Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdettussa M20B25:ssa Asentotunnistimen paikan muuttaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnatomiA
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 367
    • Pori

    Ahdettussa M20B25:ssa Asentotunnistimen paikan muuttaminen?

    Eli tekniikka on ahdettu M20B25 motronicilla(kat)

    Sytytystä olisi aikomus hieman "säätää".

    Nyt tarvittaisiin tietoa, että paljonko pitää liikuttaa sitä asentotunnistinta ja että onko siihen joku "ohjesääntö", että kuinka paljon joku millimäärä on asteina tms.

    Edit: Kaivataan siis kokemuksia kyseisestä hommasta, EI laskukaavoja!
    Last edited by AnatomiA; 07-07-2005, 22:18.
    | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

    | Design Rosendahl Oy |
    | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
    | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
    | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
    | http://www.designrosendahl.com |
  • Team Eastcorner
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1095
    • Vimpeli

    #2
    mittaa se anturin etäisyys kampiakselin keskipisteestä, kerrot sen kahdella ja sen kerrot piillä, jaat 360:llä ja kerrot haluamallasi asteluvulla jolla haluat sitä käännettävän. näin saat mitan paljonko anturia siirrellään
    Rides:

    -E28 518i ´86
    -Audi A6 C5 ´99
    -VW T4 ´97

    Comment

    • AnatomiA
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 367
      • Pori

      #3
      Tuo nyt oli jo tiedossa et miten sen asteluvun saa milleinä selville,
      MUTTA ASIAN POINTTI on että kaivataan kokemuksia, että kuinka paljon KANNATTAA siirtää ja paljonko uskaltaa ja miten vaikuttaa mihenkin!
      Eli KOKEMUKSIA, EI arvauksia!
      Last edited by AnatomiA; 07-07-2005, 22:19.
      | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

      | Design Rosendahl Oy |
      | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
      | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
      | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
      | http://www.designrosendahl.com |

      Comment

      • tepi_
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2185
        • TKu

        #4
        Jos et edes tuota kaavaa hakenu,nii eiköhän ois paras ihan vaikka mennä itse kokeilemaan,miten pelaa parhaiten kun sitä liikuttelee suuntaan tai toiseen...

        Comment

        • AnatomiA
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 367
          • Pori

          #5
          Originally posted by Teppo
          Jos et edes tuota kaavaa hakenu,nii eiköhän ois paras ihan vaikka mennä itse kokeilemaan,miten pelaa parhaiten kun sitä liikuttelee suuntaan tai toiseen...
          Meinaatko tosiaan et laitan ahdot baariin ja sit sytkän jonneki pirun myöhäselle ja alan siitä kokeilemaan et koska hajoo? Ehkä kuitenki järkevämpää kysyä ensiksi, JOS vaikka joku sattuisi TIETÄMÄÄN asiasta!

          Kun tuo nakutus on niin vittuimainen asia et sen kanssa ei parane pelleillä.
          | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

          | Design Rosendahl Oy |
          | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
          | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
          | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
          | http://www.designrosendahl.com |

          Comment

          • Pluto
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1860
            • Raisio

            #6
            Originally posted by AnatomiA
            Meinaatko tosiaan et laitan ahdot baariin ja sit sytkän jonneki pirun myöhäselle ja alan siitä kokeilemaan et koska hajoo? Ehkä kuitenki järkevämpää kysyä ensiksi, JOS vaikka joku sattuisi TIETÄMÄÄN asiasta!

            Kun tuo nakutus on niin vittuimainen asia et sen kanssa ei parane pelleillä.
            Onko pakko koittaa heti täysillä? Ja kun kone nakuttaa niin lisää kaasua?
            Eli kannattanee koittaa ihan normilla paikalla ja sitten pikkuhiljaa myöhästää lisää ja lisää.
            BMW F32 435d

            Comment

            • Team Eastcorner
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1095
              • Vimpeli

              #7
              Originally posted by AnatomiA
              Meinaatko tosiaan et laitan ahdot baariin ja sit sytkän jonneki pirun myöhäselle ja alan siitä kokeilemaan et koska hajoo? Ehkä kuitenki järkevämpää kysyä ensiksi, JOS vaikka joku sattuisi TIETÄMÄÄN asiasta!

              Kun tuo nakutus on niin vittuimainen asia et sen kanssa ei parane pelleillä.
              aiheesta mitään tietämättä asian selventämisen vuoksi kysyn: eikös tuo nakutus aiheudu enenaikaisesta palamisesta, eikä liian myöhäisellä olevasta sytytyksestä? tee semmonen stetoskooppi (kuulosuojaimet, johon poraat reiän ja siihen niin pitkä letku, joka ylettyy konehuoneeseen) ja kuuntele sillä nakuttaako. ja eikös säätäminen kannatakin alottaa myöhäiseltä? viisaammat korjatkoon.
              Rides:

              -E28 518i ´86
              -Audi A6 C5 ´99
              -VW T4 ´97

              Comment

              • raven82
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 378
                • tampere

                #8
                Lainattua tekstiä

                "Bensiinimoottorin palamishäiriö,joka ilmenee nakuttavana äänenä.

                Nakutus johtuu siitä,että polttoaineseos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.Väärään aikaan ja hallitsemattomasti alkanut palaminen saa aikaan äkillisen paineennousun palotilassa ja rasittaa suuresti mäntää ja kampikoneistoa.

                Tavallisin syy nakutukseen on bensiinin liian alhainen oktaaniluku,ts.bensiini ei kestä moottorissa esintyviä puristuspaineita syttymättä itsestään.Toinen mahdollinen syy on se, että jokin palotilan osa tai palotilassa oleva karsta on kuumentunut hehkuvaksi ja sytyttää polttoaineseoksen.

                Myös liian aikaiseksi säädetty sytys aiheuttaa nakuttavan äänen,mutta ilmiö on luonteeltaan toisen tyyppinen.

                Nakutus kuuluu selvemmin,kun moottoria kuormitetaan(kaasua painetaan) pienillä käyntinopeuksilla.Suurilla nopeuksilla ilmenevää nakutusta ei yleensä kuule korvalla,mutta se on moottorin kannalta kaikkein vahingollisinta."

                Nakutusanturi (-tunnistin)
                Havaitsee moottorin nakutuksen sekunnin murto-osassa.Antaa impulssin sytysjärjestelmälle ja tai (aahtojärjestelmälle) sytyshetken siirtämiseksi myöhäisemmälle ja tai (aahtopaineen alentamiseksi.)

                Nakutusanturin avulla voidaan käyttää moottorin kulloisessakin toimintatilanteessa mahdollisimman suurta sytytysennakkoa (tai ahtopainetta) ilman vaurion vaaraa,jolloin saavutetaan mahdollisimman hyvä hyötysuhde."
                Last edited by raven82; 08-07-2005, 01:12.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6935
                  • N/A

                  #9
                  Mitäs megasquirtti maksaakaan.. 100euroa?

                  Kannattaako tuota harjotella ton motronicin kanssa enää nykysin tota ahtamista, kyl mie paljo mielummi naputan kartalta sytkäennakkoa pienemmälle kun siirtelen tota asentotunnistinta

                  Offtopiccia vähän ja ei varmasti vastaa kysymykseen, mutta suosittelen ohjelmoitavaa noihin.

                  Comment

                  • ahtaja
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 437
                    • Raisio

                    #10
                    On se vittu hyvä kun joku kerrankin yrittää itse eikä heti ole viemässä pajalle.Ei tossa auta muu kuin itse kokeilla pikku hiljaa ahtoja nostamalla ja anturia siirtämällä zemppiä ja malttia. Manuaalit on pop

                    Comment

                    • AnatomiA
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 367
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by Antti O
                      Mitäs megasquirtti maksaakaan.. 100euroa?

                      Kannattaako tuota harjotella ton motronicin kanssa enää nykysin tota ahtamista, kyl mie paljo mielummi naputan kartalta sytkäennakkoa pienemmälle kun siirtelen tota asentotunnistinta

                      Offtopiccia vähän ja ei varmasti vastaa kysymykseen, mutta suosittelen ohjelmoitavaa noihin.
                      No tottakai ostaisin säädettävän, mutta opiskelijana ei ihan kaikkia kesätyörahoja voi laittaa autoon! Tietty jos lähetät mulle semmosen ni en pistä vastaan
                      Niin ja megaruutan saa varmasti 100euroon, mutta eikös siihen tarvita aikamoinen läjä antureita(=++euroja) ja rutosti aikaa?


                      Ja sitten siitä nakutuksen kuuntelusta, mihin kohtaan konetta se letku kannattaa laittaa, pakosarjan vai imusarjan puolelle?
                      Last edited by AnatomiA; 08-07-2005, 19:54.
                      | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                      | Design Rosendahl Oy |
                      | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                      | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                      | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                      | http://www.designrosendahl.com |

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3449
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by AnatomiA
                        No tottakai ostaisin säädettävän, mutta opiskelijana ei ihan kaikkia kesätyörahoja voi laittaa autoon! Tietty jos lähetät mulle semmosen ni en pistä vastaan
                        Niin ja megaruutan saa varmasti 100euroon, mutta eikös siihen tarvita aikamoinen läjä antureita(=++euroja) ja rutosti aikaa?


                        Ja sitten siitä nakutuksen kuuntelusta, mihin kohtaan konetta se letku kannattaa laittaa, pakosarjan vai imusarjan puolelle?

                        Imppasarjan alle lohkoon pitäis saada timmisti kiini.
                        Semmonen homma siinä on et toi anturin siirto kyllä myöhäistää sytkää, kun on läpä lattiassa ahdot tapissa niin kone ehkä pelittää hyvin.
                        Mutta kevyellä kaasulla, pienillä kierroksila alipaine alueella ajettaessa voi veto olla kyllä poissa. Ja joutokäynti laskee varmasti alhaiseksi.
                        Jos sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä niin teeppä anturista "liukuva"
                        Eli pieni paineilma sylinteri, ja siihen sylinteriin tulee ahtopaine joka työntää asentotunnistinta myöhäisempään suuntaan, alipaine taasen vetää osakaasulla sytytystä aikaisemmalle...
                        Vaatii tosin kokeilua ja ehkä jonkin moista jousivoimaakin jne jne, - Ja samahan päte vanhanaikaiseen viranjakajan kääntöön turbo autossa (se on testattu juttu)
                        Zemppiä yritykselle
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • AnatomiA
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 367
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Spetke
                          Imppasarjan alle lohkoon pitäis saada timmisti kiini.
                          Semmonen homma siinä on et toi anturin siirto kyllä myöhäistää sytkää, kun on läpä lattiassa ahdot tapissa niin kone ehkä pelittää hyvin.
                          Mutta kevyellä kaasulla, pienillä kierroksila alipaine alueella ajettaessa voi veto olla kyllä poissa. Ja joutokäynti laskee varmasti alhaiseksi.
                          Jos sinulla ei ole peukalo keskellä kämmentä niin teeppä anturista "liukuva"
                          Eli pieni paineilma sylinteri, ja siihen sylinteriin tulee ahtopaine joka työntää asentotunnistinta myöhäisempään suuntaan, alipaine taasen vetää osakaasulla sytytystä aikaisemmalle...
                          Vaatii tosin kokeilua ja ehkä jonkin moista jousivoimaakin jne jne, - Ja samahan päte vanhanaikaiseen viranjakajan kääntöön turbo autossa (se on testattu juttu)
                          Zemppiä yritykselle
                          Tuossa liukuvassa on kyllä ideaa, isoveljeltä onnistuu mikä tahansa asia, joten täytyypä heittää sitä tolla idealla Itsekään en mikään poropeukalo ole, joten eiköhän tuollainen saada kyhätyksi, tietty jos vain on tilaa.

                          Heti yks pieni ongelma tulee mieleen: ku sen anturin siirto täytyy kuitenki tapahtua kohti suoraan siihen mittauspisteeseen nähden, eli sen anturin täytyy liikkua ympyrässä..
                          | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                          | Design Rosendahl Oy |
                          | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                          | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                          | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                          | http://www.designrosendahl.com |

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #14
                            Tuo idea kuulostaa aika avaruusteknologialta.

                            Selvennän tuota ms hommaa vielä.

                            Todennäkösesti lambda löytyy putkesta, ms tajuaa sun motronicin ilmanlämpö ja vedenlänpöantureita, mappihan on ruiskussa itsessään..

                            Ja ms osaa myös nykysin lukea noita motronicin asentotunnistimia aika pitkälti että se kampuran signaalikin menee ruiskulle asti.

                            Joten oliko meillä ongelmia?

                            Tokihan tuossa on tekemistä ja säätämistä.. mutta silti paljon parempi ratkasu kun mistä tossa aiemmin oli puhetta.

                            Itsellä oli aikoinaan turboescortissa juurikin ongelmia mekaanisen ke-jetin kanssa että piti koko sytkäaluetta myöhästää jos tahtoi ettei se kovemmilla ahdoilla nakuttanut, ja se vei kaiken tehon alakierroksilta myös tietysti..


                            Ohjelmoitavalla ongelma hävisi kun sai kartan rakentaa mieleisekseen.

                            Comment

                            • Team Eastcorner
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1095
                              • Vimpeli

                              #15
                              ei tuo mitään avaruusteknologiaa ole, vaan yksinkertaista mekaniikkaa. eihän se oo ku pientä näpertelyä. esim. kaksiletkuisia alipainekelloja löytyy E21:stä ja muista vanhemmista bemareista josta voi soveltaa käyvän säätimen. teet semmosen levyn jossa on kaareva ovaali reikä ja anturin kiinnitys siihen vaikka parilla reiän läpi menevällä pyöreällä tapilla. kyllähän se siinä liukuu kun ei oo raskaat vermeet kyseessä. enemmän aikaa tuossa megaruutan rakentamisessa, johdotuksessa, säätämisessä menee kuin tuon painesäädön rakentelussa.

                              Edit: kuten raven82:sen lainaamassa tekstissä oli mainittu tuosta nakutuksen tunnistus tekniikasta, löytyy turbo saabeista tuo kyseinen APC. joissain 99/900 turbo saabeissa on luultavimmin jopa erillään auton johtosarjasta oleva APC yksikkö antureineen päivineen. sen enempää en tiiä mitä se sitten ohjaa, ehkä ahtopainetta, koska k-jetti kumminkin on noissa ruiskuna.
                              Last edited by Team Eastcorner; 10-07-2005, 12:43.
                              Rides:

                              -E28 518i ´86
                              -Audi A6 C5 ´99
                              -VW T4 ´97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎