Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyanalyysi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2553
    • Kirkkonummi

    #46
    Harva ajaa autollaan 0-400tkm niin, että alusta alkaen minimoi kuluja mm. öljynvaihtovälien suhteen. Omalla kohdalla on vähän auki, kauanko auto tulee olemaan alla, mutta ainakin oma ostokäyttäytyminen käytettyjen kohdalla kyllä tuki oletusta, että 10-20tkm vaihtoväli oli parempi kuin se min 30tkm-suositus. Varsinkin jos kohteena oli 3-5 -vuotinen, se n. 40-80tkm ajettu niin jotenkin ei halunnut maksaa sitä 20-30k€ kohteesta, jonka ylläpito ei ollut samaa kuin kilpailevalla ostokohteella.

    Omalla kohdalla ~15tkm öljynvaihtoväli on lähinnä riskienhallintaa. Tosin, kun ajo on melkein 95%:sti cruisen kanssa, niin laatikkoöljynvaihtokohtaa täytyy vielä arpoa, ehkä 100tkm kohdalla. Toiveena siis on ongelmattomuus.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #47
      Originally posted by petrolhead View Post
      Sanotaan vaikka että tollaseen kolmelitraseen vehkeeseen on öljynvaihtohuolto 150€. Jos öljynvaihtovälin vaikka puolittaa, 30:stä 15tkm:iin niin se tekee 400 000km matkalla 13 ylimääräistä öljynvaihtoa. Melkein 2000€ ylimääräisiin öljynvaihtoihin. Sillä rahalla teettää jo jonkinverran korjauksia. Ja taksissa ison osan korjauksista maksaa joku muu kuin auton omistaja. Ne kerkee takuuaikana kerätä niin paljon kilometrejä ja eiköhän merkillä kuin merkillä tänä päivänä maahantuoja ja/tai tehdas ota osaa korjauskuluihin varsinaisen takuuajan päätyttyäkin.
      Summan 150€ heitin sillä oletuksella että keskiverto taksin öljyt vaihdetaan korjaamolla, usein merkkiliikkeessä. Ei useinkaan taksarin kotitallissa.

      Varmasti jos perämurikkaan tai laatikkoon alkaa uudesta asti vaihtaa öljyt 30tkm välein niin sen käyttöikä pitenee, hieman. Ja jos sen tihentää 10tkm väliksi niin asiat paranee vielä, vähän. Kysymys ei oo siitä etteikö tiheämpi öljynvaihtoväli pitentäisi järjestelmän käyttöikää. Mutta kannattaako siihen käyttää paljon enemmän rahaa kuin mitä joku potentiaalinen remontti maksaisi. Ja miten todennäköistä on että siltä remontilta vältytään tiheällä huoltovälillä.

      Ymmärrän pointin mutta:

      Minusta tuo rahallinen puoli on eri keskustelu kuin se tekniikkaan ja öljyyn liittyvä keskustelu.

      Esim käytettyä autoa ostaville varsinkin isohkoilla kilometreillä sanon aina ohjeeksi että kiinnittää erityistä huomiota miten on öljyt vaihdeltu.

      Harrastefoorumilla lienee huono paikka puhua porukalle siitä, että autoista ei kannata pitää huolta.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • sunbeam
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 303
        • Hämeenlinna

        #48
        Aina sitä voi ajaa riskillä ,yleensä noin kestää sen takuuajan
        3.0tdi jakopää remontti tallinnassa 3400e,jos vielä onnistuu saamaan pitkällä öljynvaihtovälillä nokkaakselit kulumaan tai alakerran laakeriluiskat pyörähtämään niin säästö kannattaa ja kun auto on pois tolpalta vaikka kolme viikkoo,paljonko se tulee maksamaan yrittäjälle

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Ymmärrän pointin mutta:

          Minusta tuo rahallinen puoli on eri keskustelu kuin se tekniikkaan ja öljyyn liittyvä keskustelu.
          No eipä se kyllä ole. Sitä tekniikkaa suojellaan tiheämmällä öljynvaihdolla jotta säästyisi korjaamiselta, siis rahanmenolta.

          Harrastefoorumilla lienee huono paikka puhua porukalle siitä, että autoista ei kannata pitää huolta.
          Kukaanhan ei ole sanonut ettei autosta pidä pitää huolta. Mutta oon aina valmis kyseenalaistamaan sen paljonko kannattaa käyttää ylimääräistä rahaa jotta säästyisi rahanmenolta. Mä sanoisin suhtautuvani juuri toisin. Tämä menee nyt jo topikin aiheesta vähän ohi mutta menkööt: On jännä ilmiö että ylimääräisiin öljynvaihtoihin ynnämuuhun ollaan valmiita käyttämään rahaa yllättävän paljonkin. Mutta sitten jos autoon tulee joku oikea vika ja siihen pitäisi hakea kaupasta uutta osaa niin se onkin vaikeaa.
          Tämän kaiken sanottuani, joo kyllä minäkin tein autooni ylimääräisen turhan öljynvaihdon kun mittariin tuli muutama tuhatta kilometriä. En venannut ensiöljyjen kanssa sinne 30tkm:iin. Ja oon laittanu magneetit harrasteauton perän öljyproppuihin .
          Last edited by petrolhead; 13-01-2019, 16:28.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            #50
            Originally posted by petrolhead View Post
            No eipä se kyllä ole. Sitä tekniikkaa suojellaan tiheämmällä öljynvaihdolla jotta säästyisi korjaamiselta, siis rahanmenolta.


            Kukaanhan ei ole sanonut ettei autosta pidä pitää huolta. Mutta oon aina valmis kyseenalaistamaan sen paljonko kannattaa käyttää ylimääräistä rahaa jotta säästyisi rahanmenolta. Mä sanoisin suhtautuvani juuri toisin. Tämä menee nyt jo topikin aiheesta vähän ohi mutta menkööt: On jännä ilmiö että ylimääräisiin öljynvaihtoihin ynnämuuhun ollaan valmiita käyttämään rahaa yllättävän paljonkin. Mutta sitten jos autoon tulee joku oikea vika ja siihen pitäisi hakea kaupasta uutta osaa niin se onkin vaikeaa.
            Tämän kaiken sanottuani, joo kyllä minäkin tein autooni ylimääräisen turhan öljynvaihdon kun mittariin tuli muutama tuhatta kilometriä. En venannut ensiöljyjen kanssa sinne 30tkm:iin. Ja oon laittanu magneetit harrasteauton perän öljyproppuihin .
            Tiedän kyllä että me ollaan asiasta tavallaan samaa mieltä mutta tuo raha-aspekti ei vaan uppoa minuun.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Timbe]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 522
              • K-S

              #51
              Originally posted by -Tapi View Post
              Samoin loota jolle tuli tehtyä öljynvaihdot huuhtelemalla ja merkkiöljyillä. Silti se porsi suunnilleen samoilla metreillä kuin useimmat tutut vastaavat.

              Äsken olin mukana vaihtamassa 200 tkm ajetun 530xia:n lootaa johon oli tehty huuhtelemalla öljynvaihto vähän yli sadan tonnin kohdalla. Sekin raha ja aika meni hukkaan.

              400-500e laatikon öljynvaihto ja mitään takeita ei ole paremman kestävyyden kannalta. Remppaa koko roskan ennemmin kuin laittaa rahansa turhiin öljynvaihtoihin.

              Vanha kunnon Hemi pitäs saada takasin kuka on ollut tässäkin asiassa oikeassa.
              Last edited by Timbe]; 13-01-2019, 19:29.

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 891
                • Oulu

                #52
                Originally posted by Timbe] View Post
                400-500e laatikon öljynvaihto ja mitään takeita ei ole paremman kestävyyden kannalta. Remppaa koko roskan ennemmin kuin laittaa rahansa turhiin öljynvaihtoihin.

                Vanha kunnon Hemi pitäs saada takasin kuka on ollut tässäkin asiassa oikeassa.
                Enpä menisi näinkään sanomaan. Moni laatikko tullut kuntoon öljynvaihdolla. Isännän vaimon autossa oli kolahteluita ym ja kaikki oireet katosi öljynvaihdolla. Vasta juttelin toisen kanssa jossa sama vika ja oireet katosi. Sitten herää kysymys, olisiko oireita tullut jos öljyt olisi vaihdettu aikaisemmin? Tuskin olisi, seuraavaksi on että pidentääkö öljynvaihto kestävyyttä näissä tapauksissa. Aivan varmasti. Joten sanon että missään tapauksessa öljynvaihto ei ole turhaa. Sama asia ku sanoisi melkein että eipä niitä öljyjä kannata perään, moottoriin tai jakovaihteistoonkaan vaihtaa. Kummasti kyllä itellä auttoi parempaan kaikki nämä vaihdot...
                Last edited by majgul; 13-01-2019, 19:38.

                Comment

                • Hebbu ///M3
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 1627
                  • Dallas

                  #53
                  Onko tämmöistä testiä poltto-öljylle, missä mahollisesti epäpuhtauksia?
                  Ja Suomeksi ois hyvä asioida.
                  Last edited by Hebbu ///M3; 04-07-2019, 11:41.
                  Sotkamo Connection

                  Comment

                  • Mr_diokside
                    Newbiemmer
                    • Jul 2019
                    • 1
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Ainakin Fluid Intelligence Oy Jyväskylässä auttaa (poltto-)öljyjen, dieseleiden ja voiteluöljyjen kanssa.









                    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                    Onko tämmöistä testiä poltto-öljylle, missä mahollisesti epäpuhtauksia?
                    Ja Suomeksi ois hyvä asioida.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #55
                      Originally posted by Mr_diokside View Post
                      Ainakin Fluid Intelligence Oy Jyväskylässä auttaa (poltto-)öljyjen, dieseleiden ja voiteluöljyjen kanssa.



                      www.fluidintelligence.fi

                      Ykkösluokan postaus ekaksi postaukseksi
                      Last edited by Urpo_rotta; 30-07-2019, 13:23.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #56
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Ykkösluokan postaus ekaksi postaukseksi
                        No mutta vastaa kysymykseen kuitenkin.

                        Comment

                        • radiaani
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2016
                          • 130
                          • Etelä-Suomi

                          #57
                          Päivitystä ketjun aiheeseen. Nyt on analysoitu moottorin seitsemännet öljyt, joilla on ajettu täydet 30000 km, ja mittarissa 211000 km. Öljynä edelleen Castrol Edge Titanium FST 0W-30.

                          Tässäpä uudet ja vanhat mitatut datat:
                          Code:
                          Auto             81000   121000     211000  km
                          Öljy             21000    30000      30000  km
                           
                          WEAR
                          Iron                60       49         38  mg/kg
                          Chrome               2        2          1  mg/kg
                          Tin                  1        1          1  mg/kg
                          Aluminum            15       14         15  mg/kg
                          Nickel               4        6          2  mg/kg
                          Copper              13        9          9  mg/kg
                          Lead                13        0          0  mg/kg
                          Manganese            8        4          1  mg/kg
                          PQ index          < 25     < 25        <25
                          
                          CONTAMINATION
                          Silicon             12        9         13  mg/kg
                          Potassium           14       14         11  mg/kg
                          Sodium               4        3          3  mg/kg
                          Titanium            10       12         13  mg/kg
                          Water               <0.10    <0.10      <0.10 %
                          IR Glycol         negative   negative   negative
                          Diesel fuel          3.90     3.89       3.5 %
                          Biodiesel           <0.30     0.85      <0.30 %
                          Soot content         0.9      0.7        0.7 %
                          
                          OIL CONDITION
                          Viscosity at 40°C   57.2     54.2       55.7 mm2/s
                          Viscosity at 100°C  10.4      9.9       10.0 mm2/s
                          Viscosity index    172      172        169
                          Oxidation            6        8          7  A/cm
                          Nitration            2        3          4  A/cm
                          Sulfation            0        5          7  A/cm
                          IR index            88.2     88.9       87.1
                          Dispersancy         98        98        98  %
                          
                          ADDITIVES
                          Calcium           1451     1462       1491  mg/kg
                          Magnesium           12       11         11  mg/kg
                          Boron              196      197        179  mg/kg
                          Zinc               825      783        751  mg/kg
                          Phosphorus         652      689        643  mg/kg
                          Barium               0        0          0  mg/kg
                          Molybdenum          22        5          0  mg/kg
                          Sulphur           1529     1524       1500  mg/kg
                          
                          Base number        5.71      --         --  mgKOH/g
                          Vanhan toistoa: olenpa edelleenkin sitä mieltä, että arvoissa ei näy mitään hälyyttävää. Etenkin kulumismetallien määrät on hyvin maltilliset.

                          Dieselöljyä on öljyssä jonkin verran mutta viskositeetti on juuri sellainen, mitä pitääkin.
                          Last edited by radiaani; 29-04-2022, 01:16.
                          Ajossa: F10 520d SE (2012)

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎