Tälläsen pistin kun ahdetuista m10:peistä löytyy paljon juttuja, elikkä jakakaa meille muillekin
VAPAASTIHENGITTÄVIÄ M10 moottori speksejä mitä itse rakentanut tai omistanut. Teho, vääntö,purissuhde,iskutilavuus jne. kiinnostaa varmasti monia ja tietysti millä palikoilla.
M10 viritetyt moottorit ja kokoonpanot.
Collapse
X
-
M10b18. Kunnostettu alkuperäinen alakerta.
Avarretulla kaasari kannella, ruiskun venttiilit joita hieman pienennetty 36/43. Alkuperäisestä hiottu 292 nokka.
Weber DCOE 40 tuplat. 32 mm kurkut.
Pipercross suodattimet.
Carter performance pensapumppu. 270l.
Malpassi filter king paineensäädin.
10 mm polttoainelinja kumi/kupari. Ei paluuta.
Omavalmiste pakosarja 4-2-1. 42 mm sisältä. Päällä lämpönauha. Loppu putkisto on vakio.
Laajakaista lambda. FMI-1.4 seosmittari
(148nm/5400 ja 98,5kw/6000)E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
-
Jes mahtavaa juuri tällästä hain tässä threadissaOriginally posted by GOOFY View PostM10b18. Kunnostettu alkuperäinen alakerta.
Avarretulla kaasari kannella, ruiskun venttiilit joita hieman pienennetty 36/43. Alkuperäisestä hiottu 292 nokka.
Weber DCOE 40 tuplat. 32 mm kurkut.
Pipercross suodattimet.
Carter performance pensapumppu. 270l.
Malpassi filter king paineensäädin.
10 mm polttoainelinja kumi/kupari. Ei paluuta.
Omavalmiste pakosarja 4-2-1. 42 mm sisältä. Päällä lämpönauha. Loppu putkisto on vakio.
Laajakaista lambda. FMI-1.4 seosmittari
(148nm/5400 ja 98,5kw/6000)1502 turbo -77
316 m10 2.0 NA -88
316i original -90
525i touring -03
Comment
-
M10 viritetyt moottorit ja kokoonpanot.
Aika long shot kun tuntuu väki tekevän vaan M5x-moottoreita mutta kokeillaan.
Alan olla "jo sen verran vanha" että ko. moottori kiinnostaa päivä päivältä enemmän.
Naurettavaa tai ei, silti kiinnostaa
Eli jos autostasi löytyy m10 kutiteltuna ja haluat tiedot jakaa muillekkin niin tähän voisi tekniikan listata.
Seuraava lista on lainattu Supra^:n m50 topicista luvan kanssa hieman muokaten.
Jos jotain muuta tulee lisättäväksi mieleen niin toki voi listaa parantaa järkevämmäksi, tässä mitä nyt tuli mieleen.
1 - Tilavuus
2 - Puristukset
3 - Kaasutin / ruisku, bensapumppu
4 - Lohko, männät, veivit
5 - Kansi ja mahdolliset kansityöt
6 - Nokka-akseli
7 - Mahdollinen ahdin
8 - Mahdollinen ahtopaine (ahtopaine jolla maksimiteho saavutettu)
9 - Putkisto
10 - Polttoaine
11 - Voima, dynolappu, -paikka ja niihin liittyvät tiedot
12 - Muuta, mitä?E30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
1 - Tilavuus 2036 cc
2 - Puristukset ~13:1
3 - Megasquirt 2, 370cc tavan vanhanliiton suuttimet. Vakio E30:n tankkkpumppu täyttää kerääjää. Vakio käytetty 318i:n ulkoinen pumppu työntää painesäätimellä varustetun bensasutin läpi (M54-moottorisissa. Alipainesäädetty 3,5bar). Paluuton pa-linja.
4 - 1966 lohko, 90mm Wössnerit, vakiot veivit, kevennetty ja tasapainotettu.
5 - E30 318i:n kansi. Vakio pl. palotilat avarrettu patteja varten. Dekkitaso ja kansi käytännöllisesti katsoen vakiokork., vain hiki hivaistu pois suoristamiseksi.
6 - Dbilas 300/300, 10,5mm. Symmetrinen 44-78 eli LSA on 106 astetta? STD perusympyrällä. Uudet orkkiskeinut ja varastosta valikoitu 8 parasta epäkeskoa.
Ajoitettu nollaan toimii OK. Itetehty nokkarattaan säätö, ilman lukitustappia. Ei liu'u mihinkään. Venajouset 8 pehmeintä käytettyä mitä oli plus Schrickin apujouset sisällä.
7 - totta prkl vapari
Wanha Marteliuksen 4-2-1 jossa ruma ja huono DIY-kollektori lambdanpaikalla. 2" putkisto yhdellä DIY semiläpivirtaavalla vaimentimella. Sellanen putki/kammio/resonanssi kombo. Yllättävän hiljanen.
10 -RE85, vaihtuu takas bensaan.
11 - Voimanmäärää ei mitattu. Tarpeeks. Kiskoo hyvin tasaseen 2000-7000 välin. Ei mitenkään yläkiree.
12 -hukkakipinä VWAG:n puolalla, ei tarvi kiviä purkkiin. S14:n imupuolen roippeet. 98mm alumiinen underpulley 8-1 hampaalla. 316i:n vakiosyyläri korkeapaineisemmalla korkilla. MAP-ohjaus ei TPS. Vakio teräsvauhtis kevennetty. Edelleen painava. 228mm kytkytinromut, normi Sachs. Port ketrak.
Koneenkorvat omavalmisteet. Motonetin kannenpultit, 24,90€ satsi. Moottoriöljy/glykoli-lämmönvaihdin.
Rikki.Last edited by petrolhead; 31-01-2018, 17:04.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Tämä edellinen vastaava ei kauheeta määrää saanu osallistujia. Jos niitä turbo vehkeitä löytys enemmän.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
e30 316 projektin m10 moottori
1. tilavuus 2036cc
2.puristukset 12:1
3.lyhyt IE imusarja 2xweber dcoe 45 p.pumppu facet red top
4.1974 2002 lohko+kampiakseli , 90mm wössner männät , vakio veivit
5.121 kansi palotilat jyrsitty wössnerin patille sopivaksi. Imukanavat siistitty ja puhallettu, pakokanavat kiillotettu 46imuventtiilit ,39 schrick pakoventtiilit.
6.schrick 304 nokka , km-cams teräskeinut ja niihin sivulukot , schrick tuplajouset. Säädettävä nokkapyörä jyrsitty vakiosta reijät säädettäviksi.
7. vapari
9. omavalmisteinen 4-1 peltisarja. 2,25 " putkisto+1 vaimennin
10. 98e
11. 190hp 7082rpm /226nm 5649rpm esatech asikkala
12. sytytys tune123+ laajakaista lambda ,215mm kytkin e30 vauhtipyörä (1,2kg kevyempi kun teräs)Last edited by aisi316; 02-12-2018, 09:40.1502 turbo -77
316 m10 2.0 NA -88
316i original -90
525i touring -03
Comment
-
Ketjun aihe on VIRITETYT.. Ja ahtaminen ei oo virittämistäOriginally posted by GOOFY View Posthttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=357131
Tämä edellinen vastaava ei kauheeta määrää saanu osallistujia. Jos niitä turbo vehkeitä löytys enemmän.

Minäpä yhdistän nämä topikit..2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Eiks voi virittää ja sit lisäks ahtaa? :thinkOriginally posted by petrolhead View PostKetjun aihe on VIRITETYT.. Ja ahtaminen ei oo virittämistä

Minäpä yhdistän nämä topikit..
en kyl tiiä mitä toi oma kattila työntäis poneja ilman ahdinta
purkkarit hikiseen 7, läppärungot ja 304nenä. Kansi siistitty vakio. 0.4bar pukkas 193hv
Comment
-
Noilla rutuilla ja nokalla ilman ahdinta mopopojat ajais ohi.Originally posted by pazq View PostEiks voi virittää ja sit lisäks ahtaa? :think
en kyl tiiä mitä toi oma kattila työntäis poneja ilman ahdinta
purkkarit hikiseen 7, läppärungot ja 304nenä. Kansi siistitty vakio. 0.4bar pukkas 193hv 
Comment
-
Koitetaan pitää topik niin että se sisältää INFORMAATIOTA toteutetuista kokoonpanoista.Originally posted by pazq View PostEiks voi virittää ja sit lisäks ahtaa? :think
en kyl tiiä mitä toi oma kattila työntäis poneja ilman ahdinta
purkkarit hikiseen 7, läppärungot ja 304nenä. Kansi siistitty vakio. 0.4bar pukkas 193hv 
Tarkotin vaan sitä että virittäminen=säätäminen. Toisiinsa sopivat osat jotka tekee soivan kokonaisuuden.
Yleinen hupi on pistää ropeli kuluneeseen moottoriin. Ei mul mitään sitä vastaan ole mutta se on musta vähän kuin hakkais lekalla nauloja.
Ei sua huvittas tehdä seikkaperäistä speksilistaa mitä aloittaja pyyteli?
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Kyllä mua sinänsä kiinnostaa ahdettujen osalista,setuppi ja tehokin. Kun jaat sen tehon imusarjan paineella niin tiedät aika tarkkaan mitä se vehje antaisi vaparina. Paine on VAIN kerroin rakennetun moottorin teholle. Niinkun kaikki tietääkin.Originally posted by peltone View PostKyllä. Informaatio-topic. Viritys ja turbotus topickeja on jo
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Jotku tuntemattomat tarvikemännät. Patilla, ruttu 10.8.
2.0 -68 väljä paska alakerta
121 kansi, catcams 284 asteinen nokka. Kanteen 44mm imuventtiilien tilalle 1.8i 46mm venat. Seetityöt kolmeen kulmaan.
Kanavien muotoilu ihan ite.
Laskettu 1.5mm.
45mm sk-racing kaasarit, imusarjan kohdistustyöt ite. Sisäkurkut 36mm, f16 seosputket, ilma 210, pääsuutin 145. Tyhjä 55.
4-2-1 peltisarja omavalmiste kollektorilla, putki kaks tuumaa.
Jakaja muokattu ite. E30 järjetön sytty.
5.4kg teräsvauhtis 228mm 325 kytkimellä.
Sopivan herkkä. Ei liian kevyt.
151hp @5100 vääntöhuippu 221nm@4000
Vääntö 2650-4000 200nm tuntumassa. Ajettavaa moottoria haettiin. (vaikka äiti ei koskaan tällä kokoonpanolla suostunut prismasta maitoa hakemaan, olisi se ollut mahdollista)
Seuraavaksi voimakkaampaa vapari m10:ä rakentamaan.Last edited by turisti; 06-02-2018, 00:13.sigpic
- Vanha Liitto Powered by M10 -
Comment
Comment