Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läppärungot vs. normaali imusarja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noxman
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 136
    • Kokkola

    Läppärungot vs. normaali imusarja

    eli mitä hyötyä tommosesta läppärunkovirityksistä joita on esim M5:sessa on verrattuna normi imusarjaan? turbossa ja vaparissa eri hyötyjä?
    - E32 735iA - E38 750iAL -
  • Noxman
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 136
    • Kokkola

    #2
    upitaanpas vähän... ei kaikki tietäjät voi olla bimmerpartyis?
    - E32 735iA - E38 750iAL -

    Comment

    • Bmw_e30
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1260
      • joutseno

      #3
      siis tota.. joka imusarjassaha on läppärunko.. mitä oikee meinaat :S

      ja m5 ilmeisesti läpän halkasija isompi ku normeissa..
      eli ilmaa vaikuttaa ainakii

      mut turhaa käyä vaihtaa m5 läppärunkoo ainakaa 518i:see
      ex 325i -85 325i
      325i soupe -92 325i

      Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        ^ M5:ssä on yhtä monta läppärunkoa kuin sylintereitä.
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          #5
          Originally posted by Noxman
          eli mitä hyötyä tommosesta läppärunkovirityksistä joita on esim M5:sessa on verrattuna normi imusarjaan? turbossa ja vaparissa eri hyötyjä?
          Jep, eli esim. M5 on siis läppärungot joka sylinterille, ja tällä läppärungoilla saatava hyöty vakioon imusarjaan verrattuna on aika hyvä. Tehonlisäys tuollaisilla läppärunko sarjoilla voi olla jopa jotain +30hp, riippuen tietenkin koneesta, voi olla jopa enemmänkin!
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • Xhawk
            OBTCF Member
            • Jul 2004
            • 2326
            • Kierrosalueella (hki)

            #6
            Johtuuko se tehonlisäys parantuneesta ilmanottokyvystä?
            "Position One, Position One"
            Punainen miesten voimisteluauto

            BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #7
              Erillisillä läppärungoilla saadaan ainakin nopeampi kaasuvaste, johtuen lyhyemmästä matkasta kaasuläpältä sylinteriin. Myös imuäänet ovat nätimmät koska kaikkilla sylintereillä on samanlaiset imukanavat. Huipputehoissa on tuskin suurta eroa verrattuna yhdellä läppärungolla tehtyyn imusarjaan, jos vain molemmissa on yhtä isot ja saman pituiset imuputket. Yleensä näissä normaaleissa imusarjoissa on aika pienet ja pitkät putket, tällöin isohalkaisijaiset läppärungot antavat selkeästi lisää huipputehoa. Varsinkin neliventtilikansissa joissa kansi itsessään virtaa suht mukavasti vakionakin. Samalla tosin voi alaväännöt ja taloudellisuus huonontua.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                läppikset

                kaasuun vastaaminen on paljon äkkinäisempää läppiksillä kuin perinteisellä imusarjalla, ja se lisää hauskuus kerrointa...
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Arto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1079
                  • Vaasa

                  #9
                  no onko mitään hyötyä jos vapari m20b25 värkkäis vaikkapa juuri tuon m5 läppärungon??
                  325tds -97
                  GSX-R1000 -04

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    läppis

                    m5 läppikset on kovin isot...50mm, voi olla jo liian isot.


                    itse sovittasin s14 pienemmät läppikset (46mm) m20 mosaan.
                    niissäkin on sylinterijako hivenen pielessä, mutta se on vielä korjattavissa välilaipalla kannen ja läppiksen väliin.
                    sitten vain lisäboxilla (unichip, alpha N etc.) ecu ymmärtämään kaasunasentotunnistinta ilmamäärämittarin sijaan ja penkissä säädöt kohdalleen niin jo pitäisi pelittää.

                    tuskin tolla moddauksella tehot ainakaan laskee.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      pisti eBayta selatessa tämmönen silmään....
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎