Itse kävisin tuolla koneistamolla auton kanssa.Näyttämässä kytkin ja vauhtipyörä pakettia.Tuo hammastus vauhtipyörään ei pitäisi olla mikään iso ongelma.
Ei taida tässä tapauksessa ratkaista itse ongelmaa, koska elektoriikka ei kuitenkaan uusista hammastuksista ymmärrä mitään. Vastaavien tappien (kuin M51 vauhtipyörällä) rakentaminen sen sijaan varmaan auttaisi.
Originally posted by Rocker
Yksi vaihtoehto olisi korvata massapyörä laittamalla V8 koneiden tyyliin nestedampperi kampiakselin etupäähän.
T:tero
M51:ssä on kampiakselin etupäässä jonkinlainen massavaimennin. Ei tosin nesteellä vaan kumilla.
Kun omassa 324td:ssä meni aikoinaan kaksoismassavauhtipyörä sököksi niin hitsasin kiekot yhteen ja kävin tasapainottamassa sen.
Sen jälkeen piti semmoista jurinaa ja tärinää että piti heti vaihtaa uusi tilalle!
Kyllä varmasti jokin paja Suomessa osaisi tehdä toimivan vauhtipyörän joka kestäisi vaikka 800nm vääntöä kunhan veisi mallin sinne.
Värkkäsin 324:seen yhden vauhtipyörän rikkinäisestä vaihtamalla sisälle jäykemmät jouset ja kiristämällä "jarru"pintoja.
Se kesti selvästi paremmin vääntöä kuin alkuperäinen!
Sisällä on kolmessa vaiheessa jousia, ja niitä jäykimpiä pitää jäykistää lisää!
Kitkapintoja pitäisi myös saada lisää sinne sisään.
Kylläpä tuntuu vauhtipyörän löytäminen vaikealta :(
Kytkimiä löytyy kyllä vaikka mistä, mutta vauhtipyörää ei mistään.
Ja jos koneessa täytyy vielä olla kaksoismassavauhtipyörä, niin sellaista ei kyllä löydy valmiina mistään. Pystyykö moottorikoneistamot koneistamaan vauhtipyörän mittojen mukaan? Ihanan kallista, riittääkö 1000euroa edes sorvin käynnistämiseen?
Kylläpä tuntuu vauhtipyörän löytäminen vaikealta :(
Kytkimiä löytyy kyllä vaikka mistä, mutta vauhtipyörää ei mistään.
Ja jos koneessa täytyy vielä olla kaksoismassavauhtipyörä, niin sellaista ei kyllä löydy valmiina mistään. Pystyykö moottorikoneistamot koneistamaan vauhtipyörän mittojen mukaan? Ihanan kallista, riittääkö 1000euroa edes sorvin käynnistämiseen?
Itse en osaa ruotsia joten etsiminen on vaikeata .
Täytyykö vain riskillä ostaa m50 koneen viritys kytkin+vauhtipyörä ja käydä koneistamolla asentamassa samanlaiset tapit kuin m51 vauhtipyörässä on?
Tappien asennuksen ansiosta myös kierroslukumittari toimisi(?)
Vai onko kenelläkään parempaa ajatusta?
Itse en osaa ruotsia joten etsiminen on vaikeata .
Täytyykö vain riskillä ostaa m50 koneen viritys kytkin+vauhtipyörä ja käydä koneistamolla asentamassa samanlaiset tapit kuin m51 vauhtipyörässä on?
Tappien asennuksen ansiosta myös kierroslukumittari toimisi(?)
Vai onko kenelläkään parempaa ajatusta?
No växellåda ja svänghjul (dobbelt kai sitten eli kaksois) sanoilla etsimään. Löytyy takuulla uudempiakin ja sitten enklantia kehiin e-maililla.
Jos laittaisin tuollaisen uuc stage 2 vauhtipyörän + stage 3 kytkimen?
Taatusti kestää vääntöä. Kardaanikin katkeaa aikaisemmin ennenkuin nuo alkaa luistamaan.
Halpaako? No ei ole. Pakettihinta on 1250$.
Tuohon vauhtipyörään kävisin sitten koneistamolla laittamassa 6 tappia jotka m51 kone vaatii.
Onko ajatus tuhoontuomittu. Mitä asiantuntijat ovat mieltä?
Mulla on ainakin 524td:ssä kiinteä vauhtipyörä ja jousitettu kytkin, on ollut vakiona näissä vanhemmissa. Ainoa huono puoli on että laatikon rallatusta ei tahdo saada kuriin kun käy tyhjäkäyntiä (vika ei ole laatikossa!). Laita M5 kytkin ja vauhtipyörä, on kaksimassainen ja kestää ainakin 600 Nm väännön.
Ei tarvii muuta kuin tapit koneistuttaa.
Mulla on ainakin 524td:ssä kiinteä vauhtipyörä ja jousitettu kytkin, on ollut vakiona näissä vanhemmissa. Ainoa huono puoli on että laatikon rallatusta ei tahdo saada kuriin kun käy tyhjäkäyntiä (vika ei ole laatikossa!). Laita M5 kytkin ja vauhtipyörä, on kaksimassainen ja kestää ainakin 600 Nm väännön.
Ei tarvii muuta kuin tapit koneistuttaa.
Tuo uuc+spec pakettihan (kytkin+vauhtipyörä) on myös m5:seen tehty, mutta sopii lisäksi kaikkiin e34 ja e36 6syl malleihin. Kestääkö vakio m5 vauhtipyörä ja kytkin tosiaan yli 600Nm väännön? Meneekö m5 3.8l mallin kytkin+vauhtipyörä heittämällä paikalleen? Vai täytyykö olla 3.6l mallista?
Tuo tappien koneistus+asennus ei varmaan yli 100euroa maksa missään?
Mulla on ainakin 524td:ssä kiinteä vauhtipyörä ja jousitettu kytkin, on ollut vakiona näissä vanhemmissa. Ainoa huono puoli on että laatikon rallatusta ei tahdo saada kuriin kun käy tyhjäkäyntiä (vika ei ole laatikossa!). Laita M5 kytkin ja vauhtipyörä, on kaksimassainen ja kestää ainakin 600 Nm väännön.
Ei tarvii muuta kuin tapit koneistuttaa.
Osaatko sanoa missä vuosimallissa vauhtipyörän rakenne muuttuu kaksoismassaperkeleeksi?
Jos M5:sta tarkoitat niin S38B38:n myötä kaksoismassavauhtipyörä tuli käyttöön.
Tosiaan, oli turhan epäselvästi muotoiltu meikäläisen kysymys. Erityisesti tuo vauhtipyörä juttu kiinnostaa m21-pannun osalta, saako asian muuten selville kuin purkamalla.
Tämä nyt ei sinänsä kuulu aiheeseen mutta onko se siis normaalia että tyhjäkäynnillä vapaalla vaihteistosta kuuluu tuollaista "roklotusta, säksätystä", ihan kuin jossain olisi vähän väljää? Ääntä ei kuulu silloin kun ihan kylmänä käynnistää koneen ja tyhjäkäynti on siitä johtuen korkeampi eli jotain 1000, eli esim. talvella.
Tuollaisen paketin nyt ajattelin ostaa kun ei kukaan mitään muutakaan oikein osaa ehdottaa. Hinta on kohtalaisen kova (1250$) mutta ei sitten ainakaan luista.
Kytkimestä eikä vauhtipyörästä löytynyt minkäänlaisia tehon ja väännönkestoja mistään. Ei ollut edes mainintaa onko kytkin jousitettu.
Kuvien mukaan spec stage 3 on jousitettu, mutta onko asia näin?
Tää on vähän outo juttu, mitä pikaseen tarkistin niin (e39) M5 kytkin on halkasijaltaan 240mm, joka ei tunnu riittävältä näin niin kuin pers tuntumalta.
Omassa lastutetussa vessassa (e39 525tds -97), uusikin kytkin lähti luistamaan pahasti kun koitin poltella paikoillaan kakkosella (kytkimen hidastin venttiili poistettu).
Jotenkin tuli mieleen et kannattako ees harkita saman kokoista eli joko isompi kytkin tai useampi levy.
Suunnitelmissa ois yrittää kiusata tota romua holsetin mutkalla, ja kunnon coolerilla.
Lähinnä aattelin jos harrastat myös arki ajelua esim kaupunki kurvailua, joudut todennäköisesti luistattamaan kytkintä silloin tällöin, ja nuo kisa kytkimet (old school tiedon mukaan, liittyen lähinnä kuparisiin romuihin) ovat varsin mielissään luistattamisesta...
Itellä kävi mielessä semmonen et nakkaisin viperin vauhtipyörän, kytkimen ja t-56 laatikon kiinni (hinnat kohtuullisia +6spd joista kaks ylivaihteita 0,86 & 0,5, eli vois laittaa tiheämmän perän), ja sen perään vitkan lukkoperän.
Comment