Miltä tuo johdon pää näyttää kutistesukan alla, olisiko vielä elvytettävissä? Kasatessa liitos täyteen johtavaa kuparitahnaa, esim. Molykote HSC Plus. Noissa johdoissa voisi myös olla tipparengas, ettei johdon lokarin vierestä näkyvältä osalta kosteus valu liittimeen asti.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M57TU e91 330d pätkii
Collapse
X
-
Originally posted by Clavurion View PostMiltä tuo johdon pää näyttää kutistesukan alla, olisiko vielä elvytettävissä? Kasatessa liitos täyteen johtavaa kuparitahnaa, esim. Molykote HSC Plus. Noissa johdoissa voisi myös olla tipparengas, ettei johdon lokarin vierestä näkyvältä osalta kosteus valu liittimeen asti.
Pohjalla oleva pyöreä osa oli sekin halki parista kolmesta kohdasta. Tästä ei oikein enää saa kalua. Ja tuota läpivientikappaletta ei tosiaan saa erikseen vaan se on osa johtokokonaisuutta.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tein miltei vastaavasti miten tuossa ohjeessakin on. Tosin elimenluovuttajaa etsin tästä Tampereen nurkilta. Fustia ei moinen kiinnostanut kun oli kyseessä ilmeisesti liian halpa osa mutta Autiolta löysin moisen 20€ kun purin osan itse. Parissa autossa tuo oli myös "hapossa" mutta löydettiin sitten yksi mikä oli uutta vastaava. Samalla kun tiirailin osia tarkemmin niin huomasin että aluperin johto on on ollut jollain kierteellä kiinni tuossa välikappaleessa. Tosin mulla ruuvista tms ei ollut mitään enää jäljellä. Myös kupari oli saanut lämpöä niin paljon että se mureni käsiin. Vuodon syyksi paljastui myös samalla liimakutistesukan pettäminen. Todennäköisesti hiukan molemmista päistä eli alhaalta että ylhäältä.
Elimenluovuttajasta potentiaalinen vuotopaikka. Laitoin tuohon päällä liimasukan.
Myös tästä on mennyt todennäköisesti vesisisään. Tuon huomasi ensimmäisestä kuvasta jonka laitoin. Siinä muovi oli korkannut juuri tuosta kohdasta halki. Myös tämä sain liimakutistesukan päälle.
Koko höskän sitten jatkoin 10mm2 putkijatkolla. Sisältä liittimen täytin Enston SR1 liitinrasvalla(ja toki muutkin liitokset voitelin samalla aineella). Päälle vielä lukoksi kaksinkertainen liimakutistesukka.
Koko komeus sitten kuorrutettiin Dinitrolin kotelonsuoja-aineella ja perään vielä saman alustasuoja.
Eiköhän tuo kestä auton elinkaaren loppuun saakka.Last edited by fraatti; 29-11-2017, 23:30.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuossa vielä viimeisimmät vikakoodit. Epäilen että virtojen pätkiminen aiheutti jos jonkinlaista koodia mutta jos jollain muulla tulee samaa murhetta niin näiden ketjussa mainittujen koodien perusteella voi päästä asiassa hajulle ja googlenkin löytää nämä. 3F77 4121 4A63 A3AD D354 D355 D356
Muuten tuonne ei varmaan osaa kurkkia.
Paikka kannattanee vilkaista samalla kun vaihtaa taakse takajarrupalojen tunnistinkaapelia.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Monivammainen oirehtii vieläkin...
Tuosta rail-paineanturin liittimestä oli aikaisemmin juttua niin näemmä siihen ei auta kuin liittimen nastojen vaihto. Muu tuntuu olevan ajanhaaskausta eikä luotettavaa kontaktia saa putsaamalla tai muuten liitintä puristelmalla tms.
Tuon aiheuttamat murheet olivat pienet aaltoilut/nykäykset tyhjäkäynnillä sekä todennäköisesti aaltomainen kiihtyvyys/veto aivan pienellä kuormalla. Vian paikallistaminen onnistuu helpoiten näpräämällä liitintä koneen käydessä ja seuratessa rail paineita live datasta.
Sitten tämä seuraava murhe eli naputus tms tyhjäkäynnillä satunnaisesti. Parhaiten taitaa tulla esiin lämpöisellä koneella kylmällä ilmalla. Ääni loppuu jos kaasuun koskee hiukankin ja aina sitä ei kuulu. Saattaa olla että on pitänyt samaa ääntä jo pitkän aikaa ja mahdollisesti jopa vuosia.
Video aiheesta: https://youtu.be/GLGk5Kcu7EM
Samanlainen ääni: https://www.youtube.com/watch?v=CWzN...ature=youtu.be
Ja kolma hyvä video samasta aiheesta: https://drive.google.com/file/d/0B_k...it?usp=sharing
Arvauksia aiheuttajasta? Vuotava suutin? Ketju? Alipainepumppu? Värinän vaimennin? Täytys hommata jostain stetoskooppi niin pystyisi mahdollisesti paikallistamaan äänen paremmin. Suuttimien korjausarvot ovat alle 1 kaikissa sylintereissä. Samanlaista ääntä olen kuullu muistakin M57tu koneista....
Pietzojen käyttöjännite lienee jotain satoja voltteja, uskaltaako niiden piuhoja nyhtää irti koneen käydessä?
Tämä taitaa olla alipainepumpun akseli mitä tässä videossa heilutellaan? Joidenkin juttujen mukaan tämä äänen pystyy tunnistamaan avaamalla venttiilikopan korkkia.
Liitos nokka-akselin ja alipainepumpun välissä:
edit. vastaavasta äänestä näyttää olevan useita ketjuja ympäriinsä eikä mitään ole hajonnut vaikka onkin ääntänyt. Mahtaako sitten olla kyseessä tuo alipainepumppu...Last edited by fraatti; 03-02-2018, 02:24.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Itsellä piti alipainepumppu juuri samanlaisissa olosuhteissa ääntä, tyhjäkäynnin lähellä, kuuma kone ja viileä ulkoilma.
Hommasin uuden osan ja vaihdon ; purkaessa vanha osiksi oli yllätys kun olikin se koppa täynnä öljyä.
Alipainepumppuhan imee sen ilman jarrutehostimesta ja purkaa sen venttiilikoneistoon takaiskuventtiilin kautta - tuossa vanhassa pumpussa oli tuo kyseinen takaiskuventtiili (samanlainen kuin 2-tahtikoneissa läpät) vähän huonosti ja oli siis aivan täynnä öljyä. Kai se öljy sit siellä sisällä piti semmoista pärisevää ja lotisevaa jne ääntä tietyssä tilanteessa.
Ei se kyllä voitelun puutteesta hajoamaan olisi päässyt5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostItsellä piti alipainepumppu juuri samanlaisissa olosuhteissa ääntä, tyhjäkäynnin lähellä, kuuma kone ja viileä ulkoilma.
Hommasin uuden osan ja vaihdon ; purkaessa vanha osiksi oli yllätys kun olikin se koppa täynnä öljyä.
Alipainepumppuhan imee sen ilman jarrutehostimesta ja purkaa sen venttiilikoneistoon takaiskuventtiilin kautta - tuossa vanhassa pumpussa oli tuo kyseinen takaiskuventtiili (samanlainen kuin 2-tahtikoneissa läpät) vähän huonosti ja oli siis aivan täynnä öljyä. Kai se öljy sit siellä sisällä piti semmoista pärisevää ja lotisevaa jne ääntä tietyssä tilanteessa.
Ei se kyllä voitelun puutteesta hajoamaan olisi päässyt
Olettaisin että sulla ääni oli vastaava kuin noissa videoissa?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
vimone video ei jostain syystä näkynyt, mutta hyvällä mielikuvituksella voisin sanoa että ääni mätsäs keskimmäisen videon "lotinaan".
Sen pumpun kannen voi irroittaa (3xM4 pultit tais olla) että tarkistaa onko ihan täys öljyä. MUTTA : ei kannata tehdä sillain että pumppu on autossa kiinni ja näinollen pystyssä, se pumpun keskiakseli ja reunapyyhkijät tippuu haneen ja kasaan sitä ei saa siinä asennossa vaan onnistuu vain vaaka-asennossa. Vaatii EGR-jäähdyttimen rungon pulttien aukaisun (ei tartte koko jäähyä nakata olan yli, löysytys riitti itsellä) sekä imuputken irroituksen 3.0D koneessa. Kun pumpun pultit saa irti sitä kääntää vähän myötäpäivään niin sen saa vedettyä pois.
O-renkaat kaikkialla ja hyvälaatuisia tuntuivat olevan, eli kestävät kyl kerran aukaisun ainakin.
Se läppäventtiili itseasiassa näkyy tossa korjausoppaan ylemmässä kuvassa missä on kuvattu sitä voimantuloakselia, siitä alatapin kohdalta ihan vähän vasemmalle on tuommoinen 0 -mallinen osa, se on se takaisku mikä omassa pumpussa oli huonona. On jotenkin prässätty metallirunkoon, ehkä olisi saanut vielä korjattua poraamalla prässäyksen pois ja laittamalla paisuntaniitin / ruuvin lukitusliimalla, mutta jäi kokeilematta kun uusi osa oli jo pöydällä.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Kertokaas viisaampana mikä alipainepumpun muovisen palan tarkoitus on (joka siis vastaa nokka-akseliin ja lukitsee paikalleen tuon pumpun "välipalan")? M57TU2 koneessa nokka-akselin päässä on vain muovinen tappi, joka tulee alipainepumpun muoviholkkia vasten. Ei reikää akselin päässä kuten TIS esittää (lienee vanhemmassa näin). Onko tuo kyseinen muoviholkki voitelua varten vai ainoastaan ohjurina?
Comment
-
-
Originally posted by fa7 View PostKertokaas viisaampana mikä alipainepumpun muovisen palan tarkoitus on (joka siis vastaa nokka-akseliin ja lukitsee paikalleen tuon pumpun "välipalan")? M57TU2 koneessa nokka-akselin päässä on vain muovinen tappi, joka tulee alipainepumpun muoviholkkia vasten. Ei reikää akselin päässä kuten TIS esittää (lienee vanhemmassa näin). Onko tuo kyseinen muoviholkki voitelua varten vai ainoastaan ohjurina?
Jos tarkoitat tuota nro kakkosten väleissä olevaa holkkia niin kai se ohjuri ja tiiviste on samalla jos tuolta läpi tulee öljy? Jos on hukassa niin en kasaisi ilman.
Last edited by fraatti; 20-10-2018, 00:21.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Juurikin tuo holkki. Holkki on paikallaan mutta pienet palat murtui nokka-akselia vasten olevalta pinnalta (vedin vahingossa akselin läpi kun oli tiukasti kiinni nokka-akselissa).
M57TU2:ssa ei ole kuin umpinainen muovitappi nokka-akselin päässä... mietin jotta jos ei voitele tuon kautta niin ehkä uskaltais laittaa paikalleen. Lähinnä riski kai on että voitelu häiriintyy tai tulee jotain häiriötä ilmavirtauksiin.
Mutta voi olla viisain ostaa uusi pumppu.
Comment
-
-
Originally posted by fa7 View PostJuurikin tuo holkki. Holkki on paikallaan mutta pienet palat murtui nokka-akselia vasten olevalta pinnalta (vedin vahingossa akselin läpi kun oli tiukasti kiinni nokka-akselissa).
M57TU2:ssa ei ole kuin umpinainen muovitappi nokka-akselin päässä... mietin jotta jos ei voitele tuon kautta niin ehkä uskaltais laittaa paikalleen. Lähinnä riski kai on että voitelu häiriintyy tai tulee jotain häiriötä ilmavirtauksiin.
Mutta voi olla viisain ostaa uusi pumppu.
Last edited by fraatti; 20-10-2018, 15:55.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Se mitä olin katsovinani itse pumpun toiminnasta niin jossain BMW dokkarissa oli maininta että se on samanlainen toimintaperiaatteeltaan kuin N42:ssa. Sitten se on tälläinen.
Vanhemmassa pumpussa toimintaperiaate on hiukan erilainen. Jompaakumpaa tunnutaan käyttävän miltei jokapaikassa. Tässä on vanhemmanmallisesta ja voitelunpuuttesta aiheutunut moottorivaurio(nokka-akselin pultti poikki jne... ). Tuon kanssa ei kannata ottaa riskiä jos on hiukankin epävarma.
Stock Problems/Issues - Vacuum pump failure and engine damage. - Hello. My 2007 mini cooper S just stalled on me out of the blue on the traffic light. Tried to start it and no success. Quick inspection showed that exhaust cam doesn't rotate with crankshaft (via oir fill hole). No check engine codes. During last 2 days...
Vanhemman toimintaperiaate:
Last edited by fraatti; 20-10-2018, 15:52.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment