Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesiletkut halkeaa E38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anttiha
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 138
    • Tampere

    Vesiletkut halkeaa E38

    Mikähän nyt sitten mahtaa vaivata bemaria kun kaikki jäähdytysnesteen vesiletkut halkeaa?

    E38 740d eli m67 diesel. Vuoron perään lähes jokainen vesiletku moottorilta, webastolta ja lämppäriltä on haljennut.
    Letkut on sitä myöten vaihdettu ja osa jo ennakkoon.
    Nyt on kuitenkin niin, että näyttää alkavan uusi kierros. Paisarilta lähtevä letku oli keksinyt halkeaman keskelle.

    Onko paisarin korkki rikki ja paine nousee liian suureksi? Millä korkin saa testattua?
    Voiko liian suuri jäähdytysnestemäärä vaikuttaa?
    Onko nesteen seassa kulkenut jotain ylimääräistä, joka haurastuttaa letkuja?

    Letkut siis pullistuu ja lopulta murtuu yleensä klemmarin vierestä.

    Kuvassa yksi esimerkki.
    Attached Files
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Korkki ensimmäisenä vaihtoon.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Roito
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2009
      • 3921
      • Tavastila/Kotka

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Korkki ensimmäisenä vaihtoon.
      korkki juu aluksi, nopein ja helpoin, noita korkkeja on myös eri numeroinnilla niin kannattaa tsekata ettei oo väärä korkki.
      BMW E70 X5 käyttismöhkö
      MB W639 Kummisetä

      Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Onko paisarin korkki rikki ja paine nousee liian suureksi? Millä korkin saa testattua?
        Vaihtamalla uuteen alkuperäiseen. Ei vähänkäytettyyn, ei tarvikkeeseen.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Anttiha
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 138
          • Tampere

          #5
          Korkki vaihtoon. Siitä lähdetään.
          Se ei ole kovin vanha, ehkä reilu vuosi sitten uusittu, KL:stä haettu.

          Kai nekin voi jumiutua.

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 517
            • Rauma

            #6
            Huomionarvoista lienee myös se, ettei paineen pitäisi normilämmöissä nousta juurikaan 1 bar yli (kyllä olen tietoinen eri mallien erilaisista korkin avautumispaineista, korkit toimii kuitenkin varoventtiileinä jos joku menee vikaan).

            Eli normaalilämpöjen tapauksessa (ja oikeat jäähdytysnesteet moottorissa) vikaa etsisin enemmän moottorin sisältä => kansi tai kannentiiviste. Vuoto selviää mittauttamalla jäähdytysnesteen pakokaasupitoisuuden.
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Tietysti tollanen taivaanvanha auto ja diiseli niin kilometrejä on jo.. paljonko? Voihan niissä letkuissa tulla vaan kilsat täyteen. Tai siellä kusee lämmönvaihdin X joka sekottaa nesteet ja hapertuu letkut. OK tämä oli ihan hatusta vedettyä, vain ilmentääkseni että mahdollisuudet on moninaiset mistä johtuu.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Anttiha
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 138
                • Tampere

                #8
                Ikää on ja metrejä 340tkm, että onhan siinä jo mahdollisuuksia.
                Jotakin voin rajata pois.
                Lämmönvaihdin vaihdettu, koska sekoitti öljyä veden sekaan. Se korkki myös vaihdettu, mutta vaihdan uudestaan.

                Muutaman letkun olisin ymmärtänyt iän puolesta halkeavan mutta että miltei jokainen menee, se on jo merkki jostain muusta.
                Enkä ole löytänyt muista e39 tai e38 dieseleistä samanlaista keskustelua, että ei se pelkkä ikä tee.

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Ilmeisesti joku E38 "Monday-Edition" - ongelma. Tismalleen saman kanssa painin taannoin. Toki kyseessä E38 M60, joka nyt oli muutenkin aika väsynyt esitys. Anyway, tästä pamahteli vesiletkut hyvään tahtiin järjestyksessä, kun muuten vehkeen sai toimimaan.
                  Rikkoutuneet olivat aivan käsin poikki väännettävissä, kovaa kumipurua, joka oli Houlispiritillä muodossaan ja kasassa.

                  Ilmeisesti tehtaalla E38:ihin nimenomaan lipsahtanut Crocsien uusiokäyttö-materiaalia ja virheen huomattua taitavasti naamioitu muistuttamaan vesiletkuja. Kukaan kuitenkaan yli 200tkm näillä aja...paitsi hullut suomalaiset sadan vuoden jälkeen.

                  Ollut autoja lukuisia ja lukuisia, eikä missään muussa ole moista ongelmaa ollut - edes jossain -60/-70-luvun vehkeessä, alkuperäisine kumiletkuineen.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Anttiha
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 138
                    • Tampere

                    #10
                    No nyt löytyi jaettua kokemusta.

                    Epäilin jo itseäni. Se voi olla juuri niin, että on sattunut huonompaa erää johonkin yksilöön.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Ihan normaali tuo on, jos kyseessä on alkuperäiset letkut. Jenkki BMW-foorumeilta löytyy paljon juttua hajoavista jäähdytysjärjestelmän osista. Siellä suosittavat, että kerralla pitäisi vaihtaa kaikki jäähdytysjärjestelmän osat kun ensimmäinen osa hajoaa vanhuuttaan. Paisarit halkeaa, syylärin letkulähdöt halkeaa..

                      Mikäli kuitenkin epäilet liian suurta painetta, niin se on helppo tarkistaa kun laitat mittarin ilmausruuvin tilalle.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 517
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by Anttiha View Post
                        ...
                        Nyt on kuitenkin niin, että näyttää alkavan uusi kierros...
                        Vanhuusselitys olisi muuten ok (ja kuvassa olevassa letkussa varmasti siitä onkin kyse), mutta aloitusviestissä oli kuitenkin maininta toisen kierroksen alkamisesta.

                        Omistajan kannalta olisi tietenkin hienoa, ettei vika olisi kansiosastolla.
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          #13
                          No korkin ollessa ehjä vika ei voi olla kannessa.

                          Ja vaikka olisikin kannnentiiviste sökö niin heikoimmasta paikasta pitäs aina posahtaa eikä jokakerta eripaikasta.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Tuolla puhuttiin lämmönvaihtimen vaihdosta.

                            Jos kierrossa on ollut öljyä joukossa niin olisikohan se perskannut letkut?

                            Comment

                            • Anttiha
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 138
                              • Tampere

                              #15
                              Toiseen kertaan vaihdettu yksi letku johtui todennäköisesti asentajan mokasta. Letku oli hankaantunut yhdestä kohdasta ja petti siitä.

                              Muut letkut on vielä pysyneet ehjänä.

                              En ole mitannut pakokaasuja vielä jäähdytysnesteestä, haistelemalla ei ilmene kansivikaa. Toivon että sellaista ei ole.

                              Lämmönvaihtimen rikkoonnuttua koneessa kiersi hetken sellainen paksu ruskea mönjä, ennen kuin sai vaihdettua vaihtimen ja kierrätettyä puhtaat nesteet sisään. Se kai on voinut rikkoa letkuja.

                              Letkut tuntuvat siltä, kuin kumien väliin olisi päässyt neste. Riittää kun ulkokuori murtuu hiukan ja vuoto on valmis.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎