Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vääntö kateissa???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biimer327
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1928
    • Eastside

    #16
    Ja kyllä se seos vaikuttaa myös koneen lämpöihin...
    "Suck my dick!"
    -Ron Jeremy

    Comment

    • Tuttiritari
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 546
      • Hämeenlinna

      #17
      Originally posted by biimer327
      Ja kyllä se seos vaikuttaa myös koneen lämpöihin...
      Mulla lämpömittari on melkein puolessavälissä, 2 milliä alle. Käsittääkseni normaali lämpö?
      Eli ei sit ainakaan liian laihalla.

      Comment

      • Kaitsu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 38
        • Lahti

        #18
        Tehottomuus

        Originally posted by Hemi
        Nii`in...Tuohan se on yksi yleisimmistä "urbaanilegendoista", että kun säädetään laihalle niin kulkee pienellä bensalla? Siinä nyt vaan käy niin että teho ja erityisesti vääntö katoavat saman tien joten läppää on aukaistava pirusti enemmän jotta auto jaksaisi kulkea samoin kuin rikkaammalla seoksella. Pahimmassa tapauksessa käy tosiaan niin että kosla kulkee "lämä tiskissä" tuon 140km/h ja bensankulutus on jossain 25-35litran tietämillä. Rikkaalle säädetyllä seoksella kinneri menee tuon 140km/h melkein pintakaasulla n. 12litran kulutuksella ja kevyesti alle kympin rajoitusnopeuksin ajettaessa. Yksi esimerkki tästä on itselläni ollut aikoinaan eräs oikeasti reilulla 200hv turbo Integrale tekniikalla varustettu jo kattiajan kiesi joka vei laillisissa "katsastus-säädöissä"/(nolla-arvoilla) perus110-120km/h:n pikatievauhdilla n.15-16litraa ja autoa sai pakottaa menemään. Huiput jäivät selvästi alle 200km/h. L-jetistä kun napsautti potikalta neljä-viisi napsua rikkaammalle (jolla päästöt olivat jo täysin katin ulottumissa), pääsi autolla kuin taikaiskusta n.8litran kulutuksella ja potkua oli TÄYSIN toiseen malliin ja huiput löytyivät mittariasteikon ulkopuolelta.


        Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
        Itse olen vaihtanut ilmamäärämittariin hilut toisen vaivan takia, mutta nyt
        taitaa olla liian laihalla tai jotain.
        e34 530tic & Hestec

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Laihallahan tuo. Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää. Tyhjäkäynti muuttuu jossainvaiheessa, mutta älä kiinnitä tähän tässä vaiheessa huomiota. Kun olet löytänyt maksimiasetuksen teholle/vääntömomentille, löytyy pienin bensankulutus suhteessa tehoon jostain aloituksen ja maksimin välimaastosta. Kun olet löytänyt parhaan tehon/ajettavuuden asetuksen, merkkaa se ja liimaa kansi kiinni. Säädä tyhjäkäyntiseos ilmamäärämittarista kohdalleen(vihreän,mustan, harmaan tai vihreän korkin alta).

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Auton mittariston moottorinlämpömittarista ei voi päätellä tuon taivaallistakaan siitä käykö kone rikkaalla tai laihalla. Tai sanotaan näin, että niin laihalla ei kyllä L-jettimoottori edes käy, että se näkyisi mittarissa. Nykimiset ym.ongelmat alkaa plajon, siis PALJON aiemmin.

            Comment

            • Kaitsu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 38
              • Lahti

              #21
              Originally posted by Hemi
              Laihallahan tuo. Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää. Tyhjäkäynti muuttuu jossainvaiheessa, mutta älä kiinnitä tähän tässä vaiheessa huomiota. Kun olet löytänyt maksimiasetuksen teholle/vääntömomentille, löytyy pienin bensankulutus suhteessa tehoon jostain aloituksen ja maksimin välimaastosta. Kun olet löytänyt parhaan tehon/ajettavuuden asetuksen, merkkaa se ja liimaa kansi kiinni. Säädä tyhjäkäyntiseos ilmamäärämittarista kohdalleen(vihreän,mustan, harmaan tai vihreän korkin alta).
              Jep, vedin viisi naksua spiraalijousta löysemmälle niin johan rupes kulkemaan. Nyt on vaan sellanen tilanne etten saa joutokäyntiseoksia tuolla setupilla millään haarukkaan. Co on siinä kuuden pintaa.
              Kylmänä joutokäynti on aika raskasta ja ei kovin hyvin reagoi kaasuun, mutta lämpimänä tapahtuu...

              Täytyy varmaan ruveta maffin tiluuseen jenkeistä.
              e34 530tic & Hestec

              Comment

              • Bemarimies
                BTCF Member
                • Aug 2003
                • 85
                • Jyväskylä

                #22
                Onkohan mullakin 325:ssa seos liian laihalla? :shock: Tuntuu että kone reakoi aika vaisusti kevyeen kaasun lisäykseen, mutta kulutusmittari kyllä hyppää välittömästi 10l->20l. Päälle 3500rmp kyllä todella iloisesti, mutta sen alla ei juuri suurempi tapahdu! Kulutus on myös helvetin isoa kaupunkiajossa!

                Comment

                • Bemarimies
                  BTCF Member
                  • Aug 2003
                  • 85
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Bemarimies
                  Onkohan mullakin 325:ssa seos liian laihalla? :shock: Tuntuu että kone reakoi aika vaisusti kevyeen kaasun lisäykseen, mutta kulutusmittari kyllä hyppää välittömästi 10l->20l. Päälle 3500rmp kyllä todella iloisesti, mutta sen alla ei juuri suurempi tapahdu! Kulutus on myös helvetin isoa kaupunkiajossa!
                  Osaisko joku (Hemi?) sanoa näistä pakokaasujen päästömittauksen tuloksista jotain? Onko seos laihallaan?:

                  Joutokäynti/yli 2000rmp:
                  CO: 0/0%
                  HC: 70/66 ppm
                  Lam: -/1,00
                  CO2: 15,00/14,90%
                  O2: 0,20/ 0,20%

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Vaikea sanoa mitään kun on kattiauton päästöt? Mutta koska CO on nollissa ollaan katin toimintaan vaaditulla seosalueella. Eli ihan kauhean kaukana ei olla optimista, mutta kyllähän se kulku varmasti paranee kun tästä lähdetään seosta rikastamaan.

                    Comment

                    • klasu
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 327
                      • säkylä

                      #25
                      mittaa ne päästöt ilman kattia. katin jälkeen on ihan turha koittaa kattoa onko liian rikas tai laiha seos. reikä putkeen ennen kattia, tai katti vallan pois, ei sillä oo isoa virkaa. lambda ne seokset säätää ja katti vaan suodattaa ne vähät mitä kone ei polta.
                      bmw-PALAMISEN ILOA!

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Kaitsu
                        Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
                        Originally posted by Hemi
                        Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää.
                        Samanlaista ilmiötä pukkaa täälläkin, tosin polttoaineena diesel. Onko tietoa voiko dieselin ilmamäärämittaria säätää samalla periaatteella? (530D -00)
                        e61 535d

                        Comment

                        • jokke35
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 287
                          • .

                          #27
                          Originally posted by jms-btcf
                          Originally posted by Kaitsu
                          Itselläni samalla koneella samaa vaivaa. Varsinkin kakkosella vedätettäessä ikäänkuin puutuu eikä meinaa mennä mihinkään.Tämä varsinkin kuumalla koneella. Kun kaasua rupeaa löysäämään tuntuu jossain vaiheessa että osakaasulla rupeea kiihtymään paremmin.
                          Originally posted by Hemi
                          Ilmamäärämittarin kansi irti silikoniliimauksesta ja ensiksi kaksi hammasta potentiometrin kehältä spiraalijousen jänniä löysemmälle. Merkkaa alkuperäinen asetus pienellä raapulla ensin. Kojeajo, niin että vedät roudarin teipillä kannen väliaikaisesti kiinni. Jos ja kun kulkee paremmin, ota naksu kerrallaan lisää.
                          Samanlaista ilmiötä pukkaa täälläkin, tosin polttoaineena diesel. Onko tietoa voiko dieselin ilmamäärämittaria säätää samalla periaatteella? (530D -00)
                          Ootko lukenut "Vääntö kateissa/Upsolute" -ketjun?
                          E91 330Da

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎