Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 Lohkon kestävyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TsTPioneeri
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 258
    • Muurame

    M52 Lohkon kestävyys

    Tässä kaverin kanssa jauhettiin paskaa M50 ja M52 moottoreiden ahtamisesta ja kuulemman isot pojat ovat väittäneet että M52n lohkon kannenpulttien reijät ei kestä kovia ahtoja vaan antavat periksi.

    Onko tämä miten totta kun itsellä olisi kilpuriin hakusessa M52 lohko keveyden takia mutta voimaakin pitäisi saada 500hv nurkille.
    Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

    Bmw 525i E34 91'
    Bmw 540i E34 93'
    Bmw 335i E30 83'
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    En usko että ahdoilla saat noita kierteitä ylös mutta ylikuumentumisen johdosta mahdollisesti hyvinkin.

    Voihan niihin kiertää vaikka time-sertit jos alkaa levitä.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11078
      • Oulu

      #3
      Joo kyllä ne m52 alkulohkojen kierteet antaa periksi ennenkuin m50 rautalohkon kierteet. Ja lähinnä ongelmaksi tulee ettei kovia esim. ARP pultteja voi käyttää, vaan pitää käyttää vakio venyviä.

      Mutta mitkä on sit kovat ahdot. Tuon 500 heppaa saa ~1bar ahdoilla viinalla ja sen kestää vielä helposti.Tuossa esim. oman alulohkosen dyno: https://youtu.be/RNDAEYGqoY0

      Eipä oo ainakaan vielää tullut ongelmaa keston kanssa. Välillä olen ajellut 1,2 - 1,3 näinkin ahdoilla, mutta koska pakopainesista ei oo tietoa, oon pysynyt kilon tasossa.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Muurahainen View Post
        En usko että ahdoilla saat noita kierteitä ylös mutta ylikuumentumisen johdosta mahdollisesti hyvinkin.

        Voihan niihin kiertää vaikka time-sertit jos alkaa levitä.
        En nyt löytänyt kuvia, mutta ei ne timesertitkään onnelliseksi tee. Olen nähnyt kuvia, jossa timesertit on nätisti noussut ylös, kun on ARP pinnapultit vedetty momenttiin. Vakio pulteilla toimii kyllä, mutta jossain vaiheessa niillä tulee raja vastaan. O-peksin jossain topikissa taidettiin kokeilla missä paineissa alkaa vakio pulteilla nousta kansi ylös

        EDIt se esimerkkikuva
        Last edited by Pazi88; 04-12-2016, 23:19.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Alulohkon kestävyydessä ei ole mitään ongelmia ku käytetään alulohkolle tarkoitettuja osia eikä esimerkiksi jotain ARP:n rautalohkolle tarkoitettua pinnapulttisarjaa.

          Ja sitä kannen nousemista lohkon päältä on aika turha pelätä, korkeaa kiristysmomenttia tarvitaan pitämään kannentiiviste välissä. Alublokilla kannattaa käyttää ohutta MLS-tiivistettä ja unohtaa kaikenmaailman fireringit heti alkuunsa. Normimomentilla ja ohuella MLS-tiivisteellä saa moninkertaisen paineenkeston pahviin verrattuna ja on ihan normi käyttöautoonkin sopiva tiivisteratkaisu.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Pazi88 View Post
            En nyt löytänyt kuvia, mutta ei ne timesertitkään onnelliseksi tee. Olen nähnyt kuvia, jossa timesertit on nätisti noussut ylös, kun on ARP pinnapultit vedetty momenttiin. Vakio pulteilla toimii kyllä, mutta jossain vaiheessa niillä tulee raja vastaan. O-peksin jossain topikissa taidettiin kokeilla missä paineissa alkaa vakio pulteilla nousta kansi ylös

            EDIt se esimerkkikuva

            No eipä näytä timesertin ylösnousu olleen suurin ongelma tuossakaan tapauksessa, pikemminkin seurausta.

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              #7
              Tais Peksillä nousta sillon 1.6-1.7bar ahdoilla vasta vakiopulteilla kansi :think en nyt varmaksi sano kun en muita tarkalleen.
              Jännä muuten kun maailmalla vielä laittaavatten noita pinnapultteja alulohkoihin
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11078
                • Oulu

                #8
                Originally posted by naukkis View Post
                No eipä näytä timesertin ylösnousu olleen suurin ongelma tuossakaan tapauksessa, pikemminkin seurausta.
                Ai kun timsertti on noussut ylös lohkosta ja uponnut kanteen halkaisten sen. Pinnapultit oli käsittääkseni racewaren alulohkoon tarkoitetut.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • TsTPioneeri
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2011
                  • 258
                  • Muurame

                  #9
                  Ok, tässä tulikin paljon hyvää tietoa.

                  Mitenhän noiden seettien kanssa onko niistä mitään konkreettista hyötyä?

                  ARPit ilmeisesti kannattaa unohtaa? :think
                  Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                  Bmw 525i E34 91'
                  Bmw 540i E34 93'
                  Bmw 335i E30 83'

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by TsTPioneeri View Post
                    Ok, tässä tulikin paljon hyvää tietoa.

                    Mitenhän noiden seettien kanssa onko niistä mitään konkreettista hyötyä?

                    ARPit ilmeisesti kannattaa unohtaa? :think
                    Joo eipä niistä oo hyötyä jos kierteet on ehjät. Ja ARP pultteja ei missään nimessä, koska niillä ei edes ole pultteja alulohkolle.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Ai kun timsertti on noussut ylös lohkosta ja uponnut kanteen halkaisten sen. Pinnapultit oli käsittääkseni racewaren alulohkoon tarkoitetut.
                      Mahtaakohan naukkis viitata tuohon venttilimaailman sattumukseen?
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Tzeimi View Post
                        Mahtaakohan naukkis viitata tuohon venttilimaailman sattumukseen?
                        Ei mitään käsitystä miksi tuo venttiili näyttää tuolta. Kyseessä oleva kone ei edes ole käynyt, vaan timesertti on noussut kiristysvaiheessa. Mutta eipä se mahdottomuus ole, että lohko on tässäkin tapauksessa päässyt ylikuumenemaan.
                        Last edited by Pazi88; 05-12-2016, 13:24.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Ei mitään käsitystä miksi tuo venttiili näyttää tuolta. Kyseessä oleva kone ei edes ole käynyt, vaan timesertti on noussut kiristysvaiheessa. Mutta eipä se mahdottomuus ole, että lohko on tässäkin tapauksessa päässyt ylikuumenemaan.
                          No tolkuttomasti ylikuumennut kone jonka jälkeen kannelle ei ole tehty mitään, korkannutta kierrettä on koitettu korjata jollain kemiallisella metallilla kiinni lätkäistyllä holkilla. Tuon kuvan viritelmällä ei kannata osoittaa yhtään mitään......

                          Alublokin kierreholkin pitää olla pitkä ja jos se nousee ylös niin alumiinikierrettä tulee mukana.

                          Comment

                          • TsTPioneeri
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2011
                            • 258
                            • Muurame

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            No tolkuttomasti ylikuumennut kone jonka jälkeen kannelle ei ole tehty mitään, korkannutta kierrettä on koitettu korjata jollain kemiallisella metallilla kiinni lätkäistyllä holkilla. Tuon kuvan viritelmällä ei kannata osoittaa yhtään mitään......

                            Alublokin kierreholkin pitää olla pitkä ja jos se nousee ylös niin alumiinikierrettä tulee mukana.
                            Kieltämättä alumiini silpun puute pisti itselläkin silmään :think

                            Ja luulisi että holkki parantaisi purevuutta lohkoon ja siihen kun lisätään alumiinilohkolle tarkoitetut pinnapultit luulisi että kestävyys olisi parantunut huomattavasti.

                            Olisi hauska tietää mitä näistä koneista on otettu holkkien ja pinnapulttien kanssa paraneeko esim ahtojen kesto.
                            Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.

                            Bmw 525i E34 91'
                            Bmw 540i E34 93'
                            Bmw 335i E30 83'

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by TsTPioneeri View Post
                              Olisi hauska tietää mitä näistä koneista on otettu holkkien ja pinnapulttien kanssa paraneeko esim ahtojen kesto.
                              Ei näissä ole ongelmana puuttuva momentti kannen kiristyksessä, vakiopulteilla pärjännee sen mitä tarvii kun käyttää ohutta MLS-tiivistettä. Jenkit on niin tottuneet vaihtamaan kolmen kp:n momentin kestävät vakiopultit letukoihin että tekevät sen kaikkiin moottoreihin joita kasaavat vaikkei mitään tarvetta olisikaan.

                              Alublokisessa koneessa liian kovat pultit katkeaa, ei jenkojen kestävyys ole kait missään moottorityypissä ongelma kun käytetään oikeanlaisia pultteja. Holkin tarkoitus koville pulteille on että kuorman kantava kierreosa pultissa on yhtä lyhyt kuin rautalohkossakin jolloin pultti ei katkea kierteen alkuosasta niin helposti.

                              Ja jos vapaastihengittävä kone kestää barin ahtopainetta 1,75mm vakiopahvilla niin samalla kiristysmomentilla nollaseiskalla MLS:llä kestää varmasti ihan mitä vain......
                              Last edited by naukkis; 06-12-2016, 10:30.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎