Teetinpä oelcheck.de:llä öljyanalyysin 21000 km ajetuille Castrol Edge Titanium FST 0W30-öljyille. Tarkoituksena oli lähinnä hankkia jotain faktaa siitä, onko näin paljon ajetut öljyt jo välittömän vaihdon tarpeessa vai voiko niillä sittenkin ajaa huoletta CBS:n suositteleman 30000+ km vaihtovälin. Aika vähän löytyi mistään netistä paljon ajettuja N47:n öljyjä analysoituna. Onkohan muut foorumilaiset teettäneet öljyanalyysejä?
Autona 520d, manuaali, valmistettu 11/2012 ja mittarissa 81000 km. Ajo lähinnä maantieajoa mutta jonkin verran myös lyhyttä taajamapyöritystä. Juuri ennen näytteenottoa ajoin n. 250 km maantiesiivun.
Tässäpä mitattua dataa:
On tietenkin selvää, että näillä ajokilometreillä öljy ei ole enää joka suhteessa ihan samaa kuin kaupan hyllyllä. Toisaalta, ei tuossa minusta mitään hälyyttävääkään näy. Mitä mieltä arvon raati on asiasta?
Ensinnäkin viskositeetti on aavistuksen lirumpaa kuin Castrolin datalehdellä luvataan, mutta silti xW-30-öljyn speksin keskellä: nyt 10.4, tuore 12.3 mm2/s (@100 oC) ja vastaava ero 40-asteessa: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/EA379E05EC9FB93980257C9100583EA6/$File/BPXE-9GY8VJ.pdf
Selvimmin käytön aiheuttama likaantuminen näkyy nokipitoisuudessa 0.9% ja siinä, että öljyyn on kertynyt polttoainetta. Samoin emäsluku on alempi kuin tuoreella öljyllä - mutta ei vielä lähelläkään nollaa. Kulumismetalleista rauta on ehkä vähän koholla mutta se kai ei ole tavatonta N47-moottoreille?
Öljyn laimentuminen dieselillä kai on hiukkassuodattimellisten autojen ominaisuus, mutta onko 3.9% niin paljon että siitä olisi syytä huolestua? Auto ei kuitenaan ole missään pelkässä taajamapyörityksessä.
Autona 520d, manuaali, valmistettu 11/2012 ja mittarissa 81000 km. Ajo lähinnä maantieajoa mutta jonkin verran myös lyhyttä taajamapyöritystä. Juuri ennen näytteenottoa ajoin n. 250 km maantiesiivun.
Tässäpä mitattua dataa:
Code:
WEAR Iron 60 mg/kg Chrome 2 mg/kg Tin 1 mg/kg Aluminum 15 mg/kg Nickel 4 mg/kg Copper 13 mg/kg Lead 13 mg/kg Manganese 8 mg/kg PQ index < 25 CONTAMINATION Silicon 12 mg/kg Potassium 14 mg/kg Sodium 4 mg/kg Titanium 10 mg/kg Water <0.10 % IR Glycol negative Diesel fuel 3.90 % Biodiesel <0.30 % Soot content 0.9 % OIL CONDITION Viscosity at 40°C 57.2 mm2/s Viscosity at 100°C 10.4 mm2/s Viscosity index 172 Oxidation 6 A/cm Nitration 2 A/cm Sulfation 0 A/cm IR index 88.2 Dispersancy 98 % ADDITIVES Calcium 1451 mg/kg Magnesium 12 mg/kg Boron 196 mg/kg Zinc 825 mg/kg Phosphorus 652 mg/kg Barium 0 mg/kg Molybdenum 22 mg/kg Sulphur 1529 mg/kg Base number 5.71 mgKOH/g
Ensinnäkin viskositeetti on aavistuksen lirumpaa kuin Castrolin datalehdellä luvataan, mutta silti xW-30-öljyn speksin keskellä: nyt 10.4, tuore 12.3 mm2/s (@100 oC) ja vastaava ero 40-asteessa: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/EA379E05EC9FB93980257C9100583EA6/$File/BPXE-9GY8VJ.pdf
Selvimmin käytön aiheuttama likaantuminen näkyy nokipitoisuudessa 0.9% ja siinä, että öljyyn on kertynyt polttoainetta. Samoin emäsluku on alempi kuin tuoreella öljyllä - mutta ei vielä lähelläkään nollaa. Kulumismetalleista rauta on ehkä vähän koholla mutta se kai ei ole tavatonta N47-moottoreille?
Öljyn laimentuminen dieselillä kai on hiukkassuodattimellisten autojen ominaisuus, mutta onko 3.9% niin paljon että siitä olisi syytä huolestua? Auto ei kuitenaan ole missään pelkässä taajamapyörityksessä.
Comment