Samoilla linjoilla petrolin kanssa. Se voi toki tuurilla mennä kohdilleenkin, mutta siinä on melko paljon säätämistä, ähräämistä ja vaatii erikoistyökaluja, jos meinaa varmistaa että on kaikki kohdallaan. Varsinkin jos hommaa ei ole ennen tehnyt, niin siinä on suuri riski että menee v*tuiksi. Jos joku särkikoski ottaa 250€ laakereiden vaihdosta, niin minusta tuo on varsin kohtuullinen hinta. Hammaskosketuksen säädössä sen perän voi joutua purkamaan, vaihtamaan shimmejä ja kasaamaan monen monta kertaa ja se ei mikään nopea homma ole prässin kanssa pelatessa. Että siinä äkkiä päivä menee ihmetellessä ensikertalaiselta. Eikä siltikään lopputulos välttämättä ole hyvä. Lukeehan noissa lainauksissakin että pitää hammaskosketukset ja laakerin jännitykset kattoa kohdalleen kun perää muuttelee.
Perämurikka ja sen laakerointi
Collapse
X
-
Jos se perä on tehtaan jäljiltä niin se on aika hyvin arvoissaan hammaskosketuksiltaan. Pelkät laakerit vaihtamalla ei säätöarvot muutu sen enempää kuin mitä on laakerien toleranssit. Noinhan noissa laakerisarjojen ohjeissakin kerrotaan, jos vaihtaa itse murikan taivälityksen tarvii shimmata kosketuksetkin, pelkässä laakerinvaihdossa ei tarvii.
Comment
-
-
No, jos oot monta tehny tolla periaatteella ja perien käyttäjät on tyytyväisiä ni menestystä.
Mä en ite o onnistunut löytämään tarvikkeena samoilla koolinmitoilla pinjonin takimmaista laakeria kuin mikä on orkkis, teettää vähä työtä. Siinä oli joku pilkkumilliä erikoisuus. No sehän vaikuttaa vain pinjoniakselin asennussyvyyteen eikai se niin tarkkaa ole.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tosiaan rullalaakerit ovat bemarin murikoissa historiaa ja taitaa kaikissa uudemmissa olla jo kaksiriviset kuulalaakerit jokapaikassa.
Syynä lienee ainakin, pienempi voitelun tarve sekä pienemmät häviöt voimansiirrossa sekä alentunut ääni. Nämä siis netistä jostain luettuna...
Tuo murikka oli kuvan mukaan 335i:stä ja siinä on selvästi nähtävissä kuulalaakerit.
Jossainvaiheessa muutosta on ilmeisesti alkuun muutettu vain pinjonin laakerointi ja myöhemmin myös poskien. Rullalaakereita löytää vanhempiin murikoihin esim timkenin valmistamana todella helposti, ja halvalla. Kuten myöskin tämä ikäisiin pikkuperiin schäffler valmistaa suoraan korjaussatsia minkä hinta on varsin maltillinen. Tilanne tämän 215K perän kanssa on varsin kummallinen kun tutkimuksieni mukaan murikkaa on valmistettu sekä rullalaakereilla että kuulalaakereilla sekä niiden yhdistelmänä. Australiasta tuli sellainen viesti että poskilaakerin tyyppi pitäisi varmistaa jotenkin...Tutkin nyt kuitenkin ainakin alkuun jotain muita tapoja selvittää asia kuin ottamalla murikka irti. Mahtaiskohan jonkinsortin endoskoopilla nähdä öljyntäyttöreiästä nähdä laakeroinnin...
Jokatapauksessa omalla kohdalla tilanne on nyt sellainen että tuo remppa on tehtävä tavalla tai toisella. Öljynvaihdon jälkeen pinjonin laakeri ilmoittaa olemassa olostaan entistä helpommin ja sen kuulee helposti kiihdytys/hidastustilanteessa jossain tuossa 70-80km/h korvilla vinkumisen lisäksi. Vinkuminen itseasissa saattaa olla hiukan vaimentunut.Last edited by fraatti; 25-08-2017, 01:50.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Jahas laitan sitten roippeet tulemaan tuolta: http://www.motorsportparts.nl/bmw-e9...visie-kit-215l
Laakerit ovat sen verran harvinaista tavaraa että normaali kuolevainen ei löydä niitä mistään. :think
395€/setti.
Kait se on sitten samalla vaihdetta tuonne perään roippeet sisään kun tekee kytkinremontin. ihanan kallista...
Silmiin osui myös tälläinen joku kitti missä olis myös poskiin tarjolla kuulalaakeria. Tiedä sitten mihin tuollainen satsi kuuluu, ehkä LW-malliin?. Tämä murikka on muuten malliltaan 215L, myös LW(energiatehokas) ja K(compact) malli on olemassa...
Ylläoleva firma on tämän tekiä ja tuolla löytyy myös automaatti- ja manuaalivaihteistojen räjäytyskuvia/osalistoja sekä mahdollisesti myös osia ...
Rigenerazione e vendita di cambi automatici e manuali, differenziali, ripartitori di coppia, convertitori di coppia, frizioni
Yhteydenottopyyntöön vastaaminen oli tosin varsin heikkoa...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostJos ja kun saan osat niin raportoinko kuvien/tekstin kera kuinka homma etenee - jos etenee?itse ainakin tykkään lukee,varsinkin jos selitetty mitä tehty missäkin vaiheessa. Ei kai se peräkään ole mitään rakettitiedettä
Ihmiset niitä siellä särkikoskellakin korjaa ja jos löytyy taitoa itse tehdä
Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho
Comment
-
-
Tuli syynättyä hiukan näitä esijännityksiä ennekuin on laakerit maksettu ja tilattu.
Tässä vanhemman typ 210 murikan tietoja. Huomasin että pinionin esijännitys no melkoisen olematon eli tässäkin tapauksessa alle 3Nm. Ja vielä noissa uudemmissa kuulalaakeroiduissa perissä esijännitys jää jo alle 1Nm. Tollaisia laitteita ei vaan puissa enää kasva millä moisia saa mitattua. Omistaako kukaan täällä tuollaista laitetta tai vastaavaa?
Ok here are some numbers. Note all these pertain to a 210mm diff.
Backlash
Before the rebuild my backlash was at 0.0045. Metric mechanic recommend 0.003-0.0035, TIS recommends 0.0024-0.0055 I went with 0.0040.
Pinion preload
My stock PP was 15 inlbs with a the seal in place. MM recommends 14-16 inlbs, TIS recommends 12-23 inlbs (Timken bearings) I went with 15 inlbs using timken bearings. This was measured with the pinion seal off.
Carrier preload
My stock CP was 11 inlbs. MM recommends 9-11 inlbs, TIS recommends 11-23 inlbs, I went with 11 inlbs
I cant seem to find the torque specs I used for the various bolts. I will update if I find them.
I used new timken bearings. If you need the part numbers I can dig those up as well.
Finally the gear pattern was checked be and after the rebuild and it was acceptable on both occasionsF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Nuo on pyörintäkitkan momentteja. Ei siis pulttien momentteja eli normaali momenttiavain ei kelpaa. Googlaa friction torque meter. Petrolheadilla tais olla kuvakin sellaisesta.Last edited by Pazi88; 28-08-2017, 21:07.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostNuo on pyörintäkitkan momentteja. Ei siis pulttien momentteja eli normaali momenttiavain ei kelpaa. Googlaa friction torque meter. Petrolheadilla tais olla kuvakin sellaisesta.
Torque wrench beam/dial hakusanoilla noita löytää.
Jokatapauksessa kuvassa on juuri oikea laite tuota varten ja juurikin oikeanlaisella asteikolla, hintaa tosin hiukan karvaiset 300€. Tohnichi Dial Torque Wrench DB1.5N4-S (0.2~1.5NM). Noita on kahdenlaisia tyypiltään sekä pyörivällä viisarilla olevia sekä tuollaisena "vääntövarsi?"-tyyppisenä joka on tässä kuvassa. Beam Type Torque Wrench
Saattaa toki olla että kirjoitan väärillä suomenkielisillä termeillä mutta preload tuo englanniksi on ja lbs-in taitaa olla ameriikan pojilla yleensä yksikkönä. Saattaa olla olla että esijännitys on väärätermi suomeksi. Täällä euroopassa taas taitaa olla käytössä yksikkönä Ncm jonka toki voi sanoa myös Nm joka on itselle ainakin yksinkertaisempi ymmärtää mittayksikkönä. 100Ncm = 1Nm. Jotakuinkin puolta Nm tuosta pitäisi alkaa tavoittelemaan...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View Post....melkoisen olematon eli tässäkin tapauksessa alle 3Nm. Ja vielä noissa uudemmissa kuulalaakeroiduissa perissä esijännitys jää jo alle 1Nm. Tollaisia laitteita ei vaan puissa enää kasva millä moisia saa mitattua. Omistaako kukaan täällä tuollaista laitetta tai vastaavaa?
Se esijännitys on vaan termi sille että laakerit on kasattu/säädetty niin että niissä on klappi nolla (toisinku vaikka viistorullalaakerit pyörän navassa), ja sovitus on siitä kireemmälle eli jännitykseen. Ja pyörintäkitkaa mitataaan. Pro tip, ku niitä simmailee, öljyäminen vaikuttaa PALJON kitkaan.Last edited by petrolhead; 30-08-2017, 20:56.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tai sitten suoritat pienen laskutoimituksen käsillä oleville massoille, pyörille tai vivuille niin ei tarvitse maksaa turhasta. Riittävän tarkasti saat mitattua vaikka lieriön ympäri pyöräytetyn narun ja painon/matkalaukku vaa`an kanssaLast edited by hetfield; 31-08-2017, 09:40.- E65 730d 2003
Comment
-
-
Originally posted by hetfield View PostTai sitten suoritat pienen laskutoimituksen käsillä oleville massoille, pyörille tai vivuille niin ei tarvitse maksaa turhasta. Riittävän tarkasti saat mitattua vaikka lieriön ympäri pyöräytetyn narun ja painon/matkalaukku vaa`an kanssaLast edited by petrolhead; 02-09-2017, 11:42.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
^ En harrasta mutuilua. Teen työkseni hammaspyöriä, sekä myös jopa tarkkuuttakin vaativia osia
En itse jaksaisi laittaa rahojani Snäpärin helistimiin yhden perän takia, koska fysiikkaa se ei muuta miksikään. Shimmaa vaikka pari Pentan DP-vetolaitetta, niin saat hieman perspektiiviä siihen perämurikkaan. Ei se ole mikään satelliitti.
Tuossa hieman vasurilla tehtynä, mutta ajoi varmasti asiansa = https://youtu.be/6tXmVV776s0
Last edited by hetfield; 04-09-2017, 10:28.- E65 730d 2003
Comment
-
Comment