Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40B16 / M40B18 mielipiteitä ja faktaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |JR|
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 550
    • Tuusula

    M40B16 / M40B18 mielipiteitä ja faktaa

    Eli kertokaas tuosta koneesta...onko luotettavuus millainen? Olen kuullut huhuja koneen yläpään ongelmista. Jos tällaisia tulee, millaisina oireina ne alkavat vai saattaako nokka-akseli esimerkiksi yllättäen katketa?
    sigpic


    Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

    BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

    BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙
  • ari.kivinen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 51
    • Kylmäkoski

    #2
    Itsellä m40b18 tällä hetkellä, kilometrejä kertynyt n.330tkm joista itsellä vähän päälle vuodessa 100tkm.
    Luotettavasti on pelannut, mitä nyt hieman oljyä syö, venttiilit rallattaa ja jakohihnaa saa aikas tiuhaan vaihdella (tosin itse ajanut sen 50tkm/yli, vaikka vaihtoväli kait sen 25tkm).
    Nokka-akseli alkaa olla näillä kilometreillä jo kulunut, tosin suurin syy kulumiseen taitaa olla tukkeutunut nokka-akselin öljykanava.
    Mukavan pirteähän tuo kone on luonteeltaan ja vääntää alhaalta.
    Ainoa pahempi huolenaihe on ollut ruiskun toimivuus, alkaa kaikinpuolin levitä jo noilla kilometreillä/iällä (vm.89 e30).
    Eli jos hihnaa jaksaa vaihdella ja esteettiset haitat ei vaikuta niin kai sitä voi suositella
    Kone tosin vaihtuu tänä kesänä m10b18 megasquirtilla ja turbolla, ei tarvi enää henkseleitä vaihdella paria kertaa vuodessa.

    -ari-
    -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

    Comment

    • mekstrm
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 836
      • Vantaa

      #3
      Hihnan vaihtoväli on 40tkm. Tosiaan mukavasti vääntää tuo 1.8 M40.
      Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

      Comment

      • Mikkomies84
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1055
        • Siilinjärvi

        #4
        Ite oon ajanut vasta jotain 5tkm m40b16 -voimanpesällä, ja ei siinä muuta ole ollut kun se venttiiilikoneiston ääntely. Mittarin mukaan on ajettu 261xxx tkm, ei vie yhtään öljyä ja aika pirteeltä tuntuu vielä. Remmiä en ole vaihtanut, vaikka ehkä jossain vaiheessa pitäis.

        Comment

        • Nakke
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 523

          #5
          Itsellä on M40B16 bemukka. sillä on tullut ajeltua tässä muutaman vuoden aikana jotain vajaa 100tkm. moottorin ajokilometreistä ei ole mitään aavistusta, mutta remontti siihen on ainakin joskus tehty. Tosiaan jakohihnan vaihtoväli on 40tkm.

          Itsellä ei ole ollut mitään pahoja ongelmia auton kanssa mitä nyt tyhjänäkäynti on hukassa välillä ja venttiilikoneisto pitää ääntä. Ei sieltä yläpäästä sinänsä mene mitään rikki, mutta hydrauliset nostimet kuluvat ja ne ei jaksa pitää välyksiä pois venttiileiltä josta johtuu raksutus venttiilikoneistosta. Ei riko mitään eikä ole mitään vakavaa, jos ei se ääni häiritse.
          BMW E30 325i Touring -90(telakalla), BMW E30 320i -89, Kawasaki ZZR600 -93
          Ilo ilman E30 on teeskentelyä.

          EX: BMW E30 316i 2d -89, RIP. Ford escort 1,6 kent -77

          Comment

          • LASTU
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 104
            • Espoo

            #6
            Originally posted by JoRo
            Eli kertokaas tuosta koneesta...onko luotettavuus millainen? Olen kuullut huhuja koneen yläpään ongelmista. Jos tällaisia tulee, millaisina oireina ne alkavat vai saattaako nokka-akseli esimerkiksi yllättäen katketa?
            Onko näillä pahasti eroa tohon M40B18 Kat versioon. Se tuntuu olevan vähän epäsuosiossa... Viisaammat kertokoon? Vai onko kaikki M40:set yhtä huonoja?

            http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=36067

            Comment

            • Xhawk
              OBTCF Member
              • Jul 2004
              • 2326
              • Kierrosalueella (hki)

              #7
              No en tiedä onko tuo 1.8i Kat huonompi ku muut koneet. 2 heppaa vähemmän ku ilman. Lisäksi ku noita autoja ei paljoo pysty turbottamaan niin mitä väliä sillä on onko se vähäpäästöinen vai ei. Tietenkin katti maksaa jos pitää uus ostaa.
              "Position One, Position One"
              Punainen miesten voimisteluauto

              BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

              Comment

              • jazma
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1115
                • Oulu

                #8
                M40B18 ja kohta 297 tkm lasissa ja ihan hyvin se pelaa. Ei syö öljyä eikä muutenkaan v*ttuile. Tosin jos on kylmä ilma niin lähtee upeasti käyntiin, mutta jos on vaikka >20 lämmintä niin saa sahata joskus...(saa ehdottaa ongelmaan ratkaisua)...
                Tehot on riittäny tähän päivään asti normaalikäytössä...
                e30 318i

                Comment

                • |JR|
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 550
                  • Tuusula

                  #9
                  Jotkut sanoivat etteivät M40set oikeen nauti rivakammasta käytöstä. Että nokka kuluu helposti?
                  sigpic


                  Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

                  BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

                  BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

                  Comment

                  • villes
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 439
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Jep elikkä täällä on sellaset 570tkm ajettu m40b18 ja hyvin kulkee vieläkin, moottori on perusluonteeltaan mukava ja vääntöä riittää alhaalla suhteellisen hyvin. Nokka-akseli ja keinuvivut menevät vaihtokuntoon ~250tkm kohdalla, huomaa viimeistään siitä että kone ei jaksa kiertää loppuun asti kun nostoa ei riitä. Ja tosiaan vielä kerran hihnanvaihtoväli on se 40tkm ja kyllä tässäki koneessa yläkerta pitää vähän ääntä. Yksi vika on ja se on tyhjäkäynti kun kone on puolilämmin..
                    M-B C220CDI 4matic amg -13
                    ex.
                    bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                    Comment

                    • epikki
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 99
                      • JKL

                      #11
                      Meitsin M40B16:lla ajettu samalla hihnalla 90tkm ! Aina vaan toimii. Pitäs varmaan vaihtaa... Auto ollut itellä viikon...
                      F11 530xd M-Sport -11
                      ex. Skoda Superb aka koronakosla
                      ex. F31 320xd M-Sport -14
                      ex. A4 B8 3.0TDI Quattro
                      ex. E61 535d M-Sport -07vm
                      ex. E39 530d M-Sport, E30 ritsa

                      Comment

                      • Tuoppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 558
                        • Joensuu

                        #12
                        Täällä kokemusta E36 -92 M40B18 autosta ja moottorista. Melkein 100tkm ajelin koneella reilussa 4 vuodessa. Alkuperäinen kytkin meni 240tkm kohdalla ja samaan aikaan bensapumppu sekä nostajat. Samoille kilometreille alkoi myös laturin pitää ääntä, flekti hajosi sekä ilmamäärämittarin hiilipinta kului puhki. Viat olivat kuitenkin varsin helppoja ja edullisia korjata.

                        Nokkahihna systeemi autossa on myös varsin mielenkiintoinen. Alunperin koneessa oli muistaakseni 80tkm vaihtoväli. Kun hihnat eivät kestäneet väliä lyhennettiin pariinkin otteeseen ja lopulta päädyttiin 40tkm. Tämän jälkeen hihnaan tuli kuitenkin korjaus, jossa sitä vahvistettiin ja levennettiin. Vaihtoväliä ei kuitenkaan pidennetty enää. Nykyisin vanhaa hihnaa ei taida enää juuri mistään saadakkaan. Itse vaihdoin kolme hihnaa ja pisin väli oli reilu 50tkm. Jokaisella kerralla kiristäjät ja laahain olivat täysin kunnossa eikä hihnassakaan mitään silmämääräistä vikaa ollut havaittavissa. Oman lisänsä hihnalegendaan on myös varmasti aiheuttanut väärin asennetut/kiristetyt hihnat, koska liian tiukalle asennettu hihna katkeaa. Nokassa ja nostajissa olevat ongelmat johtuvat käytännössä aina siitä, että nokan voitelua hoitava putki menee tukkoon. tästä taisi olla jo aiemmin mainittu.

                        Kokonaisuutena minusta m40 on ihan toimiva moottori vaikka maine sillä onkin huono. Kulutusta täytyy kehua myöskin varsin maltilliseksi, koska auto kulkee sekalaisessa ajossa 7-8l väliin ja tähän saa ajaa varsin reilulla jalalla. Ehjänä ja huollettuna varsin huoleton peli, mutta jos ostaa sellaisen koneen johon kaikki korjaukset on tekemättä ja nostajat huutaa niin matka voi olla pitkä ja kivinen
                        G30 530e xDrive iPerformance -20
                        E70 X5 xDrive40d -10

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10506
                          • Saaressa

                          #13
                          Originally posted by epikki View Post
                          Meitsin M40B16:lla ajettu samalla hihnalla 90tkm ! Aina vaan toimii. Pitäs varmaan vaihtaa... Auto ollut itellä viikon...

                          Äijä kaivo melkeen 5-vuotta vanhan topikin kertoakses että sulla on 90tkm ajettu m40 samalla jakoremmillä WOOOOOW

                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            #14
                            Ruvetaas nyt arpomaa. Eli hc oli yli 2000 ja pomppas katastuksessa. Onko varmaa konstia millä nokka-akselin kuluneisuuden voisi todeta vai pitäisikö kone avata?

                            Pientä "roklotusta" pitää tyhjäkäynnillä, onko tähän koneeseen jouduttu vaihtelemaan kiertokangen laakereita? b16 täällä.

                            Pitäis pikasesti saada auto kuntoon jotta voi jatkaa autoilua leimatulla vehkeellä.
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Valtsude
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2007
                              • 739
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Tuoppo View Post
                              Kokonaisuutena minusta m40 on ihan toimiva moottori vaikka maine sillä onkin huono. Kulutusta täytyy kehua myöskin varsin maltilliseksi, koska auto kulkee sekalaisessa ajossa 7-8l väliin ja tähän saa ajaa varsin reilulla jalalla. Ehjänä ja huollettuna varsin huoleton peli, mutta jos ostaa sellaisen koneen johon kaikki korjaukset on tekemättä ja nostajat huutaa niin matka voi olla pitkä ja kivinen
                              Oon kyllä henk. koht. sitä mieltä että en enää ikinä huolisi. Itse olen +70 000km M40-koneilla ajanut ja se oli mielestäni aivan liikaa. Muuta plussaa en keksi kuin tuon kohtuullisen kulutuksen rauhallisessa ajossa. Reippaammassa matkavauhdissa vie varmaan enemmän kuin pitkävälitteinen kutonen ja aina saisi olla jakohihnaa vaihtamassa, kun viime vuonnakin tuli 50tkm ajettua. Yhteenkään kunnolla säksättämättömäänkään yksilöön en ole törmännyt, jotain ihan hirveää noiden naputus. Kaikissa se alkaa ennemmin tai myöhemmin. Jos joskus vielä pitää neloskoneinen bemari hankkia niin se on sitten M10 tai M47.
                              E34

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎