Announcement

Collapse
No announcement yet.

m10 ruiskutus..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oge30
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 60
    • Vantaa

    m10 ruiskutus..?

    onko kelllään faktaa siitä että mita kaikke pitääkään käytännössä vaihtaa kun aikoo laittaa orkkis ruiskun m10 kaasarikoneeseen. vai onko edes kannattavaa? mielipiteitä?
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by oge30
    onko kelllään faktaa siitä että mita kaikke pitääkään käytännössä vaihtaa kun aikoo laittaa orkkis ruiskun m10 kaasarikoneeseen. vai onko edes kannattavaa? mielipiteitä?
    itse olen asentanut L-jetronic ruiskun m10b18 kaasarikoneeseen. kaasarikoneen kannessahan kanavat on aika ilkeän pienet verrattuna ruiskuversion kanteen. mutta omasta mielestäni kannattaa. väännön kasvun huomasi aika "reilusti".
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • oge30
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 60
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by bmwbmw
      itse olen asentanut L-jetronic ruiskun m10b18 kaasarikoneeseen. kaasarikoneen kannessahan kanavat on aika ilkeän pienet verrattuna ruiskuversion kanteen. mutta omasta mielestäni kannattaa. väännön kasvun huomasi aika "reilusti".
      Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa?

      Comment

      • bme535
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 105
        • Jkl

        #4
        Originally posted by oge30
        Mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa?
        Itse vaihdoin kanssa M10b18 koneeseen ruiskun.
        Vaihdoin: kannen, moottorin johtosarjan ja imusarjan.
        Lisäksi tietty kaikki ruiskuvehkeet: ilmamäärämittari, ilmansuodatinkotelo, imuputket yms.

        Johtosarja käy suoraan kaasarikoneen johtosarjan liittimeen, joka sijaitsee sulakerasian vieressä. Lisäksi pitää vetää yksi johto pa- pumpun releeltä pumpulle. Pumpulle on paikka tankin edessä vasemman helmakotelon sisäreunassa.

        Ilmansuodatin kotelon kiinnike pitää hitsata koriin..

        Itse vaihdoin myös ruiskukoneen laturin joka on 80A. (kaasarikoneessa 65A)
        Myös tankilta on vedettävä toinen pa-putki (paluu).

        Aikaa meni yksi viikonloppu ja toimi sen jälkeen 3vuotta moitteitta ja toimii kai yhä, mutta möin auton..
        E34 535 tic

        Ex:
        E34 525 tds Touring
        E30 320i Touring
        E34 535i
        E30 325i
        E12 518
        E30 316 -> 318i

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 827
          • Iittala

          #5
          Originally posted by bme535
          Johtosarja käy suoraan kaasarikoneen johtosarjan liittimeen, joka sijaitsee sulakerasian vieressä. Lisäksi pitää vetää yksi johto pa- pumpun releeltä pumpulle. Pumpulle on paikka tankin edessä vasemman helmakotelon sisäreunassa.

          Aikaa meni yksi viikonloppu ja toimi sen jälkeen 3vuotta moitteitta ja toimii kai yhä, mutta möin auton..
          Itse kun vaihdatin/vaihdoin e28 518i:stä ruisku hilppeet niin johtosarja ei todellakaan käyny suoraan wanhaan johtosarjaan, vaan jokainen johto piti erikseen laittaa oikealle paikalle.

          Myöskään 1vkl ei riittänyt, vaan siihen meni lähemmäksi 1kk, tosin samalla vaihdettiin vesipumppua ja vähän tiivisteitä koneesta.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • bme535
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 105
            • Jkl

            #6
            Originally posted by insp
            Itse kun vaihdatin/vaihdoin e28 518i:stä ruisku hilppeet niin johtosarja ei todellakaan käyny suoraan wanhaan johtosarjaan, vaan jokainen johto piti erikseen laittaa oikealle paikalle.

            Myöskään 1vkl ei riittänyt, vaan siihen meni lähemmäksi 1kk, tosin samalla vaihdettiin vesipumppua ja vähän tiivisteitä koneesta.
            Voi olla E28:ssa, mutta jos E30:seen laittaa M10 ruiskutekniikan niin johtosarja käy suoraan, ainakin jos tekniikka on myös E30:sestä!
            E34 535 tic

            Ex:
            E34 525 tds Touring
            E30 320i Touring
            E34 535i
            E30 325i
            E12 518
            E30 316 -> 318i

            Comment

            • oge30
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 60
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by bme535
              Voi olla E28:ssa, mutta jos E30:seen laittaa M10 ruiskutekniikan niin johtosarja käy suoraan, ainakin jos tekniikka on myös E30:sestä!
              Tuota vähän itsekin arvelin. Kiitos kaikille tiedoista.!!

              Comment

              • oge30
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 60
                • Vantaa

                #8
                Onko muuten kaasarikoneen nokassa eroa verrattuna ruuttakannen nokkaan?

                Comment

                • bme535
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 105
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by oge30
                  Onko muuten kaasarikoneen nokassa eroa verrattuna ruuttakannen nokkaan?
                  Jos autossa on kärjetön sytytys, niin nokka on sama ku ruiskussa.
                  Kärjellisessä taas on senverran eroa, että niissä jakaja pyörii eripäin, eli nokan päässä oleva jakajan käyttöpyörä on peilikuva..

                  Kärjetön jakaja on muuten sama molemmissa, mutta keskipakosäädin on ruiskussa vähän "herkempi", toimii kyllä..
                  E34 535 tic

                  Ex:
                  E34 525 tds Touring
                  E30 320i Touring
                  E34 535i
                  E30 325i
                  E12 518
                  E30 316 -> 318i

                  Comment

                  • oge30
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 60
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by bme535
                    Jos autossa on kärjetön sytytys, niin nokka on sama ku ruiskussa.
                    Kärjellisessä taas on senverran eroa, että niissä jakaja pyörii eripäin, eli nokan päässä oleva jakajan käyttöpyörä on peilikuva..

                    Kärjetön jakaja on muuten sama molemmissa, mutta keskipakosäädin on ruiskussa vähän "herkempi", toimii kyllä..

                    eikös olisi parempi jos keskipakosäädin on jäykempi. edellyttäen tietysti, että alipainetatti on poistettu käytöstä.

                    Comment

                    • bme535
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 105
                      • Jkl

                      #11
                      Originally posted by oge30
                      eikös olisi parempi jos keskipakosäädin on jäykempi. edellyttäen tietysti, että alipainetatti on poistettu käytöstä.
                      Ei se ihan niin mene..
                      Keskipakosäädin tulee lähinnä nokka-akselin mukaan.

                      Esim. omassa autossani oli 292´nokka ja puristussuhdetta nostettu. Siinä piti keskipakosäädintä muuttaa siten, että löysemmät jouset ja vähemmän ennakkoa. Eli tyhjäkäynnissä ennakko n 8´,kierrosten noustessa 1500rpm ennakko lähtee kasvamaan, 2200rpm ennakko on aikaisimmillaan ja siitä ylöspäin ennakko ei enää kasva..
                      Alipainesäädin oli käytössä, koska se vaikuttaa lähinnä vain osakaasulla ajettaessa.

                      Tämä toimi vain siinä moottorissa ja sillä nokalla..
                      Jakaja pitää aina tehdä moottorin mukaan.
                      E34 535 tic

                      Ex:
                      E34 525 tds Touring
                      E30 320i Touring
                      E34 535i
                      E30 325i
                      E12 518
                      E30 316 -> 318i

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1529
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Jatketaampa kyselyä saman vanhaan topickiin. Eli 518i-87 M10 olisi tarkoitus siirtää sylinterikansi ja kaikki ruiskuhilut 316 1.8 -87 M10.

                        Osaako joku sanoa kaikki osat mitä tarvitsee hommata ruiskumallin E-30:sen omia osia tuohon muutokseen muuta kun johtosarjan? ilmanputsarin? Ja onko johtosarjoja montaa mallia tuohon ruiskusysteemiin jotka sopii?


                        Missä hinnoissa pyörii M10 Nokka-akselit joku 284 asteinen tms. Joka toimii alkuperäisen ruiskun kanssa (peltipakosarja+putkisto on jo.) Ja mikä firma niitä nokkia yleensäkkin myy?


                        Kaasarista ruiskuksi muutostahan ei tarvitse nykyään edes muutoskatsastaa?
                        Last edited by M325i; 11-11-2005, 22:52.
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • kepaantsa
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2004
                          • 71
                          • lahti

                          #13
                          Tyhmä kysymys,mut mix tehä 1.8->1.8i?Mikset laita suoraa sinne m20b20 mottia?Saisit tehoja samantien enemmän samalla vaivalla?Joudut joka tapauksessa muutoskatsastamaan sen!

                          Comment

                          • M325i
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 1529
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Miksi laittaa painava ja nuhainen 2 litrainen kutonen ja ottaa prosentteja säkkikaupalla? Kun tuolla 1.8i pääsee liki samoihin.

                            Aken sivuilta.


                            . Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.


                            Miksi ihmeessä pitäisi muutoskatsastaa kun moottoria ei vaihdeta? Auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa hyväksytyn moottorin muuttaminen ei aiheuta muutoskatsastusta jos moottoria ei ahdeta eikä vaihdeta sylinterikantaa toisenlaiseen tarkoitta 8-16V muutosta tai suurenneta kuutiotilavuutta yli 10%.
                            Last edited by M325i; 11-11-2005, 23:34.
                            E30 ja E46 ///M

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #15
                              Originally posted by kepaantsa
                              Tyhmä kysymys,mut mix tehä 1.8->1.8i?Mikset laita suoraa sinne m20b20 mottia?Saisit tehoja samantien enemmän samalla vaivalla?Joudut joka tapauksessa muutoskatsastamaan sen!
                              Miksi pitäisi MOOTTORIN tilalle vaihtaa tuollainen öljykirnu?
                              Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎