Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57TU e91 330d pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #31
    Miltä tuo johdon pää näyttää kutistesukan alla, olisiko vielä elvytettävissä? Kasatessa liitos täyteen johtavaa kuparitahnaa, esim. Molykote HSC Plus. Noissa johdoissa voisi myös olla tipparengas, ettei johdon lokarin vierestä näkyvältä osalta kosteus valu liittimeen asti.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      #32
      Jahas eli 5srj ongelmia tulee näissäkin vastaan.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Clavurion View Post
        Miltä tuo johdon pää näyttää kutistesukan alla, olisiko vielä elvytettävissä? Kasatessa liitos täyteen johtavaa kuparitahnaa, esim. Molykote HSC Plus. Noissa johdoissa voisi myös olla tipparengas, ettei johdon lokarin vierestä näkyvältä osalta kosteus valu liittimeen asti.
        Joo ei tuon johdon pään kanssa sinällään olisi ongelmia jos se tulisi pultilla tms kiinni. Mutta rakenne on sellainen että tuohon kupariliuskaan on kiinnitetty tuollainen kupariholkki+tappi jollain tapaa hitsaamalla. Lisäksi koko komeus kuuluu olla tuollaisessa muovikuvussa. Kutistesukan pää sitten kulkee tuon kuvun pään yli ja sen olisi tarkoitus pitää liitos tiiviinä. Epäilen että kosteus kulkenee tuonne väliin kutistesukan ja kuvun liitoksesta ja aikansa muhiessaan se turpoaa niin että muovi kupariliuskan päältä lohkeaa halki. Tätä tapahtuu tarpeeksi monta kertaa niin lopulta suojaavasta muovista ei ole juuri mitään jäljellä. Tässä tapauksessa kupariliuskan päällä ei ollut enää mitään suojaa siinä paikassa mihin kutistesukka loppuu. Vain parin kolmen millin kerros hapettunutta kuparia suoraan kuraa vasten. Lisäksi asiaa tuskin auttaa se että johdot kulkevat niin lähekkäin että tuohon päälle oli kertynyt kasa shaissea joka pitää paikat jatkuvasti kosteana.

        Pohjalla oleva pyöreä osa oli sekin halki parista kolmesta kohdasta. Tästä ei oikein enää saa kalua. Ja tuota läpivientikappaletta ei tosiaan saa erikseen vaan se on osa johtokokonaisuutta.

        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #34
          Siihen on ilmeisesti aiemmin ollut tarjolla korjaussarja (Nr.3). Ja ohjeistus asian tiimoilta. KLIK

          Voisikohan tuota paksumman kaapelin liitoksen korjaukseen tehtyä korjaussarjaa (Nr.5) käyttää tässä hyväksi? Ohjeet: KLIK

          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #35
            Originally posted by Clavurion View Post
            Siihen on ilmeisesti aiemmin ollut tarjolla korjaussarja (Nr.3). Ja ohjeistus asian tiimoilta. KLIK

            Voisikohan tuota paksumman kaapelin liitoksen korjaukseen tehtyä korjaussarjaa (Nr.5) käyttää tässä hyväksi? Ohjeet: KLIK
            Hyvin bongattu, itsellä ei osunut silmiin !

            Tein miltei vastaavasti miten tuossa ohjeessakin on. Tosin elimenluovuttajaa etsin tästä Tampereen nurkilta. Fustia ei moinen kiinnostanut kun oli kyseessä ilmeisesti liian halpa osa mutta Autiolta löysin moisen 20€ kun purin osan itse. Parissa autossa tuo oli myös "hapossa" mutta löydettiin sitten yksi mikä oli uutta vastaava. Samalla kun tiirailin osia tarkemmin niin huomasin että aluperin johto on on ollut jollain kierteellä kiinni tuossa välikappaleessa. Tosin mulla ruuvista tms ei ollut mitään enää jäljellä. Myös kupari oli saanut lämpöä niin paljon että se mureni käsiin. Vuodon syyksi paljastui myös samalla liimakutistesukan pettäminen. Todennäköisesti hiukan molemmista päistä eli alhaalta että ylhäältä.

            Elimenluovuttajasta potentiaalinen vuotopaikka. Laitoin tuohon päällä liimasukan.


            Myös tästä on mennyt todennäköisesti vesisisään. Tuon huomasi ensimmäisestä kuvasta jonka laitoin. Siinä muovi oli korkannut juuri tuosta kohdasta halki. Myös tämä sain liimakutistesukan päälle.


            Koko höskän sitten jatkoin 10mm2 putkijatkolla. Sisältä liittimen täytin Enston SR1 liitinrasvalla(ja toki muutkin liitokset voitelin samalla aineella). Päälle vielä lukoksi kaksinkertainen liimakutistesukka.


            Koko komeus sitten kuorrutettiin Dinitrolin kotelonsuoja-aineella ja perään vielä saman alustasuoja.


            Eiköhän tuo kestä auton elinkaaren loppuun saakka.
            Last edited by fraatti; 29-11-2017, 23:30.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #36
              Tuossa vielä viimeisimmät vikakoodit. Epäilen että virtojen pätkiminen aiheutti jos jonkinlaista koodia mutta jos jollain muulla tulee samaa murhetta niin näiden ketjussa mainittujen koodien perusteella voi päästä asiassa hajulle ja googlenkin löytää nämä. 3F77 4121 4A63 A3AD D354 D355 D356

              Muuten tuonne ei varmaan osaa kurkkia.

              Paikka kannattanee vilkaista samalla kun vaihtaa taakse takajarrupalojen tunnistinkaapelia.

              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #37
                Monivammainen oirehtii vieläkin...

                Tuosta rail-paineanturin liittimestä oli aikaisemmin juttua niin näemmä siihen ei auta kuin liittimen nastojen vaihto. Muu tuntuu olevan ajanhaaskausta eikä luotettavaa kontaktia saa putsaamalla tai muuten liitintä puristelmalla tms.

                Tuon aiheuttamat murheet olivat pienet aaltoilut/nykäykset tyhjäkäynnillä sekä todennäköisesti aaltomainen kiihtyvyys/veto aivan pienellä kuormalla. Vian paikallistaminen onnistuu helpoiten näpräämällä liitintä koneen käydessä ja seuratessa rail paineita live datasta.

                Sitten tämä seuraava murhe eli naputus tms tyhjäkäynnillä satunnaisesti. Parhaiten taitaa tulla esiin lämpöisellä koneella kylmällä ilmalla. Ääni loppuu jos kaasuun koskee hiukankin ja aina sitä ei kuulu. Saattaa olla että on pitänyt samaa ääntä jo pitkän aikaa ja mahdollisesti jopa vuosia.

                Video aiheesta: https://youtu.be/GLGk5Kcu7EM
                Samanlainen ääni: https://www.youtube.com/watch?v=CWzN...ature=youtu.be
                Ja kolma hyvä video samasta aiheesta: https://drive.google.com/file/d/0B_k...it?usp=sharing

                Arvauksia aiheuttajasta? Vuotava suutin? Ketju? Alipainepumppu? Värinän vaimennin? Täytys hommata jostain stetoskooppi niin pystyisi mahdollisesti paikallistamaan äänen paremmin. Suuttimien korjausarvot ovat alle 1 kaikissa sylintereissä. Samanlaista ääntä olen kuullu muistakin M57tu koneista....

                Pietzojen käyttöjännite lienee jotain satoja voltteja, uskaltaako niiden piuhoja nyhtää irti koneen käydessä?

                Tämä taitaa olla alipainepumpun akseli mitä tässä videossa heilutellaan? Joidenkin juttujen mukaan tämä äänen pystyy tunnistamaan avaamalla venttiilikopan korkkia.


                Liitos nokka-akselin ja alipainepumpun välissä:



                edit. vastaavasta äänestä näyttää olevan useita ketjuja ympäriinsä eikä mitään ole hajonnut vaikka onkin ääntänyt. Mahtaako sitten olla kyseessä tuo alipainepumppu...
                Last edited by fraatti; 03-02-2018, 02:24.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  #38
                  Itsellä piti alipainepumppu juuri samanlaisissa olosuhteissa ääntä, tyhjäkäynnin lähellä, kuuma kone ja viileä ulkoilma.

                  Hommasin uuden osan ja vaihdon ; purkaessa vanha osiksi oli yllätys kun olikin se koppa täynnä öljyä.

                  Alipainepumppuhan imee sen ilman jarrutehostimesta ja purkaa sen venttiilikoneistoon takaiskuventtiilin kautta - tuossa vanhassa pumpussa oli tuo kyseinen takaiskuventtiili (samanlainen kuin 2-tahtikoneissa läpät) vähän huonosti ja oli siis aivan täynnä öljyä. Kai se öljy sit siellä sisällä piti semmoista pärisevää ja lotisevaa jne ääntä tietyssä tilanteessa.

                  Ei se kyllä voitelun puutteesta hajoamaan olisi päässyt
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by repsa View Post
                    Itsellä piti alipainepumppu juuri samanlaisissa olosuhteissa ääntä, tyhjäkäynnin lähellä, kuuma kone ja viileä ulkoilma.

                    Hommasin uuden osan ja vaihdon ; purkaessa vanha osiksi oli yllätys kun olikin se koppa täynnä öljyä.

                    Alipainepumppuhan imee sen ilman jarrutehostimesta ja purkaa sen venttiilikoneistoon takaiskuventtiilin kautta - tuossa vanhassa pumpussa oli tuo kyseinen takaiskuventtiili (samanlainen kuin 2-tahtikoneissa läpät) vähän huonosti ja oli siis aivan täynnä öljyä. Kai se öljy sit siellä sisällä piti semmoista pärisevää ja lotisevaa jne ääntä tietyssä tilanteessa.

                    Ei se kyllä voitelun puutteesta hajoamaan olisi päässyt
                    Joo pari hunttia tuo näyttää maksavan. Saas nähdä jaksaako tilailla. Harmittaisi toki jos ääni ei poistuisikaan mutta taidan pitää tätä jo melko varmana keissinä. Nyt toki löytyy jo stetoskoppi niin sillä tuon saisi varmasti vielä varmistettua kun vaan jaksaisi...

                    Olettaisin että sulla ääni oli vastaava kuin noissa videoissa?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1367
                      • Lempäälä

                      #40
                      vimone video ei jostain syystä näkynyt, mutta hyvällä mielikuvituksella voisin sanoa että ääni mätsäs keskimmäisen videon "lotinaan".

                      Sen pumpun kannen voi irroittaa (3xM4 pultit tais olla) että tarkistaa onko ihan täys öljyä. MUTTA : ei kannata tehdä sillain että pumppu on autossa kiinni ja näinollen pystyssä, se pumpun keskiakseli ja reunapyyhkijät tippuu haneen ja kasaan sitä ei saa siinä asennossa vaan onnistuu vain vaaka-asennossa. Vaatii EGR-jäähdyttimen rungon pulttien aukaisun (ei tartte koko jäähyä nakata olan yli, löysytys riitti itsellä) sekä imuputken irroituksen 3.0D koneessa. Kun pumpun pultit saa irti sitä kääntää vähän myötäpäivään niin sen saa vedettyä pois.

                      O-renkaat kaikkialla ja hyvälaatuisia tuntuivat olevan, eli kestävät kyl kerran aukaisun ainakin.

                      Se läppäventtiili itseasiassa näkyy tossa korjausoppaan ylemmässä kuvassa missä on kuvattu sitä voimantuloakselia, siitä alatapin kohdalta ihan vähän vasemmalle on tuommoinen 0 -mallinen osa, se on se takaisku mikä omassa pumpussa oli huonona. On jotenkin prässätty metallirunkoon, ehkä olisi saanut vielä korjattua poraamalla prässäyksen pois ja laittamalla paisuntaniitin / ruuvin lukitusliimalla, mutta jäi kokeilematta kun uusi osa oli jo pöydällä.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • fa7
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 41
                        • Tampere

                        #41
                        Kertokaas viisaampana mikä alipainepumpun muovisen palan tarkoitus on (joka siis vastaa nokka-akseliin ja lukitsee paikalleen tuon pumpun "välipalan")? M57TU2 koneessa nokka-akselin päässä on vain muovinen tappi, joka tulee alipainepumpun muoviholkkia vasten. Ei reikää akselin päässä kuten TIS esittää (lienee vanhemmassa näin). Onko tuo kyseinen muoviholkki voitelua varten vai ainoastaan ohjurina?



                        Last edited by fa7; 19-10-2018, 21:01. Reason: Typing mistake

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by fa7 View Post
                          Kertokaas viisaampana mikä alipainepumpun muovisen palan tarkoitus on (joka siis vastaa nokka-akseliin ja lukitsee paikalleen tuon pumpun "välipalan")? M57TU2 koneessa nokka-akselin päässä on vain muovinen tappi, joka tulee alipainepumpun muoviholkkia vasten. Ei reikää akselin päässä kuten TIS esittää (lienee vanhemmassa näin). Onko tuo kyseinen muoviholkki voitelua varten vai ainoastaan ohjurina?
                          Liittämäsi kuva ei toimi...

                          Jos tarkoitat tuota nro kakkosten väleissä olevaa holkkia niin kai se ohjuri ja tiiviste on samalla jos tuolta läpi tulee öljy? Jos on hukassa niin en kasaisi ilman.



                          Last edited by fraatti; 20-10-2018, 00:21.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fa7
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 41
                            • Tampere

                            #43
                            Juurikin tuo holkki. Holkki on paikallaan mutta pienet palat murtui nokka-akselia vasten olevalta pinnalta (vedin vahingossa akselin läpi kun oli tiukasti kiinni nokka-akselissa).

                            M57TU2:ssa ei ole kuin umpinainen muovitappi nokka-akselin päässä... mietin jotta jos ei voitele tuon kautta niin ehkä uskaltais laittaa paikalleen. Lähinnä riski kai on että voitelu häiriintyy tai tulee jotain häiriötä ilmavirtauksiin.
                            Mutta voi olla viisain ostaa uusi pumppu.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by fa7 View Post
                              Juurikin tuo holkki. Holkki on paikallaan mutta pienet palat murtui nokka-akselia vasten olevalta pinnalta (vedin vahingossa akselin läpi kun oli tiukasti kiinni nokka-akselissa).

                              M57TU2:ssa ei ole kuin umpinainen muovitappi nokka-akselin päässä... mietin jotta jos ei voitele tuon kautta niin ehkä uskaltais laittaa paikalleen. Lähinnä riski kai on että voitelu häiriintyy tai tulee jotain häiriötä ilmavirtauksiin.
                              Mutta voi olla viisain ostaa uusi pumppu.
                              Tässä kuva nokka-akselista. Eikö tuossa ole samoin pieni reikä voitelua varten? Oletan että kuva on oikea koska ainakin varaosanumero täsmää. Miksi olit ottamassa alipainepumppua irti?

                              Last edited by fraatti; 20-10-2018, 15:55.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                #45
                                Se mitä olin katsovinani itse pumpun toiminnasta niin jossain BMW dokkarissa oli maininta että se on samanlainen toimintaperiaatteeltaan kuin N42:ssa. Sitten se on tälläinen.




                                Vanhemmassa pumpussa toimintaperiaate on hiukan erilainen. Jompaakumpaa tunnutaan käyttävän miltei jokapaikassa. Tässä on vanhemmanmallisesta ja voitelunpuuttesta aiheutunut moottorivaurio(nokka-akselin pultti poikki jne... ). Tuon kanssa ei kannata ottaa riskiä jos on hiukankin epävarma.


                                Stock Problems/Issues - Vacuum pump failure and engine damage. - Hello. My 2007 mini cooper S just stalled on me out of the blue on the traffic light. Tried to start it and no success. Quick inspection showed that exhaust cam doesn't rotate with crankshaft (via oir fill hole). No check engine codes. During last 2 days...


                                Vanhemman toimintaperiaate:
                                Last edited by fraatti; 20-10-2018, 15:52.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎