Announcement

Collapse
No announcement yet.

ÖljynJÄÄHDYTIN remmiahtimelle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16
    Lauhdutin asennettu. Katsotaan nyt tämän toiminta, käytöstä poisto vie minuutin jos on turha keksintö. Mittasin ahtimen asennuksen jälkeen öljynkierron määrän varmistaakseni että myös kiertää, 1/2 litran pullo täyttyi 15-20sek aikana. Seurataan kuinka kiertää lauhduttimen kautta ja mihin lämmöt asettuu. Jos on turha tämä on helppo siirtää ohjaustehostimen lauhduttimeksi.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #17
      Päivitystä.

      Auto kävi joutokäynnillä tunnin pihassa ja öljynlämmöt saavutti 85 astetta. Auton flekti käyntiin ja öljynlämmöt laski 10min aikana 82 asteeseen. Voidaan todeta että JÄÄHDYTIN ajaa asiansa ja toimii. Lauhdutin on asennettu moottorilta ahtimelle menevään linjaan.

      Kesällä sitten näkee JÄÄHDYTTÄÄKÖ liikaa ja pitääkö asentaa termostaatti linjaan.
      Last edited by BMW525Xda; 28-02-2020, 05:14.

      Comment

      • Miku
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 2624
        • Kajaani

        #18
        TEAM "Peli Menetetty"
        Nyt:
        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
        E30 320i 2d m20b27 tic project
        E38 728ia
        E46 316i sedan
        Ex:
        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

        Comment

        • JiiVee92
          BTCF Member
          • Mar 2017
          • 923
          • Kouvola/Myllykoski

          #19
          Itse ajattelin ihan samaa, jos moottoriöljyä, tai ihan mitä tahansa öljyä pitää lauhduttaa, niin jotain on helvetin pahasti vialla.
          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
          NYT: E61 530xd -08 käyttis
          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6169
            • Helsinki

            #20
            Hyvä kuulla, kyllähän sitä öljyä on hyvä jäähdyttää.

            Ihmettelen myös itsekkin suuresti, miksi öljynjäähdyttimistä puhutaan aina lauhduttimena, siis ihan firmatkin myy sillä nimellä
            Last edited by MikeDry; 27-02-2020, 22:46. Reason: typo
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              #21
              Originally posted by MikeDry View Post
              Hyvä kuulla, kyllähän sitä öljyä on hyvä jäähdyttää.

              Ihmettelen myös itsekkin suuresti, miksi öljynjäähdyttymistä puhutaan aina lauhduttimena, siis ihan firmatkin myy sillä nimellä
              Tällä foorumilla kaikki fysiikan lait eivät päde.

              Ps. Kytkimenpainelaakeri 😂😂😂
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by JiiVee92 View Post
                Itse ajattelin ihan samaa, jos moottoriöljyä, tai ihan mitä tahansa öljyä pitää lauhduttaa, niin jotain on helvetin pahasti vialla.
                Itse ajattelin että jos termeillä pitää neppailla niin silloin ei keskity olennaiseen.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #23
                  Sehän on sellaista puhekieltä, mutta joskus itekkin miettinyt että mistä yhteydestä se on ihmisten puheeseen tullut, onko jossain vehkeessä ollut oikeasti öljynlauhdutin

                  Lauhtuminen sääilmiönä lisää lämpöä joten sekään ei oikein osu.

                  Lauhoja kelejä koko porukalle.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9139
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Sehän on sellaista puhekieltä, mutta joskus itekkin miettinyt että mistä yhteydestä se on ihmisten puheeseen tullut, onko jossain vehkeessä ollut oikeasti öljynlauhdutin
                    Paskanjauhanta jatkuu, mutta itekin monta kertaa miettinyt, mistä tämä termi on puhekieleen tarttunut. Lauhdutin on käytännössä jäähdytin, jossa kaasu tiivistyy nesteeksi. Ihan sama kuin jokainen ahdin olisi turbo. Toisaalta tämä on samaa jatkumoa sille, kun jostain tuotemerkistä muodostuu yleistyksen/generalisaation seurauksena yleiskielinen termi. Äkkiseltään nyt foorumin aiheeseen liittyen vaikkapa polttoainelämmitin = Webasto. Englanninkielessä näitä on vielä enemmän, vaikkapa poreallas = Jacuzzi. Molemmat yleisiä tuotemerkkejä, jotka valmistavat kyseisiä tuotteita.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      No joo kyllä mäkin tykkään korjata että ne on itseasiassa ruuveja mitä ihmiset yleensä kutsuu pulteiksi. Autossakaan ei montaa pulttia ole. Mut jos joka kerta tarvii kertoa että se on jännite eikä virta mitä migissä säädetään ni haiskahtaa ihmiselle joka on enemmän autojen kanssa tekemisissä netin kautta kuin tallissa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #26
                        Kuinka moni laittaa renkaat kiinni ruuvilla? Kerran oli kyllä ruuvi renkaassa, se harmitti.

                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Keme
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 227
                          • Rannikko

                          #27
                          Väsynyt saivartelutopic

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Kuinka moni laittaa renkaat kiinni ruuvilla?
                          Varsin moni. Loput käyttää muttereita.
                          JEEE JEE!

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #28
                            Tästä kertomusta. 16 rivinen jäähdytin keulalla toiminut hyvin. Kierto toteutettu, moottori->jäähdytin->ahdin->öljypohja. Ennen jäähdyttimen asennusta ahdin oli pintalämmöltään ajon jälkeen öljyjen lämpöinen, kadulla ~100 ja radalla reilusti yli. Jäähdyttimen asennuksen jälkeen kadulla ajelun jälkeen on käden lämpöinen, noin 30-35C myös rivakamman ajon jälkeen. Ahtolämmöistä ei tässä vaiheessa osaa sanoa isosti, mutu sanoo että pysyvät alempana kuin ennen, vertailudataa ei vielä ole +25C ulkolämmöiltä. Kokonaisuutena hyvä ratkaisu ja säästää ahdinta.

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2539
                              • .

                              #29
                              Suurin tekijä ahtolämpöjen nousuun on kasaan puristaminen eli juuri se mitä ahdin siellä tekee. Ilma ei niin kauaa aikaa Ahtin sisällä vietä, että lämpö ehtisi siirtyä rungosta ilmaan. Toisekseen moottoriöljyn optimilämpötila on noin 90 astetta, ettei se 100 astetta nyt niin mettässä ole.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #30
                                Sekä jos öljy on liian "haaleaa", niin viskositeetti on suurempi ja joissain tapauksissa tällä voisi olla merkitystä esim siellä ahtimen voitelussa. :think
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎