Announcement

Collapse
No announcement yet.

s50b30 kone ei käy kunnolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    s50b30 kone ei käy kunnolla

    eli oliskohan jotain ideaa mitä lähtis tarkistamaan?

    - tulpat ja puolat vaihdettu
    - kaasuläppien asentotunnistin vaihdettu
    - ilmamassamittarin irroitus ei vaikuta vikaan jos se on päällä eikä myöskään aihetuta sitä jos vika ei ole päällä
    - vanoksen ohjainsolenoidit tarkastettu ja maavuoto korjattu
    - ei vikakoodeja
    - bensaa kuluu ihan mielettömästi (n. 20l/100km todella nätissä ajossa)

    vika ei siis ole aina "päällä", nykyään vaan melko useesti = lähes aina
    käy todella väkisin tyhjäkäyntiä, pätkii ja röpöttää alla 2000r/min aika pahasti, ihan kuin olisi "ryyppy" päällä

    kylmänä käy hyvin, senkin takia epäilen että käy tosi rikkaalla mutta miten paljon lambdat voivat säätää ja miten ne vaikuttavat kun niitä on kaksi ko moottorissa, eikai sentään 3:n sylinterin ole mahdollista saada eri seosta kuin toisten ?

    kiihdytyksessä on ehkä ollut pientä aaltoilua mutta voisko lambda tosiaan "säätää" niin rikkaalle et lakkais käymästä kunnolla? ja kun ei vikakoodejakaan ollut

    tuntuu että lähistöllä ei ykskään paja tiedä oikeesti mitään "ämmäläisten" koneista, kyllähän ketä vaan osaa vaihtaa uutta osaa niin kauan että tulee kuntoon mutta tosi osaajia ei taida olla
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10056
    • KVLA

    #2
    Originally posted by toni78
    eli oliskohan jotain ideaa mitä lähtis tarkistamaan?

    - tulpat ja puolat vaihdettu
    - kaasuläppien asentotunnistin vaihdettu
    - ilmamassamittarin irroitus ei vaikuta vikaan jos se on päällä eikä myöskään aihetuta sitä jos vika ei ole päällä
    - vanoksen ohjainsolenoidit tarkastettu ja maavuoto korjattu
    - ei vikakoodeja
    - bensaa kuluu ihan mielettömästi (n. 20l/100km todella nätissä ajossa)

    vika ei siis ole aina "päällä", nykyään vaan melko useesti = lähes aina
    käy todella väkisin tyhjäkäyntiä, pätkii ja röpöttää alla 2000r/min aika pahasti, ihan kuin olisi "ryyppy" päällä

    kylmänä käy hyvin, senkin takia epäilen että käy tosi rikkaalla mutta miten paljon lambdat voivat säätää ja miten ne vaikuttavat kun niitä on kaksi ko moottorissa, eikai sentään 3:n sylinterin ole mahdollista saada eri seosta kuin toisten ?

    kiihdytyksessä on ehkä ollut pientä aaltoilua mutta voisko lambda tosiaan "säätää" niin rikkaalle et lakkais käymästä kunnolla? ja kun ei vikakoodejakaan ollut

    tuntuu että lähistöllä ei ykskään paja tiedä oikeesti mitään "ämmäläisten" koneista, kyllähän ketä vaan osaa vaihtaa uutta osaa niin kauan että tulee kuntoon mutta tosi osaajia ei taida olla
    Ei tietoa,mutta heitetään veikkaus: Moottorin lämpötilatunnistin viallinen.Ilmoittaa boxille,että kone on kylmä ja ajelet vähän kuin ryyppy päällä.Eikä näy välttämättä vikakoodissa.
    Itselläni on myös "Ämmä",joten vastaisuuden varalle ilmoittele sitten kun vika on paikallistettu/korjattu.
    Last edited by Heguli 31; 05-04-2005, 22:51.

    Comment

    • Sami
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1332
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by toni78
      eli oliskohan jotain ideaa mitä lähtis tarkistamaan?

      - tulpat ja puolat vaihdettu
      - kaasuläppien asentotunnistin vaihdettu
      - ilmamassamittarin irroitus ei vaikuta vikaan jos se on päällä eikä myöskään aihetuta sitä jos vika ei ole päällä
      - vanoksen ohjainsolenoidit tarkastettu ja maavuoto korjattu
      - ei vikakoodeja
      - bensaa kuluu ihan mielettömästi (n. 20l/100km todella nätissä ajossa)

      vika ei siis ole aina "päällä", nykyään vaan melko useesti = lähes aina
      käy todella väkisin tyhjäkäyntiä, pätkii ja röpöttää alla 2000r/min aika pahasti, ihan kuin olisi "ryyppy" päällä

      kylmänä käy hyvin, senkin takia epäilen että käy tosi rikkaalla mutta miten paljon lambdat voivat säätää ja miten ne vaikuttavat kun niitä on kaksi ko moottorissa, eikai sentään 3:n sylinterin ole mahdollista saada eri seosta kuin toisten ?

      kiihdytyksessä on ehkä ollut pientä aaltoilua mutta voisko lambda tosiaan "säätää" niin rikkaalle et lakkais käymästä kunnolla? ja kun ei vikakoodejakaan ollut

      tuntuu että lähistöllä ei ykskään paja tiedä oikeesti mitään "ämmäläisten" koneista, kyllähän ketä vaan osaa vaihtaa uutta osaa niin kauan että tulee kuntoon mutta tosi osaajia ei taida olla

      Onko lambdojen toimintaa seurattu?
      Eli vaihteleeko arvo esim. 0.7-0.2 väliä vai seisooko arvo?
      Onko antureita vaihdettu?(lambda)

      Tai jos vikoja ei ole niin varmaan ne lambdat toimii, mutta vois kattoo silti...

      Paljonko pakokaasu arvot on lämpimällä koneella..?
      Vuotaako pakoputki ennen lambdoja?
      Onko imupuolella vuotoja..?
      Jos ottaa vaikka öljytikun irti käydessä huonontuuko käynti?

      Toimiiko moottorin lämpötila-anturi? Eli näyttääkö testerissä moottorin lämpötilan oikein..

      Jos nuo nyt ensin tarkistaa ja jos kaikki kunnossa niin sitten taas uudet veikkaukset kehiin, mutta samanlainen moottorihan se ämmäläinen kun muutkin eli normaalit toimenpiteet seuraavaksi, puristuspaineet ,ohivuodot yms....
      Last edited by Sami; 05-04-2005, 22:56.

      Comment

      • toni78
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 285
        • Nousiainen

        #4
        testerissä ei katottu mitä lämpötilaa anturi näyttää mutta vastuksen kun mittaa siitä niin kylmänä tais olla jotain luokkaa Mohmeja ja lämpimänä noin 300ohmia mikä lienee normaali, imuilman lämpöanturia ei ole tarkastettu
        käynti huononee kun öljykorkin ottaa pois tai ainakin tuntee eron... imusarja oli irti (tai miksi koteloksi sitä kutsutaankaan) siis kaasuläppien jälkeen... kaikki alipaineletkut ja tiivisteet käytiin läpi --> ei vaikutusta
        vois niitä puristuspaineita ja ohivuotoja mitata mutta mielenkiintoiseksi vian tekee juuri se että välillä se toimii aivan moitteettomasta ja yleensä juuri silloin kun pitäisi viedä johonkin katsottavaksi

        tehoja tuntuisi olevan tallella, ei kovin paljoa kyllä viitsi polkea ettei riko mitään enempää, päästöjä ei vielä ole otettu siten kun vika on "päällä" silloin ihan ok kun kone käy hyvin

        akun irroituksen jälkeen (boksin nollaus) toimii vähän aikaa hyvin ja alkaa pikku hiljaa pahenemaan

        pitäisi nyt loppuviikosta rantautua tuolta saksan maalta tilatut diagnostiikka vermeet niin pääsee itse lukemaan vikakoodeja silloin kun vika on päällä jos siitä vaikka olisi hyötyä

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #5
          Imuilman lämpötilanhan se ottaa ilmamassa mittarista...

          Ota akunkengät irti ja laita ne yhteen vähäksi aikaa niin joskus tekee ihmeitä, mutta joku vikahan siinä on joka vaan pitäis löytää...Itse tutkisin ensimmäisenä pakokaasu arvoja, niin näkis ainakin missä mennään....

          Jos lambda-antureita ei oo ikinä vaihdettu eli alkuperäiset voivat nekin olla rikki vaikka mittaavat...Jotenkin vaan tunnustaa lambda vialta koska muistaakseni ensimmäisessä tekstissä oli että kiihtyy joskus kuminauhamaisesti vai mites se nyt olikaan mutta kannattas tarkistaa mittaamalla vaikka ne vastukset että ne lämpiää varmasti eli jotain 5 ohmin luokkaa lämmityksen vastus pitäs olla...

          Comment

          • toni78
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 285
            • Nousiainen

            #6
            Nyt on sen verran tullut tutkailtua että ainoa asia mikä vaikuttaa käyntiin on vanoksen roplaus, päästöjä en ole katsonut kun ei ole sellaiset paikat auki enää siihen aikaan illasta kun olisi aikaa käydä mittaamassa.

            eli vanoksen kaksi ohjain "solenoidia" jäävät napsuttamaan kun virta on päällä myös silloin on vika päällä kun ne naputtavat, ne on tarkastettu ja toimivat eli vika on joko vanoksen ohjainboksissa tai jokin johtosarjan maadoitusvikakin vois olla mahdollinen

            eikös näistä jonkin verran ole mennyt niitä vanoksenbokseja vai muistanko väärin ja saisko sen testattua jotenkin?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10056
              • KVLA

              #7
              Originally posted by toni78
              Nyt on sen verran tullut tutkailtua että ainoa asia mikä vaikuttaa käyntiin on vanoksen roplaus, päästöjä en ole katsonut kun ei ole sellaiset paikat auki enää siihen aikaan illasta kun olisi aikaa käydä mittaamassa.

              eli vanoksen kaksi ohjain "solenoidia" jäävät napsuttamaan kun virta on päällä myös silloin on vika päällä kun ne naputtavat, ne on tarkastettu ja toimivat eli vika on joko vanoksen ohjainboksissa tai jokin johtosarjan maadoitusvikakin vois olla mahdollinen

              eikös näistä jonkin verran ole mennyt niitä vanoksenbokseja vai muistanko väärin ja saisko sen testattua jotenkin?
              Kun itse olin Ämmäläistä ostelemassa,niin tuosta tuplavanoksesta varoittelivat monessa paikassa.(boxit "boxahtelee" ja rahaa palaa?).Tyyppivika mukamas.Tiedä häntä.

              Comment

              • toni78
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 285
                • Nousiainen

                #8
                eikös se 3.2l moottori ole tuplavanoksella? ja tämä 3l pelkällä imunokan vanoksella? kaksi solenoidia siellä kyllä on ohjaamassa sen toimintaa

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10056
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by toni78
                  eikös se 3.2l moottori ole tuplavanoksella? ja tämä 3l pelkällä imunokan vanoksella? kaksi solenoidia siellä kyllä on ohjaamassa sen toimintaa
                  Näin juuri.Sorry.Olisi pitänyt lukaista aloitusteksti uudelleen ja TARKEMMIN.Näkyyhän tuo konetyyppi jo otsikostakin...
                  Last edited by Heguli 31; 08-04-2005, 13:34.

                  Comment

                  • teddie
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 74

                    #10
                    itselläni oli s50b30:ssa viallinen vanoksen boksi eli VNC.. kannattaa se tsekata, en muista nyt ulkoa koodia.

                    Comment

                    • toni78
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 285
                      • Nousiainen

                      #11
                      samaa vanoksen boksia epäilen syypääksi tähänkin vikaan, se onkin nyt parhaillaan irti purettuna mutta eipä siellä mitään hapettumia tai irronneita liitoksia näy... pitänee varmaan alkaa metsästämään "uutta"

                      Comment

                      • teddie
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 74

                        #12
                        ite löysin omani ruotsista, maksoi alle 200 egee toimituksineen. kunhan pääsen himaan niin postaan sen siten osoitteen, ei muista ulkoa.. sellainen varaosahaku missä niitä oli enemmänkin.

                        avasin oman rikkinäisen boksin ja ei siinäkään silmin mitään näkynyt..

                        Comment

                        • toni78
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 285
                          • Nousiainen

                          #13
                          no niin nyt on pari päivää tullut ajeltua "uudella" vanosboksilla, tosin vaan työmatkat... noin 50..70 km yhteensä varmaan... ja vielä toimii ihan hyvin, tais vika siis löytyä siitä... tuli ihan mukavan oloisesti tehoakin lisää kun ennen sitä oli vain ylhäällä nyt vetää tosi makeesti koko kierrosalueen...

                          sit pari muuta juttua vielä: (mitkä ei varmaan kuulu tähän otsikon alle mut kuiteski)
                          1. tuli hommattua kokeeksi wimmerin lastu, tai siis lastut... toinen tulee juuri tuohon edellä olevaan vanosboksiin ja toinen varsinaiseen ohjaiyksikköön... siellä kun on pari piirilevyä päällisin niin mitenkäs ne olis tarkoitus "avata" toisitaan? jollain varmaan on kokemusta...

                          2. sit tuossa pöydällä kierittelee myös tuollainen vanha kannettava tietokone missä on saksankielinen carsoft ohjelma, saakos sitä miten helpolla muutettua lontooksi, muutakuin hommaamalla eri kielisen version... on vaan kätevän oloinen kun saa luettua vikakoodit, nollattua huoltovalot ja bagin valon... mut ite en tajuu saksasta sanaakaan eikä oo kiva aina vaivata kaveria sen kanssa...

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1852
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            Mistä tommoisen Carsoftin saa ? Siis minimaalisella taloudellisella panostuksella, löytyykö netistä ? Saksankielisyyskään ei olisi minulle haitaksi. Jossain on sitten varmaan infoa, miten rakentaa sopiva piuha auton ja kompuutterin väliin, vai ? Mitkä kaikki mallit se osaa lukea ?

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • toni78
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 285
                              • Nousiainen

                              #15
                              eipäs vaan käy rakkine vieläkään kunnolla

                              pikkuhijaa palasivat oireet, alta 2000rpm käy huonosti, pätkien ja kiekkamittarissa näkee selvää nykimistä, mutta vikakoodeja ei ole ja jos järjestään irroittelee piuhoja vikakoodit kyllä tulee ja käynti muuttuu, alkaa tosissaan oleen ideat vähissä.

                              niin ja lambdat on nyt vaihdettu ---> eipä sen suurempaa merkitystä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎