Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 B34 koneen virittäminen + tykötarpeet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e24
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 628

    M30 B34 koneen virittäminen + tykötarpeet?

    olis tarkoitus tossa ens talvena avata moine kone ja tiivisteitä nyt ainakin menee vaihtoon, ja uskoisin et laakereita yms hiluja menee uusiks, joten herää kysymys kuinka herkästi ja moiseen koneeseen löytyy noita koneen tiiviste ja laakeri settejä?

    toki samalla kun konetta avaa ja käsittelee, niin tulee mieleen viritys.
    tarkoitus siin on pitää ko. kone aihiona ( eli siis ei mitään koneenvaihto ehdotuksia.)

    eli yhtenä kyssärinä kumpi on edullisempaa ja turvallisempaa. virittää vaparina vai pistää turbo tai remmi.

    jos rupee ahtamaan, niin taitanee mieli kääntyä remmin puoleen =).

    onko kellään kokemusta ko koneen virittämisestä ja siitä kuinka suuriin lukemiin tehojen suhteen vaparina saatais. (ilman ongelmia pirssistäni sais otta 340hp)
    käyttis Honda CR-v
    .... MR2
    ----------------------------
    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Tiivisteitä ja yleensä koneen osia löytyy huonosti tarvikkeena eli merkkiliikkeestä kantsii hakea. 340hp vaparina on toki mahdollista saada mut kallista ja koneesta tulee käytettävyydeltään paljon huonompi kuin ahdetusta saman tehoisesta eli ahdinta kehiin jos haluaa 300+hp
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • e24
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 628

      #3
      Originally posted by sirkus
      Tiivisteitä ja yleensä koneen osia löytyy huonosti tarvikkeena eli merkkiliikkeestä kantsii hakea. 340hp vaparina on toki mahdollista saada mut kallista ja koneesta tulee käytettävyydeltään paljon huonompi kuin ahdetusta saman tehoisesta eli ahdinta kehiin jos haluaa 300+hp


      juu noin vähän ajattelinkin et ei taida hirveesti muualta saada eikä varmaan kannatakaan hommata, siis noita koneen osia, tosin varmaan joitain vois viripajoja löytyä josta sais noita "erikois kestäviä viriosia"

      tehojen suhteen olisin tyytyväinen kun sais tuon 300 rikki =)
      olen kuullut että lämpöjen kanssa olis toisinaan ongelmia porukoilla, kun on ruvennut autoa ahtamaan. mahtaneeko moine olla yleinen vai yksilöllinen ongelma?

      vaparin virityksessä ilmeisesti pitäisi lähtee kantta laskemaan, kanavia työstämään ja ainakin polttoainepainetta nostaa + jokin järkevä nokka vaihtaa.
      saako noilla vielä mitään ihmeitä aikaan.

      jos laittaa remmiä tai turboa, niin tarviiko noissa 300hp:n tehoissa vielä ruveta alakerralle mitään ihmeitä rakentaa?

      hinta puolesta...
      ahtamisesta tietää että tuhatlappusia hukkuu jokunen, mutta osaako joku sanoa missä luokissa liikutaan kun kantta työstetään ja moiseen koneeseen hommais napakampaa nokkaa.
      käyttis Honda CR-v
      .... MR2
      ----------------------------
      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

      Comment

      • Hörö
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 223

        #4
        Originally posted by e24
        onko kellään kokemusta ko koneen virittämisestä ja siitä kuinka suuriin lukemiin tehojen suhteen vaparina saatais. (ilman ongelmia pirssistäni sais otta 340hp)
        Kumarran SYVÄÄN sille joka repii vapari 12v M30:sestä 100hv:n litratehoja
        "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
        There's no one else to take the consequences
        See when the day is gone free & the night creeps up on me
        I take my B.M.W that's where I wanna be..."
        D.A.D. True Believer

        Comment

        • e24
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 628

          #5
          Originally posted by Hörö
          Kumarran SYVÄÄN sille joka repii vapari 12v M30:sestä 100hv:n litratehoja
          tuo tehojuttu liittyikin siihen mitä sallitaan ko koppaan sallittavaan max tehoon.(meinasin vaan et ei tarvi mitään poikkeuslupia yms, kun voi käyttää vertailumallia x ja siihen + 20%)
          eli ei liittynyt siihen et kuinka paljon ja helposti koneesta irtoo tehoja.
          käyttis Honda CR-v
          .... MR2
          ----------------------------
          ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Alpinan b9 mallissahan on ollut 248hp 3.5 kone ja kaverilla oli tollanen kone johon oli kantta portattu venttiilit muotoiltu puristuksia nostettu ja nokka hiottu jyrkemmäksi tehoa löyty penkissä n.290hp ja alpinan moottorin ohjausboxissa oli jotku ihme säädöt joilla seoksia pysty korjaamaan???. Noita Turbojahan on rakennettu ja jos tehot jää 300hp suuria muutoksia tuskin tarvii Nimimerkki Maza on mm. repinyt melko kunnioitettavia lukemia tollasesta koneesta turbolla ja taitaa kaverilta löytyä kokemusta myös vaparin virittämisestä.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #7
              vaparin virityksessä ilmeisesti pitäisi lähtee kantta laskemaan, kanavia työstämään ja ainakin polttoainepainetta nostaa + jokin järkevä nokka vaihtaa.
              saako noilla vielä mitään ihmeitä aikaan.

              hinta puolesta...
              ahtamisesta tietää että tuhatlappusia hukkuu jokunen, mutta osaako joku sanoa missä luokissa liikutaan kun kantta työstetään ja moiseen koneeseen hommais napakampaa nokkaa.
              335i.de:ssä on juttua m30 koneen kotivirittämisestä. noiden mukaan "pikkutyöllä" (puristukset, imusarjana ja kanavien passaus, toinen nokka) olis saatavilla b35 versiosta sellanen 240heppaa ilman että menee kauheen ylävireiseksi. luultavasti tossa sirkuksen mainitsemassa alpina b9- moottorissa on vähän muutaki erilaista vakioon verraten ku nokka (erilaiset palotilat ja männät ja taitaa myös kanget olla eri). veikkaanpa myös että on aika kierroskone, tosin kai 3,5 litranen jaksaa silti viedä siedettävästi myös alhaalta.

              tohon 240hp lukemaan pääsee varmaan "kohtuullisella" panostuksella: nokka ~350€, muut osat (keinut, ohjurit, tiivistesarja...) ~250€ halvimmasta paikasta
              kansityöt pajasta, kannen nykykunnosta ja omasta kätevyydestä riipuen 0-350€. harvalla vaan taitaa olla vehkeitä esim tason oikaisuun/ kannen laskuun.

              nokassa vaihtoehtoina on käytetty virinokka (löytyykö mistään?), uusi virinokka (maksaa?), uudesta vakiosta hiominen (maksaa sekin: nokka ~160€ ja hionta ~150€??).

              jos vertaa vaan "normaaliin" kansiremonttiin, niin lisähintaa tulee ehkä ~200€. nämä tiedot siis mutun ja alkuselvittelyn perusteella. itse en ole tollasta (vielä) tehnyt.

              edit: tekniikanvaihtoja ei saanut ehdottaa, mutta lueskeltuani juttuja noista turbottamisista, niin taitaa sellaiseen useampi tuhatlappunen helposti mennä. eikö tällainen olisi ihan kova sana elimenluovuttajaksi. saisihan tosta loppuraadosta vielä osina jotain. (ja taas harmittaa kun ei itsellä ole tallia johon keräillä noita romuja )
              Last edited by ankkuli; 03-06-2005, 10:04.
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • ankkuli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 938
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by sirkus
                Tiivisteitä ja yleensä koneen osia löytyy huonosti tarvikkeena eli merkkiliikkeestä kantsii hakea.
                ja tohon sen verran että kansirempalle (ynnä virittämiselle ja muullekin bemarinlaitolle) saa hintaa ns. "riittävästi" jos hankkii osat merkkiliikkeestä. säästöpotentiaali suomalaiseen merkkiliikkeeseen verrattuna on 30-60%. ETK:ta voi selata ja vertailla eri koneversioden osien sopivuutta, että osaa kysyä myös "sisarkoneen" osia. isompi osaläjä kannattaa melkeen poikkeuksetta tilata ulkomailta.
                Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  BMW:n tehdas ilmoitti M30B35 koneelle kisakäytössä tehoiksi 286 hv. Silloin toki viritystä rajoitti A-ryhmän säännöt, mutta mitään merkittävää tehonestintä ei tuossa ollut. Että kyllä se on taikuri joka tästä koneesta saa yli 300 hevosta ulos vaparina.

                  Comment

                  • ankkuli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 938
                    • Hyvinkää

                    #10
                    toi 286hv on melko lähellä sirkuksen mainostamaa 290hv potkua, että eiköhän siinä paikkeilla ole käytännön maksimi. samoin väännöissä ei ole hirveästi parantamisen varaa: vakio m30b35 305Nm -> Alpina 310-330Nm, joten suht tarkkaan optimoitu kone jo lähdössä.

                    ja ei kukaan ollutkaan ottamassa vapari m30 koneesta yli 300hv, vaikka se varmaan teoriassa mahdollista olisikin... läppärungot, isoimmat kanavat mitä mahtuu, ylikireä nokka jnejne. eli alusta loppuun vain ja ainoastaan huipputehoa varten rakennettu kone, mutta hintaa tulisi niin paljon että sillä rahalla saisi jo hyvän (teetetyn) TV:n tai ahtamisen.

                    eli ekat 20-40 heppaa irtoaa suht edullisesti ja sen jälkeen alkaa maksaa, varsinkin jos haluaa pitää luotettavuuden edes jonkinlaisella tasolla
                    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                    Comment

                    • e24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 628

                      #11
                      edit: tekniikanvaihtoja ei saanut ehdottaa, mutta lueskeltuani juttuja noista turbottamisista, niin taitaa sellaiseen useampi tuhatlappunen helposti mennä. eikö tällainen olisi ihan kova sana elimenluovuttajaksi. saisihan tosta loppuraadosta vielä osina jotain. (ja taas harmittaa kun ei itsellä ole tallia johon keräillä noita romuja )[/QUOTE]




                      olishan tuossa ihan kohtuu hintainen kurmuuttaja. =) ihan kyllä mieli halajaa moista. tuossa vain pohtii et tarvis toikin kone käydä läpi kuitenkin ja se syö rahaa + jonkun tarvi toi tuoda suomeen ja taas palaa rahaa... tietty kohta alkaa kesäloma häämöttää, niin miks ei itse hakis, (meni viimekerran reissut mönkään. piti oma 6satku hakee siel, mut aikataulut vähän meni penkinalle ja soitin yhteen firmaan et hakekaa se pois...) sais vihdoinkin reissun mikä piti jo tovi sitten tehdä.

                      tos tietty olis kone , jarrut ja laatikko yms.. mut toisaaltaan toi alkais oleen sit periaatteessa vähän niinkuin korinvaihtoa pirssi =( sitä ei kaipaa...

                      taitanee olla niin että toi ahto tulee kuvioihin kun jos jotakin tehoja aikoo irrottaa, nin tuntuu et raha menee hukkaan jos vaan parikyt heppaa irrottaa lisukkeena.
                      taitaa samalla rahalla kunnostaa ja ahtaa oman koneen kuin hommaa tehokkaan raadon jonka koneen remontoi ja vaihtaa oman pirssin ja pilaa lopunkin alkupeiräisyyden...

                      niin juu saishan emäntä tosta mvitkusta hyviä varaosia =)
                      Last edited by e24; 03-06-2005, 20:39.
                      käyttis Honda CR-v
                      .... MR2
                      ----------------------------
                      ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                      Comment

                      • e24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 628

                        #12
                        tuli muuten mieleen et miten toi m635:n kansi mahtaa passata tohon perus prutkuttimen lohkoon kiinni? muistaakseni jostakin vastaavasta oli jotakin juttua täällä...

                        tosin ei mistään moista kantta taida kovin edulliseen saada ja tuo hyöty varmaan ei vastaa rahasummaa...

                        tuo remmi vs turbo juttu ontäällä jo ollut, niin en tohti sitä enään uudelleen aloitta, mut kuitenkin viisaammilta kysyn et kumpi tulis loppuviimein helpommaksi rakennella?

                        remmi alkais heti alhaalta vääntää ja olis kai jokseenkin ns maltillisempi, kun tuo turbo taitaa olla huipputeho hakuun ja ylökierroksille paremminkin potkua antava. turbokehitelmällä sais tietty ne kivat suhaukset yms =)

                        pistää pohtimaan.

                        1 ~ +30hp vaparivirityksellä
                        2 ~ remmi tehoja xxx toivittavasti 300
                        3 ~ turbo tehoja xxx toivittavasti 300
                        4 ~ mvitkun raato ja siitä kone yms ja ~300hp

                        1= helpoin ja halvin mutta ei niin herkku
                        2 ja 3 ei varmaan hirveitä hintaeroja, mutta käytöksessä jokseenkin eroa
                        4 tehoja helpolla mutta auto pala palalta vähemmän 6satku.....
                        Last edited by e24; 03-06-2005, 20:58.
                        käyttis Honda CR-v
                        .... MR2
                        ----------------------------
                        ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                        Comment

                        • sirkus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 2195
                          • kaustinen

                          #13
                          Vielä tuosta täytyy kommentoida kun väitettiin et tosta koneesta ei saa vaparina 300hp ulos sehän ei olisi vielä edes 100hp litra vaan yli 340hp pitäisi ottaa et 100hp litrateho ylittyisi ja kyllähän sen pitää mahdollista olla kun ajattelee et jostain opelin cih 2.0 nelosesta on otettu yli 200hp samoin ford 2.0 ohc ja ne on huomattavasti bmw moottoria alkeellisempia viritys aihioita, rahaahan tollanen vaatii ja teho alue tulee niin kapea että ei tollasella moottorilla ajelu kadulla vakio välityksin ole herkkua.
                          Chrysler 300c crd touring 2010
                          Daily driver
                          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                          Man cave on wheels
                          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                          Built not bought
                          V8, only juice&milk come in 2 litres

                          Kawasaki zzr1100 fighter


                          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                          Comment

                          • 518i 86
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 126

                            #14
                            Originally posted by sirkus
                            Vielä tuosta täytyy kommentoida kun väitettiin et tosta koneesta ei saa vaparina 300hp ulos sehän ei olisi vielä edes 100hp litra vaan yli 340hp pitäisi ottaa et 100hp litrateho ylittyisi ja kyllähän sen pitää mahdollista olla kun ajattelee et jostain opelin cih 2.0 nelosesta on otettu yli 200hp samoin ford 2.0 ohc ja ne on huomattavasti bmw moottoria alkeellisempia viritys aihioita, rahaahan tollanen vaatii ja teho alue tulee niin kapea että ei tollasella moottorilla ajelu kadulla vakio välityksin ole herkkua.
                            Kyllä ford 2.0 ohc koneesta saa relusti yli 200hp vaparina. Vakiona niissä on n.100hp paikkeilla. Tämmönen kone on ollut esimerkiksi taunuksissa ja vanhoissa escorteissa.

                            Comment

                            • Alpina E34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1122
                              • Masku

                              #15
                              Tein kevään aikana omaan E34 535seen pienen virityksen, ja tässä hieman kustannuksia:
                              Kannen porttaus&lasku virtauspenkissä
                              (venat kevennettiin, seetit hiottiin) 300e
                              Nokka Catcams, uusi 310e
                              Keinut, uudet 190e
                              Yläp. tiivistesarja 190e

                              Vaikutus verrattuna alkuperäiseen on yli 4000rpm huomattava. Tyhjäkäynti hieman hörköttää, mutta kone vetää kuitenkin melko kivutta alhaaltakin. Takapuoli penkissä koneessa voisi olla n. 230-240hv? Pakopuoli varmaan alkaa ahdistaa ensimmäisenä, kun nuo valukökkyrät on aika surkeat tapaukset.
                              E34 Lenz 536ds -89

                              E34 osille tarve:
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                              Originally posted by T3
                              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎