Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 m5 kardaaniongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    E39 m5 kardaaniongelmia

    Elikkä ristinivel ottaa kiihdytyksessä kiinni kardaanitunneliin, autoon vaihdettiin juuri uusi kannatinlaakeri(oem) ja rättinivel(vissiin tarvike schmiedmannilt). Vanhoilla osilla ei ottanut kiinni juuri ollenkaan, mutta uusilla ottaa kiihdyttäessä etenkin ykkösvaihteella.

    Missä siis piilee vika?

    Edit. Vakionopeusnivel vanha.
    Last edited by jumbo; 30-06-2016, 11:54.
    M550d
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by jumbo View Post
    Elikkä ristinivel ottaa kiihdytyksessä kiinni kardaanitunneliin, autoon vaihdettiin juuri uusi kannatinlaakeri(oem) ja rättinivel(vissiin tarvike schmiedmannilt). Vanhoilla osilla ei ottanut kiinni juuri ollenkaan, mutta uusilla ottaa kiihdyttäessä etenkin ykkösvaihteella.

    Missä siis piilee vika?

    Edit. Vakionopeusnivel vanha.
    Ei nyt M5 eikä E39 mutta itsellä E34 540:ssä oli vakionopeusnivelessä ostettaessa jumitus joka oli repinyt uuden tukilaakerin kiinnikkeen riekaleiksi.

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Ei nyt M5 eikä E39 mutta itsellä E34 540:ssä oli vakionopeusnivelessä ostettaessa jumitus joka oli repinyt uuden tukilaakerin kiinnikkeen riekaleiksi.
      Tukilaakeri on vielä ihan ehjä, purettiin uudestaan ja katsottiin mutta ei löydetty mitään poikkeavaa. Paitsi että ihmeen löysä se kumi siinä tukilaakerissa:think
      M550d

      Comment

      • ea_M5
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 205
        • Finland - Espoo/Turku

        #4
        Miten tuo oirehtii ajon aikana? Jonkinlaista ääntä ilmeisesti...:think
        2001 Le Mans Blue ///M5
        Black/Blue sport interior
        Titanium Trim
        Supersprint X-pipe

        Comment

        • atte.o
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2009
          • 894
          • haukipudas

          #5
          Originally posted by jumbo View Post
          Tukilaakeri on vielä ihan ehjä, purettiin uudestaan ja katsottiin mutta ei löydetty mitään poikkeavaa. Paitsi että ihmeen löysä se kumi siinä tukilaakerissa:think
          Eks e39 sama vika. Kannatilaakeri vulkanointi aivan löysä ja hakkasi täten pohjaan.
          E61 M-sport

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by ea_M5 View Post
            Miten tuo oirehtii ajon aikana? Jonkinlaista ääntä ilmeisesti...:think
            Hakkaa pohjaan kiihdytyksessä.

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by ea_M5 View Post
              Miten tuo oirehtii ajon aikana? Jonkinlaista ääntä ilmeisesti...:think
              Normiajossa ei mitenkään, ei jurise tms. Mutta ykkösellä kunnolla kiihdyttäessä tai kakkosella pienillä kierroksilla jos painaa kunnolla kaasua niin kolisee pohjaan.

              Originally posted by atte.o View Post
              Eks e39 sama vika. Kannatilaakeri vulkanointi aivan löysä ja hakkasi täten pohjaan.
              Joo todella löysältä vaikuttaa se kumi!!!
              M550d

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by jumbo View Post
                Joo todella löysältä vaikuttaa se kumi!!!
                Nyt on ihan mutu juttu mutta voisikohan nivelen vika rasittaa tuon veltoksi vai oliko löysä jo paketista?

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Nyt on ihan mutu juttu mutta voisikohan nivelen vika rasittaa tuon veltoksi vai oliko löysä jo paketista?
                  Oli uutena jo löysä.
                  M550d

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by jumbo View Post
                    Oli uutena jo löysä.
                    Sittenhän tuon luulisi menevän valmistusvian piikkiin.

                    Comment

                    • jumbo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 6603
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Tätä vikaa ei saatu tänäkään vuonna pois, viimekesänä siis vaihdettiin: Rättinivel(ei oem, schmiedmann), kannatinlaakeri(oem), moottorin- ja laatikontukikumit(ei oem, ebay).
                      Tänäkesäkä uusittiin: Perän etummainen pusla(powerflex pfr5-524), Vakionopeusnivel(oem).

                      Perän tukipuslan vaihto lisäsi perän apurungon muljuamisen tunnetta, kun painaa esim. 3-vaihteella kaasua ja löysää niin tuntuu kuin jossain olisi väljää. Sama tuntuu myös matkanopeudessa yli satasen vauhdissa, olisiko siis apurungon puslat niin väljät että myös perä ei pysy linjassaan?
                      Toki ristikossa on myös se pieni välys, täytyy se kunnostuttaa ensivuonna jokatapauksessa.
                      M550d

                      Comment

                      • Paabo
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 4322
                        • Lapinlahti City

                        #12
                        Omassa ämmässä oli perän takinmaiset puslat ihan loppu ja ristikossa välys. Kardaanin laukkaaminen loppui,kun takakelkkaa ja perään vaihdettiin kaikki puslat ja ristikko uusittiin.Tätä ennen oli vaihdettu kannatinlaakeri ja se kumilimppu kardaanin etupäähän. Minulla pääsi perä elämään niin paljon, että se aiheutti ongelman. Perän elämisen huomasi varsinkin +160km/h jarruttaessa kaasun noston jälkeen.
                        E39 M5

                        Comment

                        • jumbo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 6603
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Ja vieläkään ei ole ko. Ongelmaa saatu pois, ei edes pienennettyä oireita, vaihdettu on siis jo:
                          - Kannatinlaakeri ja rättinivel
                          - Moottorin- ja laatikontukikumit
                          - Vakionopeusnivel
                          - Perän etummainen pusla powerflexiin
                          - Taka-apurungon puslat

                          Ristikossa on pieni välys, kilahtaa suuntaa vaihtaessa. Tämä vaihdetaan seuraavaksi.
                          Ristinivel siis ottaa kardaanitunneliin kiinni kun ykkösellä tai kakkosella oainaa pieniltä kiertoksilta reilummin kaasua, isoilla kiertoksilla tai suuremmissa nopeuksissa ei ole ongelmaa.
                          M550d

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6603
                            • Lappeenranta

                            #14
                            M550d

                            Comment

                            • jumbo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 6603
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Nostetaan nyt ihan informaativisessa mielessä tämäkin ketju, eli vaihtamalla autoon ehjä käytetty kardaani jossa ei ollut ristikossa välystä poisti ongelman.
                              Eli ristikossa ei tosiaan tarvitse olla suurta välystä, mutta se voi aiheuttaa suuren epätasapainon kardaaniin.
                              M550d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎