Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D -01 Steptronic rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E.K.
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 494
    • Helsinki

    #31
    No jokos tää vika löyty?
    jos puhutaan samasta asiasta, on omassa samanlaisessa (-01touring m-sport) ollut ominaisuus koko omistusajan 5vuotta.
    Eli ns.traktorinohitustilanne maantiellä täyskaasulla ja sen jälkeen 0% kaasupolkimen asennon aiheuttama reipas nykäisy.

    oman ostin n.144tkm mittarissa -ominaisuus mukana.
    Gm-jenkeistä huomattavasti ymmärtävä kaveri puhui softa-ominaisuudesta silloin kokeiltuaan??
    n.160tkm tehtiin huuhteluöljynvaihto -ei muutosta...
    n.290tkm tehtiin vaihteiston re-build+uudella turbiinilla -ei muutosta...(siis oli hyytyny meno turbiinisilppuun).
    nyt 345 tkm tulee just mittariin,mut näillä pakkasilla ei viiti härnätä, kun jo oppinut välttämään kaasunkäytöllä turhaa pamautusta..tuskin kuitenkaan ominaisuus poistunu tässäkään vaiheessa..

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      #32
      Ei ole poistunut. En pidä tätä ominaisuutena koska on alkanut hiljalleen minun omistukseni aikana. Maanantaina powermatic huuhtelee laatikon. En usko että sillä on mitään vaikutusta, mutta koska edellinen omistaja aloitti tämän öljynvaihtokierteen niin onhan sitä jatkettava.

      Comment

      • Jamppa81
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 445
        • Helsinki

        #33
        Hitaasti kehittyy tämäkin projekti, mutta auto on nyt powermaticilla ja äsken soitti sieltä ettei öljyssä ole lastuja ja öljy oli muutenkin kunnossa, ei haissut palaneelle tms. Ajamaan en ole vielä päässyt, mutta en usko että on vaikuttanut siihen mitenkään.

        :edit: Ajelin sen nyt kotiin sieltä ja tuon noin 15km matkan ajan se tuntui aivan eri laatikolta. En vielä kuitenkaan uskalla lyödä nuijalla pöytään case closed mielessä, vaan ajelen vielä muutamia päiviä.
        :edit2: Nyt töihin ajellessa (27km) kaikki on edelleen kunnossa. Vaihtaa todella mukavasti ja sulavasti. En tiedä nollattiinko adaptaatiot powermaticilla, mutta edellisiin nollauksiin jos vertaa niin käytös oli kyllä sellaista ettei olisi nollattu. PM heppu sanoi että suodattimen saumoissa oli ihan vähän messinki / kupari mujua ja sitä materiaalia ei kuulemma ole missään muualla kuin turbiinin laakerissa. En tiedä oliko siellä nyt kanavissa paskaa vai oliko siellä lopulta liian vähän öljyä kuten Hemi tuossa kyseli. Öljyä ei ole koskaan ollut auton alla pisaraakaan, mutta voi kai se hiljalleen sieltä katoilla muuallekin. Laatikkokin on ulkopuolelta kuiva ja puhdas öljystä.
        Ehkä ajelen vielä pari päivää ennen kuin alan suuremmin hehkuttamaan, ettei käy niin kuin viimeksi
        Last edited by Jamppa81; 12-01-2016, 06:26.

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          #34
          Njoo.. kaikki on hiljalleen palautunut ennalleen. Tätä vähän epäilinkin, no onpas ainakin puhtaat öljyt vaihteistossa.

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #35
            Tämä kuvattu ominaisuus löytyy omasta E53sta myös. Lienee sama GM:n laatikko (5v laatikko M54:n perässä). Tämä todellakin tuntuu olevan softapuolen ongelma kun laatikko ei pysy kaasupolkimen liikkeiden kanssa mukana. Tyypillinen tilanne on loiva alamäki, jossa ensin kevyt kiihdytys ja sitten nosto kaasulta. Sen sijaan, että laatikko menisi moottorijarrutukselle, se heittääkin seuraavan pykälän sisään. Sport-asennolla tätä ei juuri tule, koska laatikko ei niin herkästi vaihda suuremmalle, vaan käyttää moottorijarrutusta. Muuten kaikki vaihdot toimivat hienosti (myös mottorijarrutuksessa) eikä laatikko luista. Tätä keskustelua lukiessa tulee sellainen olo, että kyseessä todellakin on tämän laatikon ominaisuus, eikä sitä kovin helposti taida saada pois.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              #36
              Jatketaas tätä, kun lähes kaikki muut hommat alkaa olla laitettu kuntoon. Tarkoitus on siis saada auto sellaiseen kuntoon, että sen uskaltaa vihdoin ja viimein softata. Ahtopaineongelmat on nyt laitettu kuntoon ja enää on tuo laatikon toiminnan omituisuus.

              Se ihan ensimmäinen homma, eli renkaat. Ne on viikon vanhat 235 / 40 / 18, eli juurikin aivan oikeat. Paineet on edessä 2,3 ja takana 2,6bar. Kulmat on säädetty eilen LÄHES täydellisesti. Olen nyt tämän about 9 kuukauden omistamisen aikana irroitellut akkua vähintään sen kymmenen kertaa, inpalla nollattu adaptaatiot muutamia kertoja, luettu olemattomia vikakoodeja, vaihdettu powermaticilla öljyt (koska edellinen omistaja aloitti sen puuhan), vaihdeltu renkaita 225 / 55 / 16 ja oireet pysyy silti täysin samana.

              Tuntuu kuin lukko löisi liian nopeasti päälle, eli syystä tai toisesta ei tapahdu luistoa. Tästä voisin päätellä että turbiini ei ainakaan luista! En tiedä miten rikkinäinen lukon solenoidi toimii, mutta adaptaatiot kun nollaa tai pitää akkua yön yli irti, niin vaihtaminen sujuu todella nätisti. Tässä moodissa se ei kuitenkaan kauan pysy, maksimissaan pari päivää. Jos solenoidi hajoaa, niin eikö se ole rikki aina?
              Aamuisin (kylmällä laatikolla siis) vaihdot menee todella nätisti, eli onko öljy silloin "paksumpaa" kylmänä?

              Reilussa kiihdytyksessä laatikko ei vaihda ollenkaan jos päästän jalan kaasulta. Eli kiihdytän vaikka hypoteettisesti liikennevaloista reippaasti aina kolmosen loppuun asti ja päästän jalan kaasulta, niin kierrokset laskee ja laskee, mutta vaihde ei vaihdu. Se puolestaan voisi ehkä ollakin jotain ohjemallista epäkohtaa? Eikä ole väliä onko D vai S puoli valittuna.

              Powermaticilla lootan suodattimen vaihdon yhteydessä magneeteissa oli vain ihan vähän messinkimujua. Siellä minulle sanottiin, että messinkiä on ainostaan turbiinin laakerissa ja että sen mujun määrä ei ole mitenkään huolestuttava. Laatikolla on kilsoja nyt 285 000, enkä pidä sitä kovinkaan kohtuuttomana määränä.

              Osaisiko joku kertoa, onko tässä nyt jostain sellaisesta kyse, minkä voisi pelastaa jollain? Oletuksena on, että laatikko on suurin piirtein ehjä.
              Kaikki paikat ehdottaa minulle vain tehdaskorjattua uutta laatikkoa, mutten viitsisi sijoittaa tonneja siihen jos vika löytyykin esim softasta. En oikein jaksa uskoa, että tuo olisi mikään ominaisuus. Muuten täydellisyyttä hipova auto tuskin pääsisi saksalaisen insinöörin käsistä tuollaisella laatikon toiminnalla...

              Comment

              • Jamppa81
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 445
                • Helsinki

                #37
                Ei se paremmaksi muutu. Eilen tapahtui sellaista, että kovalla kiihdytyksellä kierrätin loppuun ja kun oli aika vaihtaa, niin tuntui muutama nykäisy ja sitten tulikin jo rajoitin vastaan. Ihan kuin laatikko olisi yrittänyt pari kertaa muttei vaihde vaan mennyt päälle.
                Mitään vikakoodeja ei lootalta löydy. Nämä koodit kuitenkin oli uusia, mutta saattaa liittyä siihen kun auto ei pariin kertaan ole suostunut käynnistymään.
                Koodi 1
                Koodi 2
                Olisko mitään ideaa mistä tämä vaihtamattomuus nyt sitten voisi johtua? Voisko kaikki laatikko-ongelmat johtua samasta viasta? Joku pumppu? Solenoidi?

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Reilussa kiihdytyksessä laatikko ei vaihda ollenkaan jos päästän jalan kaasulta. Eli kiihdytän vaikka hypoteettisesti liikennevaloista reippaasti aina kolmosen loppuun asti ja päästän jalan kaasulta, niin kierrokset laskee ja laskee, mutta vaihde ei vaihdu. Se puolestaan voisi ehkä ollakin jotain ohjemallista epäkohtaa? Eikä ole väliä onko D vai S puoli valittuna.
                  Ominaisuus, ns. sportti moodi. Pitää tarkoituksella saman vaihteen päällä, odottaen jotta kohta taas nilkka oikaistaan suoraksi.
                  Laatikon saa vaihtamaan isomman pykälän kun et löysää kaasupedaalia kokonaan.

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Hezman View Post
                    Ominaisuus, ns. sportti moodi. Pitää tarkoituksella saman vaihteen päällä, odottaen jotta kohta taas nilkka oikaistaan suoraksi.
                    Laatikon saa vaihtamaan isomman pykälän kun et löysää kaasupedaalia kokonaan.
                    Myöskin D:llä tekee samaa?

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #40
                      Originally posted by Jamppa81 View Post
                      Myöskin D:llä tekee samaa?
                      Tekee, tarkoituksella.
                      1 reipas veto riittää, että siirtyy sportmodeen (ei sama kuin varsinainen S-asento), ja myös hyvin nopeasti siirtyy pois (hetki rauhallista ajoa).

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        #41
                        Okei, no sentään jotain positiivista. Entäs sitten toi nykäisy, olisko siihen mitään ideaa?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎