo siis sähkökepillinen versio jo?
                              Ehjä se oli aluksia, mutta rikkinäisenä sen vein. Tai tod näk kulumaa oli jo silloin kun oli "ehjä". Ja kyllä se melko hyvä vertailu pitäisi olla kun keskustellut muiden "ehjien" x35d laatikoiden omistavien kanssa.

Ei ole sähkökepillinen, pre lci malliin ei taida olla edes saanut? Autoni on 03/2008 tullut linjastolta ulos. Tosin 28 numerolla vaihteisto oli ja hieman erillainen se kuulemma oli aikaisempiin malleihin verrattuna
                              E30 M50tic -90
                              E34 M5 -90
                              E91 325d M-sport -07
                              Ford F100 -53 LS edition

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡