Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perämurikka ja sen laakerointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Perämurikka ja sen laakerointi

    Tuli tuossa pyöriteltyä lukotonta perämurikkaa 330d:ssä e90:n alla. Siihen tuli kiinnitettyä huomiota että jos vaihde oli päällä ja vetoakseleiden tumpeista pyöritti toista niin tuon perän pyörimäänlähtö oli tahmeaa ja vaati jonkinverran voimaa sekä näin tunsi myös planeettapyörästön hampaat käsiin.

    Siitä on jo hetki aikaa kun olen kieputellut irrallaan olevaa murikkaa ja en muista käyttäätyykö kaikki noin? Tuohan ei ole tyypillinen suunta mistä voimaa perään välitetään.

    Tuolloihan liikkuu vain nuo rattaat punaisen viivan matkalla.


    Kardaanin päästä pyörittäessä perästä ei kuulu tai tunnu mitään ylimääräistä.

    Onko hammaspyörien pyöräkosketuksen säätäminen normi luupään tehtävissä? Laakerisarjoja näyttää kuitenkin olevan netissä mynnissä mutta epäilen että mahtaako vika olla niissä... Vai onko yksinkertaisempaa hommata käytetty perä jos tuo murikka alkaa tarpeeksi ulvomaan?

    Kuinka kannatinlaakeri korkatessaan yleensä ilmoittaa itsestään? Pyöränlaakerit sekä limput on uusia mutta jostain takaa tulee jotain ylimääräistä ääntä mikä häiritsee....
    Last edited by fraatti; 28-08-2017, 20:39.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    #2
    Kuullostaa ihan normaalilta. Voit nukkua yösi rauhassa.

    Harvemmin äänet perästä kuuluu vaan ennemmin esim. pyöränlaakereista. Ja jos perä on äänen lähteenä, niin yleensä pinjonin laakeri pettää. Sen huomaa pykälinä kun pyörittelee kardaanin laippaa. Laakereiden uusiminen on sen verran haasteellista että sitä ei kannata itse lähtä tekemään.
    Last edited by Pazi88; 22-08-2017, 22:46.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Takapyörän laakerit vaihdon muutama viikko sitten.

      Tällähetkellä siis meteli on tuollaista metallista korkeaa vinkumista minkä suuntaa on hankala sanoa. Hiukan samanlaista mitä joissain vanhoissa kipoissa tuli laturista häiriöäänenä läpi kaiuttimista. Huonokorvainen ei varmasti kuulisi. Tuohon tuntuu lähinnä vaikuttavan nopeus ja jossain 40-50 ja 80-90 välissä tuo kuuluu selvimmin. (pinionin laakeri taitaa yleensä ilmoitella itsestään näin?) Veto päällä tai vaikka auto on vapaalla niin se ei juurikaan tunnu vaikuttavan asiaan vaan suurin vaikutin on nopeus. Mutkittelu tms ei myöskään vaikuta.

      Edessä tosin pyöränlaakerit ovat alkuperäiset mutta niissäkään ei ole todettavissa välystä tai ääntä pyöritellessä renkaita... PRKL.

      Kytkin on vain tässä nyt lähiaikoina lähdössä vaihtoon niin siksi mietin että kannataisiko tuo kannatinlaakeri vaihtaa samalla. Sen vaihtaminen vaatii sen verran purkamista ettei sitä kuitenkin huvikseen myöhemminkään tee...

      Nettiä pläräämällä löytyy ainakin useasta paikasta juttua että näissä e90:ssä heikko paikka on perän laakerointi: http://www.hardemanmotorsport.nl/eng...1_E92_E93.html

      Siitä en tiedä koskeeko noita suurempia pikinytkyjä, tosin kilometrit (+250tkm) ja reipas vääntö tuskin auttaa asiaa ollenkaan vaikka olisikin suurempi perä...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #4
        Osaako kukaan kertoa tästä mitään? Kyseessä siis tukilaakerista johtuva ääni kabiiniin joka poistuu jollain bitumi töhnällä laakerin alapuolella....

        Tosiaan vaihdoin takakelkan puslat ja jäykemmät puslat saattavat olla nyt syynä että tuovat ääntä herkemmin sisälle...

        E46 alkupään malleissa ollut kai tuota ongelmaa, siihen virallinen ohje on lisätä butyylinauha kardaanin laakerin ja auton rungon väliin. Löytyy varaosakuvistakin. Ainakin omassa 323i:ssä poisti ulinat 90-110kmh välillä.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Longlife 4ever. Melkosta kuraa tuolla murikassa oli. Kyllä se vaan niin on että viimeistä virttään veisaa tämä murikka. 75km/h saa aikaan vihellyksen. Osaako kukaan sanoa oireiden perusteella onko kyse laakereista vai jostain muusta?

          Vaihdoin silti uudet tervat sisään.


          Vihellys
          Last edited by fraatti; 23-08-2017, 03:06.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Tosiaan vaihdoin takakelkan puslat ja jäykemmät puslat saattavat olla nyt syynä että tuovat ääntä herkemmin sisälle...
            Puslista tuo ääni ei johdu, itsellä on e36:ssa takana keltaiset strongflexit joka paikassa pl. vakaaja eikä kuulunut/kuulu mitään ennen eikä jälkeen. Videon per. pinionin laakeri paskana, muuttuuko ääni eri sävyiseksi veto->moottorijarrutus ?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10057
              • KVLA

              #7
              Laakerin ujelluksellehan tuo kullostaa,enemmin kuin hammasäänille. Mutta öljyn väristä en olisi niin huolissaan,mikäli seassa ei ole metalli hiutaleita. Käsittääkseni Bmw:n "ensiasennus öljy" ei ole sellaista perinteisen väristä ja kirkasta. Vaan paljon tummempaa. Tuleko ääni sitten pinionin laakeroinnista vai poskilaakereista??? Paljonkohan tuolla on ajettu?

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Puslista tuo ääni ei johdu, itsellä on e36:ssa takana keltaiset strongflexit joka paikassa pl. vakaaja eikä kuulunut/kuulu mitään ennen eikä jälkeen. Videon per. pinionin laakeri paskana, muuttuuko ääni eri sävyiseksi veto->moottorijarrutus ?
                Tuo ääni ei juurikaan muutu, oli veto päällä kevyesti tai ei. Toki vedossa tulee joku hiukan erilainen ääni kehiin myös mutta tuo on sävyltään sellainen ettei se pistä korvaan häiritsevästi.

                Koska vaihdokkien saatuvuus ja kunto on kysymysmerkki, soitin tuosta särkikoskelle. Kyseessä näytti olevan todella asiantuntevan oloinen ja mukava kaveri. Meinasi myöskin laakeriviaksi ja totesi että bemareissa tasauspyörästö rakennetaan välyksettömäksi jolloin nuo tasauspyörästön hampaat tuntuvat normaalistikin käteen jos kardaanin laipasta pidetään kiinni ja vain vetoakselista pyöritetään. Suosittelin magneettia keräämään muhjua öljyproppuun ja useampaa ölynvaihtoa. Tämä saattaa irroittaa laakereista muhjut pois. Joten jos suomessa meinaa kotteroilla ajella enemmän kuin saksan paalausiän niin öljyjä pitää vaihtaa. Jos laakerit haluaisi vaihtaa niin työstä hänelle tarvisi maksaa 250€.

                Ilmeisesti näissä uudemmissa perissä laakerointi on kuulalaakereilla ja poskilaakereiden lukitus on lukkosokilla vanhojen laippojen sijaan joka tekee ilmeisesti purkamisesta hiukan hankalempaa ja pinjonin esijännityksen pitää olla tarkkana. Onko kukaan niputtanut tälläistä?

                Laakeri sarjoja näyttäisi olevan netistä saatavilla mutta kysymysmerkki on tietysti se että loppuuko ääni noilla kun kyseessä on kuitenkin vanha elämää nähnyt murikka. Käsittääkseni tuo 215K on näiden murikoiden mallimerkintä. Kertooko tuo ison vetopyörän halkaisijan ?

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Laakerin ujelluksellehan tuo kullostaa,enemmin kuin hammasäänille. Mutta öljyn väristä en olisi niin huolissaan,mikäli seassa ei ole metalli hiutaleita. Käsittääkseni Bmw:n "ensiasennus öljy" ei ole sellaista perinteisen väristä ja kirkasta. Vaan paljon tummempaa. Tuleko ääni sitten pinionin laakeroinnista vai poskilaakereista??? Paljonkohan tuolla on ajettu?
                  Joo öljyn väri näytöstää aika normaalille minustakin. En minäkään olisi huolissaan ennenkuin siellä on metallimuhjua mukana. Ja kyllä olen noita laakereita vaihdellu vanhempiin periin. Perän laakerivaurio yleensä ääntää jurinana ja hammaskosketus ongelma ujeltaa. Mutta tämä ujellus muuttuu vedon, tasakaasun ja moottorijarrutuksen välillä.

                  EDIT toki tuo ääni on kyllä sellainen etten oli ennen kuullut. Voi hyvinkin johtua laakereista ja nimen omaan siitä kun nuo on kuulalaakerit eikä rullalaakerit kuten vanhemmissa. Vie se perä sinne särkikoskelle laakerin vaihtoon ja kato kummeneeko. Itse niitä ei kannata ruveta vaihteleen, ellei ole plajonkin kokemusta hommista.
                  Last edited by Pazi88; 23-08-2017, 14:09.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Laakerin ujelluksellehan tuo kullostaa,enemmin kuin hammasäänille. Mutta öljyn väristä en olisi niin huolissaan,mikäli seassa ei ole metalli hiutaleita. Käsittääkseni Bmw:n "ensiasennus öljy" ei ole sellaista perinteisen väristä ja kirkasta. Vaan paljon tummempaa. Tuleko ääni sitten pinionin laakeroinnista vai poskilaakereista??? Paljonkohan tuolla on ajettu?
                    260tkm ruuvattu. Öljyn seassa oli havaittavissa selvästi pienenpientä kimaltelevaa silppua. Ja öljy haisi kuin rankki ja oli selvästi juoksevampaa kuin uusi öljy.

                    Uudessa castrolin öljyssä oli sellainen piirre mitä ei voinut olla huomaamatta. Nimittäin se että se tarttui esim käsiin niin lujasti ettei sitä meinannut saada lukuisistakaan pesukerroista huolimatta irti vaan se meinasi jättää jatkuvasti öljymäisen pinnan kouriin. Vanhassa öljyssä en huomannut samanlaista ominaisuutta kun öljyisiä käsiä tuli tiskattua myös öljynvaihdoin välissä.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Joo öljyn väri näytöstää aika normaalille minustakin. En minäkään olisi huolissaan ennenkuin siellä on metallimuhjua mukana. Ja kyllä olen noita laakereita vaihdellu vanhempiin periin. Perän laakerivaurio yleensä ääntää jurinana ja hammaskosketus ongelma ujeltaa. Mutta tämä ujellus muuttuu vedon, tasakaasun ja moottorijarrutuksen välillä.

                      EDIT toki tuo ääni on kyllä sellainen etten oli ennen kuullut. Voi hyvinkin johtua laakereista ja nimen omaan siitä kun nuo on kuulalaakerit eikä rullalaakerit kuten vanhemmissa. Vie se perä sinne särkikoskelle laakerin vaihtoon ja kato kummeneeko. Itse niitä ei kannata ruveta vaihteleen, ellei ole plajonkin kokemusta hommista.
                      Kertomasi äänen pystyy myös bongaamaan tuolta metelin seasta mutta kyseessä ei ole tuo "ujellus". Ujellus on omaan korvaan kuin hyttynen lentäisi korvan juuressa ja näin ollen äärimmäisen ärsyttävä korkeataajuuksisena. Tiedän kuitenkin että kaikki eivät tuohon kiinnittäisi huomiota, itse olen kuitenkin allerginen ylimääräisille äänille. Pystyyköhän ääntä paikallistamaan jollain stetoskooppi tyylisellä ratkaisulla? Töissäkin lienee olemassa jotain laakerin kunnon tarkistamiseen tarkoitettuja laitteita jossa on jonkin sortin kuulokkeet ja tikku jolla sohitaan havainnoitavaa kohdetta...

                      Jos ei mitään koita tehdä niin ei myöskään mitään opi. Tuttu on jonkun murikan joskus kasannut ja sanoi että oli hammaskosketuksien tms välysten säädön takia niin työläs ettei tee toistakertaa moista hommaa. hmm...

                      Täytyy nyt alkuun tutkia hiukan tarjontaa käytetyjen perien osalta sekä myös missä hinnoissa laakerit ovat. Pikaisella pläräämisellä käytettyjen perien saatavuus on todella huonoa ja hinnat 600-1000€, >200tkm - <100tkm ajettujen perien kohdalla. Ja tietysti kunto myös arvoitus.

                      Täytyy todeta että jossain jo paalausikäisten autojen osien hinnat on nousseet selvästi kun muistan joskun e30 aikoihin lukkomurikoita sai ebaystä noin 300€. Puhumattakaan mitä tuollainen 6-lovinen laatikko käytettynä maksaa. Kyse kuitenkin 10v vanhasta osasta... :think
                      Last edited by fraatti; 23-08-2017, 16:24.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #12
                        Kysyin hintaa laakereille bearingkits.co.uk:sta.

                        Satsille tulisi hintaa bearingkits.co.uk:sta 395£ (430€) tai pelkälle pinjonin laakereille 320£ (350€).

                        Australiasta difflabista taas 549AUD (370€)+verot tms...

                        On siinä laakereilla hintaa.

                        Poskilaakerit näyttävät rullalaakereilta ja pinjonin laakerit kaksirivisiltä kuulalaakereilta omaan silmään.


                        Numerot:
                        1. FAG F-237541.02
                        2. FAG F-237542.02
                        3. KOYO 32010JRYAI LFT JAPAN M
                        4. BMW 33107609536
                        5. BMW 33107505605
                        6. BMW 33131213997
                        7. Crush Sleeve, maininta "Fits every BMW from 1970s to current.", joten -> BMW 33121204657 (typ210 ja 215K) 6€/kpl

                        Näiden sopivuus on siis alla oleviin ja täytyisi vielä hiukan harrastaa salapoliisityötä että onko tuossa pikinytkyn perässä samat romut sisässä... edit. stefat ainakin samat...
                        Fitting:

                        BMW 215mm ring gear Differential Carrier

                        BMW E8X Z4 35i 2009+ (MT)

                        BMW E8X 135i 2007-2013 (MT)

                        BMW E9X 335i 2007-2013 (MT) 335i 2005- August 2007 (AT)

                        BMW E8X Z4 35i 2011+ (DTC)

                        BMW E8X 135i 2011-2013 (DTC)

                        BMW E9X 335i 2011-2013 (DTC)

                        BMW E9X 335d 2011-2013 (AT)
                        Paremmassa satsissa näyttää olevan vielä shimmilevyt yms roinaa mukana... Tosin satsissa lukee että "NOTE** Replacing an OEM Welded differential will also require a ring and pinion set** " Eli pultit tarvinnee vain jos laittaa lukkomurikan ja muut uudet roippeet tuonne...

                        Eräässä kappaleessa jossa käsitellään laakerien vaihtoa on teksti "A 215K shim kit is not included, but this would be required if you are changing the ring and pinion, or adding an LSD. You could not re-assemble the diff without a shim kit if you're using non-original internals. Your pre-loads and backlash will be way off target, and you risk permanent damage to the differential." Tarkoittaako tuo että shimmilevyjen kanssa ei tarvi pelata jos käyttää vetopyörästössä samoja osia? Säädetäänkö pinjonin esijännitys kiristämällä pinjonin mutteria jolloin osa 7 painuu kasaan?
                        Last edited by fraatti; 25-08-2017, 02:52.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #13
                          Tarviiko pelkässä laakerinvaihdossa koskea tyypillisesti shimmilevyihin, onko kukaan tehnyt moista? Äkkiseltään tulee mieleen että hampaat lienevät kuluneet jo johonkin ja jos shimmejä mennään pitelemään niin päästään vain huonompaan lopputilanteeseen?

                          Pinjonin laakereiden esijännitys ja sen merkitys on selvitettynä esim täällä https://www.bimmerforums.com/forum/s...8#post19187868
                          ja ilmeisesti se voi olla toteutettuna joko crush ringillä tai shimmilevyillä. Pinjonia säätävät shimmit lienevät pinjonin ja laakerin välissä?



                          Täältä löytyi hyvin juttua koskien hammaskosketusta ja muuten tuon murikan kasaamista(yleismallinen): http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/

                          215K murikassa poskien puolelta säätö tapahtunee alkuperäisesti käyttämällä eri vahvuuksisia seekereitä. Tosin tuohonkin näyttää löytyvän melko edullisesti sarjoja missä käytetään std? seekeriä ja lisäksi erillisiä shimmejä. esim tässä http://www.bearingkits.co.uk/BMW-215...clips/1282.htm

                          Tässä taasen mainostetaan eri paksuisia seekereitä.


                          Backlash(hammasvälyksestä?) on täällä taas kerrottu tälläinen välys. Tämä lienee sen verran lähellä että taitaa päteä miltei perän tyypistä riippumatta(bmw)?


                          Tässä kun on aikansa plärännyt niin olen melko varma että kyseessä on pinjonin laakerit kuten jo moni täällä jo arvelikin. Koska kyseessä on kuulalakeeri niin jahka se kulahtaa niin tuo muuttaa sitten pinjonin asemaa ja saanee herkemmin erilaisia rohinoita esille hidastuksessa/kiihdytyksessä kuin rullalaakeri.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Laakerit on sen verran mittatarkkaa kamaa että shimmauksiin ei tarvii koskea pelkästään niitä vaihdettaessa. Tarkkana vain että kaikki alkuperäiset shimmit tulee oikeille paikoilleen.

                            Pinjonin esijännityksessä joo krymppä painuu kasaan, siis sitä pinjonin mutteria voi vain kiristää, jos kiristää liikaa( perä ei pyöri) ja tarvii löysentää niin tarvii uuden krympin tai shimmilevyn krympin kaveriksi.

                            Pinjonin laakerien paikalleen meno kannattaa varmistaa kasaamalla pinjoni ensin ilman krymppää ja vetämällä laakerit aika tiukalle ja pyörittämällä perää, samalla voi tarkistaa sen hammaskosketuksenkin jos haluaa.

                            Noitten segerillä lukittavien poskilaakerien asennukseen tarvii sitten jonkinlaisen puristimen, lieneekö pultti läpi ja prikat ja mutterit ihan käypänen tuohon?
                            Last edited by naukkis; 24-08-2017, 12:03.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Jos sä et säädä hammaskosketusta ja laakerien esijännityksiä niin joudut luottamaan siihen että 1) ne on ollu alkutilanteessa tarkalleen oikein ja että 2) laakerinvaihdossa mikään ei muutu YHTÄÄN. Krympin kanssa kirratessa tarvii jokatapauksessa pyöritysmomentti säätää. Poskilaakerit on eri asia. Murikoissa on yksirivisiä viistorullalaakereita.
                              Moni noita kasaa ihan hurlumhei ja vissiin toimivatkin, ainakin jollainlailla ja jonkinmatkaa. Perän korjaus on osilta ja työmäärältä sen suuruinen etten ymmärä miksi se pitää tehdä sinnepäin. Tehoa pitää olla 600 heppaa mutta voimansiirron kasauksesta vitut.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎